.............................................Franz von Stuck 1906
Κατ΄ αρχάς στον μυαλό μου τον είχα σαν ένα από τους πρωτοπόρους Χίπις με την εμφάνιση που περιγράφει ο Ματθαίος (γ΄4) «ένδυμα εκ τριχών καμήλου και ζώνην δερματίνην περί την οσφύν αυτού».Ύστερα με είχε εντυπωσιάσει σαν παιδί ο Μετανοείτε που μου τον θύμιζε όταν γύρναγε στις πλατείες και έλεγε τα λόγια του Ιωάννη « μετανοείτε, ήγγικεν γαρ η βασιλεία των ουρανών» (Ματθ γ΄2). Βασικά όμως μου άρεσε που όποιος πήγαινε στον Ιορδάνη, όπως ο Χριστός ,τούριχνε και από ένα βάπτισμα γιατί εκείνη την εποχή δεν πιστεύω ότι είχαν οι περισσότεροι και πολύ καλή σχέση με το νερό. Τέλος ,πάντα μου άρεσαν τα βαπτίσια και είναι οι μόνες φορές, μαζί με τους γάμους, που εμφανίζομαι στις εκκλησίες γιατί είμαι καλεσμένος σε σχέση με τις κηδείες και τα μνημόσυνα που πας αναγκαστικά απρόσκλητος.
Ο Ιωάννης όμως έκανε δύο σφάλματα στην ζωή του. Το πρώτο και καθοριστικό είναι ότι τα έβαλε με την εξουσία. Τι τον ένοιαζε και άρχισε να κατηγορεί τον τετράρχη Γαλιλαίας και Περαίας Ηρώδη Αντύπα, ότι συμβιούσε παρανόμως με την γυναίκα του αδελφού του Ηρωδιάδα, με αποτέλεσμα να τον χώσει και αυτός στην φυλακή και η Ηρωδιάδα να τον έχει στην μπούκα του κανονιού ;
Ύστερα όταν τόσα χρόνια κάνεις τον Πρόδρομο του Σωτήρα δεν μπορείς να αμφιβάλλεις για την έλευση του ώστε να στέλνεις από την φυλακή τους μαθητές σου να ρωτήσουν «συ εί ο ερχόμενος ή έτερον προσδοκώμεν ;»(Ματθ ια 2 κ.εξ)
Δηλαδή τι περίμενε να του απαντήσει ,αν δεν ήταν ο πραγματικός και ήταν απατεώνας –όχι δεν είμαι εγώ;
Δυστυχώς σε αυτή την ζωή τα σφάλματα πληρώνονται και η συνέχεια σας είναι γνωστή.
Από παιδί λοιπόν αυτή η ιστορία αντί να μου προκαλέσει θρησκευτικά συναισθήματα μου άρεσε, γιατί με το σεξ και το αίμα που είχε, μου θύμιζε τις ταινίες splatter που ήμουνα φαν.
Φαίνεται όμως πως ο αποκεφαλισμός άρεσε και στους μεγάλους καλλιτέχνες της ανθρωπότητας και έτσι αποτέλεσε θέμα πολλών μεγάλων έργων.
Σήμερα λοιπόν σας έχω μερικά από αυτά τα έργα και αργότερα θα σας δώσω και μερικούς άλλους ιστορικούς αποκεφαλισμούς αποκλειστικά ανδρικών κεφαλιών κυρίως από γυναίκες.
Ιστορία πολύ διδακτική και επίκαιρη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτα διάφορα έργα που περιέλαβες στο ποστ η Σαλώμη έχει διαφορετική παρουσία. Εκείνη που κυριαρχεί είναι της σεμνότυφης κορασίδος που μάλλον αποστρέφεται την εικόνα της κομμένης κεφαλής του Προδρόμου. Σου θυμίζει τίποτα αυτό?
Πρώτον, Τισιανο και Καραβάτζιο, τους προτιμώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεύτερον, ποιος ήταν ο πραγματικός ένοχος, η Σαλώμη ή ο Ηρώδης;
:-)
Τρίτον μου θύμησες το βιβλίο του Τ. Ρόμπινς "Ο Χορός των επτά πέπλων" και
τελευταίο, πολύ ωραίο, με χιούμορ και πληροφορίες κείμενο.
