Η δική μου απογοήτευση με οδήγησε να του αφιερώσω αρκετά ποστ μου αναλύοντας τα όσα απαράδεκτα λέει ή κάνει.
Σε χρονολογική σειρά είναι τα εξής:
ΑΠΑΝΘΙΣΜΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΕΣ ΕΓΚΥΚΛΙΟΥΣ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ.
Η ΘΕΟΠΝΕΥΣΤΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ: ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΠΟΦΑΣΙΣΑΝ ΝΑ ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΟΥΝ ΚΑΙ ΤΟΝ ΘΕΟ!
Η ΚΑΠΗΛΕΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΩΝ
Ο ΚΡΑΥΓΑΛΕΟΣ ΛΑΪΚΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΤΟΥ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ
ΔΕΝ ΣΚΟΠΕΥΕΙ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΡΑΝΟΜΊΕΣ ΤΗΣ!
Αυτή την φορά έχοντας μια τελείως καλογερίστικη αντίληψη για την ζωγραφική, καθώς μόνο την κλασσική εικόνα των αγιογραφιών μπορεί να αντιληφθεί, χαρακτήρισε την εικονογράφηση ενός μικρού ναΐσκου από τον μεγάλο μας ζωγράφο Δημήτρη Μυταρά ως τερατογράφημα!
Ο ναΐσκος της Παναγιάς Καταφυγιώτισσας βρίσκεται στον όρμο Καταφυγή κοντά στο Σούνιο, αναγέρθηκε με λεφτά των οικιστών εκεί, σε χώρο που παραχωρήθηκε από την Τοπική αυτοδιοίκηση.
Ο Δημήτρης Μυταράς, έχοντας σπίτι εκεί, προσφέρθηκε αφιλοκερδώς να τον ζωγραφίσει μέσα, εξηγώντας στον Πρόεδρο του Συλλόγου των εκεί οικιστών, μιας και σε αυτούς ανήκει και ο ναΐσκος, ότι : «Μη φοβάσαι, δεν θα κάνω τίποτα βλάσφημο, αγιογράφος δεν είμαι» έχοντας επίσης εξηγήσει πως: «Όταν προσφέρθηκα να εικονογραφήσω το εκκλησάκι είπα ότι δεν θέλω χρήματα, όχι για να πάω στον Παράδεισο, αλλά για να μη μου επιβάλλουν οι άλλοι τις απόψεις τους»
Ήδη το 2007 ο Μυταράς είχε δώσει μια συνέντευξη στα ΝΕΑ, όπου εξηγούσε γιατί επέλεξε αυτήν την ασυνήθιστη αγιογράφηση. «Αυτό το έργο είναι ένα ξεχείλισμα ψυχής. Δεν είναι βλάσφημο. Το σύμπαν, όπως είπε και ο Πασκάλ, είναι αυτό που μας κάνει να πιστεύουμε ότι υπάρχει Θεός, αλλά και ο εσωτερικός μας κόσμος. Για μένα ο Χριστός είναι η δυνατή παρουσία ενός νέου γεμάτου φλόγα επαναστάτη, που μίλησε συγκλονιστικά και πλήρωσε πολύ ακριβά τον λόγο του. Δεν έχω πρόβλημα με την Εκκλησία. Με τους ανθρώπους έχω πρόβλημα, που έχουν ξεχάσει αυτό που είναι ο Χριστός. Το θαύμα είναι ο επαναστατικός λόγος Του, η αγάπη, και δυο τρία άλλα πράγματα που κήρυξε. Αντί γι’ αυτά, ψάχνουν να βρουν το θαύμα σε εικόνες που δακρύζουν για να πιστέψουν τον λόγο Του».
Σε αντίθεση με τις άλλες εκκλησίες μπαίνοντας κανείς μέσα, καθώς τον περιβάλλει από παντού η ομορφιά από την ζωγραφική του Μυταρά αποκτάς ένα ζωογόνο αίσθημα ζωής, χαράς και αισιοδοξίας.
Φαίνεται ότι ο ναΐσκος είχε αρχίσει να γίνεται δημοφιλής και γινόντουσαν σε αυτόν γάμοι και βαφτίσεις των οικιστών και των γνωστών τους, με την καταβολή μόνο 450 ευρώ για τα έξοδα συντήρησης του, με αποδείξεις, από ιερείς της περιοχής μιας και αυτός ως ιδιωτικός δεν διέθετε δικό του.
Ο Μεσογαίας εδώ και ένα χρόνο έχει απαγορεύσει την λειτουργία του με αφορμή την διαπίστωση ότι ιερούργησε σε αυτόν αποσχηματισμένος ιερέας λόγω διαζυγίου, που έχει προσχωρήσει στους παλαιοημερολογίτες, χαρακτηρίζοντας ταυτόχρονα ως τερατουργήματα την εικονογράφηση του. Επίσης έθεσε και «ζήτημα εμπορευματοποίησης των μυστηρίων» που τελούνταν στην εκκλησία, λόγω των 450 ευρώ για τα έξοδα του ναού, γιατί όπως όλοι γνωρίζουν στις άλλες εκκλησίες όλα είναι τζάμπα!
Όπως είπε ο γιός του ζωγράφου Αριστείδης Μυταράς: «αυτό που με ενόχλησε σίγουρα είναι ο χαρακτηρισμός. Το χαρακτήρισε τερατογράφημα, όπου τερατογράφημα παραπέμπει σε κάτι τερατόμορφο, δηλαδή κάτι που προκαλεί αποστροφή με την ασχήμια του ουσιαστικά και δεν είναι λέξη που αναφέρεται σε κάτι που φεύγει από την παράδοση, που είναι αυτό που έχουμε σίγουρα εδώ».
Επίσης ο Μάνος Στεφανίδης, κριτικός τέχνης και ομότιμος καθηγητής ΕΚΠΑ μίλησε στο LIVE NEWS και υπογράμμισε: «Επειδή εκτιμώ τον Μητροπολίτη Νικόλαο νομίζω πως ‘’τερατουργήματα’’ είναι μία λέξη που απάδει σε οποιαδήποτε καλλιτεχνική έκφραση. Αυτό είναι ένα γεροντικό έργο του Δημήτρη Μυταρά, είναι η κατάθεση ψυχής του. Το εκκλησάκι είναι περισσότερο Μυταράς παρά οτιδήποτε το Ορθόδοξο. Αυτό δεν είναι κακό. Η τέχνη είναι η τελευταία μορφή ελευθερίας. Οι ωραιότερες εκκλησίες της Ελλάδας έχουν γίνει από ζωγράφους».
Η εικονογράφηση του Μυταρά δεν ακολουθεί την ελληνική παράδοση και δεν εκφράζει το σώμα της ελληνικής Εκκλησίας.
Από την άλλη, κάθε σύγχρονη εκκλησία στην Ελλάδα είναι εκτός παράδοσης, αφού η τακτική τού να εικονογραφείς έναν ναό αντιγράφοντας εικόνες 500 ή 700 χρόνων είναι κάτι εντελώς ξένο ως προς αυτήν και θα θεωρείτο απαράδεκτη από έναν ζωγράφο του Βυζαντίου.
Το ιδανικό θα ήταν κάπου στη μέση. Να έχουμε, δηλαδή, μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται – όπως γινόταν επί χιλιάδες χρόνια. Δυστυχώς, όμως, επειδή δεν ζούμε σε έναν ιδανικό κόσμο, φαίνεται πως ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
Σε αυτό το δίλημμα, λοιπόν, εγώ διαλέγω τη ζωή· διαλέγω το παράδειγμα του Μυταρά.
Άραγε σύμφωνα με τις αισθητικές αντιλήψεις περί τέχνης του Μεσογαίας, που προφανώς βρίσκονται καθηλωμένες στην εποχή του Βυζαντίου, αυτό πχ το εσωτερικό του ναού της Αγίας Τριάδας στη Φατίμα της Πορτογαλίας, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Αλέξανδρου Τομπάζη ανήκει στα τερατογραφήματα;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου