Σάββατο, 9 Σεπτεμβρίου 2006

Α΄ ΚΛΕΙΤΟΡΙΔΕΚΤΟΜΗ



Μόλις προχθές είδα το ποστ του Advocatus diaboli που αναφέρεται στην κλειτοριδεκτομή και παραπέμπει στα πόστ του Ovi και της οιstros
Επειδή είδα ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για την κλειτοριδεκτομή και έχω από καιρό ασχοληθεί με αυτήν συγκεντρώνοντας πολλά βιβλιογραφικά δεδομένα θα σας δώσω τα σημαντικότερα τα οποία λόγω της εκτάσεως του θέματος θα δημοσιευθούν σε 5 μέρη .


Α΄Ιστορική αναδρομή

Το έθιμο της κλειτοριδεκτομής που χάνεται στο βάθος των αιώνων έχει έρθει τα τελευταία χρόνια στο προσκήνιο κυρίως στις χώρες της Ευρώπης όπως π.χ. η Γαλλία η οποία έχει μετανάστες από χώρες που αυτή είναι ευρέως διαδεδομένη. Στις 3 Φεβρουαρίου 1999 η Hawa Greon δικάστηκε σε 8 χρόνια φυλακή γιατί ήταν υπεύθυνη για κλειτοριδεκτομή 50 κοριτσιών. Το Γαλλικό Δικαστήριο επέβαλε συγχρόνως και σε 27 γονείς φυλάκιση 2-3 ετών (Reuters 1999).
Η περιγραφή της κλειτοριδεκτομής από το μοντέλο Waris Dirie στην βιογραφία της το 1996 προκάλεσε επίσης ιδιαίτερη αίσθηση στις Δυτικές κοινωνίες.
Ήδη από το 1994 μια εκπομπή του CNN με την κλειτοριδεκτομή ενός 10 χρόνου κοριτσιού από την Αίγυπτο, από ένα πρακτικό γιατρό, είχε ευαισθητοποιήσει την διεθνή κοινή γνώμη. Για την εκπομπή αυτή έγινε αγωγή για 500 εκατομμύρια δολάρια εναντίον του CNN με τον ισχυρισμό ότι προκαλεί ζημιά στην υπόληψη της Αιγύπτου. Η αγωγή απορρίφθηκε από το δικαστήριο.

Στην Αρχαία Ελλάδα η επέμβαση αυτή είναι άγνωστη.
Τον πρώτο αιώνα π.Χ. ο Στράβων αναφέρει (17.2.5) ότι «οι Αιγύπτιοι περιτέμνουν τα αγόρια και διενεργούν εκτομή στα κορίτσια όπως είναι το έθιμο στους Εβραίους».
Η κλειτοριδεκτομή στην αρχαιότητα ονομαζόταν νυμφοτομία. Η κλειτορίς είχε την ονομασία νύμφη γιατί καλύπτεται από τα χείλη όπως οι νύφες από τα πέπλα (Γυναικείων Α 18,2,Σωρανός ) .
Κατά την Ανατομία του Σκλαβούνου(1926) ο όρος νύμφαι «προήλθεν εκ του ότι τα μικρά χείλη υπελάμβανον ως αγωγούς τις ακτίνες του ούρου δίκην ναϊάδων νυμφών ή διότι επιτρέπουν την είσοδον του νυμφίου» .
Η κλειτοριδεκτομή ως χειρουργική επέμβαση κατά τον Γαληνό (128-200 μ.Χ) ενδείκνυται όταν είναι υπερμεγέθης «ό και δια του προκύπτειν επί πολλής εκτομής αξιούται παρ΄Αιγυπτίοις επι των παρθένων».
Το κεφάλαιο ΙΧ (ΧΧV) του Σωρανού «περί υπερμεγέθους νύμφης» δεν έχει διασωθεί .
Κατά τον Αέτιο (15,105) «σε μερικές γυναίκες η κλειτορίς μεγεθύνεται, διογκώνοντας τα γυναικεία όργανα σε μέγεθος και προκαλεί απρεπή συμπεριφορά και αισχρότητα. Επίσης όταν τρίβεται κάτω από τα ρούχα ερεθίζει την γυναίκα και της διεγείρει την ορμή προς συνουσία. Για τον λόγο αυτό πριν μεγεθυνθεί οι Αιγύπτιοι σκέφτηκαν να την αφαιρούν και μάλιστα όταν περίπου πρόκειται να παντρευτούν οι παρθένες».
Ο Αέτιος ο Αμιδιανός, ο οποίος έζησε τον 6ον αιώνα μ.Χ., γεννήθηκε στην Αμιδα (σημερινό Diarbekir) σπούδασε στην Αλεξάνδρεια και εξάσκησε την ιατρική στην Κωνσταντινούπολη ως αρχίατρος της αυτοκρατορικής αυλής του Ιουστινιανού Α΄ . Είναι ο πρώτος Χριστιανός ιατρός και προφανώς λόγω των σπουδών του στην Αλεξάνδρεια όπου η κλειτοριδεκτομή ήταν διαδεδομένη περιγράφει λεπτομερώς την εγχείρηση (Αέτιος 16,115).

«Η νεαρή γυναίκα κάθεται σ’ ένα σκαμνί. Ένας γερός νέος άνδρας στέκεται πίσω της και πιάνει τους μηρούς της ώστε να μπορεί να ελέγχει τα πόδια της και όλο της το σώμα. Ο χειρουργός στέκεται αντίθετα και πιάνει με μια λαβίδα που έχει στο αριστερό του χέρι την κλειτορίδα. Τότε κόβει την κλειτορίδα με το δεξί χέρι στην άκρη της λαβίδας. Πρέπει να μένει ένα τμήμα του κομμένου οργάνου έτσι ώστε μόνο το μέρος που περισσεύει αφαιρείται. Είπα ότι η εκτομή γίνεται στην άκρη της λαβίδας επειδή η κλειτορίς είναι σαρκώδης σ’ αυτό το σημείο και μπορεί να τεντωθεί όσο είναι δυνατόν, οπότε έτσι δεν υπάρχει αιμορραγία όπως στην περίπτωση πιο εκτεταμένης εκτομής που γίνεται για να αφαιρεθεί ένας όγκος».
Η παραπάνω περιγραφή αντιστοιχεί στην κλειτοριδεκτομή που ονομάζεται sunnah και περιτέμνεται η ακροποσθία ή η κορυφή της κλειτορίδας. Ο τύπος αυτός είναι σπάνιος.

Η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας ταξινομεί ως εξής τον ακρωτηριασμό των γυναικείων γεννητικών οργάνων (WHO 1995).
Τύπος Ι. Εκτομή της ακροποσθίας με ή χωρίς εκτομή μέρους ή ολοκλήρου
της κλειτορίδας.
Ο όρος που χρησιμοποιείται για τον τύπο Ι είναι περιτομή, τυπική
περιτομή (ritualistric circumcision), sunnah, κλειτοριδεκτομή.
Τύπος ΙΙ. Εκτομή της κλειτορίδος με μερική ή ολική εκτομή των μικρών
χειλέων.
Οι όροι που χρησιμοποιούνται για τον τύπο ΙΙ είναι κλειτοριδεκτομή
sunnah, εκτομή και περιτομή.
Τύπος ΙΙΙ. Εκτομή μέρους ή όλων των μικρών και μεγάλων χειλέων και ράψιμο
/στένεμα της εισόδου του κόλπου (αγκτηριασμός-infibulation).
Οι όροι που χρησιμοποιούνται για τον τύπο ΙΙΙ είναι αγκτηριασμός,
Φαραωνική ή Σομαλική περιτομή.
Τύπος IV. Αταξινόμητες περιπτώσεις που περιλαμβάνουν:
. Απλό ή διαμπερές τρύπημα ή τομή στην κλειτορίδα και/η τα χείλη του αιδοίου.
. Καυτηριασμός με κάψιμο της κλειτορίδος και των πέριξ ιστών.
· Γδάρσιμο των ιστών γύρω από την είσοδο του κόλπου (κοψίματα-angurga) ή κόψιμο του κόλπου (κοψίματα- gishiri).
· Εισαγωγή διαβρωτικών μέσων ή φυτών στον κόλπο ώστε να προκληθεί αιμορραγία ή με τον σκοπό να γίνει ποιο σφικτός ή στενός.
Η χειρότερη μορφή κλειτοριδεκτομής, (τύπος ΙΙΙ) γίνεται στο Σουδάν και τη Σομαλία. Μετά την εκτομή το υπόλοιπο δέρμα ράβεται σφιχτά με ράμματα ή αγκάθια και διατηρείται μια τρύπα σε μέγεθος ρυζιού για την ούρηση και την έμμηνο ρύση.
Μετά τα πόδια δένονται σφικτά μέχρι το τραύμα να επουλωθεί. Η διάνοιξη γίνεται την πρώτη μέρα του γάμου μ΄ ένα μαχαίρι. Σε μερικές φυλές η γυναίκα ξαναράβεται όταν ο σύζυγος φύγει για ταξίδι ή όταν χωρίσει .
Πλήρης περιγραφή φαραωνικής κλειτοριδεκτομής που έχει υποστεί σε ηλικία 5 ετών στη Σομαλία υπάρχει στην βιογραφία της Waris Dirie .

(συνεχίζεται)

11 σχόλια:

  1. Αθεόφοβε, σε συγχαίρω για το υλικό που έχεις συγκεντρώσει.
    Είμαι συγκλονισμένη μ' αυτήν την ιστορία, μ' όλο αυτό το σκοτεινό, πανάθλιο, ηθικολογίζον σκηνικό που την θρέφει.
    Τι άθλιο, απλώς; Κανιβαλλικό είναι.
    Μέγιστη βαρβαρότητα.

    Σπουδαίο το αφιέρωμά σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αθεόφοβε, μπράβο σου. Το θέμα είναι τεράστιο κι εμείς δεν έχουμε ενδιαφερθεί να μάθουμε πολλά. Και μας αφορά, γιατί είναι θέμα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και γιατί αφορά ανυπεράπιστα παιδιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. συνήθως δε διαβάζω πολύ μεγάλα ποστ βαριέμαι...ή βιάζομαι...(μονίμως) με ρούφηξε όμως το κείμενο σου σε κάθε λέξη!Πρώτη φορά που άκουσα την ύπαρξη της κλειτοριδεκτομής ήταν στην πρώτη γυμνασίου και μου είχε κάνει τόση εντύπωση που δε μπορούσα να το βγάλω απ'το μυαλό μου για μέρες!Φυσικά την τραγικότητα μιας τέτοιας κίνησης την συνειδητοποίησα πολύ αργότερα!Τώρα όμως που διαβάζω όλες αυτές τις απίστευτες λεπτομέρειες και περιγραφές...τι να πω...ανατριχιάζω όπως την πρώτη φορά όταν ήμουν παιδάκι.Δε γίνεται να υπάρχουν άνθρωποι που κάνουν κάτι τέτοιο...δε γίνεται να υπάρχουν γονείς που υποβάλλουν το παιδί τους σε τέτοιο βασανιστήριο!

    Όσο για την τελευταία ,μέθοδο που αναφέρεις, και πιο..κομπογιαννήτικη..τι να πω...θα προτιμήσω τη σταγόνα που πέφτει στο μέτωπο αργά και βασανιστικά!

    ΕΛΕΟΣ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Απίστευτα απάνθρωπο..
    Και δυστυχώς (όπως θα μας πεις και στη συνέχεια), απτό γεγονός σε κάποιες κοινωνίες μέχρι και σήμερα..

    Συγκλονιστικό, αθεόφοβε, μπράβο σου..

    Καλημέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Συγκλονιστικό υλικό.
    Γιατί δεν γίνεται ένα αφιέρωμα σε συνεργασία για το θέμα με τόση ύλη?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. καπετάνισσα-και με τον θρησκευτικό φονταμενταλισμό που υπάρχει πλέον στους μουσουλμάνους της Αφρικής δεν φαίνεται να αλλάζει τίποτε.

    advocatus diaboli-Για τον λογο αυτό του δίνω και αυτή την έκταση.

    nemertes-Πράγματι πονάει και σωματικά και ψυχικά.

    pwlina-Οι γονείς δεν φταίνε.Με αυτές τις παραδόσεις έχουν μεγαλώσει.Εχω δεί παιδάκι να κάνει πνευμονία απο έισρόφηση γιατί ο παπάς του έχωσε το κεφάλι όλο !!! μέσα στο νερό της κολυμπήθρας.Φταίγαν οι γονείς;

    Weirdo-και αύριο...

    eleni63-Δεν έχω καμία αντίρρηση για όποιον θέλει να βοηθήσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Mπράβο σου, για την επιλογή, την ευαισθησία και την κατανόησή σου,

    μαζί σου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. λες ότι η περιτομή είναι υποχρεωτική για κάθε αρσενικό και θυλικό. Λες ψέματα. Ο προφήτης Μουχάμμεντ 9η ευλογία και η ειρήνη του ΑΛΛΑΧ σ’αυτόν) είχε πει: “Η περιτομή είναι σούννα για τον άντρα και μακρούμα για τη γυναίκα”.

    “Σούννα” σημαίνει “Παράδωση” (δηλαδή κάτι μη υποχρεωτικό στο Ισλάμ) ενώ “Μακρούμα” σημαίνει απλά “Κάτι καλό” (κάτι δηλαδή που δεν είναι καν παράδωση).

    Η ιστορική καταγωγή του εθίμου του σεξουαλικού ακρωτηριασμού χάνεται κάπου ανάμεσα στη σημιτική και αιγυπτιακή παράδοση. Ο Ηρόδοτος αναφέρει ότι τον 5ο αιώνα π.Χ. , οι Φοίνικες, οι Χετταίοι και οι Αιθίοπες πραγματοποιούσαν κλειτοριδεκτομή στα κορίτσια τους. Το έθιμο παρατηρήθηκε από ιστορικούς-ανθρωπολόγους ερευνητές στις τροπικές ζώνες της Αφρικής, στις Φιλιππίνες, στις φυλές του Αμαζονίου, στους Ίνκας του Μεξικού , στους Αβοριγίνες της Αυστραλίας…Ο Στράβων αναφέρεται στη “γυναικεία περιτομή” στην Ερυθρά Θάλασσα, “όπως έπρατταν οι Ιουδαίοι”.

    Ο Έλληνας γεωγράφος Αγαθαρχίδης , στην πτολεμαϊκή εποχή , περιγράφοντας τους Τρωγλοδύτες , φυλή εγκατεστημένη στα παράλια της Ερυθράς Θάλασσας, γράφει: “Έχουν έθιμο να κόβουν μέρη των γεννητικών τους οργάνων , όπως έκαναν οι Αιγύπτιοι. Γι’ αυτό οι Έλληνες τους ονομάζουν κολοβούς”.

    Η πρακτική ξεπερνά ιστορικά και γεωγραφικά την περιοχή του Ισλάμ, το οποίο ωστόσο την έχει “χρεωθεί” τους τελευταίους αιώνες, καθότι απαντάται πρωτίστως σε περιοχές της μουσουλμανικής Αφρικής και της Ινδονησίας. Πάντως, δεν μπορούμε να μιλάμε για ένα αυστηρά μουσουλμανικό έθιμο, εφόσον απουσιάζει από την περιοχή του λεγόμενου “σκληρού πύρινα” του Ισλάμ (Σαουδική Αραβία κ.τ.λ), ενώ αντίθετα παρατηρείται ακόμη και σε μη μουσουλμανικούς πληθυσμούς, όπως στους Κόπτες χριστιανούς της Αιθιοπίας και της Αιγύπτου, στους αυτόχθονες του Αμαζονίου, των Φιλιππίνων , του Μεξικού και της Αυστραλίας, κλπ. Επιπλέον δεν υπάρχει καμιά αναφορά σεξουαλικού ακρωτηριασμού των γυναικών μέσα στο Κοράνι.

    Ο ιμάμης Mustafa Abdullahi Aden τελευταία διακηρύσσει ότι η γυναικεία περιτομή είναι θρησκευτικό καθήκον…Και συστήνει την αγαπημένη του μέθοδο, που αφαιρεί ολοκληρωτικά όλα τα γυναικεία εξωτερικά όργανα.

    Ο ιμάμης αυτός κάνει λάθος. Υπάρχουν τέσσερις τύποι κλειτοριδεκτομής.

    Τύπος 1. Εκτομή της ακροποσθίας με ή χωρίς εκτομή μέρους ή ολόκληρης της κλειτορίδας.Ο όρος που χρησιμοποιείται για τον τύπο αυτόν είναι περιτομή, τυπική περιτομή (ritualistric circumcision), sunnah (ο όρος αυτός δεν είναι σωστός), κλειτοριδεκτομή.

    Τύπος 2. Εκτομή της κλειτορίδος με μερική ή ολική εκτομή των μικρών χειλέων. Οι όροι που χρησιμοποιούνται για τον τύπο 2 είναι κλειτοριδεκτομή sunnah (ο όρος αυτός δεν είναι σωστός), εκτομή και περιτομή.

    Τύπος 3. Εκτομή μέρους ή όλων των μικρών και μεγάλων χειλέων και ράψιμο /στένεμα της εισόδου του κόλπου (αγκτηριασμός-infibulation). Οι όροι που χρησιμοποιούνται για τον τύπο 3 είναι αγκτηριασμός, Φαραωνική ή Σομαλική περιτομή.

    Τύπος 4. Αταξινόμητες περιπτώσεις που περιλαμβάνουν:
    “Απλό ή διαμπερές τρύπημα ή τομή στην κλειτορίδα και/η τα χείλη του αιδοίου”, “Καυτηριασμός με κάψιμο της κλειτορίδος και των πέριξ ιστών”, “Γδάρσιμο των ιστών γύρω από την είσοδο του κόλπου (κοψίματα-angurga) ή κόψιμο του κόλπου (κοψίματα- gishiri)”, “Εισαγωγή διαβρωτικών μέσων ή φυτών στον κόλπο ώστε να προκληθεί αιμορραγία ή με τον σκοπό να γίνει ποιο σφικτός ή στενός”.

    Ο τρίτος και ο τέταρτος τύπος της κλειτοριδεκτομής είναι αυστηρά απαγορευμένες στο Ισλάμ, είχαι αρχαίες παγανιστικές πρακτικές και δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με το Ισλάμ (αν και υποστηρίζονται από ορισμένους μισογύνιδες ιμάμηδες).

    Αναφέρεις ένα σημείο απ’τη ζωή του προφήτη όπου είδε μία γυναίκα να κάνει κλειτοριδεκτομή σε ένα μικρό κοριτσάκι και της είπε: “Αφαίρεσε αλλά ΜΗ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΕΙΣ”. Ο προφήτης αναφερότανε στους δύο πρώτους τύπους κλειτοριδεκτομής η οποία γινότανε ΜΟΝΟ όταν κάποια κορίτσια είχαν πολύ διωγκωμένη κλειτορίδα (εξαιτείας της ζέστης). Οι άλλοι δύο τύποι (ο 3ος και ο 4ος) κλειτοριδεκτομής είναι κτηνοδίες και δεν έχουν απολύτως καμία σχέση με το Ισλάμ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Παρά το ότι σχολιάζεις 2 χρόνια μετά την δημοσίευση δεν έκανες τον κόπο να διαβάσεις ούτε αυτό το ποστ ούτε τις συνέχειες που περιλαμβάνουν όσα έγραψες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή