Ποτέ δεν τόλμησα να είμαι επαναστάτης στα νιάτα μου γιατί φοβόμουν πως έτσι θα γινόμουν συντηρητικός στα γεράματα-Robert Frost
Τετάρτη 31 Οκτωβρίου 2012
Γ΄ ΓΙΑΖΝΤ-ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΒΕΝΕΤΙΑ Η ΠΙΟ ΠΑΛΙΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΟΛΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Κοντά στο Γιαζντ και πριν να φτάσουμε σε αυτό, σταματήσαμε στο χωριό Abarkuh
που έχει δύο αξιοθέατα.
Το ένα είναι το "κυπαρίσσι
του ABAR-Kuh", ένα χαρακτηρισμένο ως εθνικό μνημείο της φύσης του Ιράν,
ύψους 25 μέτρων και με περίμετρο 18 μέτρα, που εκτιμούν πως είναι 4000 ετών και
το δεύτερο αρχαιότερο δέντρο στον κόσμο.
Το άλλο είναι ένα παλιό αλλά τελείως πρωτότυπο παγοποιείο το Yakhchāl.
Οι θολωτές αυτές κατασκευές από τούβλα με μία μόνο είσοδο
,έχουν, σε σχετικό βάθος από την επιφάνεια του
εδάφους, χώρο αποθήκευσης ντυμένο με παχύ θερμομονωτικό και
αδιάβροχο υλικό.
Στην κορυφή υπάρχει τρύπα που βοηθάει στην διατήρηση της
σταθερής δροσερής θερμοκρασίας του χώρου.
Εξωτερικά υπάρχει
ένας τοίχος στον νότο που κρατάει πάντα σκιερό τα κατώτερο τμήμα του
κτίσματος.
Ήδη από το 400 πΧ οι Πέρσες μηχανικοί είχαν ανακαλύψει την
τεχνική να διατηρούν πάγο το κατακαλόκαιρο στην έρημο!
Μια καταπληκτική κατασκευή για την παροχή νερού από τα βουνά
στις πόλεις ήταν τα qanatπου η
τεχνική τους διαδόθηκε από την Περσία ευρέως σε όλες τις χώρες που δεν έχουν συνεχή παροχή
νερού από ποτάμια ή πηγές. Τα σκαμμένα οριζόντια κανάλια έχουν την κατάλληλη
κλίση έτσι ώστε η παροχή του νερού να είναι συνεχής και ομαλή σε όλη την διάρκεια του χρόνου.
Τα qanat συνήθως δεν ξεπερνούν σε
μήκος τα 5 χιλιόμετρα αν και υπάρχουν qanat μέχρι 70 χιλιόμετρα!
Τον χειμώνα με qanatερχόταν νερό στην βόρεια πλευρά του
τοίχου του παγοποιείου και σε δοχεία 15-25 εκ βάθους που είχαν τοποθετηθεί εκεί,
γινόταν πάγος ο οποίος αποθηκευόταν στο παγοποιείο το οποίο διατηρούσε έτσι μια
σταθερά χαμηλή θερμοκρασία που μπορούσε να διατηρήσει τον πάγο για μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς να λιώσει.
ToΓιάζντ περιβάλλεται
από έρημο και ως εκ τούτου είναι η πόλη με το χαμηλότερο επίπεδο βροχοπτώσεων
στο Ιράν.
Λόγω της τοποθεσίας της στην έρημο και την δυσχέρεια
προσέγγισης της η πόλη παρέμεινε αλώβητη από μάχες και την καταστροφική εισβολή
του Τσέγκις Χαν.
Το 1272 το είχε επισκεφτεί ο Μάρκο Πόλο που το είχε χαρακτηρίσει ωραία και αριστοκρατική πόλη
Επίσης παρά την ισλαμική επέκταση στην Περσία το Γιάζντ
παρέμεινε κέντρο των ζωροαστρών οι οποίοι σήμερα είναι μια μειονότητα
20.000-40.000 ατόμων.
Διαθέτουν ένα ναό, τον ναό της φωτιάς (Atashkadeh) όπου υπάρχει αναμένει συνεχώς μια φλόγα από το 470 μΧ
και έτσι δεν χρειάζεται το Άγιο Πνεύμα να την ανάβει κάθε χρόνο όπως στον
Πανάγιο Τάφο!
Λίγο έξω από την πόλη υπάρχει ο λεγόμενος Πύργος της Σιωπής δηλαδή ένας λόφος που οι Ζωροάστρες τοποθετούν τους νεκρούς τους
για να τους φάνε τα όρνια.
Σήμερα έχει
απαγορευτεί αυτή η τακτική και τους αποτεφρώνουν ή τους θάβουν σετάφους, με επένδυση από βράχους και
επίχρισμα με τσιμέντο, για να αποφεύγεται η άμεση επαφή με τη γη του νεκρού για
να αποφευχθεί η μόλυνση αυτής.
Ένα χαρακτηριστικό της Περσικής, αλλά ευρύτερα της
αρχιτεκτονικής στην Μέση Ανατολή είναι τα bâdgir
(bâd "άνεμος" + gir "συλλέκτης") που δημιουργούν φυσικό αερισμό σε ένα κτήριο.
Ο ανεμοσυλλέκτηςείναι ουσιαστικά ένας ψηλός
πύργος με ανοίγματα στην κορυφή, προς τον συνήθως επικρατούντα στην περιοχή αέρα, έτσι ώστε να "πιάνει" τον αέρα και να τον φέρνει προς τα κάτω,
ψύχοντας έτσι το εσωτερικό του κτιρίου σε συνδυασμό μερικές φορές με ένα qanat.
Ανεμοσυλλέκτες έχουν και οι
δεξαμενές νερού (ab anbars),
όπως η παραπάνω, ώστε αυτό να διατηρείται σε
χαμηλές θερμοκρασίες κατά τους καλοκαιρινούς μήνες λόγω του ότι η επίδραση
ψύξης εξάτμισης είναι ισχυρότερη στα ξηρότερα κλίματα, όπως είναι το κλίμα
που έχει το ιρανικό οροπέδιο.
Στο Γιαζντ δεσπόζει το
Masjid-i-Jami ή τζαμί της
Παρασκευής , με τους δύο πανύψηλους 48
μέτρων μιναρέδες του στην εξ ίσου εντυπωσιακή είσοδο του, οι οποίοι κτίστηκαν
όταν ανακατασκευάστηκε τον 14 αιώνα το αρχικό κτίσμα του 1119 που μάλλον
ήταν ζωροαστρικός ναός .Βέβαια μέχρι τον 19ο αιώνα έγιναν συνεχείς προσθήκες
στο τζαμί.
Η κεντρική του αυλή είναι τεράστια (114×99 μέτρα) και τα
κτίσματα που την περιβάλλουν ανήκουν σε προσθήκες σε διαφορετικούς χρόνους γι΄
αυτό και υπάρχει μεγάλη ποικιλομορφία στα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για
διακόσμηση, όπως τα επισμαλτωμένα κεραμικά.
Ο ιμάμης σε ένδειξη ταπεινότητας στέκεται στο χαμηλότερο
επίπεδο οι δε γυναίκες μπορούν να τον συμβουλευτούν από τα δύο πλαϊνά
ανοίγματα.
Βγαίνοντας από τι τζαμί βρίσκεσαι στην παλιά πόλη του Γιάζντ.
Η Πόλη κατοικείται συνεχώς εδώ και 3000 χρόνια και σύμφωνα
με την UNESCO είναι η δεύτερη πιο παλιά και ιστορική πόλη στον
κόσμο μετά την Βενετία.
Η παλιά πόλη είναι κτισμένη με τούβλα από λάσπη και τα
σπίτια έχουν τα περισσότερα ανεμοσυλλέκτες
και ψηλούς τοίχους που δεν σου επιτρέπουν να δεις στο εσωτερικό τους, τα
δρομάκια είναι δαιδαλώδη και σε πολλά σημεία με στοές, θυμίζουν δε αρκετά την
πόλη του Γκανταμές στην Λιβύη που έχω περιγράψει στο ποστ μου ΓΚΑΝΤΑΜΕΣ,
ΜΙΑ ΑΝΕΠΑΝΑΛΗΠΤΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ
Κάτω από την πόλη υπάρχουν πηγάδια με νερό σε αρκετό βάθος
στα οποία κατεβαίνει κανείς με σκάλες,
ενώ στην είσοδο υπάρχει πέτρινη γούρνα
με νερό για να μπορεί να πιεί ο διαβάτης.
Οι πόρτες έχουν χαρακτηριστικά ρόπτρα, με ένα άκρως
σεξουαλικό χαρακτηριστικό, για να ξεχωρίζει κανείς αν αυτός που κτυπάει είναι
άνδρας ή γυναίκα!
Το μακρύ ρόπτρο είναι
των ανδρών και το στρογγυλό με την τρύπα
των γυναικών!
Η φυλακή του Αλεξάνδρου, κτίσμα του 15ου αιώνα, δεν έχει κατασκευαστεί από τον Αλέξανδρο και
ούτε υπήρξε ποτέ φυλακή αλλά μάλλον φτιάχτηκε για θεολογική σχολή Απέκτησε αυτό
το όνομα από ένα ποίημα του Hafez. Σήμερα στεγάζει ένα ωραίο καφέ.
Το συγκρότημα Amir
Chakhmaq (επίσης γνωστό ως e Amir
Tekieh Chakhmagh) είναι ένα επιβλητικό κτίσμα του 19ου αιώνα σε σχήμα Π με
πολλές εσοχές στην πρόσοψη και δύο
ψηλούς πύργους, που σε παλαιότερες εποχές ήταν η είσοδος σε ένα μεγάλο παζάρι,
το οποίο έχει αντικατασταθεί σήμερα από ένα πολύ μικρότερο.
Η κύρια λειτουργία του κτιρίου αυτού ήταν να
φιλοξενήσει το Taziyeh, μια σειρά
από τελετουργίες για τον εορτασμό της Ασούρα.
Στην πλατεία μπροστά από αυτό βλέπουμε ένα τεράστιο
ξύλινο nakhl σε σχήμα φύλου από φοίνικα , ύψους 12 μέτρων 400 ετών. Αυτό
το κατασκεύασμα χρησιμοποιείται στις γιορτές της Ασούρα.
Το στολίζουν με πολύτιμα υφάσματα και το περιφέρουν όπως τον
δικό μας επιτάφιο.
Μια ιδέα από την τελετή μπορεί να πάρει κανείς στο παρακάτω 2λεπτο βίντεο.
Οι φρικαλεότητες που εμφανίζονται στο ποστ μου ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ ΚΑΙ
ΑΥΤΟΒΑΣΑΝΙΣΜΟΣ ,όπου γράφω για τις τελετές της Ασούρα, δεν επιτρέπονται στο
Ιράν από τον θρησκευτικό ηγέτη Ali Khamenei.
Φεύγοντας από το Γιάζντ κάναμε μια στάση στην Ναϊν, πόλη με ιστορία 2000 ετών, που είναι
γνωστή για τα χαλιά της και για το τζαμί της το οποίο είναι ένα από τα παλαιότερα της Περσίας του
9ου αιώνα.
Αυτό το τζαμί δεν
έχει iwanκαι θόλο όπως τα άλλα του Ιράν.
Το υπόγειο του τζαμιού μερικοί λένε πως ήταν προηγουμένως
ζωροαστρικός ναός φωτίζεται δε από αλαβάστρινες πέτρες που είναι διαφανείς.
Το Pimia, το σπίτι του κυβερνήτη του
1560,είναι χαρακτηριστικό δείγμα
σαφαβιδικής αρχιτεκτονικής και στεγάζει σήμερα ένα μικρό μουσείο και είναι
διακοσμημένο με εξαιρετικής αισθητικής τοιχογραφίες.
Το κάστρο Narin
Ghal'eh ύψους 40 μέτρων κατασκευασμένο από τούβλα λάσπης είναι μισοκατεστραμμένο
και αποτελεί δυστυχώς τον σκουπιδότοπο των κατοίκων.
Κλείνω με μια φωτογραφία από την τραπεζαρία ενός ξενοδοχείου
που δείχνει το εξαιρετικό επίπεδο αισθητικής που υπάρχει στην Περσία ακόμα και για αντικείμενα της
καθημερινότητας.
"η πιο παλιά και ιστορική πόλη του κόσμου μετά τη Βενετία';; Αποκλείεται να εννοοούν από πλευράς ηλικίας (η Βενετία ιδρύθηκε μόλις τον 5ο μΧ αιώνα) - μήπως η πιο καλά διατηρημένη παλιά πόλη;
The city of Yazd is first mention in historic records predate it back to around 3000 years BC when it was related to by the name of Yates, and was then part of the domain of Medes, an ancient settler of Iran. The UNESCO, declared Yazd to be the 2nd most historic and ancient city in the world. The first historic city is Venice (Italy). Το έχω αντιγράψει από εδώ: http://www.ssu.ac.ir/congress/YAZD.pdf
Εγώ όταν αστειεύομαι λέω την αλήθεια.Είναι το πιο αστείο πράγμα στον κόσμο.
George Bernard Shaw
Ανάλαφρο συγγραφικό ύφος δεν σημαίνει αλαφρόμυαλη ή ελαφρόκαρδη κρίση.Σημαίνει απλώς απέχθεια της σοβαροφάνειας και της βλοσυρότητας. Με απωθεί και με τρομάζει πάντα η σοβαροφάνεια ,γιατί προδίδει πενία πνεύματος, γιατί αποτελεί το τελευταίο καταφύγιο των ανεγκέφαλων. Το χιούμορ είναι το ισχυρότερο τονωτικό του μυαλού και το λαμπρότερο λουλούδι του ανθρώπινου πολιτισμού. Ιδιαίτερα όταν υπονομεύει συνειδητά τον ίδιο τον διακινητή του.
Θόδωρος Χατζηπανταζής (Θόδωρος Κρητικός) Ομότιμος Καθηγητής Θεατρολογίας.
Η σοβαρότητα δεν αποκλείει το γέλιο. Δεν υπήρξε, άλλωστε, καμία αληθινά σοβαρή προσωπικότητα στην παγκόσμια ιστορία χωρίς χιούμορ. Θα σας θυμήσω και την αφρικανική παροιμία: "το να είσαι σοβαρός είναι να μην είσαι και τόσο σοβαρός "
Peter Brook.
Τι απεχθάνεστε στις ανθρώπινες σχέσεις;Την έλλειψη χιούμορ.
Γαλάτεια Σαράντη Ακαδημαϊκός 1920-2009
Η σοβαρότητα είναι το τελευταίο καταφύγιο των ρηχών.
Oscar Wilde
Πως πέθαναν οι Θεοί του Ολύμπου; Από τα γέλια, όταν άκουσαν κάποιον να ισχυρίζεται ότι είναι ο ένας και μοναδικός θεός.
Ίσως αν ξέρατε να γελάτε, να στέλνατε στον διάβολο όλες τις μεταφυσικές παρηγορίες σας-και πρώτη πρώτη την ίδια την μεταφυσική
Νίτσε
«Συγχώρεσε, Κύριε, τα μικρά αστεία που κάνω σε βάρος Σου και θα συγχωρέσω το μεγάλο αστείο που κάνεις σε βάρος μου»
Robert Frost (1874-1963)
«Κοινή λογική και αίσθηση του χιούμορ είναι το ίδιο πράγμα, που κινείται με διαφορετικές ταχύτητες. Η αίσθηση του χιούμορ είναι απλά κοινή λογική που χορεύει»
William James (1842-1910) Αμερικανός φιλόσοφος.
«Αν θέλεις να κάνεις εχθρούς, προσπάθησε ν' αλλάξεις κάτι»
Woodrow WilsonΑμερικανός πρόεδρος (1913-1921).
Η σάτιρα είναι ένας τρόπος επιθετικής συμπεριφοράς που κρύβει μέσα του (και συχνά φανερώνει με πολλή αυθάδεια)μια δόση κακίας…. Σάτιρα αθώα δεν υπάρχει, δεν είναι δυνατόν να υπάρξει, αφού πάντα πληγώνει επικρίνει και στηλιτεύει.
Μου θυμίζουν βοσκό που συγκεντρώνει όλα τα πρόβατα σε ένα μαντρί.
Εμίρ Κουστουρίτσα
Η λέξη Θεός για μένα δεν είναι τίποτα άλλο παρά η έκφραση της ανθρώπινης αδυναμίας, η Βίβλος μία συλλογή αξιότιμων, αλλά ακόμη πρωτόγονων θρύλων, οι οποίοι είναι ωστόσο αρκετά παιδιάστικοι. Καμία ερμηνεία, όσο λεπτή, δεν μπορεί να το αλλάξει αυτό.
Άλμπερτ Αϊνστάιν 1954
Κάθε θρησκεία είναι ασύμβατη με τη δημοκρατία όταν ισχυρίζεται ότι η ίδια κατέχει την απόλυτη αλήθεια και αρνείται κάθε αμφισβήτηση. Δώστε την εξουσία σε έναν ισλαμιστή, σε έναν χριστιανό ευαγγελιστή, σε έναν υπερορθόδοξο Εβραίο ή σε έναν ινδουιστή χαμένο στις παραισθήσεις του, και θα δείτε μπρος στα μάτια σας τον θάνατο της ελευθερίας και του ανθρώπου. Ο κόσμος μας είναι ανεξήγητος, μας ξεπερνάει, και η ελευθερία είναι η μοναδική μας μοίρα, γιατί αυτό μάς υπαγορεύει η ανθρώπινη φύση μας. Όταν κάποιος έλθει να σας πει ότι η δική του θρησκεία είναι η λύση, σκέφτεται ότι εσείς που τον ακούτε είστε το πρόβλημα.
Καμέλ Νταούντ Αλγερινός συγγραφέας και δημοσιογράφος
Δεν θα πέθαινα ποτέ για τις ιδέες μου, γιατί μπορεί να έκανα λάθος
Μπέρτραντ Ράσελ
Θέλει ο θεός να εμποδίσει το κακό μα δεν είναι ικανός;
Τότε δεν είναι παντοδύναμος.
Μπορεί αλλά δεν θέλει;
Τότε δεν είναι πανάγαθος.
Και θέλει και μπορεί;
Τότε γιατί υπάρχει το κακό;
Δεν θέλει ούτε μπορεί;
Τότε γιατί τον αποκαλούμε θεό:
ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ
e-mail:atheofobos_blog@yahoo.gr
Τα ωραιότερα μέρη της γης είναι πάντα αυτά που δεν είδες
Το πιο ενδιαφέρον ήταν εκείνη η κατασκευή για τη διατήρηση του πάγου. Φοβερή έμπνευση...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ίδιο είναι είναι και οι ανεμοσυλλέκτες που προσφέρουν μια εξαιρετική δροσιά και σήμερα αντιγράφονται στα βιοκλιματικά κτήρια.
Διαγραφή"η πιο παλιά και ιστορική πόλη του κόσμου μετά τη Βενετία';; Αποκλείεται να εννοοούν από πλευράς ηλικίας (η Βενετία ιδρύθηκε μόλις τον 5ο μΧ αιώνα) - μήπως η πιο καλά διατηρημένη παλιά πόλη;
ΑπάντησηΔιαγραφήThe city of Yazd is first mention in historic records predate it back to around 3000 years BC when it was related to by the name of Yates, and was then part of the domain of Medes, an ancient settler of Iran. The UNESCO, declared Yazd to be the 2nd most historic and ancient city in
Διαγραφήthe world. The first historic city is Venice (Italy).
Το έχω αντιγράψει από εδώ:
http://www.ssu.ac.ir/congress/YAZD.pdf