Τετάρτη 6 Οκτωβρίου 2010

Γ΄ ΤΑ ΕΡΩΤΙΚΑ EX LIBRIS

ΤΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ

ΤΑ EX LIBRIS ΚΑΙ Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥΣ



Β΄ ΤΑEX LIBRIS ΜΕ ΓΥΜΝΑ


Υπάρχει από τις αρχές του περασμένου αιώνα, όπως ανέφερα στο προηγούμενο ποστ, ένα πλήθος από ex libris τα επονομαζόμενα και ex-eroticis, με ποικίλου περιεχομένου ερωτικές απεικονίσεις, όπως πχ το παραπάνω με την αυνανιζόμενη γυναίκα η οποία διαβάζει το βιβλίο της Anaïs Nin, Delta of Venus που πρωτοκυκλοφόρησε το 1978 αν και ήταν γραμμένο το 1940.
Το βιβλίο με σύντομες ερωτικές ιστορίες είχε γραφτεί μετά από παραγγελία σε αυτήν, αλλά και σε άλλους σήμερα γνωστούς συγγραφείς, όπως ο Χένρυ Μίλλερ, ενός ανώνυμου πελάτη με το ψευδώνυμο "ο συλλέκτης". Στην εισαγωγή του βιβλίου γράφει για τον εαυτό της : η "μαντάμ" αυτού του σνομπ λογοτεχνικού οίκου πορνείας.Το 1995 το βιβλίο γυρίστηκε από τον Zalman King σε ταινία που στην Ελλάδα κυκλοφόρησε μόνο στα βιντεοκλάμπ.
Πολλά από τα ex libris αυτής της κατηγορίας εμπνέονται από την Ελληνική μυθολογία και ο μύθος της Λήδας με τον Δια που μεταμορφώθηκε σε κύκνο απεικονίζεται πολύ συχνά (τα δύο πρώτα του von Bayros)














Βέβαια και πτηνόμορφα τέρατα φροντίζουν να μιμηθούν τον Δία και δεν αφήνουν σε ησυχία την βιβλιόφιλη αναγνώστρια να απολαύσει το βιβλίο της!
Όπως είναι αναμενόμενο δεν θα μπορούσε να λείπει από αυτές τις ερωτικές απεικονίσεις που εμπνέονται από την Ελληνική μυθολογία ο ερωτομανής θεός Παν!



Ενδιαφέρον σε αυτή την κατηγορία παρουσιάζουν και ορισμένα με σαφώς σατυρικό θέμα όπως το παρακάτω του Fingensten.
Το παράσημο Pour le Mérite, δηλαδή για την αξιοσύνη του , με το οποίο τιμάται το αιδοίο της κυρίας, είναι το γνωστό Μπλέ Μαξ, λόγω του χρώματος του μαλτέζικου σταυρού που έχει. Ήταν το σπουδαιότερο παράσημο της Πρωσίας μέχρι το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου.
Εκεί που σαφώς η σατυρική διάθεση των ζωγράφων οργιάζει, είναι με την απεικόνιση του πέους που πότε γίνεται βέλος στο τόξο του έρωτα, ή ο έρωτας του παίζει μουσική για να χορέψει ,ενώ ο Fingensten τον φαντάζεται φυτό με βλαστούς καινούργια πέη που ποτίζει χαμογελαστή μια μικρή κηπουρός, ενώ άλλος το σερβίρει στον δίσκο της Σαλώμης (;) με ένα αιδοίο να κρέμεται από κάτω!









Βέβαια αυτός που θεωρεί δεδομένη την λατρεία των γυναικών για ένα εστηκός πέος (και για όσους δεν γνωρίζουν την λέξη προέρχεται εκ του ίσταμαι) δεν ήταν άλλος από τον γνωστό μας von Bayros του οποίου ένα από τα πιο γνωστά και χρησιμοποιημένα σχέδια για ex libris είχα δημοσιεύσει στην αρχή του ποστ μου ΟΤΙ ΘΑ ΘΕΛΑΤΕ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΣΤΟ DVD…ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΙΔΑΤΕ !












Ένας σημαντικός αριθμός ex libris που ανήκουν στα ex eroticis είναι φυσικό να παρουσιάζουν τους ερωτικούς συντρόφους σε μια ποικιλομορφία εναγκαλισμών με τους πιο περίτεχνους στην αρχή από τον von Bayros (τα αρχικά 6) μέχρι τους πιο στυλιζαρισμένους από τους σύγχρονους ζωγράφους που ακολουθούν όλες τις μοντέρνες τάσεις της ζωγραφικής.






















Μερικοί πιο μερακλήδες προτιμούν τα ex libris τους να έχουν πιο περιεκτικές απεικονίσεις από την σεξουαλική πράξη όπως πεοθηλασμό και αιδοιολειξία.
Σε άλλο ιπτάμενα πέη δείχνουν πως μάλλον προορίζονται να επιτελέσουν αυτό που σε όλο τον κόσμο αποκαλείται greek style, ενώ εμείς το ονομάζουμε οθωμανικό! Αντίθετα τον τούρκικο καφέ τον ονομάζουμε ελληνικό!







Βέβαια στα πιο σύγχρονα δεν θα μπορούσαν να λείπουν ex libris για μπανιστιρτζήδες, όπως και για λάτρεις του threesome αλλά ακόμα και για λεσβίες και τραβεστί !





Τελειώνοντας με αυτό το θέμα και έχοντας δει ένα μεγάλο αριθμό από ex libris στο διαδίκτυο, μου έχει κάνει εντύπωση η μεγάλη φαντασία και ποικιλομορφία των θεμάτων των ζωγράφων που ασχολούνται με αυτά, όπως και η επιμονή των περισσοτέρων στις λεπτομέρειες της εικόνας τους παρά το μικρό τους μέγεθος.
Ψάχνοντας για να γράψω αυτά τα ποστ διαπίστωσα ότι υπάρχει πλέον παγκοσμίως ένας πολύ μεγάλος αριθμός συλλεκτών ex libris πολλά από τα οποία δεν έχουν κολληθεί ποτέ σε κάποιο βιβλίο.
Υπάρχουν ήδη 35 εταιρείες συλλεκτών και τον Αύγουστο φέτος έγινε στην Κωνσταντινούπολη η 33η Διεθνής Έκθεση της FISAE (Fédération Internationale des Sociétés d'Amateurs d'Ex-libris)
Μουσεία με ex libris υπάρχουν ήδη από την Λιθουανία, την Μόσχα, την Ιταλία, την Σαγκάη, την Οδησσό, την Γερμανία μέχρι το Όκλαντ της Νέας Ζηλανδίας.
Το 2005 στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου της Λευκάδας έγινε η 1η Διεθνής Τριενάλε Χαρακτικών Ex-libris με συμμετοχή 249 χαρακτών με 549 χαρακτικά Ex - libris από 36 χώρες.
Τέλος κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διάττων το βιβλίο Ελληνικά Ex-Libris (1997), του Νίκου Γρηγοράκη ,με 112 εικόνες, το οποίο όμως δυστυχώς δεν το έχω δει.

5 σχόλια:

  1. Τα Διάβασα και τα τρία και από την αρχή είχαν το ενδιαφέρον που έχει κάτι που ανακαλύπτεις όταν δεν είχες ιδέα για την ύπαρξή του πρωτύτερα. Οι γονείς μου απλά έβαζαν τα αρχικά τους με μικρά γράμματα στο κάτω μέρος της ράχης στα δεσίματα που έκαναν με σκληρό εξώφυλλο τα βιβλία τους -τα οποία όταν ήταν νέοι τα αγόραζαν με οικονομίες που έκανα περπατώντας αντί να παίρνουν λεωφορείο. Για όλη αυτή την ιστορία και τέχνη των Ex Libris, πράγματι δεν είχα ιδέα και σ' ευχαριστώ για κάτι καινούργιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μιας και γενικά για τα ex-libris σχολίασα στην πρώτη ανάρτηση, μου έχει γεννηθεί μια απορία:

    Τα ex-libris των δυο τελευταίων ενοτήτων να έχουνε άραγε κάποια σχέση και με το περιεχόμενο των βιβλιών στα οποία τοποθετούνταν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. thinks-
    Όπως έγραψα και στο πρώτο ποστ μου είχε κάνει εντύπωση πως άνθρωποι καλής παιδείας δεν ήξεραν τα ex libris και αυτό στάθηκε και η αφορμή να ψάξω και να γράψω για αυτό το θέμα.
    Ψάχνοντας βρήκα όλα αυτά τα ενδιαφέροντα ex libris που και εγώ δεν είχα φανταστεί ότι υπάρχουν.

    latecomer-
    Προφανώς, τουλάχιστον τα ερωτικά, σχεδιάζονται για κάποιο τμήμα μιας βιβλιοθήκης με βιβλία ερωτικού περιεχομένου μετά από συμφωνία του ιδιοκτήτη και του ζωγράφου για το θέμα.
    Ήδη από το τέλος του προπερασμένου αιώνα είχε αρχίσει να γράφονται τέτοια βιβλία και βέβαια και αυτά είχαν το κοινό τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σπουδαία τέχνη Άθεε, σε ευχαριστούμε που εντρυφήσαμε έστω και λίγο ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Συγχαρητήρια για τις περί των ex libris αναρτήσεις σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή