Τρίτη 9 Ιουλίου 2024

ΑΞΕΧΑΣΤΕΣ ΣΚΗΝΕΣ ΑΠΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΈΣ ΤΑΙΝΊΕΣ α΄μέρος

 

Διαβάζοντας προχθές αυτή την de Profundis παραληρηματική αφήγηση ενός γνήσιου κινηματογραφόφιλου στην οποία με καταπληκτική μνήμη θυμάται χαρακτηριστικές σκηνές από ένα τεράστιο πλήθος  σημαντικών ταινιών σκέφτηκα αμέσως ποιες άραγε σκηνές από τις χιλιάδες κινηματογραφικές ταινίες έχω δει στην ζωή μου μου έχουν εντυπωθεί στην μνήμη μου.
 Ήδη στο παρελθόν έχω γράψει για  ΜΕΡΙΚΕΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΣΗΜΑΝΤΕΣ ΣΚΗΝΕΣ ΠΟΥ ΜΟΥ ΕΜΕΙΝΑΝ ΣΤΗΝ ΜΝΗΜΗ ΑΠΟ ΤΑΙΝΙΕΣ.
Αυτές ήταν από τις ταινίες, Κάτω απ' την λάμψη του φεγγαριού  με την Σερ και τον Νίκολας Κέιτζ,  Δράκουλας με τον Κρίστοφερ Λη, The Bellboy με τον Τζέρι Λούις,  Ένας βασιλιάς στην Νέα Υόρκη με τον Τσάρλι Τσάπλιν,  Son of Paleface με τον  Bob Hope και την  Jane Russell,  Woodstock,  Η σιωπή του Μπέργκμαν και  ο Γυρισμός  με την Τζέιν Φόντα και τον Γιον Βόιτ.


Προσπάθησα να ξεκινήσω τις αναμνήσεις μου από την εποχή του βωβού, και αναπόφευκτα η πρώτη εικόνα είναι από το Θωρηκτό Ποτέμκιν το καροτσάκι του παιδιού που κυλάει στις σκάλες της Οδησσού αλλά και τα σκουληκιασμένα τρόφιμα που έδιναν στους ναύτες. Την σκηνή στην σκάλα την έχει αντιγράψει ο Μπράιαν ντε Πάλμα  στην ταινία «Οι Αδιάφθοροι». 


Κανείς πιστεύω από όσους έχουν δει την Γέννηση ενός έθνους του Γκρίφιθ δεν μπορεί να ξεχάσει τις σκηνές με τους Κου Κλουξ Κλάν που εμφανίζονται μάλιστα θετικά από τον σκηνοθέτη.
Δεν νομίζω δε ότι όποιος έχει δει αυτή την σκηνή με τον Χάρολντ Λόίντ στο SAFETY LAST ότι μπορεί να την ξεχάσει!


Βέβαια όσοι μεγαλώσαμε με τις ταινίες του Χοντρού Λιγνού έχουμε στο μυαλό μας πλήθος από σκηνές από αυτές τόσο από την εποχή του βωβού όσο και του ομιλούντος αλλά και από κωμικές καταστάσεις με τις οποίες διασκεδάζαμε ως παιδιά όπως το "Kneesie-Easie-Nosie", και "Finger-Wiggle"


Αλλά τι να πρωτοθυμηθεί κανείς επίσης από το πλήθος των ταινιών του μεγάλου Τσάρλι Τσάπλιν. Την εικόνα του στον Χρυσοθήρα να τρώει σαν μακαρόνια τα κορδόνια του, στον Δικτάτορα να παίζει με την σφαίρα της Υφηλίου ή όταν έμπλεξε  με τις μηχανές στους Μοντέρνους Καιρούς;
Παραβλέποντας ένα τεράστιο πλήθος από σημαντικές ταινίες του βωβού , δεν μπορεί να μην αναφερθεί κανείς στην κινηματογραφική και ανεπανάληπτη πανδαισία κινηματογραφικών εικόνων που έχει Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ, την και για σήμερα πρωτοποριακή ταινία του Τζίγκα Βερτόφ.
Εκείνα τα χρόνια γυρίστηκαν μερικές από τις πιο πρωτοποριακές ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου όπως η πρώτη σουρεαλιστική ταινία ο Ανδαλουσιανός σκύλος των Μπουνουέλ και Νταλί.


Μπορεί να μη είδαμε σε αυτήν σκύλους και Ανδαλουσιανούς όμως η εικόνα με το ξυράφι να κόβει ένα μάτι είναι από αυτές που μένουν ανεξίτηλα γραμμένες στην μνήμη μας.
Ούτε ξαναείδαμε από τότε, όπως γράφω στο ποστ  μου  FREAKS-ΜΙΑ ΤΑΙΝΙΑ ΠΟΥ ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΞΑΝΑΓΥΡΙΣΤΕΙ  κάτι αντίστοιχο  με άτομα με εκ γενετής παραμορφώσεις.


Αντίθετα όλοι τότε, αλλά μέχρι και την δική μου γενιά, θαύμαζαν τον πρώην Ολυμπιονίκη με το τέλειο σώμα Τζόνι Βαϊσμύλερ στον ρόλο του Ταρζάν και την κλασσική του κραυγή την μιμούνταν όλα τα παιδιά.
Όμως με τον θρίαμβο του ομιλούντος γυρίστηκε και για πολλούς, αλλά και για μένα, η σημαντικότερη ταινία της ιστορίας του κινηματογράφου Ο Πολίτης Κέιν από τον Όρσον Γουέλς.
Eίναι  συγκλονιστική η σκηνή που ο Κέιν πεθαίνει και το μόνο που λέει είναι η λέξη Rosebud!


To ίδιο βέβαια είναι και η τελευταία σκηνή από το Οσα παίρνει ο άνεμος στην οποία η Βίβιαν Λη, ως Scarlett O'Hara,  παραμένει αισιόδοξη και πιστεύει ότι ο Rhett Butler θα ξαναγυρίσει λέγοντας :After all, Tomorrow Is Another Day.
Αντίθετα όμως ο Χόμφρεϋ Μπόγκαρντ στην Καζαμπλάνκα  δεν λέει ποτέ στην ταινία την φράση "Play it again, Sam " όπως γράφεται πολλές φορές ότι είπε με την αναχώρηση της Ιγκριντ Μπέργκμαν. Αυτό που είπε είναι:, "You played it for her, you can play it for me. If she can stand it, I can. Play it!"


Τέλος από όσους έχουν δει τις ταινίες του  Frank Capra, ποιος μπορεί να ξεχάσει τον Τζέιμς Στιούαρτ ως νεαρό γερουσιαστή Τζέφερσον Σμιθ στην ταινία Ο κύριος Σμιθ πάει στην Ουάσινγκτον  να ξεμπροστιάζει στο Κοινοβούλιο τους διεφθαρμένους πολιτικούς, τον Κάρυ Γκράντ στο φίλμ   Αρσενικό και παλιά νταντέλα όταν διαπιστώνει κατάπληκτος ότι οι καλοκάγαθες και συμπαθείς γριούλες δολοφονούν αβέρτα, ή τέλος να μην συγκινηθεί από το τέλος της ταινίας Μια υπέροχη ζωή πάλι με τον Τζέιμς Στιούαρτ.

Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση.

 

 ΑΞΕΧΑΣΤΕΣ ΣΚΗΝΕΣ ΑΠΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΈΣ ΤΑΙΝΊΕΣ γ΄μέρος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου