Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου 2006

Γ΄ ΚΛΕΙΤΟΡΙΔΕΚΤΟΜΗ-Η σημερινή κατάσταση στις μουσουλμανικές χώρες

Στην εποχή μας η κλειτοριδεκτομή είναι ευρέως διαδεδομένη σε πολλές μουσουλμανικές και αραβικές χώρες. Στην Αφρική εφαρμόζεται σε 28 χώρες μεταξύ των οποίων υπάρχουν όχι μόνο μουσουλμάνοι αλλά και φυλές ανιμιστών. Υπολογίζεται ότι την έχουν υποστεί 75 εκατομμύρια γυναίκες.
Χώρες όπως η Σομαλία, η Αίγυπτος, το Σουδάν, το Ντζιμπουτί, η Ερυθραία, η Αιθιοπία και το Μαλί εμφανίζουν ποσοστά πάνω από 90% του γυναικείου πληθυσμού.
Μόνο σε 8 από τις 28 χώρες της Αφρικής υπάρχει νόμος που να απαγορεύει ή να αποτρέπει την κλειτοριδεκτομή.
Επίσης εφαρμόζεται στην Υεμένη, τα Ενωμένα Εμιράτα, το Μπαχρέιν, το Κατάρ, το Ομάν και σε μερικές περιοχές της Σαουδαραβίας.
Όμως υπάρχουν χώρες Αράβων ή μουσουλμάνων που δεν γίνεται. Χώρες όπως το Μαρόκο, η Αλγερία, η Τυνησία, η Λιβύη, η Τουρκία και το Ιράν την αγνοούν. Αντίθετα την εφαρμόζουν οι χριστιανοί της Αιγύπτου και οι Εβραίοι της Αιθιοπίας (Falachas).
Σε ορισμένες χώρες της Ασίας όπως η Ινδονησία, Μαλαισία, Πακιστάν και Ινδία γίνεται για θρησκευτικούς λόγους η sunnah
Στις αραβικές χώρες χρησιμοποιείται ο όρος khafd ή khifad και στην καθομιλουμένη ο όρος khitan. Υπάρχει επίσης ο όρος taharah που σημαίνει καθάρισμα.
Η έννοια της sunnah είναι η παράδοση (προφορική ή με πράξεις) του Μωάμεθ.
Ο Μωάμεθ είπε “Η περιτομή είναι sunnah για τον άνδρα και makrumah για την γυναίκα” Η έννοια της sunnah εδώ, σημαίνει ότι είναι σύμφωνα με την παράδοση του Μωάμεθ. Ο όρος makrumah δεν έχει σαφή εξήγηση, αλλά θα μπορούσε να μεταφραστεί ως «τιμητικός τίτλος». Κατά τον Καθηγητή Abd-al-Wahhab Κhaffat ο όρος σημαίνει ότι η γυναικεία περιτομή προσφέρει στην ικανοποίηση του άνδρα .
Ενδιαφέρον έχουν τα αποτελέσματα της έρευνας που έγινε πρόσφατα από το National Population Council της Αιγύπτου (Daily Telegraph 1997).
Το 97% των παντρεμένων γυναικών μεταξύ 15-49 ετών έχουν υποβληθεί σε κλειτοριδεκτομή και οι 8 στις 10 θεωρούν ότι είναι μια καλή παράδοση. Από αυτές που την υποστηρίζουν το 93% δεν έχει σχολική εκπαίδευση.
Οι 9 στις 10 μητέρες πρόκειται να υποβάλλουν ή έχουν υποβάλλει τις κόρες τους στην εγχείρηση σε ηλικία περίπου 10 ετών.
Το 68% από τις μητέρες έχει υποβληθεί σε κλειτοριδεκτομή από μαίες ή κουρείς ενώ το 54,8% των κοριτσιών τους έχουν χειρουργηθεί από ιατρούς και νοσοκόμες.
Στην επαρχία της Αιγύπτου η μαία χορηγεί πιστοποιητικό που χρησιμεύει για τον γάμο. Εάν δεν χειρουργηθεί πιστεύουν ότι θα καταλήξει πόρνη
Στην Άνω Αίγυπτο σχεδόν όλες (97,5%) οι κλειτοριδεκτομίες γίνονται από πρακτικές μαίες. Στο 80,7% των περιπτώσεων χρησιμοποιείται ένα ξυράφι και στο 18,5% μαχαίρι .
Η αποδοχή του εθίμου από τις γυναίκες δεν αφορά μόνο την Αίγυπτο και δεν επηρεάζεται από την κοινωνία που ζουν.
Σε μελέτη από το Λονδίνο σε μετανάστριες που έχουν υποστεί κλειτοριδεκτομή μόνο ένα 10% αρνούνται να συνεχίσουν την παράδοση
Μεγάλη επίδραση στη διατήρηση του εθίμου στην Αίγυπτο έχουν οι fatwas που εκδίδουν οι Μουσουλμάνοι θρησκευτικοί επιστήμονες.
Ενώ αρχικά στις 28.5.1949 είχαν αποφανθεί ότι δεν είναι αμαρτία να εγκαταλειφθεί το έθιμο, την 23.6.1951 δήλωναν ότι είναι επιθυμητή γιατί συγκρατεί την «φύση» (το σεξουαλικό ένστικτο στις γυναίκες). Δήλωναν επίσης ότι οι ιατρικές αντιρρήσεις για το έθιμο αυτό είναι άσχετες.
Την 29.1.1981 ο μεγάλος Σεϊχης του Al-Azhar (το πιο φημισμένο Πανεπιστήμιο του Ισλαμικού κόσμου) δήλωσε ότι οι γονείς πρέπει να ακολουθούν την διδασκαλία του Μωάμεθ και όχι όσων θεωρούνται ιατρικές αυθεντίες γιατί αυτοί πολλές φορές αλλάζουν γνώμη! Οι γονείς πρέπει να κάνουν το καθήκον τους και να κάνουν κλειτοριδεκτομή στις κόρες τους.
Στον Αραβικό χώρο υπάρχουν υποστηρικτές της κλειτοριδεκτομής που εκτός από θρησκευτικούς λόγους θεωρούν ότι:
1.Προφυλάσσει από την νυμφομανία και την διόγκωση της κλειτορίδας που οδηγεί στον αυνανισμό και τις ομοφυλόφιλες σχέσεις. Προλαμβάνει επίσης τον καρκίνο του κόλπου!!!
2. Προσφέρει ηρεμία και ακτινοβολία στο πρόσωπο!!!.
3.Ο ιατρός Hamid Al-Ghawabi θεωρεί ότι ελαττώνεται η κακή μυρουδιά των γυναικών, αντίληψη η οποία είναι ευρύτερα διαδεδομένη στις χώρες που εφαρμόζεται. Επίσης ο ίδιος θεωρεί ότι επειδή ελαττώνει το σεξουαλικό ένστικτο στις γυναίκες αυτό είναι θετικό γιατί όσο μεγαλώνει ο άνδρας και μειώνεται η σεξουαλική του ικανότητα βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με την σύζυγο. Υπάρχει δε η αντίληψη ότι επειδή λίγοι άνδρες μπορούν να προκαλέσουν οργασμό σε γυναίκα που έχει υποστεί κλειτοριδεκτομή η χρήση χασίς βοηθάει στο να διατηρήσουν την στύση και να καθυστερήσουν την εκσπερμάτωση. Στην Αίγυπτο το 16% των γυναικών πιστεύουν ότι οι άνδρες τους καπνίζουν χασίς για σεξουαλικούς λόγους. Το περιοδικό του Καΐρου Al Tahrir (20.8.1957) έγραψε: «εάν θέλετε να πολεμήσετε εναντίον των ναρκωτικών απαγορεύσετε την εκτομή».
4.Ο καθηγητής Al-Adawi από το Πανεπιστήμιο του Al-Azhar πιστεύει ότι με την κλειτοριδεκτομή η γυναίκα προφυλάσσεται από ότι απαγορεύεται, και παραμένει ντροπαλή και ενάρετη.
5.Μερικοί πιστεύουν ότι η κλειτορίδα είναι δηλητηριώδες όργανο και ο άνδρας μπορεί να δηλητηριαστεί εάν έρθει σε επαφή μ΄ αυτήν το πέος του.
Άλλοι πιστεύουν ότι οι άνδρες γίνονται ανίκανοι εάν έρθουν σε επαφή μ΄αυτήν ή ότι το παιδί όταν έρθει σ΄ επαφή μαζί της στον τοκετό θα γίνει υδροκέφαλο ή το γάλα της μητέρας δηλητηριώδες. Σε μερικές κοινωνίες όσες δεν έχουν υποβληθεί σε κλειτοριδεκτομή επειδή θεωρούνται βρώμικες δεν τους επιτρέπεται να κρατούν τροφή και νερό.
Ευτυχώς όμως υπάρχουν και μερικές αντίθετες απόψεις που καταρρίπτουν αυτά τα επιχειρήματα.
Μια τελείως διαφορετική εξήγηση από την πλευρά της εθνοψυχανάλυσης δίνει τέλος ο Ζ.Ντεβερέ στο βιβλίο του Βαβώ. Το μυθικό αιδοίο. (Β΄ εκδ. Ολκός 1991) ο οποίος πιστεύει ότι «η περιτομή και η αφαίρεση των εξωτερικών γεννητικών οργάνων των γυναικών φαίνεται να αντανακλά την προθυμία της ομάδας να διαφοροποιήσει τις γυναίκες τους από εκείνες των hottentots που έχουν από την φύση πολύ μακριά εσωτερικά χείλη και σχηματίζουν την «ποδιά hottentot».
Σχετικά με το θέμα της κλειτοριδεκτομής η WHO τον Ιούνιο του 1982 έχει την θέση ότι: «δεν πρέπει να γίνεται από τους επαγγελματίες της υγείας σε κανένα μέρος και σε οποιαδήποτε κατάσταση ακόμη και σε νοσοκομεία ή ειδικές εγκαταστάσεις».
Το 1989 η τοπική επιτροπή της WHO για την Αφρική εξέδωσε απόφαση που παροτρύνει τις κυβερνήσεις να νομοθετήσουν πολιτικές και στρατηγικές για να εξαφανίσουν την κλειτοριδεκτομή και να απαγορεύσουν την διενέργειά τους από επαγγελματίες υγείας.
Στην Ευρώπη η Γαλλία, η Μεγάλη Βρετανία, η Σουηδία και η Ελβετία έχουν απαγορεύσει την εγχείρηση αυτή.

