Τρίτη, 28 Απριλίου 2015

ΟΤΑΝ Η ΑΠΛΥΣΙΑ ΚΑΙ ΒΡΩΜΑ ΘΕΩΡΗΘΗΚΑΝ ΩΣ ΥΓΕΙΑ!





Την Κυριακή παρακολούθησα μια πολύ ενδιαφέρουσα ξενάγηση στην έκθεση του Κυκλαδικού Μουσείου ΙΑΣΙΣ. Υγεία, Νόσος, Θεραπεία από τον Όμηρο στον Γαληνό που περιλαμβάνει σχεδόν 300 αρχαία αντικείμενα από 41 μουσεία της Ελλάδας και του εξωτερικού. Μεταξύ άλλων αντικείμενα ταξίδεψαν από το Βρετανικό Μουσείο, το Λούβρο και τα Μουσεία του Καπιτωλίου στην Ρώμη. Η έκθεση χωρίζεται σε τρεις ενότητες: Υγεία, Νόσος, Θεραπεία, και καλύπτει το χρονικό διάστημα περίπου από το 1200 π.Χ. έως τον 3ο αιώνα μ.Χ.
Στην έκθεση αυτή διαπιστώνει κανείς την σημασία που έδιναν οι αρχαίοι στην καθαριότητα του  σώματος και γι΄αυτό όλα τα μεγάλα ελληνικά Γυμνάσια και οι παλαίστρες είχαν δεξαμενές νερού για το πλύσιμο των νέων μετά την άσκηση ,  δεξαμενές επίσης υπήρχαν στα Ασκληπιεία για θεραπευτικούς σκοπούς, ενώ περισσότερες ήταν εκείνες που λειτουργούσαν ως λουτρά.
Στην Αρχαία Ολυμπία βρέθηκε τον 19ο αιώνα η αρχαιότερη πισίνα της Ιστορίας του 5ο αιώνα π.Χ. πλησίον του Κλαδέου ποταμού  με διαστάσεις που  πλησιάζουν  τις διαστάσεις μιας σύγχρονης ολυμπιακής πισίνας προπονήσεων.(μήκος 24 μ., πλάτος 16 μ. και βάθος 1,60 μ.)  
Η συνήθεια αυτή διατηρήθηκε και επεκτάθηκε και στους ρωμαϊκούς χρόνους με τα  βαλανεία, δημόσια και ιδιωτικά, με πισίνες θερμού και ψυχρού νερού (tepidarium, caldarium, frigidarium) και με ταυτόχρονη ανάπτυξη των αφοδευτηρίων και των αποχετευτικών δικτύων όπως πχ μπορεί να δεί κανείς στις φωτογραφίες από το μετρό του Ευαγγελισμού ή από τα δημόσια αφοδευτήρια στην Έφεσο ή ακόμα και από τις σχετικές φωτογραφίες που έχω βάλει στο ποστ μου από την Λιβύη  Γ΄LEPTIS MAGNA- Η ΠΟΛΗ ΠΟΥ ΣΩΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΜΜΟ.





Στο Βυζάντιο τα δημόσια λουτρά και οι θέρμες ήταν μέρος της καθημερινής ζωής. Ήταν οργανωμένα σε συντεχνίες και περιελάμβαναν ατμόλουτρα, μπάνια, κρασιά, φαγητά και κρεβάτια. 
Στην οθωμανική αυτοκρατορία η βυζαντινή παράδοση με τις θέρμες επιβίωσε με τη μορφή των χαμάμ.
 Στη Δύση του 15ου αιώνα ιδιωτικό λουτρό συνόδευε τα γλέντια των πλουσίων. Οι δούκες και οι κόμες συνδύαζαν τα επίσημα δείπνα με μπάνια μακράς διαρκείας.
 Από το 16ο όμως αιώνα τα πράγματα άλλαξαν. 
Επιστρέφοντας οι Σταυροφόροι στην Ευρώπη από την Τουρκία και τον Αραβικό κόσμο δημιούργησαν στον λαό την εντύπωση πως τα δημόσια λουτρά προκαλούν διάφορες ασθένειες μεταξύ των οποίων τη σύφιλη και τον Μαύρο Θάνατο (την πανούκλα) οι οποίες  μπορούν να μπουν στο σώμα καθώς το ζεστό νερό ανοίγει τους πόρους.
Ταυτόχρονα και οι ηθικολόγοι θεωρούσαν διαφθορά τα δημόσια λουτρά.
 Η αντίληψη αυτή εξαπλώθηκε στην μεσαιωνική Γερμανία και την Ελβετία, καθώς και τη Φλωρεντία, το Παρίσι και σε μικρότερο βαθμό στο Λονδίνο.



Το 1538 ο Φραγκίσκος ο Α΄ στην Γαλλία και το 1546 ο Ερρίκος ο  8ος.στην Αγγλία έκλεισαν τα δημόσια λουτρά.
Διόλου τυχαία λοιπόν το λουτρό συνδέθηκε μ’ ένα μακρύ κατάλογο παρενεργειών: έγινε εχθρός των νεύρων και των συνδέσμων και κατηγορήθηκε ότι σκοτώνει τα έμβρυα μέσα στη μήτρα. 
Ο Βάκωνας το παράκανε όταν απαίτησε να πλένονται «μέσα σε ουσίες παρόμοιες μ’ εκείνες της σάρκας και του σώματος», όπως έγραψε το 1623. 



Σύμφωνα με σχολαστικές σημειώσεις του ιατρού των ανακτόρων Jean Héroard,  ο νεαρός Λουδοβίκος XIII, που γεννήθηκε το 1601,πλύθηκε για πρώτη φορά σε ηλικία 7 ετών.
Παρά το ότι τον Μεσαίωνα  υπήρχαν δύο είδη σαπουνιού, το άσπρο και το μαύρο, οι συνθήκες υγιεινής χειροτέρεψαν δραματικά λόγω των όσων προαναφέρθηκαν.
Για το πλύσιμο των δοντιών χρησιμοποιούσαν κοράλι και κόκκαλα σουπιάς.
Αντί για σαμπουάν χρησιμοποιούσαν ένα μείγμα από τη στάχτη της φτέρης, κληματόβεργες και το ασπράδι του αβγού, ενώ μετά τις Σταυροφορίες ξεκίνησε και η μόδα της αποτρίχωσης με ένα μείγμα άσβηστου ασβέστη, λιωμένο φασόλι, ούρα και αρσενικό.
Το 16ο και 17ο αιώνα πίστευαν πλέον ότι το νερό μπορούσε να εισβάλει στο σώμα, δοξασία που έκανε το μπάνιο βλαβερό. Το ζεστό νερό πίστευαν επίσης ότι αδυνατίζει τα όργανα επειδή εξέθετε τους ανοιχτούς πόρους στους ανθυγιεινούς αιθέρες!. 
Οι ευγενείς έτριβαν σχολαστικά το πρόσωπό τους με αρωματισμένα πανιά και αντί για λούσιμο προσπαθούσαν να βγάλουν   την λίγδα με πούδρα και πίτουρο.
Αντιθέτως, η καθαριότητα του ασπρόρουχου ήταν περίτρανη απόδειξη κοινωνικής ανωτερότητας. Η περιορισμένη χρήση του πρόδιδε ανέχεια, ενώ η συχνή αλλαγή του ήταν ένδειξη ευμάρειας. Έτσι αντί για το σώμα έπλεναν τα ασπρόρουχα. Το 1767 ο Γάλλος βαρόνος Σομπέρ άλλαζε πουκάμισο και κολάρο κάθε μέρα, σύμφωνα με τους κανόνες της καλής συμπεριφοράς, αλλά σώβρακο κάθε τέσσερις εβδομάδες. Οι φτωχοί δεν έπλεναν ούτε τα ρούχα τους. Οι περισσότεροι δεν είχαν να αλλάξουν το μοναδικό τους πουκάμισο από ευτελές κανναβόπανο, το οποίο σπανίως έπλεναν στο ποτάμι.
Τον 17ο αιώνα, πίστευαν ότι τα σεντόνια είχαν ειδικές ιδιότητες που τους επιτρέπουν να απορροφούν  τον ιδρώτα από το σώμα. Οι κύριοι είχαν μια ντουλάπα γεμάτη από ωραίες λινές ή από φανέλα  μπλούζες, για μια καθημερινή αλλαγή. Ο Ρακίνα και ο Μολιέρος είχαν από 30  ο καθένας.
 Οι ευγενείς του 17ου αιώνα πλένονταν μία φορά κάθε τέσσερις με πέντε μήνες και στις αρχές του 18ου αιώνα δεν πλένονταν καθόλου. Οι μοναδικές περιπτώσεις που το λουτρό επιβαλλόταν ήταν ως θεραπεία, αφού είχαν γίνει σχολαστικές προετοιμασίες όπως καθαρτικό και κλύσμα από το προηγούμενο βράδυ.
Τα μόνα που έπλεναν ήταν τα χέρια και το στόμα.



Ο Βασιλιάς Ήλιος Λουδοβίκος ΙΔ’, ο οποίος είχε κάνει δύο μπάνια στην ζωή του, μετά  από  υπόδειξη των γιατρών του,  δεν ήθελε να ξαναδοκιμάσει τη ζοφερή αυτή εμπειρία. (στην  γελοιογραφία ο Λουδοβίκος)
Ένας Ρώσος πρεσβευτής στη Γαλλία έχει σημειώσει  ότι "ο μεγαλειότατος βρώμαγε σαν ένα άγριο ζώο", πολλές δε φορές και ο ίδιος ο βασιλιάς άνοιγε ένα παράθυρο για να μπορέσουν οι αυλικοί του να αντέξουν την βρώμα του!



Πάντως και η Ισαβέλλα  I της Ισπανίας είχε παραδεχτεί ότι και αυτή δύο μόνο φορές είχε πλυθεί στην ζωή της. Όταν γεννήθηκε και την ημέρα του γάμου της!
Στην Αγγλία, η Ελισάβετ  I λουζόταν μόνο μία φορά το μήνα και ο Ϊάκωβος I, ο διάδοχός της, φαίνεται ότι έπλενε μόνο τα δάχτυλά του.




Ήταν δε τόση η φοβία που είχε δημιουργηθεί για το πλύσιμο ώστε όταν ο βασιλιάς της Γαλλίας  Ερρίκος Δ΄ έμαθε πως ο Δούκας de Sully είχε κάνει ένα μπάνιο ,του έστειλε ένα μήνυμα να μην κυκλοφορήσει έξω γιατί έτσι θα έθετε σε κίνδυνο την υγεία του και γι΄αυτό τον λόγο θα τον επισκεπτόταν ο ίδιος στο σπίτι του στο Παρίσι!
Ο Ερρίκος Δ΄ήταν γνωστό ότι βρωμούσε από ιδρωτίλα,από τους σταύλους,από ποδαρίλα και από το σκόρδο που έτρωγε!



Με αυτές λοιπόν τις αντιλήψεις δεν είναι περίεργο πως  φτάσανε στην Ευρώπη να υπάρχει ολόκληρο ανάκτορο, όπως οι Βερσαλλίες,  στις οποίες πραγματική τουαλέτα είχε μόνο ο Βασιλιάς. η Βασίλισσα (αυτή της φωτογραφίας) και ο Δελφίνος και αυτός μετά το 1768.
Σε όλο το ανάκτορο υπήρχαν περίπου 300  commode δηλαδή καθίσματα με καθίκια από κάτω, αριθμός τελείως ανεπαρκής για τον κόσμο που υπήρχε εκεί.



Θυμάμαι ακόμα την κατάπληξη που ένιωσα όταν την πρώτη φορά που βρέθηκα εκεί, ο ξεναγός μας μίλησε για το "πήδημα του πρεσβευτή" δηλαδή το σάλτο που έδιναν οι πρεσβευτές από την άμαξα στην πόρτα του κτηρίου για να αποφύγουν την πιθανότητα να τους έρθει από κανένα παράθυρο στο κεφάλι το περιεχόμενο κάποιου καθικιού καθώς οι υπηρέτες τα άδειαζαν από τα παράθυρα!



Αυτό το είχε πάθει ακόμα και η Μαρία Αντουανέττα, πριν γίνει βασίλισσα, ενώ περνούσε από μια εσωτερική αυλή με την κουνιάδα της κόμισσα de Provence.
Την έντονη  βρώμα που υπήρχε στις Βερσαλλίες την αύξαναν και τα πολυάριθμα κατοικίδια των ευγενών που κυκλοφορούσαν εκεί, αλλά και άτομα όπως η μισητή στους υπηρέτες πριγκίπισσα d'Harcourt (1622-1701) που κατούραγε περπατώντας και αυτοί αναγκάζονταν να καθαρίζουν στο πέρασμα της!



Το πρόβλημα της βρώμας είχε γίνει  τόσο οξύ ώστε ο Λουδοβίκος  XIV έθεσε τον  κανόνα σύμφωνα με τον οποίο οι διάδρομοι  να καθαρίζονται  μία φορά την εβδομάδα από περιττώματα και βρωμιές.
Όλη αυτή η βρώμα είχε και ένα καλό!
Προκάλεσε την δημιουργία και την ανάπτυξη της αρωματοποιίας, γιατί με τα αρώματα προσπαθούσαν να καλύψουν την δυσοσμία.
Το μπάνιο άρχισε να διαδίδεται με αργούς ρυθμούς από το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα, ως πράξη πολυτέλειας για τις εύπορες τάξεις, με τη μορφή ενός τονωτικού κρύου λουτρού. Η σημερινή αντίληψη περί υγιεινής με τα καθημερινά μπάνια είναι ακόμα αδιανόητη. Ακόμα και οι κυρίες, οι οποίες θεωρούνταν φανατικές λάτρεις του μπάνιου, έκαναν μόνο δύο με τρία λουτρά το χρόνο. Εξάλλου η καθαριότητα ανήκε στις παστρικές, τις πόρνες.
Παστρικές έλεγαν ακόμα και μετά την μικρασιατική καταστροφή οι γηγενείς τις γυναίκες που είχαν έρθει από την Σμύρνη γιατί εκεί αυτές είχαν μάθει να πλένονται!

12 σχόλια:

  1. To γυφτόπουλο θα εβγαι πρωτη φορά ραντεβού,έτσι ζήτησε απ'τον πατέρα του να του δανεισει το βρακι του,ο πατέρας του το έδωσε,το παιδι τον ρωτάει,"πώς το φοράμε αυτό,πατέρα;" καιο μπαμπάς γύφτος απαντά," το κιτρινο από μπροστά το καφέ από πισω" :)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μου έδωσες λοιπόν την ευκαιρία να γράψω ότι με την υπερκαθαριότητα που επιβάλλουν σήμερα στα παιδιά τους οι περισσότεροι γονείς, τα γυφτόπουλα μπορεί να έχουν καλύτερη υγεία από τα δικά μας, γιατί σε αυτά δεν μπορεί το ανοσοποιητικό τους σύστημα να αναπτυχθεί σωστά όταν δεν έρχεται σε επαφή με τα βακτηρίδια !
      Η λεγόμενη " hygiene hypothesis" είναι η πιθανή εξήγηση για τα εκζέματα και τις αλλεργικές νόσους που υπάρχουν στις πολιτισμένες χώρες σε αντίθεση με τις φτωχές που είναι σπάνιες.
      Η αμερικανή ανοσολόγος Mary Ruebush, έχει γράψει το σχετικό βιβλίο “Why Dirt is Good”
      Στο Πανεπιστήμιο του Σαν Ντιέγκο της Καλιφόρνια σε πειραματική μελέτη διαπίστωσαν ότι μερικά από τα συνήθη βακτηρίδια που υπάρχουν στο δέρμα βοηθούν στην ταχύτερη επούλωση των τραυμάτων.
      Τέλος στο Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ της Βρετανίας πειράματα σε ποντίκια έδειξαν ότι ορισμένα βακτήρια που συνήθως βρίσκονται στο χώμα διεγείρουν τους νευρώνες στον εγκέφαλο που παράγουν σεροτονίνη, η οποία φτιάχνει τη διάθεση.
      Συμπέρασμα. Έχεις δει λοιπόν ποτέ σου κατσούφικο γυφτάκι;

      Διαγραφή
  2. "Κάτσι να σι λούσου",μου φώναζε η μάνα,όταν ετοιμαζε το βδομαδιάτικο πλύσιμο,"απ' τ' λιέρα που μάζιψις, βασιλικός θα φυτρώσ' στου ζνίχι σ' " :)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. η υπερβολικη καθαριοτητα μπορει να προκαλεσει προβλήματα καθως απολιπαινει υπερβολικα το δερμα και επηρεαζει την φυσιολογικη προστατευτικη μικροβιακη χλωριδα τοσο στο δερμα οσο και στον γυναικειο κολπο
    μια καθημερινη καθαριοτητα των οσμηγονων περιοχων και λιγοτερα συχνα του υπολοιπου σωματος είναι αποδεκτη
    τα ξηρα σαμπουαν σε σκονη είναι ιδιαιτερα χρήσιμα σε κατακεκλιμενους ασθενείς καθως και τα μωρομαντηλα
    η καθαριοτητα και η οσμη εχουν μεγαλες σεξουαλικες αλλα και οικονομικες διαστασεις
    το πλυσιμο των χεριων είναι το βελτιστο μετρο για την αποφυγη των νοσοκομειακών λοιμωξεων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ σωστά!
      Είναι πάντως μερικές φορές δύσκολο να πείσεις τον κόσμο ότι από τις κοιλότητες του σώματος μόνο το στόμα έχει ανάγκη καθαριότητας. Αλλά επίσης ότι και σε αυτό ουσιαστική καθαριότητα επιτυγχάνεται μόνο με την ηλεκτρική οδοντόβουρτσα που εισχωρεί και στα μεσοδόντια διαστήματα.
      Ακόμα είναι δύσκολο πολλοί να πειστούν ότι τα αυτιά μας δεν χρειάζονται καθάρισμα κάθε τρεις και λίγο με τις μπατονέτες αλλά το πολύ 1-2 φορές τον χρόνο, γιατί αυτή η συνήθεια προκαλεί τελικά την υπερέκκριση κυψελίδας!
      Ακριβώς το ίδιο γίνεται με το συχνό κόψιμο των κάλων στα πόδια ενώ αν δεν τους ενοχλείς σταματούν και αυτοί να σε ενοχλούν!
      Τέλος είναι πολλές φορές εξαιρετικά δύσκολο να πείσεις μερικές γυναίκες ότι ο κόλπος, εκτός των περιπτώσεων που υπάρχει κολπίτιδα που χρειάζεται θεραπεία, έχει από μόνος του ειδική χλωρίδα που φροντίζει για την προστασία του .
      Βλέπουν μερικές φορές που η φυσιολογική χλωρίδα υπερπαράγεται ,άσπρα υγρά που δεν τους προκαλούν όμως καμία ενόχληση, θεωρούν ότι έχουν κολπίτιδα ή μύκητες και αρχίζουν να βάζουν διάφορα φάρμακα ή να κάνουν κολπικές πλύσεις με αποτέλεσμα να καταστρέφουν την φυσιολογική χλωρίδα και να δημιουργούν έτσι τις συνθήκες για να αποκτήσουν μια επίμονη κολπίτιδα!

      Διαγραφή
  4. H χρήση μιας καλής ηλεκτρικής οδοντόβουρτσας, παρέχει το πλεονέκτημα ότι γίνονται οι σωστές κινήσεις. Κάτι που μπορούμε, εφόσον το διδαχτήκαμε, να το κάνουμε και με την κοινή οδοντόβουρτσα. Όσο μικρή κεφαλή και αν έχει η ηλεκτρική οδοντόβουρτσα αδυνατεί να εισχωρήσει στα μεσοδόντια διαστήματα. Αυτό το καταφέρνουν τα ειδικά μεσοδόντια βουρτσάκια, το νήμα και οι ειδικές γάζες. Άλλο πλεονέκτημα της είναι ότι είναι ελκυστική στα παιδιά, που τουλάχιστον για τον πρώτο καιρό την βλέπουν σαν παιχνίδι.
    Η πλέον απαραίτητη προϋπόθεση για αποτελεσματικό βούρτσισμα είναι η διάρκεια (όχι βιαστικό βούρτσισμα – όχι λιγότερο από 3 λεπτά) και η επιμονή να φθάσει η βούρτσα σε όλα τα σημεία του φραγμού. Δεν ξεχνάμε φυσικά τη γλώσσα.
    Και μια και είπαμε για γλώσσα, μια επισήμανση αρμοδιότητος Σαραντάκου ή Μπαμπινιώτη με αφορμή «τα ευάριθμα κατοικίδια των ευγενών».
    Ευάριθμος είναι αυτός που μετριέται εύκολα, άρα ο ολιγάριθμος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ για τις σωστές παρατηρήσεις που κάνεις.
      Βεβαίως και με την κοινή οδοντόβουρτσα μπορείς να καθαρίσεις καλά τα δόντια σου αν ξέρεις και αν έχεις την υπομονή να το κάνεις.
      Πάντως πριν από χρόνια άκουσα την συμβουλή δύο φίλων μου καθηγητών της Οδοντιατρικής και άρχισα να χρησιμοποιώ ηλεκτρική οδοντόβουρτσα. Έκτοτε δεν ξαναπήγα για να μου βγάλουν οδοντική πλάκα γιατί δεν ξανασχηματίστηκε.
      Εδώ μπορεί να διαβάσει κανείς σύγκριση μεταξύ ηλεκτρικής και απλής οδοντόβουρτσας.
      Θεωρώ τέλος και εγώ απαραίτητο και απολύτως αναγκαίο το καθάρισμα των μεσοδόντιων διαστημάτων με τα ειδικά βουρτσάκια που υπάρχουν.
      Για το ευάριθμος επίσης έχεις σαφώς δίκιο και όπως γράφει και ο Σαραντάκος : Εγώ ξέρω τουλάχιστον έναν που χρησιμοποίησε τη λέξη λαθεμένα, και μάλιστα σε διήγημα: εμένα τον ίδιο, και να είναι καλά η Έλλη Παππά που μου το υπέδειξε με πολύ τακτ• αλλά ας πούμε πως έχω το ελαφρυντικό της μετεφηβικής ηλικίας, μια κι έχουν περάσει δεκαετίες από τότε.
      Βάζω ωστόσο στοίχημα ότι δεν υπάρχει άλλη λέξη που τόσο πολλοί να την έχουν καταλάβει τόσο λάθος. Γιατί μπορεί ευάριθμος να είναι αυτός που μετριέται εύκολα, άρα ο ολιγάριθμος, αλλά, δεν ξέρω, εμένα με κάνει να σκέφτομαι πολυάριθμος.

      Ήδη πάντως το διόρθωσα και δεν έχω δυστυχώς πλέον το ελαφρυντικό της μετεφηβικής ηλικίας!

      Διαγραφή
  5. "ποτέ μας δεν αλλάζουμε και δεν ασπροφορούμε"

    Όχι μόνο οι μαύροι κλέφτες αλλά και οι άλλοι δεν αλλάζανε και δεν ασπροφορούσαν. Τα ρούχα ήταν κυρίως μάλλινα που δεν πλένονται εύκολα χωρίς τρεχούμενο νερό, ποτάμι, πηγή κλπ. Άσε που βρωμάνε και μαζεύουν αν επιχειρήσεις να τα πλύνεις με ζεστό νερό.
    Τα βαμβακερά ήταν ακριβά ως τα τέλη του 18ου αιώνα. Τότε όμως η υφαντουργία που ήταν ο πυρήνας της αγγλικής βιομηχανικής επανάστασης οδήγησε στη παραγωγή φτηνών ρούχων για τον λαό.
    Έκτοτε τα βαμβακερά, τα λινά, ου μην αλλά και τα μεταξωτά βρακιά μπορούσαν να χαϊδεύουν και λιγώτερο επιδέξειους κώλους....

    Όσο για τη καθαριότητα των αστικών χώρων, δεν θα ήθελα να ζω τα χρόνια εκείνα τα παλιά στην χιλιοτραγουδισμένη Πλάκα. Η κοπριά από τα ζώα, η σκόνη και το περιεχόμενο των νυχτερινών καθηκίων θα έδεναν όμορφα με τα γιασεμιά και τας καμελίας. Μέχρι τα late 70's που ο Βέγγος έψαχνε πως πάνε στη χαβούζα, η Αθήνα είχε έντονο πρόβλημα με τα απόβλητα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι η εικόνα της Αθήνας δεν ήταν ειδυλλιακή όπως την έχουν μερικοί σήμερα στο μυαλό τους.
      Χαρακτηριστικά στην παλιά Αθήνα που δεν υπήρχε αποχετευτικό δίκτυο, ο φλόμος φύτρωνε στα λιμνάζοντα νερά των δρόμων και δημιουργούσε δυσάρεστη ατμόσφαιρα. Χρειάστηκε οργανωμένο σχέδιο, του τότε δημάρχου Ανάργυρου Πετράκη, ώστε να ανοιχτούν χαντάκια αποστράγγισης και να ξεριζωθούν οι φλόμοι. Από αυτό το φυτό λέγεται ότι βγήκε και η έκφραση "με φλόμωσες"
      Ο Κωστής Παλαμάς, γράφει στο «Παρασκευή 26.7.1924»
      ...Μετά τον καφέ, το κόψαμε με τα πόδια, κατηφορίσαμε την οδό Ερμού από την άκρη για να μην φάμε την χωμάτινη σκόνη από τις πολυάριθμες άμαξες που ανεβοκατέβαιναν όλη την ώρα. Παντού στην μέση του δρόμου καβαλίνες και μια περιρρέουσα οσμή που σε συνδυασμό με το χώμα και την υγρασία ήταν όχι και τόσο ευχάριστη.
      ...«Θεέ μου! Η Αθήνα δεν είναι για να την αγαπά κανείς και για να την ποθεί. Τουλάχιστον η Αθήνα του εξωτερικού κόσμου, η τωρινή, η επίγεια. Πόσο διαφέρει από την ιδέα της Αθήνας που έχουμε κλεισμένη μέσα μας, σοφοί και άσοφοι, και τη λατρεύουμε. Πολυκοσμία, πανσπερμία, βαρβαροκοσμία, αυτοκινητοκρατία, χαλασμός κόσμου, ακαθαρσία, βρώμα...».

      Διαγραφή
    2. ..διαβασα το σχολιο με τον φλομο και εψαξα να βρω τι ειναι.
      Η ερευνα(καλα δεν ηταν και δυσκολο..ας ειναι καλα ο γκουγκλης) εδειξε ενα ΑΚΡΙΒΩΣ ιδιο με το δικο σας σχολιο αρθρο εδω-->http://www.mixanitouxronou.gr/me-flomoses-apo-pio-fito-vgike-i-frasi-pou-diadothike-tin-epochi-pou-i-athina-den-iche-apochetefsi/
      Eπειδη τετοια ταυτιση αποψεων ειναι ειτε λογοκλοπη,ειτε, σπανιοτερα,καρμικη μηπως να τους στελνατε ενα μειλ με ζητωντας εξηγησεις?
      (υπεροχα αρθρα,χαρα μου να περιδιαβαινω στο μπλογκ σας)

      Διαγραφή
    3. Αν και δεν θυμάμαι πλέον, είναι προφανές ότι από αυτό το άρθρο πήρα δύο προτάσεις για το σχόλιο μου για μια πληροφορία που κυκλοφορεί ευρέως στο διαδίκτυο.
      Σωστό βέβαια θα ήταν να υπάρχει το λινκ και αυτό φροντίζω να το κάνω όπου η παραπομπή αφορά έστω και μια παράγραφο όπως σε παραπάνω σχόλιο μου με κείμενο του Σαραντάκου.

      Διαγραφή
  6. ..δεν ηταν μομφη, σε καμια περιπτωση!
    Ειδικα οχι απεναντι στο συγκεκριμενο site που τα αρθρα του..χρηζουν καλυτερη ερευνας(για να το θεσω ευγενικα).
    Απλα νομιζα οτι αυτοι πηραν απο εσας,αλλα μετα ειδα οτι το σχολιο σας εγινε σε ημερομηνια μετεγενεστερη της αναρτησης,αρα λανθασμενα νομιζα οτι σας αντεγραψαν.
    Η προθεση μου ηταν να τους "κατηγορησω", aber Pech!
    Θα βρω αλλη ευκαιρια να τους κατηγορησω,ειμαι σιγουρος!
    Οπως και να `χει,δεν αλλαζει τιποτα απο οτι ειπα, οτι τα αρθρα ειναι απολαυστικα !

    ΑπάντησηΔιαγραφή