Ποτέ δεν τόλμησα να είμαι επαναστάτης στα νιάτα μου γιατί φοβόμουν πως έτσι θα γινόμουν συντηρητικός στα γεράματα-Robert Frost
Τρίτη 17 Μαΐου 2016
ΔΥΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΡΙΕΣ ΠΟΥ ΕΜΕΙΝΑΝ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΟΧΙ ΟΜΩΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΩΝΗ ΤΟΥΣ! Α΄ Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς
Προχθές είδα την γαλλική ταινία Marguerite, που χωρίς να είναι βιογραφία της, βασίζεται στην ζωή της
Αμερικανίδας Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς.
Είναι η τραγουδίστρια που η
σταδιοδρομία της ενέπνευσε τον σκηνοθέτη Ξαβιέ
Τζιανολί να γυρίσει ολόκληρη ταινία σχετικά με αυτήν,ταινία που έκανε μάλιστα
πρεμιέρα τον Σεπτέμβριο του 2015 στο
Φεστιβάλ της Βενετίας.
Ήδη βασισμένη στην ζωή της έχει ανέβει στο Broadwayη
παράσταση "Souvenir" !
Σύντομα δε θα δούμε και την ταινία του Στίβεν Φρίαρς «Φλόρενς
Φόστερ Τζένκινς» με τη Μέριλ
Στριπ στον ρόλο του τίτλου και τον Χιου Γκραντ σε αυτόν του μάνατζερ και συντρόφου της. Η βρετανική
πρεμιέρα έγινε στις 6 Μαΐου ενώ στην
Ελλάδα θα παίζεται από τις 16 Ιουνίου.
Ποιά είναι λοιπόν αυτή η τραγουδίστρια, άγνωστη στους περισσότερους, που παρακίνησε αυτούς τους σκηνοθέτες να ασχοληθούν μαζί της;
Αντιγράφω λοιπόν από εδώ λεπτομέρειες σχετικά με την ζωή και
την σταδιοδρομία της:
Γεννημένη στις 19 Μαΐου 1868 σε ευκατάστατη οικογένεια
- κόρη επιφανούς δικηγόρου και τραπεζίτη της Πενσιλβάνια - η Ναρτσίσα
Φλόρενς Φόστερ φανέρωσε από νωρίς την αγάπη της στη μουσική: άρχισε να παίρνει
μαθήματα πιάνου έχοντας, μάλιστα, προδιαγραφές «παιδιού-θαύματος». Όταν όμως
μεγάλωσε και θέλησε να σπουδάσει στο εξωτερικό, οι γονείς της αρνήθηκαν να τη
χρηματοδοτήσουν. Γύρω στα 1885, αποφασισμένη να γίνει σοπράνο, άφησε το σπίτι
της και παντρεύτηκε τον κατά 16 χρόνια μεγαλύτερό της Φράνσις Θόρντον
Τζένκινς, με τον οποίο χώρισε το 1902 διατηρώντας ωστόσο το επώνυμό του ως το
τέλος της ζωής της. Καθώς τόσο ο πρώην σύζυγός της όσο και οι εύποροι γονείς
της την άφησαν στην τύχη της από οικονομικής απόψεως, προσπάθησε να αποκτήσει
εισοδήματα παραδίδοντας μαθήματα πιάνου ώσπου ένα ατύχημα στο χέρι της
τής στέρησε και αυτή τη δυνατότητα. Μερικά χρόνια αργότερα, το 1908, ένας
μέτριος σαιξπηρικός ηθοποιός, καλά δικτυωμένος όμως στους θεατρικούς κύκλους
της Νέας Υόρκης, ο Στ. Κλερ Μπέιφιλντ, έγινε μάνατζέρ της. Εκτοτε οι δυο
τους έζησαν μαζί ως τον θάνατό της και ο τελευταίος έγινε κληρονόμος της
περιουσίας της... Ο θάνατος του πατέρα της το 1909 και η περιουσία η οποία
συνακόλουθα ήρθε στα χέρια της τής πρόσφερε επιτέλους την ευκαιρία να αρχίσει μαθήματα
φωνητικής. Η αρνητική κριτική με την οποία ήρθε αντιμέτωπη καθώς, όπως γράφτηκε
κάπου ειρωνικά, «κανένας άλλος νωρίτερα ή αργότερα δεν κατάφερε πιο
αποτελεσματικά να ελευθερωθεί τόσο απόλυτα από τα δεσμά της μουσικής
γραφής», δεν την αποθάρρυνε από το να κυνηγήσει μια καριέρα λυρικής
τραγουδίστριας. Το 1912 άρχισε τις ετήσιες εμφανίσεις της στο φουαγέ του
ξενοδοχείου «Ritz-Carlton» της Νέας Υόρκης ενώ ο θάνατος της μητέρας της το
1928, ο οποίος είχε ως αποτέλεσμα να περιέλθει στα χέρια της ο πλήρης έλεγχος
της οικογενειακής περιουσίας, της επέτρεψαν να επεκτείνει τις εμφανίσεις της
και σε άλλες πόλεις, μεταξύ των οποίων η Ουάσιγκτον και η Βοστώνη. Παράλληλα,
άρχισε να αναπτύσσει ευρύτερη δραστηριότητα περί τα καλλιτεχνικά στη Νέα Υόρκη
ιδρύοντας και χρηματοδοτώντας, μεταξύ άλλων, το κλαμπ Βέρντι.