Επίσης είναι προφανής και η αναγκαιότητα ενημέρωσης των ανθρώπων, ιδίως σε ήθη και έθιμα που είναι εδραιωμένα στην κοινωνία τους για αιώνες.
Ο Γενικός Διευθυντής της WHO έχει πει χαρακτηριστικά (12.4.1994) «οι γονείς είναι σχεδόν παντού οι ίδιοι. Δοθείσης της ευκαιρίας επιθυμούν το καλύτερο για τα παιδιά τους. Θα δεχθούν αλλαγές που προτείνονται αφού συνειδητοποιήσουν ότι αυτές είναι για το καλύτερο των παιδιών τους και ότι μαζί με καλύτερη υγεία οι κόρες τους είναι πιθανότερο να έχουν ένα καλύτερο κοινωνικό και οικονομικό μέλλον».
Στην σημερινή ιατρική πρακτική η μόνη χειρουργική επέμβαση η οποία γίνεται στην κλειτορίδα είναι η λεγόμενη κλειτοριδοπλαστική (clitoroplasty) η οποία από τις αρχές του 1970 εφαρμόζεται σε περιπτώσεις παιδιών με υπερτροφία της κλειτορίδος η οποία προέρχεται συνήθως από επινεφριδιογεννητικό σύνδρομο
Η συχνότερη μέθοδος είναι η σμίκρυνση της κλειτορίδος.
Σε αυτή κόβεται τμήμα του σώματός της και η βάλανος ράβεται κοντύτερα προς την ηβική σύμφυση. Μερικές φορές μπαίνει από ένα ράμμα στα δυο πλάγια της κλειτορίδος οπότε αναδιπλούται προς την ηβική σύμφυση.
Η τρίτη τέλος τεχνική που χρησιμοποιείται είναι η επανατοποθέτηση του δέρματος μετά από αποκόλληση του πέριξ της κλειτορίδος ώστε να δείχνει μικροτέρη χωρίς να αφαιρεθεί ιστός.
Οι τεχνικές αυτές απλώς έχουν μόνο κοσμητικό ρόλο ή αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης χειρουργικής αποκατάστασης η οποία θα μπορούσε να ονομαστεί εκθηλυνοποιητική πλαστική γεννητικών οργάνων (feminizing genitoplasty).
Όμως και η κλειτοριδοπλαστική έχει δεχθεί κριτική.
Ωρισμένοι εκφράζουν την άποψη ότι τα παιδιά που γεννιούνται με εικόνα μεσοφυλίας (intersexuality) δεν πρέπει να χειρουργούνται πριν την ήβη τους κάτω από το άγχος των γονέων να αποκτήσουν μια σαφέστερη εικόνα του φύλου τους



Πολλά στοιχεία για το κεφάλαιο αυτό έχουν παρθεί από το άρθρο του Aldeeb Abu-Sahlieh S.A. To mutilate in the name of Jehovah or Allah. Legitimization of male and female circumcision..
Έχει μια πλήρη ανάπτυξη του θέματος σε 47 σελίδες στο διαδίκτυο Είναι Ελβετός Δικηγόρος, Χριστιανός, Παλαιστινιακής καταγωγής του Swiss Institute of Comparative Low. Το άρθρο έχει εκτεταμένες αναφορές σε διεθνή και αραβική βιβλιογραφία.


Τα προηγούμενα

Τα επόμενα

2 σχόλια:

  1. 2. Προσφέρει ηρεμία και ακτινοβολία στο πρόσωπο!!!.

    Και έλεγα γιατί δεν βγαίνω καλή στις φωτογραφίες....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. nemertes-
    Οπως είδες εδώ λύνονται όλες οι απορίες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή