Ακόμα και ο ποιητής έχει εκφράσει, με τους παρακάτω στίχους του, όλη την νεοελληνική αντίληψη για το που οφείλονται όλα τα στραβά και ανάποδα που συμβαίνουν σε αυτή την χώρα.
Φταίει το ζαβό το ριζικό μας!
Φταίει το κεφάλι το κακό μας!
Ενώ όμως με τόση σαφήνεια επεξηγεί το τι μας φταίει στην συνέχεια μας τα χαλάει λέγοντας:
.
.
Εδώ ο Βάρναλης κάνει ένα μεγάλο και μοιραίο λάθος γιατί αν σε κάτι διαπρέπουμε είναι στο να αναλύουμε διεξοδικά τις αιτίες που τα πράγματα δεν έγιναν σύμφωνα με τις επιθυμίες μας.
Όταν πχ μπήκαν οι Τούρκοι στην Κύπρο επακολούθησε ένας καταιγισμός από ενδελεχείς αναλύσεις που μας εξηγούσαν, η κάθε μία από την σκοπιά της, του γιατί έγινε αυτό και ποιοί είναι οι υπεύθυνοι.
Το ίδιο έγινε όταν τα Σκόπια αντί να αποκαλούνται Άνω, Βόρεια, Νέα κτλ Μακεδονία είναι πλέον καθιερωμένα διεθνώς απλά και μόνο σαν Μακεδονία.
Πρόσφατα τέλος μετά την οικονομική κρίση και τα μέτρα που πάρθηκαν έχει επακολουθήσει ένας νέος καταιγισμός από αναλύσεις γιατί φτάσαμε εδώ και ποιοι ευθύνονται γι΄ αυτό η κάθε μία βέβαια ανάλογα με την πολιτική θέση του καθενός.
Στην πλειονότητα δε οι αναλύσεις αυτές, που μπορεί να είναι εκ διαμέτρου αντίθετες η μια από την άλλη, έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό.
Κάποιοι άλλοι είναι οι υπαίτιοι για τις κακοτυχίες μας ενώ εμείς, μόνο σε κάποιο ελάχιστο βαθμό, ΜΠΟΡΕΙ, ΙΣΩΣ, να έχουμε βοηθήσει για να συμβούν.
Έτσι λοιπόν δικαίως ο ποιητής εκφράζει σε δύο μόνο στίχους την πικρή πραγματικότητα.
Δειλοί, μοιραίοι κι άβουλοι αντάμα,
Σπάνια θα δει κάποιος να αναφέρεται στην λύση του προβλήματος και να δίνει μια απάντηση στο βασικό ερώτημα:
ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΑΠΟ ΕΔΩ ΚΑΙ ΠΕΡΑ;
Την απάντηση στο ερώτημα αυτό αποφεύγουν οι περισσότεροι να την δώσουν για ένα και μοναδικό λόγο.
Στην Ελλάδα κατοικούν από την μία μεριά γνήσιοι και τίμιοι Έλληνες και από την άλλη προδότες, κλέφτες, πράκτορες του εχθρού, προβοκάτορες, πουλημένοι, υποκινούμενοι από ξένους δακτύλους (χωρίς να ξεκαθαρίζεται αν είναι του χεριού ή του ποδιού),ξεπουλημένοι στους κεφαλαιοκράτες, μίσθαρνα όργανα διαφόρων συμφερόντων και γενικά από όλους αυτούς που δεν είναι σύμφωνοι με τις απόψεις μας και δεν ταιριάζουν μαζί τους τα χνώτα μας.
Οπότε αν προτείνεις κάτι που δεν ανήκει στις εθνικές μας φαντασιώσεις ή πρόκειται να θίξει προσωπικά μας συμφέροντα ή ακόμα χειρότερα την τσέπη μας, αυτομάτως θα ανήκεις σε μια από τις παραπάνω κατηγορίες.
Από παιδί θυμάμαι κάθε χρόνο που πέρναγε, το Κυπριακό να χειροτερεύει και η κάθε λύση που προτεινόταν να είναι χειρότερη από την προηγούμενη που είχε απορριφθεί σαν προδοσία του αγώνα.
