Ποτέ δεν τόλμησα να είμαι επαναστάτης στα νιάτα μου γιατί φοβόμουν πως έτσι θα γινόμουν συντηρητικός στα γεράματα-Robert Frost
Τετάρτη 17 Ιουλίου 2024
ΑΞΕΧΑΣΤΕΣ ΣΚΗΝΕΣ ΑΠΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΈΣ ΤΑΙΝΊΕΣ β΄μέρος
Μετά
τον πόλεμο ο κινηματογράφος αποτελούσε το βασικό μέσο διασκέδασης σε όλο τον
κόσμο, με τις αμερικανικές ταινίες να κυριαρχούν, αλλά ταυτόχρονα με ισχυρές
κινηματογραφίες στην Αγγλία, την Γαλλία και την Ιταλία στην Ευρώπη. Αλλά
και στην χώρα μας σημαντικό μέρος του κοινού πήγαινε στους κινηματογράφους για
να δει ελληνικές ταινίες και στο ποστ μου ΓΙΑΤΙ ΜΑΣ ΑΡΕΣΟΥΝ
ΟΙ ΠΑΛΙΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣεξηγώ το γιατί. Θα
μπορούσα να αφιερώσω πολλά ποστ μου αναφέροντας μόνο ένα πλήθος από σκηνές που
έχουν εντυπωθεί στην μνήμη των περισσότερων Ελλήνων από τις συνεχείς επανειλημμένες προβολές
τους στην τηλεόραση.
Πιστεύω
πχ πως λίγοι σήμερα δεν έχουν βαθιά εντυπωμένη στην μνήμη τους τον Φούντα στην Στέλλα να λέει στην Μερκούρη -φύγε Στέλλα κρατάω μαχαίρι, τον Φωτόπουλο να
λέει Αόμματος στην Κάλπικη λίρα, τον φαντάρο να χορεύει ζεμπέκικο
στην Ευδοκία ή τον Ηλιόπουλο στον μεν Ατσίδα να λέει -Είμαστε
μια ωραία ατμόσφαιρααλλά
αντίθετα να εμφανίζεται ως Δράκος στην ομώνυμη ταινία για την οποία έχω
γράψει το ποστ μου Ο ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΝΔΟΥΡΟΣ
ΚΑΙ Ο ΔΡΑΚΟΣ ΤΟΥ Πλήθος
δε από ατάκες από τις ελληνικές ταινίες εκείνης της εποχής έχουν γίνει πλέον
σχεδόν σλόγκαν στην καθημερινή ομιλία των νεοελλήνων.
Έχω ακούσει να παραγγέλνει πελάτης πορτοκαλάδα
και το γκαρσόν που τον ξέρει να τον ρωτάει σαν τον Γκιωνάκη στα Κίτρινα Γάντια: Πορτοκαλάδα
από πορτοκάλι;
Άσε
που και ο ίδιος, σαν γνήσιος Λογοθετίδης έχω επαναλάβει πολλές φορές όταν βλέπω
αναμμένο φως χωρίς λόγο, το αμίμητο που λέει για τους διακόπτες των φώτων: Μπαίνεις χραπ, βγαίνεις χραπ! στο Ένα Βότσαλο
στην Λίμνη.
Προσωπικά
πιστεύω πως η σκηνή από την Σάντα Τσικίταστην οποία ο Λογοθετίδης μαζεύει με το δάκτυλο του τα
σουσάμια από το κουλούρι του, μόλις έχει φέρει 6 κρουσάν στο αφεντικό του χωρίς
αυτός να του προσφέρει κανένα, ανήκει δικαιωματικά σε μια ανθολογία από
μοναδικές σκηνές του παγκόσμιου κινηματογράφου.
Δεν
πιστεύω δε να υπάρχει κάποιος που όταν η σύζυγος αναφέρεται με νοσταλγία σε κάποιο νεανικό της φλερτ να
μην της θύμισε ο άνδρας της την καταπληκτική σκηνή με τον Κωνσταντάρα και την
Κοντού που τους επισκέπτεται ο εξιδανικευμένος στην φαντασία της Στέφανος, στην
ταινία Της ζήλιας τα καμώματα! Μπορεί
δε να ξεχάσει κανείς τον Τσάκωνα να αναλογίζεται στο Μάθε παιδί μου γράμματα : 6
χρόνια στο Δημοτικό, 6 χρόνια στο Γυμνάσιο 12, 6 χρόνια στο Πολυτεχνείο 18, 6
χρόνια στο εξωτερικό 24, και 6 χρόνια μέχρι που να πάω σχολείο 30, μέχρι τα 36
που είμαι ακόμα άλλα 6 χρόνια, που πήγανε;
Το
ίδιο επίσης δεν μπορεί να ξεχάσει κανείς την μοναδική Σαπφώ Νοταρά από την
ταινία Αχ! Αυτή η γυναίκα μου, να
αναφωνεί με την χαρακτηριστική της φωνή:
Εδώ γίνονται Σόδομα και Γόμορα! Ο
Αυλωνίτης δε διαπρύσιος κήρυξ της ηθικής στην Ωραία
των Αθηνώνδιακηρύσσει το αξέχαστο Πνεύμα και Ηθικήκαι στην ταινία ο Κλέαρχος η Μαρίνα κι ο κοντός εξαναγκάζεται να πει:
Μην ξανακούσω να πεις τον κοντό κοντό!
Στο ποστ μου ΕΝΑΣ ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΟΥ ΜΠΗΚΕ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΜΑΣ αναφέρω 3 αξέχαστες σκηνές από ταινίες του μέγιστου ηθοποιού μας Θανάση Βέγγου που προσωπικά τον
ανακάλυψα στο γαμήλιο ταξίδι μας στην Ελλάδα καθώς τότε σε όλη την ελληνική
επαρχία παίζονταν οι ταινίες του. Όπως δεν πιστεύω ότι υπάρχει κάποιος που δεν
θυμάται την σκηνή με τον Βέγγο στην ταινία Ο Θανάσης
στην χώρα της σφαλιάρας, να οδηγεί το φορτηγό με ξεχασμένο το
μεγάφωνο του ανοικτό και ακούγοντας απαγορευμένο Θεοδωράκη στην διαπασών,
να φτάνει στην γιορτή για την χούντα
στην πλατεία του χωριού και τότε να το παίρνει
χαμπάρι!
Αλλά
ο Βέγγος με την ίδια ευκολία που μας έκανε να γελάμε μπορούσε να αποδώσει και
εξίσου καλά ένα τραγικό μονόλογο λέγοντας στον Χάρβεϋ Καιτέλ στο Βλέμμα του Οδυσσέατου
Αγγελόπουλου μέσα σε ένα χιονισμένο τοπίο πως: Η
Ελλάδα πεθαίνει. Πεθαίνουμε σα λαός. Κάναμε τον κύκλο μας, δεν ξέρω πόσες
χιλιάδες χρόνια, ανάμεσα σε σπασμένες πέτρες και αγάλματα. Και πεθαίνουμε....
Αλλά αν είναι να πεθάνει η Ελλάδα, να πεθάνει γρήγορα. Γιατί η αγωνία κρατάει
πολύ και κάνει πολύ θόρυβο. Αξέχαστες
όμως είναι και πλήθος σκηνές από την αριστουργηματική ταινία Της Κακομοίραςμε
τον Χατζηχρήστο ως Ζήκο, να εξηγεί στον Φέρμα ότι είναι και σχολικά μορφωμένος. Τελοιόφοιτος 4ης Δημοτικού, 16 χρόνια
σχολείο, 4 χρόνια κάθε τάξη ή να λέει στο αφεντικό του Με κρατάς και
τον Νίκα, ποιος είναι αυτός ο Νίκας;ή όταν μένει μπουκάλα που λέει το
αμίμητο: Αι γυναίκαι είναι άπιστες, το
φιλοσόφησα τώρα! Μπορείς
δε να μην θυμηθείς τα χαστούκια στα Χτυποκάρδια στο
θρανίοη όσα έχει ρίξει ο
Κωνσταντάρας στις ταινίες του με κορυφαίο αυτό στον Παύλο Λιάρο στην ταινία Ο στρίγκλος που έγινε αρνάκιόταν αυτός του λέει: τράβα
ρε πατέρα να πιεις μόνος σου νερό και φέρε και σε μένα ένα ποτήρι»
Θα
μπορούσα να συνεχίσω για πολλές σελίδες ακόμα με μοναδικές σκηνές που μας έχει
προσφέρει ο ελληνικός κινηματογράφος. Θα
τελειώσω όμως με μια σκηνή που δυστυχώς δεν έχω δει, αλλά από την περιγραφή της
την θεωρώ, όπως γράφω και στο ποστ μου Ο ΓΚΟΥΣΓΚΟΥΝΗΣ
ΚΑΙ Η ΧΡΥΣΗ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΤΣΟΝΤΑΣ ΣΤΟΥΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ μοναδική, καθώς σε ένα είδος που στοχεύει στην οπτική
διέγερση του θεατή έδωσε μια τελείως σουρεαλιστική και κωμική διάσταση,
διώχνοντας έτσι την υποσυνείδητη ντροπή που έχουν οι περισσότεροι θεατές
ταινιών αυτού του είδους από την παρουσία τους στον κινηματογράφο. Είναι
η σκηνή που τον δείχνει να πηδάει και αντί βογκητών λέει : α, ρε νάχα τώρα μια μπύρα οπότε
εμφανίζεται ένα χέρι και του δίνει μια!
Εγώ όταν αστειεύομαι λέω την αλήθεια.Είναι το πιο αστείο πράγμα στον κόσμο.
George Bernard Shaw
Ανάλαφρο συγγραφικό ύφος δεν σημαίνει αλαφρόμυαλη ή ελαφρόκαρδη κρίση.Σημαίνει απλώς απέχθεια της σοβαροφάνειας και της βλοσυρότητας. Με απωθεί και με τρομάζει πάντα η σοβαροφάνεια ,γιατί προδίδει πενία πνεύματος, γιατί αποτελεί το τελευταίο καταφύγιο των ανεγκέφαλων. Το χιούμορ είναι το ισχυρότερο τονωτικό του μυαλού και το λαμπρότερο λουλούδι του ανθρώπινου πολιτισμού. Ιδιαίτερα όταν υπονομεύει συνειδητά τον ίδιο τον διακινητή του.
Θόδωρος Χατζηπανταζής (Θόδωρος Κρητικός) Ομότιμος Καθηγητής Θεατρολογίας.
Η σοβαρότητα δεν αποκλείει το γέλιο. Δεν υπήρξε, άλλωστε, καμία αληθινά σοβαρή προσωπικότητα στην παγκόσμια ιστορία χωρίς χιούμορ. Θα σας θυμήσω και την αφρικανική παροιμία: "το να είσαι σοβαρός είναι να μην είσαι και τόσο σοβαρός "
Peter Brook.
Τι απεχθάνεστε στις ανθρώπινες σχέσεις;Την έλλειψη χιούμορ.
Γαλάτεια Σαράντη Ακαδημαϊκός 1920-2009
Η σοβαρότητα είναι το τελευταίο καταφύγιο των ρηχών.
Oscar Wilde
Πως πέθαναν οι Θεοί του Ολύμπου; Από τα γέλια, όταν άκουσαν κάποιον να ισχυρίζεται ότι είναι ο ένας και μοναδικός θεός.
Ίσως αν ξέρατε να γελάτε, να στέλνατε στον διάβολο όλες τις μεταφυσικές παρηγορίες σας-και πρώτη πρώτη την ίδια την μεταφυσική
Νίτσε
«Συγχώρεσε, Κύριε, τα μικρά αστεία που κάνω σε βάρος Σου και θα συγχωρέσω το μεγάλο αστείο που κάνεις σε βάρος μου»
Robert Frost (1874-1963)
«Κοινή λογική και αίσθηση του χιούμορ είναι το ίδιο πράγμα, που κινείται με διαφορετικές ταχύτητες. Η αίσθηση του χιούμορ είναι απλά κοινή λογική που χορεύει»
William James (1842-1910) Αμερικανός φιλόσοφος.
«Αν θέλεις να κάνεις εχθρούς, προσπάθησε ν' αλλάξεις κάτι»
Woodrow WilsonΑμερικανός πρόεδρος (1913-1921).
Η σάτιρα είναι ένας τρόπος επιθετικής συμπεριφοράς που κρύβει μέσα του (και συχνά φανερώνει με πολλή αυθάδεια)μια δόση κακίας…. Σάτιρα αθώα δεν υπάρχει, δεν είναι δυνατόν να υπάρξει, αφού πάντα πληγώνει επικρίνει και στηλιτεύει.
Μου θυμίζουν βοσκό που συγκεντρώνει όλα τα πρόβατα σε ένα μαντρί.
Εμίρ Κουστουρίτσα
Η λέξη Θεός για μένα δεν είναι τίποτα άλλο παρά η έκφραση της ανθρώπινης αδυναμίας, η Βίβλος μία συλλογή αξιότιμων, αλλά ακόμη πρωτόγονων θρύλων, οι οποίοι είναι ωστόσο αρκετά παιδιάστικοι. Καμία ερμηνεία, όσο λεπτή, δεν μπορεί να το αλλάξει αυτό.
Άλμπερτ Αϊνστάιν 1954
Κάθε θρησκεία είναι ασύμβατη με τη δημοκρατία όταν ισχυρίζεται ότι η ίδια κατέχει την απόλυτη αλήθεια και αρνείται κάθε αμφισβήτηση. Δώστε την εξουσία σε έναν ισλαμιστή, σε έναν χριστιανό ευαγγελιστή, σε έναν υπερορθόδοξο Εβραίο ή σε έναν ινδουιστή χαμένο στις παραισθήσεις του, και θα δείτε μπρος στα μάτια σας τον θάνατο της ελευθερίας και του ανθρώπου. Ο κόσμος μας είναι ανεξήγητος, μας ξεπερνάει, και η ελευθερία είναι η μοναδική μας μοίρα, γιατί αυτό μάς υπαγορεύει η ανθρώπινη φύση μας. Όταν κάποιος έλθει να σας πει ότι η δική του θρησκεία είναι η λύση, σκέφτεται ότι εσείς που τον ακούτε είστε το πρόβλημα.
Καμέλ Νταούντ Αλγερινός συγγραφέας και δημοσιογράφος
Δεν θα πέθαινα ποτέ για τις ιδέες μου, γιατί μπορεί να έκανα λάθος
Μπέρτραντ Ράσελ
Θέλει ο θεός να εμποδίσει το κακό μα δεν είναι ικανός;
Τότε δεν είναι παντοδύναμος.
Μπορεί αλλά δεν θέλει;
Τότε δεν είναι πανάγαθος.
Και θέλει και μπορεί;
Τότε γιατί υπάρχει το κακό;
Δεν θέλει ούτε μπορεί;
Τότε γιατί τον αποκαλούμε θεό:
ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ
e-mail:atheofobos_blog@yahoo.gr
Τα ωραιότερα μέρη της γης είναι πάντα αυτά που δεν είδες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου