ΤΑ EX LIBRIS ΚΑΙ Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥΣ
Είναι πολύ ενδιαφέρον το πόσα πολλά ex libris έχουν ως θέμα το γυμνό. Βέβαια κυριαρχεί σε αυτά το γυναικείο γυμνό ενώ είναι πολύ μικρός ο αριθμός τους με γυμνούς άνδρες.
Η μεγάλη άνθηση των ερωτικών ex libris με γυμνά ή με ερωτικά θέματα, τα επονομαζόμενα επίσης ως ex-eroticis, άνθησε στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ου και η άνθηση αυτή φτάνει ως τις μέρες μας.
Οι κυριότεροι εκπρόσωποι του είναι ο Franz von Bayros, ο Michel Fingensten και ο Karel Simunek με σημαντικότερο τον πρώτο από αυτούς.
Ο Franz von Bayros (1866 – 1924) από την Κροατία, έγινε δεκτός από 17 ετών στην Ακαδημία της Βιέννης και η ζωγραφική του αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα του Παρακμιακού κινήματος ή κίνημα της Παρακμής (Decadence) ένα καλλιτεχνικό ρεύμα που άνθισε προς το τέλος του 19ου αιώνα (fin de siècle) στην ζωγραφική και στη λογοτεχνία .
Κύριος εκφραστής της Αγγλικής Παρακμής είναι ο σκιτσογράφος, και για πολλούς ο πατέρας της Art Nouveau, Aubrey Beardsley, του οποίου οι εικονογραφήσεις θεωρούνται σήμα κατατεθέν του ρεύματος που σκοπό του είχε «να σοκάρει τη μεσαία τάξη» («épater la bourgeoisie») και που είχε σαν βασικό στοιχείο την πλαστότητα (artifice) και όχι την φυσικότητα. (Ένα σχέδιο του μπορείτε να δείτε στο ποστ μου ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΧΑΣΕΤΕ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ ΣΑΣ ΑΠΟ ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ. )
Στην λογοτεχνία, μεταξύ άλλων, ανήκουν ο Μαλαρμέ, ο Βερλαίν και ο Αρθούρος Ρεμπώ, ενώ στην Αγγλία ο Όσκαρ Ουάιλντ χαρακτηρίζεται ως ο «ιερέας της παρακμής».
Ο Von Bayros ζωγράφιζε κυρίως ερωτικά θέματα που χαρακτηρίζονται από τον λεπτεπίλεπτο σχεδιασμό και την φαντασμαγορική τους εικονογράφηση. Παντρεύτηκε την προγονή του Johann Strauss II και έτσι έγινε γνωστός στην καλή κοινωνία της Βιέννης και προφανώς σε αυτήν απέκτησε επαφές και με έλληνες που ζούσαν εκεί και στους οποίους έτσι σχεδίασε τα ex libris τους όπως αυτό που δημοσίευσα στο προηγούμενο ποστ.
Πριν τον πόλεμο είχε σχεδιάσει πάνω από 1000 ex libris αρκετά από τα οποία διακρίνονται για το χιούμορ τους όπως αυτό.
Tempora mutantur, nos et mutamur in illis, σημαίνει :οι καιροί αλλάζουν, και αλλάζουμε και εμείς μαζί τους. Η φράση αυτή αποδίδεται στον Λοθάριο Α΄ αλλά η παραλλαγή της omnia mutantur, δηλαδή τα πάντα αλλάζουν που αναφέρεται στις Μεταμορφώσεις του Οβιδίου ουσιαστικά δεν είναι τίποτα άλλο από το "τἀ πἀντα ρει" του Ηράκλειτου.
αμάν
ΑπάντησηΔιαγραφήόχι αθεόφοβο, ασυγκράτητο έπρεπε να σε λένε.
Δεν προλάβαμε καλά καλά να χωνέψουμε την προηγούμενη ανάρτηση, και να χαζέψουμε στα προηγούμενα εξ.
Κατσε πουλάκι μου, μιά στιγμούλα, έχουμε και μιά ηλικία.
δ
αααααααααχαχαααχαα
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο εξ του Τζίνο Σαμπατίνι....
τι θέλει να πεί; χα χ χα χα α
το κάπνισμα σκοτώνει , μέχρι να σκοτώσει όμως,
ε.. έτσι κι έτσι....
Αν κρίνω και από το πού είναι τοποθετημένος ο ναργιλές ...χααχχααααχαα
νάσαι καλά πρωί πρώι.
δ
Τέλεια!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜου άρεσε πολύ η γυναίκα στην πλώρη (σωστά το λέω ή είναι πρύμνη) και η τρίτη φωτογραφία από τις "γυναίκες και βιβλία".!
Καλή Κυριακή
:-)
demetrat-
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό είναι που λένε -γυναικείο μυαλό!
Φαίνεται πως ο ζωγράφος προσπαθούσε να το κόψει και εκανε το σκίτσο για να τονώσει την θέληση του!
Βάσσια-
Ξέρεις πόσο δύσκολο ήταν να διαλέξω αυτά που έβαλα, για να είναι και αντιπροσωπευτικά, μέσα από ένα πλήθος πανέμορφων σχεδίων;
Φοβερό αφιέρωμα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜου άρεσε πολύ το γυμνό με το βιβλίο!
Μου θύμισε μια συμφοιτήτριά μου στη Θεολογική που μου έλεγε πως χρησιμοποιούσε το ογκώδες βιβλίο της εκκλησιαστικής ιστορίας για να αυνανίζεται!
Εδώ που τα λέμε θεολόγε μου αυτό το βιβλίο δεν θα μπορούσε να βρεί καλύτερη χρήση!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα αθεόφοβε,
ΑπάντησηΔιαγραφήπολύ ενδιαφέρουσες οι αναρτησεις. Είχα ξανακούσει την έκφραση, αλλά ομολογώ ότι αγνοούσα τα περισσότερα από όσα έγραψες. Τα μόνα ex libris που είχα δει ήτανε στις βιβλιοθήκες κυρίως των πανεπιστημίων.