Όταν τα Σκόπια ήσαν δεκτικά σε μια ονομασία που να περιέχει το όνομα του γεωγραφικού χώρου που ζουν, εμείς βάζαμε και στα γράμματα σφραγίδες πως Η ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ, λες και αυτοί ζούσαν σε κάποια περιοχή της Δανίας και όχι στον ευρύτερο χώρο που λέγεται Μακεδονία!
Όταν από χρόνια τα μαντάτα της οικονομίας προδίκαζαν το σημερινό αποτέλεσμα σωρεία από αναλύσεις εξηγούσαν τις αιτίες και τους υπευθύνους, αλλά όταν φτάναμε να προτείνεται να εφαρμοστεί κάποια λύση, όπως πχ με το ασφαλιστικό του Γιαννίτση σουπερ αγωνιστές προέτασσαν τα ηρωικά τους στήθη για να αποσυρθεί.
Οι ίδιοι αγωνιστές είναι έτοιμοι όμως να πρωτοστατήσουν έξω και μέσα στο υπουργείο Εργασίας για να απορροφηθούν από το Δημόσιο οι ατυχείς απολυμένοι από τα εργοστάσια που κλείνουν, αλλά οι ίδιοι πάλι είναι αυτοί που θα καταγγέλλουν σε εμβριθείς αναλύσεις τους, το υπερτροφικό και σπάταλο Δημόσιο.
Είναι βέβαια κατανοητό πως οι αναλύσεις των διάφορων γεγονότων δεν έχει κανένα κόστος και το μόνο που διακινδυνεύει ο συγγραφέας τους είναι να χαρακτηριστούν από κάποιους ανοησίες και φληναφήματα.
Αντίθετα το να παίρνει κανείς αποφάσεις και να τις εφαρμόζεις έχει πολλές φορές ένα σημαντικό κόστος.
Έτσι όταν ο Ελ. Βενιζέλος οκτώ μόλις χρόνια μετά την μικρασιατική καταστροφή υπέγραψε με τον Ατατούρκ το σύμφωνο ελληνοτουρκικής φιλίας, ουδετερότητας και διαιτησίας πέτυχε να αντιστρέψει το κλίμα έχθρας που επικρατούσε τότε με την Τουρκία και να διατηρηθούν ειρηνικές σχέσεις μαζί της για χρόνια μέχρι την έναρξη του Κυπριακού.
Όμως από πολλούς θεωρήθηκε προδότης, οι πρόσφυγες που βαυκαλίζονταν ότι θα επιστρέψουν κάποτε στα σπίτια τους τον εγκατέλειψαν, και έτσι έχασε τις επόμενες εκλογές.
Σήμερα δυστυχώς τα προβλήματα της χώρας μας, που έχουν αναλυθεί ποικιλοτρόπως λέγοντας ο καθένας το μακρύ και το κοντό του για το ΠΟΙΟΣ ΦΤΑΙΕΙ, δεν βρέθηκε κανείς από μας να δώσει μια θετική και σοβαρή απάντηση για ΤΟ ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΑΠΟ ΔΩ ΚΑΙ ΠΕΡΑ.
Έτσι έπρεπε σαν - Δειλοί, μοιραίοι κι άβουλοι αντάμα- να περιμένουμε να έρθει το ΔΝΤ και η ΕΕ να μας επιβάλλουν πως ΘΑ ΚΑΝΕΤΕ ΑΥΤΑ ΑΠΟ ΔΩ ΚΑΙ ΠΕΡΑ αλλιώς κομμένο το παραδάκι.
Ελπίζω πάντως πως ο θεός της Ελλάδας (για όσους πιστεύουν σε αυτόν),να βάλει το χέρι του και να κάνει- κάποιο θαύμα- και να την σκαπουλάρουμε τελικά με τις μικρότερες απώλειες.
Ίσως δε η τωρινή ψυχρολουσία να μας οδηγήσει στο μέλλον στο να αντιληφτούμε ότι μάλλον είναι προτιμότερο από μόνοι μας να παίρνουμε εγκαίρως έστω και επώδυνα μέτρα, παρά το οποιοδήποτε πολιτικό κόστος, παρά να φτάνουμε στον πάτο και να αναγκαζόμαστε τότε να ζητάμε χείρα βοηθείας από τους ξένους που βέβαια δεν διακρίνονται για αφιλοκέρδεια τους.
.
*«Τις πταίει;», το ιστορικό άρθρο που ο Τρικούπης έγραψε στις 29/6/1874 , χωρίς να βάλει την υπογραφή του, στην εφημερίδα «Καιροί», μέσα από το οποίο εξέφραζε τη διάχυτη δυσφορία που ένιωθαν οι πιο προοδευτικοί πολίτες της χώρας και οδήγησε τελικά στην αρχή της Δεδηλωμένης.
"Εδώ ο Βάρναλης κάνει ένα μεγάλο και μοιραίο λάθος"
ΑπάντησηΔιαγραφήσυνεπής με τον τίτλο του ποιήματός του ;) - το οποίο παρεπιπτώντως είναι από τα αγαπημένα μου (μοναδική και η μελοποίηση)!
Όσο για το τι κάνουμε, κλασικά πράγματα, συνεχίζουμε να ανεχόμαστε και να συναλλασσόμαστε (γιατί αν δεν περιμένεις να πάρεις κάτι δεν είσαι και τόσο ανεκτικός) και μόλις οι πολιτικοί μας -που δεν φημίζονται για το πόσο αδιάφθοροι είναι- τα ξαναθαλασσώσουνε, θα μπορούμε να τους βρίζουμε ώστε να ξεσπάσουμε και να τους ξαναψηφίσουμε :)
Προσωπικά, όσο περνάει ο καιρός καταλήγω στην κουρασμένη διαπίστωση του "καιρού" πως ο κάθε λαός κυβερνάται απ' αυτούς που του αξίζουνε
Tις πταίει??
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιαχρονικό ερώτημα δυστυχώς και φοβάμαι θα μείνει για πάντα χωρίς απάντηση, παρά τις έρευνες και τις εξεταστικές επιτροπές!!
χαχαχαχα!!!
Από την αφοπλιστικά αληθινή γελοιογραφία στην αρχή της ανάρτησης, στο ποίημα, στην ανάλυσή σου, η ηχητική επένδυση στο μυαλό μου ήταν ένα χειροκρότημα που σιγά-σιγα συντονιζόταν ώστε με το που έφτασα στο «ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΑΠΟ ΔΩ ΚΑΙ ΠΕΡΑ» όλες η παλάμες βρίσκαν η μία την άλλη μαζί, με αγανάκτηση και αποφασιστικότητα. Γιατί το Ελληνικό DNA δεν συμπεριλαμβάνει την δυνατότητα να κατανοηθεί η απλή αλήθεια που λες, αθεόφοβε, ότι το να σκεφτόμαστε την επόμενη κίνηση από σήμερα και μετά, αντί να βαυκαλιζόμαστε στις δικαιολογίες, αναλύσεις και κατηγορίες, δεν είναι μόνο επιτακτικός τρόπος του σκέπτεσθαι αλλά και η ίδια η ΛΥΣΗ/ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Ή τουλάχιστον η μισή διαδρομή για να φτάσουμε στην λύση και την απάντηση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠόσες φορές σε συζητήσεις προσπαθώ να εξηγώ ότι πρέπει να δούμε από εδώ που βρισκόμαστε, άσχετα πως ήρθαμε εδώ, πρέπει να βρούμε πώς να προχωρήσουμε, τι να κάνουμε από εδώ και πέρα, μαζί, όχι να τελματωνόμαστε στις δικαιολογίες και κατηγορίες. Και οι συνομιλητές μου συμφωνούν απόλυτα μαζί μου και για να αποδείξουν ότι συμφωνούν αναλύουν το παρελθόν και εξηγούν τις δικαιολογίες και τις κατηγορίες κατά άλλων.
Στο Τις Πταίει είμαστε άπιαστοι! Στο Τι Κάνουμε Τώρα έχουμε ένα προβληματάκι… Μπράβο σου! Απ’ το πληκτρολόγιό σου και στου θεού της Ελλάδας τ’ αυτί!
latecomer-
ΑπάντησηΔιαγραφή....ο κάθε λαός κυβερνάται απ' αυτούς που του αξίζουνε
Θα προσέθετα :και από αυτούς που αποτελούν αντανάκλαση του!
marianaonice-
Η απάντηση στο ερώτημα πονάει γιατί εμπεριέχεται απόλυτα στην απάντηση στο σχόλιο του latecomer!
thinks-
Δυστυχώς όπως διαπιστώνεις και εγώ σαν γνήσιος νεοέλλην ανέλυσα πλήρως το τις πταίει γιατί απάντηση στο τι κάνουμε δεν έχω απάντηση!
