Το αεροπλάνο από την
Κωνσταντινούπολη μας μετέφερε στο
Σιράζ της Περσίας και στην συνέχεια πήγαμε οδικώς με ενδιάμεσους σταθμούς
στο
Γιάζντ και το
Ισφαχάν καταλήξαμε στην
Τεχεράνη από την οποία μέσω πάλι
Κωνσταντινουπόλεως επιστρέψαμε στα πάτρια.
Το Σιράζ είναι
γνωστό σαν η πόλη των ποιητών, των γραμμάτων, των λουλουδιών και του κρασιού. Βέβαια το τελευταίο ανήκει
πλέον στην ιστορία μιας και η ισλαμική θρησκεία τους απαγορεύει το αλκοόλ.
Το εντυπωσιακό κάστρο
Arg Karim Khan του 1787,
αρχικά χρησιμοποιήθηκε σαν κατοικία του κυβερνήτη , μετά σαν αστυνομικό τμήμα
και φυλακή μέχρι που τελικά δόθηκε πλέον στο κοινό.
Τα 4 τείχη του έχουν στις γωνίες τους 4 στρογγυλούς πύργους,
με διάμετρο 14 μέτρων , ένας δε έχει πάρει κλίση λόγω του ότι στο εσωτερικό του λειτουργούσε χαμάμ και οι
ατμοί είχαν διαβρώσει το έδαφος.
Επάνω από την πύλη υπάρχει ένα μωσαϊκό στο οποίο ένα μυθικός
ήρωας σκοτώνει σαν άλλος Άγιος Γεώργιος
ένα δαίμονα.
Μέσα στο κάστρο υπάρχει ένας κήπος με λιμνούλες και στα πέριξ
κτίσματα λειτουργεί μικρό μουσείο.
Στο παλιό χαμάμ λειτουργούσε και εδώ ένα τσάι χανέ που δεν
ανανεώθηκε η άδεια του.
Στην πλατεία έξω από το κάστρο υπάρχει μια αναμνηστική πινακίδα
σε διάφορες γλώσσες μεταξύ των οποίων και στα ελληνικά, μόνο που δεν μπορείς να
καταλάβεις τι θέλει να πει γιατί προφανώς τα γράψανε χρησιμοποιώντας τον
μεταφραστή της
Google!
Κοντά στο κάστρο είναι το παλιό και όμορφο παζάρι της πόλης
που όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς παραμένει το ίδιο όπως στο σκίτσο του
1881.
Το Σιράζ έχει χαρακτηριστεί ως "η πόλη των
ποιητών" γιατί είναι η γενέτειρα δύο από τους μεγαλύτερους ποιητές της
Περσίας του Saadi (1200-1292)
και του Hafez.
Το παρακάτω ποίημα του Saadi, σε ελεύθερη
μετάφραση από τα αγγλικά δική μου, έχει αναρτηθεί στο κτήριο των Ηνωμένων Εθνών στην Νέα Υόρκη.
Θα έλεγα πως οι
Γιοι του Αδάμ είναι τα άκρα του σώματος.
Γιατί δημιουργήθηκαν
από τον ίδιο πηλό.
Σε περίπτωση που ένα όργανο πονάει,
και τα άλλα θα αισθανθούν
πόνο
Έτσι αν είσαι
αδιάφορος για τον πόνο
των ανθρώπων,
Δεν σου αξίζει το όνομα, «ανθρώπινο ον».
Στις 20-3-2009 ημέρα της
Εαρινής Ισημερίας ,που στο Ιράν είναι πρωτοχρονιά ο Ομπάμα σαν χειρονομία καλής θέλησης έστειλε βιντεοσκοπημένο μήνυμα στο
Ιράν θυμίζοντας την πανανθρώπινη σημασία που έχει αυτό το ποίημα.
Ο Saadi είναι ο πρώτος Πέρσης ποιητής
που μεταφράστηκε στην Ευρώπη ήδη από το 1634.
Στα ελληνικά κυκλοφορεί
το βιβλίο του Ο κήπος με τα ρόδα
με επιμέλεια: Αλέξ. Καρατζά (Printa 2003).
Για να τον τιμήσουν αντί για ένα απλό τάφο εχουν κτίσει το μαυσωλείο της φωτογραφίας.
Αλλά και ο άλλος περίφημος ποιητής της πόλης ο Hafez (1319-1389)
έχει τιμηθεί με μνημείο στο οποίο υπάρχει ο τάφος του στους κήπους Musalla .
Το μνημείο ανακατασκευάστηκε το 1935 .
Ευτυχώς που η πόλη τίμησε τους ποιητές της γιατί δεν είχε δημάρχους σαν τον αλήστου μνήμης
Κούβελα που είχε χαρακτηρίσει τους ποιητές "λαπάδες" !
Τέλος το Shāh Chérāgh είναι
το ταφικό μνημείο και τζαμί δύο αδελφών και πρωτοκτίστηκε τον 14 αιώνα αλλά
έκτοτε έχει υποστεί πολλές καταστροφές και αναστηλώσεις με τελευταία το 1958.
Είναι άκρως εντυπωσιακό γιατί στο εσωτερικό του είναι όλο
διακοσμημένο με ένα μωσαϊκό από καθρεφτάκια που του δίνουν μια τελείως εξωπραγματική εικόνα.
Κάτι παρόμοιο έχω δει μόνο στην Ινδία σε ένα τζαναϊστικό ναό.
Κοντά στο Σιράζ είναι και οι Πασαργάδες η πρωτεύουσα του Κύρου
του Μεγάλου (559-530πΧ) που αποτελούν και την πρώτη πρωτεύουσα της
Περσικής Αυτοκρατορίας .
Η κατασκευή της πόλης από τον
Κύρο ξεκίνησε το 546πΧ κι έμεινε ανολοκλήρωτη, καθώς ο
Κύρος πέθανε στη μάχη το 530 ή
529πΧ και εδώ είναι και ο τάφος του.
Συγκαταλέγεται στα μέρη που ανήκουν στην
πολιτιστική κληρονομιά της ανθρωπότητας από την
UNESCO.
Το σημαντικότερο μνημείο στις
Πασαργάδες είναι ο τάφος του
Κύρου
που βρίσκεται σε ένα δωμάτιο τοποθετημένο σε έξη βαθμιδωτά επίπεδα.
Όταν ο
Αλέξανδρος
κατέστρεψε την
Περσέπολη, όπως γράφει
ο
Αρριανός τον 2ο αιώνα μΧ, επισκέφτηκε τον τάφο και έστειλε τον
Αριστόβουλο
να δει τι έχει μέσα ο τάφος.
Μέσα υπήρχαν μια χρυσή κλίνη, ένα τραπέζι με σκεύη, ένα
χρυσό σεντούκι, κοσμήματα στολισμένα με πολύτιμους λίθους και μια επιγραφή, για
την οποία υπάρχουν διαφωνίες για το περιεχόμενό της.
Διαβάτη, είμαι ο Κύρος, που έδωσε μια αυτοκρατορία στους
Πέρσες, και που υπήρξε βασιλιάς της Ασίας.
Γι' αυτό μη φθονείς τούτο το μνημείο.
Ο Αλέξανδρος
διέταξε και έγινε αναστήλωση του τάφου τον Ιανουάριο του 324πΧ.
Στον χάρτη φαίνεται η έκταση της αυτοκρατορίας που
δημιούργησε ο Μέγας Αλέξανδρος.
Όταν οι μουσουλμάνοι κατάλαβαν το Ιράν ήθελαν να
καταστρέψουν τον τάφο γιατί το θεώρησαν αντίθετο με το Ισλάμ αλλά οι επιστάτες του τους έπεισαν πως ο τάφος φιλοξενούσε
τη σορό της μητέρας του Βασιλιά
Σολομώντα
αντικαθιστώντας την αρχική επιγραφή με άλλη που είχε ένα στίχο από το
Κοράνι.
Αυτό που είναι ενδιαφέρον είναι πως από αρχιτεκτονικής
απόψεως, οι μηχανικοί της περιόδου των Αχαιμενιδών κατασκεύασαν την πόλη, έτσι
ώστε να αντέχει σε σεισμό μέχρι 7 Ρίχτερ, με μια τεχνική που χρησιμοποιείται
σήμερα για την κατασκευή πυρηνικών εγκαταστάσεων και κατασκευών σε ιδιαίτερα
σεισμογενείς περιοχές, όπως η Ιαπωνία.
Κατά τον Στράβωνα το
παλάτι των Πασαργάδων κτίστηκε εκεί που ο Κύρος νίκησε τον παπού
του Αστυάγη βασιλιά των Μήδων. Ήταν
γιος του πρίγκιπα Καμβύση και της Μιδίας, κόρης του Αστυάγη. Ο μύθος λέει
πως ο Αστυάγης, σαν τον Παϊσιο, είδε
στον ύπνο του πως το παιδί άμα μεγάλωνε θα του έπαιρνε τον θρόνο και γι΄ αυτό
και διέταξε να το σκοτώσουν. Αυτός όμως που ανέλαβε την δολοφονία το λυπήθηκε
και το έδωσε σε ένα βοσκό να το μεγαλώσει. Μεγαλώνοντας το παιδί ξεχώριζε, ο
Αστυάγης κατάλαβε ότι είναι ο εγγονός και τον άφησε να ζήσει, με αποτέλεσμα ο
Κύρος να επαναστατήσει κατά του παππού του
με το γνωστό αποτέλεσμα.
Ηθικόν δίδαγμα- Να πιστεύετε τις προφητείες που βλέπετε στα
όνειρα!
Το σύμπλεγμα
του παλατιού αποτελείται ουσιαστικά από κτίσματα μέσα σε κήπους σύμφωνα με την λογική των κατασκηνώσεων σε μεγάλες τέντες των νομάδων
της περιοχής αλλά των παλατιών των Ασσυρίων
Στα σημαντικά κτίσματα
ανήκει το
παλάτι Ρ ,που ήταν η κύρια κατοικία.
Αυτό έχει 5 σειρές
από 6 πυλώνες με τις κολώνες να έχουν το ίδιο ύψος, πιθανόν γιατί το άνω μέρος
τους ήταν ξύλινο.
Η στοά μπροστά από το
παλάτι, διαστάσεων 72×9μ ,προσφέρει θέα στον κήπο που είχε δύο περίπτερα
και κανάλια νερού με βρύσες.
Στο παλάτι υπάρχει μια επιγραφή σε παλιά σφηνοειδή περσική,
σε ελαμιτική και σε βαβυλωνιακή γραφή που λέει
Εγώ, ο Κύρος ο Βασιλιάς των Αχαμενιδών.
Το
παλάτι S ή χώρος ακροάσεων ήταν 32×22μ και η αναστηλωμένη 13
μ κολόνα μαζί με τις δύο γωνίες του κτίσματος μας δίνουν μια εικόνα του μεγέθους παλατιού.
Στην είσοδο του υπάρχουν ανάγλυφα με 2 τερατόμορφες μορφές μια
με πόδια ταύρου και η άλλη με ουρά ψαριού.
Η πύλη ή αίθουσα
υποδοχής στον χώρο των ανακτόρων ήταν
ένα μεγάλο κτήριο 28×25μ που πρέπει να προκαλούσε μεγάλη εντύπωση στους επισκέπτες
συχνά νομάδες που ζούσαν σε σκηνές. Εδώ αλλά και στην Περσέπολη έχουν καλύψει
τα ερείπια των τοίχων των διαφόρων κτισμάτων για να μην καταστραφούν.
Ο γενειοφόρος άνδρας με τα 4 φτερά και το αιγυπτιακό στέμμα,
που υπάρχει στον χώρο της πύλης θυμίζει
τα χερουβείμ που σύμφωνα με το βιβλίο της Γένεσης φρουρούσαν τον κήπο της Εδέμ.
Στις Πασαργάδες υπάρχει επίσης ένας αναστυλωμένος τοίχος από
ένα 14 μέτρων τετράγωνο πύργο του 6ου πΧ αιώνα,
που δεν είναι σαφής ακόμα η χρήση του . Θεωρείται ότι μπορεί να ήταν μαυσωλείο με τον τάφο του
Καμβύση ΙΙ γιού του Κύρου ή ναός των
ζωροαστρών που φυλάγεται η αιώνια φλόγα, ή θησαυροφυλάκιο ή τίποτα από όλα
αυτά. Ονομάζεται
φυλακή (Zendan) του Σολομώντα ή του
Αλέξανδρου προφανώς για να διασωθεί και αυτό όπως ο τάφος του Κύρου.
Στην κοιλάδα που είναι το παλάτι δεσπόζει ο
Tall-i
Takht ή λόφος θρόνου με την Ακρόπολη του που πιθανόν να έχει
κατασκευαστεί πριν από τις Πασαργάδες και καταστράφηκε από φωτιά το 280πΧ.
ΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ
Ωραίο το οδοιπορικό σου. Ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε το το Shāh Chérāgh με τον εσωτερικό του διάκοσμο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤην καλημέρα μου.
Πράγματι και αυτό αλλά και ο τζαναϊστικός ναός στην Ινδία που ήταν όλος με καθρέπτες δημιουργούσαν μια ονειρική ατμόσφαιρα.
ΔιαγραφήΆραγε να διδάσκονται την ιστορία τους οι Ιρανοί ή και αυτό έρχεται σε αντίθεση .....
ΑπάντησηΔιαγραφήυ.γ. Δεν μας έχεις πολλές λεπτομέρειες , είμαστε και κακομαθημένοι...., από την σημερινή ζωή των κατοίκων.
Για την ιστορία τους είναι και αυτοί περήφανοι και επίσης έχουν ιδιαίτερη εκτίμηση σε μας σαν λαό που και αυτός έχει παρόμοιο ιστορικό παρελθόν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια την σημερινή ζωή έχω γράψει στο προηγούμενο ποστ.
Είναι κρίμα που ένας τέτοιος λαός κατάντησε να κυβερνιέται από τους αντίστοιχους Σεραφείμ...Η υπερπροβολή από τον λαομίσητο Σάχη της Περσέπολης, τους έφερε στο αντίθετο άκρο. Παρόλα αυτά ακόμα και οι αυστηρότεροι μουλάδες σέβονται τους πιστούς του Ζωροάστρη, αφού τους θεωρούν τμήμα της ιστορίας τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεδομένου μάλιστα ότι οι σημερινοί κάτοικοι του Ιραν παρόλες τις εθνοτικές διαφορές τους (μήδοι, πέρσες, άριοι ή ιρανοί κλπ) μοιράζονται τον ίδιο πολιτισμό και νοιώθουν ότι ανήκουν στο ίδιο σύνολο, θα είναι πολύ σκληρότερα καρύδια
σε ενδεχόμενη εισβολή από τους ιρακινούς, τους χωρισμένους σε άραβες (σουνίτες-σιίτες αλληλομισούμενους) και κούρδους ...Ακόμα και οι ξενιτεμένοι ιρανοί, αν και αποστρέφονται τους μουλάδες, δεν θα έβλεπαν με καλό μάτι μία ενδεχόμενη εισβολή στη χώρα τους.
Λίγο άσχετο, αλλά εξακολουθώ να απορώ που λαοί απομονωμένοι από τη διεθνή επιστημονική κοινότητα μπορούν να προοδεύουν. Το Ιράν έχει τεράστιο επιστημονικό δυναμικό και επιτεύγματα και όχι μόνο στον στρατιωτικό τομέα, όπως π.χ. η Β. Κορέα. Για την χώρα των Ν.Βαλκανίων, γνωστή και ως Νότια Δανία, δεν θα έλεγα το ίδιο!
Πιστεύω πως αν παραμείνουν τα πράγματα ως έχουν οι νέες γενιές θα καταφέρουν να αποτινάξουν όλη αυτή την οπισθοδρομική θεοκρατία που τους έχει κάτσει στον σβέρκο.
ΔιαγραφήΑν όμως δεχτούν επίθεση πολύ φοβάμαι πως θα ενωθούν όλοι κάτω από την σημερινή ηγεσία και τότε πολύ δύσκολα θα αλλάξουν τα πράγματα.
Δεν νομίζω δε πως είναι πολύ αποκλεισμένοι από την διεθνή επιστημονική κοινότητα γιατί γράφοντας για το Γιαζντ βρήκα το πρόγραμμα ενός διεθνούς συνεδρίου που έγινε πρόσφατα εκεί.
International Congress on Diabetes and its Complications
Yazd, Iran May 19-21, 2009
Εύχομαι το επόμενο post να είναι φωτογραφίες από κανένα διαγαλαξιακό ταξίδι...
ΑπάντησηΔιαγραφή"Στο μαυσωλείο του [Σααντή] υπάρχει μέσα και ο τάφος του."
ΑπάντησηΔιαγραφήΕτσι δεν είθισται στα μαυσωλεία; :)
Έχεις απόλυτο δίκιο και το διόρθωσα.
Διαγραφή