Η Φλόρενς κατάφερε κυριολεκτικά να φτιάξει έναν δικό της
κόσμο ζώντας την ψευδαίσθηση της επιτυχίας: εμφανιζόταν μόνο σε μικρούς χώρους
ενώπιον προσεκτικά επιλεγμένων θεατών στους οποίους είχαν διανεμηθεί προσκλήσεις,
οι επαγγελματίες κριτικοί αποκλείονταν από τις συναυλίες της ενώ οποιαδήποτε
κριτική αναφορά - στον ειδικό Τύπο αποκλειστικά - γραφόταν είτε από
φίλους της ή από αυτήν την ίδια. Της άρεσε να παραλληλίζει τον εαυτό της με
σπουδαίες σοπράνο, όπως η Φρίντα Χέμπελ και η Λουίζα
Τετρατσίνι και θεωρούσε οποιαδήποτε αρνητική αντίδραση (π.χ. τα γέλια που
ακούγονταν κάποιες φορές σε εμφανίσεις της) ως... «σαμποτάζ κατασκευασμένα
από τους εχθρούς της».Τολμούσε να ερμηνεύει τις πλέον απαιτητικές άριες και lieder
και ειδικευόταν στον Μότσαρτ, στον Βέρντι και στον Μπραμς.
Ορισμένες φορές παρουσίαζε και δικές της συνθέσεις ενώ
το αγαπημένο της ανκόρ ήταν το «Clavelitos» του Χοακίν Βαλβέρντε Σανχουάν:
επρόκειτο για ένα ισπανικό τραγούδι για γαρίφαλα, μετά το οποίο η Φλόρενς
πετούσε χούφτες από μπουμπούκια στο κοινό. Μία ακόμη πηγή διασκέδασης για τους
θεατές της όμως ήταν και τα κοστούμια τα οποία φορούσε στις εμφανίσεις της και
τα σχεδίαζε η ίδια: το διασημότερο ήταν ένας συνδυασμός από τούλι και γιρλάντες
με προσαρμοσμένα τεράστια χρυσά φτερά, μια εμφάνιση την οποία η ίδια αποκαλούσε
«Ο άγγελος της έμπνευσης».
Προφανώς, ουδέποτε
αμφισβητούσε το χάρισμά της αλλά και τη διαρκή της βελτίωση. Άνθρωποι που τη
γνώρισαν αφηγούνται ότι έπειτα από ένα ατύχημα με ταξί δήλωνε ότι πλέον
μπορούσε να τραγουδήσει «το ψηλότερο φα της καριέρας της» και
προκειμένου να ευχαριστήσει τον οδηγό τού δώρισε ένα κουτί πούρα Αβάνας! Το
γεγονός ότι ουδείς μπορούσε να ακούσει τη συγκεκριμένη νότα δεν την πτοούσε
καθόλου. Ο ενθουσιασμός του κοινού, μεταξύ των οποίων και διάσημοι μουσικοί,
συντηρούσε την αυτοπεποίθησή της. Πηγές της εποχής αναφέρουν ότι ο Κόουλ
Πόρτερ δεν έχανε καμία συναυλία της και είχε μάλιστα συνθέσει και ένα
τραγούδι για αυτήν. Στους φανατικούς θαυμαστές της συγκαταλέγονταν θρύλοι της
όπερας, όπως η Λίλι Πονς και ο Ενρίκο Καρούζο, αλλά και ο
βρετανός αρχιμουσικός σερΤόμας Μπίτσαμ.
Από τα τέλη της δεκαετίας του '30 ως τις αρχές της
δεκαετίας του '40 έκανε κάμποσες ηχογραφήσεις με δικά της έξοδα οι οποίες
γρήγορα έγιναν συλλεκτικές εξαιτίας του γέλιου που προκαλούσαν. Ήταν τόσο
διασκεδαστικές, ώστε αργότερα κυκλοφόρησαν από διάφορες εταιρείες με
προβοκατόρικους, κυριολεκτικά, τίτλους. Χαρακτηριστικά μπορεί να αναφερθεί το
«Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς: Δολοφονία των ψηλών ντο» (Naxos, 2003
Η πραγματικά κορυφαία στιγμή της καριέρας της όμως ήρθε στις
25 Οκτωβρίου 1944 με την περίφημη εμφάνισή της στο Κάρνεγκι Χολ στα 76 της
χρόνια: η συναυλία καταγράφηκε ως το ταχύτερο sold out στην ιστορία της
αίθουσας με τον κόσμο να αναζητεί μανιωδώς εισιτήρια πληρώνοντας όσο-όσο ενώ το
ενδιαφέρον του Τύπου ήταν εντυπωσιακό. Το «Newsweek» έγραψε ότι δυόμισι
χιλιάδες άνθρωποι δεν κατάφεραν, τελικά, να εξασφαλίσουν το μαγικό χαρτάκι της
εισόδου συνεχίζοντας, βέβαια, με μια σαρδόνια κριτική.
Έναν μήνα αργότερα,
μετά την τελευταία της αυτή εμφάνιση, στις 26 Νοεμβρίου, έπαθε καρδιακή
προσβολή και πέθανε, στο πολυτελές «Hotel Seymour» της Νέας Υόρκης όπου
διέμενε.
Στο βίντεο FlorenceJenkinsmassacresMozartμπορείτε να την απολαύσετε, όπως το έχουν ήδη κάνει κοντά
στους 1.360.000 φιλόμουσοι ακροατές!
Εγώ όταν αστειεύομαι λέω την αλήθεια.Είναι το πιο αστείο πράγμα στον κόσμο.
George Bernard Shaw
Ανάλαφρο συγγραφικό ύφος δεν σημαίνει αλαφρόμυαλη ή ελαφρόκαρδη κρίση.Σημαίνει απλώς απέχθεια της σοβαροφάνειας και της βλοσυρότητας. Με απωθεί και με τρομάζει πάντα η σοβαροφάνεια ,γιατί προδίδει πενία πνεύματος, γιατί αποτελεί το τελευταίο καταφύγιο των ανεγκέφαλων. Το χιούμορ είναι το ισχυρότερο τονωτικό του μυαλού και το λαμπρότερο λουλούδι του ανθρώπινου πολιτισμού. Ιδιαίτερα όταν υπονομεύει συνειδητά τον ίδιο τον διακινητή του.
Θόδωρος Χατζηπανταζής (Θόδωρος Κρητικός) Ομότιμος Καθηγητής Θεατρολογίας.
Η σοβαρότητα δεν αποκλείει το γέλιο. Δεν υπήρξε, άλλωστε, καμία αληθινά σοβαρή προσωπικότητα στην παγκόσμια ιστορία χωρίς χιούμορ. Θα σας θυμήσω και την αφρικανική παροιμία: "το να είσαι σοβαρός είναι να μην είσαι και τόσο σοβαρός "
Peter Brook.
Τι απεχθάνεστε στις ανθρώπινες σχέσεις;Την έλλειψη χιούμορ.
Γαλάτεια Σαράντη Ακαδημαϊκός 1920-2009
Η σοβαρότητα είναι το τελευταίο καταφύγιο των ρηχών.
Oscar Wilde
Πως πέθαναν οι Θεοί του Ολύμπου; Από τα γέλια, όταν άκουσαν κάποιον να ισχυρίζεται ότι είναι ο ένας και μοναδικός θεός.
Ίσως αν ξέρατε να γελάτε, να στέλνατε στον διάβολο όλες τις μεταφυσικές παρηγορίες σας-και πρώτη πρώτη την ίδια την μεταφυσική
Νίτσε
«Συγχώρεσε, Κύριε, τα μικρά αστεία που κάνω σε βάρος Σου και θα συγχωρέσω το μεγάλο αστείο που κάνεις σε βάρος μου»
Robert Frost (1874-1963)
«Κοινή λογική και αίσθηση του χιούμορ είναι το ίδιο πράγμα, που κινείται με διαφορετικές ταχύτητες. Η αίσθηση του χιούμορ είναι απλά κοινή λογική που χορεύει»
William James (1842-1910) Αμερικανός φιλόσοφος.
«Αν θέλεις να κάνεις εχθρούς, προσπάθησε ν' αλλάξεις κάτι»
Woodrow WilsonΑμερικανός πρόεδρος (1913-1921).
Η σάτιρα είναι ένας τρόπος επιθετικής συμπεριφοράς που κρύβει μέσα του (και συχνά φανερώνει με πολλή αυθάδεια)μια δόση κακίας…. Σάτιρα αθώα δεν υπάρχει, δεν είναι δυνατόν να υπάρξει, αφού πάντα πληγώνει επικρίνει και στηλιτεύει.
Μου θυμίζουν βοσκό που συγκεντρώνει όλα τα πρόβατα σε ένα μαντρί.
Εμίρ Κουστουρίτσα
Η λέξη Θεός για μένα δεν είναι τίποτα άλλο παρά η έκφραση της ανθρώπινης αδυναμίας, η Βίβλος μία συλλογή αξιότιμων, αλλά ακόμη πρωτόγονων θρύλων, οι οποίοι είναι ωστόσο αρκετά παιδιάστικοι. Καμία ερμηνεία, όσο λεπτή, δεν μπορεί να το αλλάξει αυτό.
Άλμπερτ Αϊνστάιν 1954
Κάθε θρησκεία είναι ασύμβατη με τη δημοκρατία όταν ισχυρίζεται ότι η ίδια κατέχει την απόλυτη αλήθεια και αρνείται κάθε αμφισβήτηση. Δώστε την εξουσία σε έναν ισλαμιστή, σε έναν χριστιανό ευαγγελιστή, σε έναν υπερορθόδοξο Εβραίο ή σε έναν ινδουιστή χαμένο στις παραισθήσεις του, και θα δείτε μπρος στα μάτια σας τον θάνατο της ελευθερίας και του ανθρώπου. Ο κόσμος μας είναι ανεξήγητος, μας ξεπερνάει, και η ελευθερία είναι η μοναδική μας μοίρα, γιατί αυτό μάς υπαγορεύει η ανθρώπινη φύση μας. Όταν κάποιος έλθει να σας πει ότι η δική του θρησκεία είναι η λύση, σκέφτεται ότι εσείς που τον ακούτε είστε το πρόβλημα.
Καμέλ Νταούντ Αλγερινός συγγραφέας και δημοσιογράφος
Δεν θα πέθαινα ποτέ για τις ιδέες μου, γιατί μπορεί να έκανα λάθος
Μπέρτραντ Ράσελ
Θέλει ο θεός να εμποδίσει το κακό μα δεν είναι ικανός;
Τότε δεν είναι παντοδύναμος.
Μπορεί αλλά δεν θέλει;
Τότε δεν είναι πανάγαθος.
Και θέλει και μπορεί;
Τότε γιατί υπάρχει το κακό;
Δεν θέλει ούτε μπορεί;
Τότε γιατί τον αποκαλούμε θεό:
ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ
e-mail:atheofobos_blog@yahoo.gr
Τα ωραιότερα μέρη της γης είναι πάντα αυτά που δεν είδες
ΑΝΠΙΣΤΑΦΤΑΜΠΛ!
ΑπάντησηΔιαγραφή