Καλημέρα :-)
Καλά μιλάμε φοβερο κέιμενο. Τι να σχολιάσω την ειρωνία στην έκφραση; Το ύφος στη γραφή; Το εικαστικό περιεχόμενο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤόσα κεφάλια στη σειρά μέσα στο πιάτο! Σκιάχτηκα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Σαλώμη του Henri Regnauld μακράν καλύτερη. Όμως δε μπόρεσα να βρω το κεφάλι του Ιωάννη. Πού βρίσκεται; Μόνο ένα τεράστιο ταψί.
Το κείμενό σου "αθεοφοβικό". Συγχαρητήρια!
vasikos metoxos-
ΑπάντησηΔιαγραφήΌλες οι γυναίκες άμα έχουν σκοπό να σου πάρουν το κεφάλι έχουν έχουν εμφάνιση σεμνότυφης κορασίδος!
Μετά την απομάκρυνση εκ του ταμείου ή την απόρριψη του τελευταίου πέπλου διαπιστώνεις την πραγματικότητα αλλά τότε είναι αργά !
vassia-
Ο Ηρώδης ο φουκαράς την πάτησε γιατί ήταν λάτρης της οφθαλμοπορνείας !
Ήταν θύμα της Ηρωδιάδας που χρησιμοποίησε την κορούλα της απλά και μόνον για την αισθητική του απόλαυση γιατί οι Ευαγγελιστές δεν μας λένε πουθενά ότι τουλάχιστον πήδηξε την Σαλώμη.
Φαίνεται ότι από εκεί βγήκε και η φράση:
Φάτε ματια ψάρια και κοιλιά Πρόδρομο!
δείμος-
Κοκκινίζω με τους επαίνους!
astanapan-
Βλέπω ότι έχουμε ιδιαίτερη προτίμηση στα μελανούρια!
Η Σαλώμη του Henri Regnauld είναι και ο πιό υπαινικτικός πίνακας γιατί ενώ δεν έχει κεφάλι έχει την Σαλώμη με την μάχαιρα στο δίσκο έτοιμη για τον αποκεφαλισμό.Μπρρ!
Μια και μιλάμε για ελληνικά, πινάκιο είναι το πιάτο, ναί; Είναι και ο μικρός πίνακας; δηλαδή λίστα;
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια κοίτα πάντως, πόσοι εμπνεύστηκαν απο εναν αποκεφαλισμό!
Εντυπωσιακό!!
Καλά λένε μερικοί: τα κεφάλια μέσα! :-))
ΑπάντησηΔιαγραφήχρησιμότατο και διδακτικότατο.
ΑπάντησηΔιαγραφήange-ta-
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι όλα αυτά.
Οι πίνακες που έβαλα είναι ένα μικρό μέρος από όσους υπάρχουν με το ίδιο θέμα.
dodos-
Τα κεφάλια μέσα ,που στο πιάτο; :))
padrazo-
Είδες πόσο επιμορφωτικό είναι το μπλογκ ; :))
Ωραίο και γλαφυρό το κείμενο,το οποίο όπως φαίνεται δεν το είχαν διαβάσει ορισμένοι και είχαν υποτιμήσει τη δύναμη των γυναικών...
ΑπάντησηΔιαγραφήΩραίοι και οι πίνακες αθεόφοβε,αλλά αναρωτιέμαι αν υπάρχουν άνθρωποι που θα τους έχουν(έστω σαν αντίγραφα)αναρτημένους στο σαλόνι του σπιτιού τους.
Πέρα από αυτά και για να συμβάλω στην καταγραφή των γεγονότων,θάθελα να επισημάνω και το παρακάτω.
Αν υπήρχαν κάμερες στην εποχή του Αη Γιάννη του φτωχοπρόδρομου,δεν θα ήταν ανάγη να του κόψει το κεφάλι ο Ηρώδης.
Θα του έπεφτε από δίπλα η Σαλώμη θα τον βιντεοσκοπούσε,θα τον εκβίαζε και κείνος θα αυτοκτονούσε πηδώντας στα νερά του Ιορδάνη!
Θα είχε η εκκλησία έναν άγιο λιγότερο αλλά ο Ηρώδης θα είχε αποφύγει τα αίματα!
Μήπως και ο Ζαχόπουλος δεν κινδυνεύσει να χάσει το κεφάλι του (από ότι μέχρι τώρα τουλάχιστον φαίνεται) από μια γυναίκα; Και τι γυναίκα; Δεν θα έλεγα ότι πλησιάζει τις κυρίες των φωτογραφιών..
ΑπάντησηΔιαγραφήΥ.Γ. στο προηγούμενο σχόλιό μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒέβαια θα με ερωτήσετε και η "34χρονη" (κατ' άλλους 35χρονη) με τους πραματευτάδες; (δηλ. Σαλώμη κλπ).
Και θα έχετε δίκαιο!
syneas:
ΑπάντησηΔιαγραφή"Θα του έπεφτε από δίπλα η Σαλώμη θα τον βιντεοσκοπούσε,θα τον εκβίαζε και κείνος θα αυτοκτονούσε πηδώντας στα νερά του Ιορδάνη"
Ετσι ακριβώς!Και ορθή η επισήμανση οτι τετοιοι πίνακες δεν βρισκουν θεση θέση στους σημερινούς τοιχους...
Αλλά αυτό εγείρει την σκέψη οτι γενικά πινακες θρησκευτικης θεματολογίας αλλά και πορταίτα τυπου Φλαμανδικης σχολής ή οι αχανείς πινακες που απεικονιζουν ιστορικα γεγονότα,πάλι δεν θα συγκινούσαν κανέναν για οικιακη χρηση.
Αλλά βεβαια και αυτοι οι πινακες που παραθετει ο Αθεόφοβος δεν κρέμονταν στους τοιχους καμιάς καλύβης...Προορίζονταν για τις αχανείς αιθουσες παλατιών και επαύλεων,παραγγέλνονταν απ τους ισχυρούς της εποχής και εκτός της επιδειξης του ιδιοκτήτη εξυπηρετούσαν και ρόλο φωτογραφικής μνήμης,οπτικης δηλ.καταγραφης γεγονότων(ελλέιψει φωτογραφιών)
Δυστυχώς φίλοι βρίσκομαι χωρίς ιντερνετ και απλά αρπαχτά από ένα ξένο διαβάζω τα σχόλια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕλπίζω από αυριο να ξαναβρεθώ στον πολιτισμό!
Κι εσύ αθεόφοβε χωρίς ίντερνετ? Επίδημία έπεσε φαίνεται.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠέρασα να ευχηθώ για την καλή χρονιά μιάς και ο ΟΤΕς είχε άλλα σχέδια φέτος
Το ηθικοπλαστικόν βιβλίον περιλαμβάνει και άλλο κομμένο κεφάλι: αυτό του Ολοφέρνη, που του το απέσπασε η Ιουδήθ αφού τον σαγήνευσε και τον μέθυσε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕδώ και εδώ δύο εκδοχές του σπουδαίου πίνακα του Cristofano Allori (1577-1621).
Σημειωτέον ότι (σύμφωνα με τον Filippo Baldinucci, 1625-96) στον πίνακα αυτό ως Ολοφέρνης απεικονίζεται ο ίδιος ο ζωγράφος και ως Ιουδήθ η αγαπημένη του που τον 'έσφαξε'.
syneas-
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομίζω ότι το σχόλιον σου είναι ακρως εύστοχον!
βαρδάκας-
Ενας φίλος μου όταν του είπαν ότι αυτή που ζούσε μαζί είναι σαν ανδρογυναίκα απάντησε ότι -περί ορέξεως ουδείς λόγος!
squarelogic-
Εξυπηρετούσαν και κάτι άλλο:την δυνατότητα σε μια θρησκόληπτη και συντηρητική κοινωνία να ζωγραφίσουν με την δικαιολογία του θρησκευτικού θέματος ή της μυθολογίας και κανένα γυμνό σώμα.
bluesmartoulis-
Στο επόμενο ποστ γράφω τους λόγους.
π-
Βιάστηκες ,η Ιουδήθ ακολουθεί!
Ω, συγνώμη! Είδα τους πίνακες και θυμήθηκα αυτόν του Allori. Τώρα βλέπω ότι είχες γράψει "αργότερα θα σας δώσω και μερικούς άλλους ιστορικούς αποκεφαλισμούς αποκλειστικά ανδρικών κεφαλιών κυρίως από γυναίκες". Συνελήφθην απρόσεκτος - την κεφαλήν μου επί πίνακι πάραυτα!
ΑπάντησηΔιαγραφήαθεόφοβος
ΑπάντησηΔιαγραφήΜήπως η ανδρογυναίκα που ζούσε με τον φίλο σας ήταν άνδρας;
εξαιρετικό ποστ !! :) τη καλησπερα μου!
ΑπάντησηΔιαγραφήπ-
ΑπάντησηΔιαγραφήΜοιάζω με Σαλόμο ; :))
βαρδάκας-
Γυναίκα ήταν αλλά από το τσιγάρο όταν μίλαγε στο τηλέφωνο νόμιζες ότι ήταν άνδρας!
roadartist-
:))