Βλέπεις ότι σήμερα έχουμε καταντήσει να περιμένουμε τον θεό της Ελλάδας να μας σώσει ενώ οι αρχαίοι ημών πρόγονοι αντίθετα έλεγαν:
συν Αθηνά και χείρα κίνει!
Μου θυμίζει εκείνο το ανέκδοτο, που ξεναγεί ο διαβολάκος τον νεοφερμένο στην κόλαση:
ΑπάντησηΔιαγραφήΦτάνουνε στο πρώτο καζάνι.
-Εδώ μέσα τι έχετε;
-Γάλλους λέει ο διαβολάκος.
-και αυτοί οι τύποι με τις πιρούνες απέξω τι κάνουνε;
-Ε να άμα πάει κανένας να βγει έξω τον ξανάπετάνε μέσα.
Συνεχίζουν, πιο κάτω άλλο καζάνι.
-Εδω μέσα τι έχετε;
-Γερμανούς λέει ο διαβολάκος
-και αυτοί οι τύποι με τις πιρούνες απέξω;
-Ε να άμα πάει κανένας να βγει έξω τον ξανα πετάνε μέσα.
Μετά από πολλά καζάνια φτάνουνε και στο ελληνικό.
-κ εδώ μέσα τι έχετε;
-Έλληνες απαντά ο διαβολάκος.
-και αυτοί γιατί δεν έχουνε τύπους με πιρούνες;;!!!!!
-Ε να, δε χρειάζεται. Άμα πάει κανείς να βγει έξω τον τραβάνε οι υπόλοιποι μέσα πάλι.
Γενικά στην Ελλάδα έχω την αίσθηση ότι όταν κάποιος φτιάχνει κάτι (πολιτικός κυρίως) έρχονται οι επόμενοι και το γκρεμίζουν προκειμένου να το ξαναφτιάξουν για να "φανούν καλύτεροι". Για ιδιώτης και να φτιάξει κάτι, άμα δεν απελπιστεί στην πορεία, μετά μπορεί να κάνει το λάθος και να το δωρίσει στο δημόσιο (Βλ. Ωνάσης-Ολυμπιακή) και να καταλήξει όπως όλα τα "δημόσια".
Ίσως και να έχουμε στο τέλος τους πολιτικούς που αξίζουμε (βλ ψηφίζουμε, όπως πχ ο Σαμαράς βγήκε στη ΝΔ παρόλα όσα είχε κάνει στο παρελθόν)(δε θέλω να δώσω πολιτική χροιά στο σχόλιο αλλά είναι το πιο τρανταχτό παράδειγμα)
Έκανε κι άλλο ένα λάθος ο ποιητής:
ΑπάντησηΔιαγραφήΈπινε ξιδόκρασα!
Τουναντίον, αγαπητέ Αθεόφοβε, δεν ανέλυσες το τις πταίει, αλλά υπογράμμισες ότι όλοι μόνο αυτό κάνουνε, αντί να ρωτάνε τις γιγνώσκει τι ποιείν! Το οποίον είναι όπως είπα και παραπάνω ο μισός δρόμος κιόλας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο για το τι ποιείν, εγώ μπορώ να βρω 49,000,000 το χρόνο στην Κορινθο-Πάτρα με μια παράβαση κάθε 45 δευτερόλεπτα εξακριβωμένη από εμάς προσωπικά στα ταξίδια μας: Πες 130 χλμ, 7 περιπολικά, 6 κλησεις το ένα την ώρα, 8 ώρες την ημέρα, κάπου 49,000,000 τον χρόνο. Πες άλλα 120,000,000 Αθήνα-Θεσσαλονίκη, σε δυό τρία χρόνια θα έχουμε και πλεόνασμα, μείων τους μισθούς των μπάτσων και των περιπολικών που θα εισάγουμε από την νέα Υόρκη μια που οι δικοί μας είναι ανίκανοι να το κάνουνε… Ε… τουλάχιστον προσπάθησα! Μη βαράτε!
apeleytheros-
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ανέκδοτο χαρακτηρίζει πλήρως την ελληνική νοοτροπία!
Πάντως κανένας Ωνάσης η Νιάρχος ή κάποιος αντίστοιχος δεν χάρισε τίποτα στο Δημάσιο,απλά την Ολυμπιακή΄ή τα Ναυπηγεία φρόντισαν να τα πασάρουν στο Δημόσιο όταν δεν τους απέφεραν πλέον κέρδη.
thinks-
Μου αρέσει ο ακριβής υπολογισμός των 49.000.000 και όχι 50.000.000,εκτός αν έχεις υπολογίσει το 1.000.000 για την τσέπη σου για το κοπυράιτ της ιδέας !
ακόμα και έτσι με την ολυμπιακή, δεν έχανε 1.000.000ε την ημέρα!!!! Για τους πολιτικούς μας τι λες ; :)
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλε thinks η ιδέα σου καλή αλλά δεν παράγει πλούτο για την ελλαδίτσα μας. απλα τον μετακινεί απο τις τσέπες των άτυχων στις τσέπες των έξυπνων (μέσω του δημοσίου στους καταχραστές)
ΑπάντησηΔιαγραφήΧρειαζόμαστε ιδέες που θα παράγουν πλούτο, η θα φέρνουν πλούτο για να ορθοποδήσουμε, παραγωγικούς τομείς, τουρισμό (ίσως το μόνο που έχουμε να αναδείξουμε, αποτελεί τεράστιο κεφάλαιο όταν δεν το αμαυρώνουμε με πανώ) Κίνητρα για βιομηχανία και εμπόριο (και όχι μλκιες τύπου καμποτάζ). και κυρίως να κοιτάμε μακροπρόθεσμα, δε γίνεται να είναι κλειστό το λιμάνι για τα βραχυπρόθεσμα συμφέροντα 1500 ατόμων να πλήττονται όλοι οι υπόλοιποι (10.000.000) έχουμε μάθει να κάνουμε του ΚΕΦΑΛΙΟΥ μας, και να έχουμε γραμμένη την υπόλοιπη κοινωνία. το Ξερό μας το κεφάλι μας φταίει σα λαός, τίποτα άλλο.
@ Αθεόφοβος: Ένα απλό 2%... όχι; καλά… δεν πειράζει. Το κατεβάζω στο 1% και αν διπλασιάσουμε τη βάρδια σε 16 ώρες την ημέρα διπλασιάζεται και το εισόδημα!
ΑπάντησηΔιαγραφή@ apeleytheros:
edit: «άτυχων»: από τις τσέπες εκείνων των σημαντικών και μεγάλων προσωπικοτήτων (που σε περνάνε με 150 σε ζώνη 90, από διπλή γραμμή σε τυφλή στροφή).
edit: «έξυπνων»: στις τσέπες της Ευρωπαϊκής τράπεζας κατ’ ευθείαν ( άμα οι καταχραστές είναι εκείνοι στους οποίους χρωστάμε της Μιχαλούς, θα είναι πιο επιεικείς σε 2 χρόνια και 9 μήνες όταν θα ξαναβρεθούμε στον ίδιο παρανομαστή που ήμασταν τον Μάη…
Ενας φίλος μου θύμισε χθες ότι οι Μοιραίοι του Βάρναλη εκτός από την μελοποίηση του Θεοδωράκη έχουν μελοποιηθεί και από τον Χρήστο Χαιρόπουλο, με τραγουδιστή τον Γιάννη Μάνο το 1965, ο οποίος μάλιστα έχει περιλάβει όλο το ποίημα σε αντίθεση με τον Θεοδωράκη!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι τις δύο εκτελέσεις μπορείτε να τις ακούσετε στο εξαιρετικό ποστ που έχει γράψει για το θέμα
ο Allu Fun Marx.
Η παράλειψη της τελευταίας στροφής του ποιήματος στη μελοποίηση του Θεοδωράκη, αλλοιώνει εντελώς το νόημα του ποιήματος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟσο για την φράση - ΟΙ ΛΑΟΙ ΕΧΟΥΝ ΤΟΥΣ ΗΓΕΤΕΣ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΑΞΙΖΟΥΝ- έχω ακούσει ότι είναι του Λένιν.
πρεσβύωψ