Πριν από λίγες μέρες στην κεντρική αίθουσα του Πανεπιστημίου Αθηνών έγινε η παρουσίαση του βιβλίου του καθηγητού της Νευρολογίας ,στο ίδιο Πανεπιστήμιο, Δημήτρη Βασιλόπουλου Ιατρική Εκπαίδευση:το πλαίσιο, η μεθοδολογία η πράξη.
Εάν γράφω για το βιβλίο αυτό δεν είναι γιατί ο Βασιλόπουλος είναι στενός μου φίλος από αμνημονεύτων χρόνων , ούτε γιατί είναι ένα βιβλίο γενικότερου ενδιαφέροντος.
Γράφω γιατί το βιβλίο αυτό διακρίνεται για δύο πράγματα.
Το πρώτο είναι ότι ενώ ασχολείται με ένα εξειδικευμένο θέμα που αφορά την ιατρική εκπαίδευση, προπτυχιακή και μεταπτυχιακή, δίνει και στον μη ειδικό αναγνώστη να αντιληφθεί τα προβλήματα που έχει αυτή ειδικά ,αλλά και κάθε άλλη εκπαίδευση, τους στόχους που πρέπει να εξυπηρετεί, και τον κατάλληλο σχεδιασμό του προγράμματος εκπαίδευσης, το σύστημα αξιολόγησης εξεταζόμενου και εξεταστού, αλλά και την εφαρμογή στην πράξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Η σύνταξη ενός τέτοιου βιβλίου δείχνει ότι μέσα στην πνευματική μιζέρια που μας περιβάλλει υπάρχουν ευτυχώς άνθρωποι που δεν αρκούνται απλά σε μία αξιοπρεπή και σωστή εκτέλεση της δουλείας τους.
Ο Βασιλόπουλος θα μπορούσε να αρκεστεί στα τυπικά καθήκοντα του καθηγητή ,που κατά την γνώμη των φοιτητών του επιτελεί άψογα, στο υψηλής στάθμης βιβλίο Νευρολογίας που έχει γράψει όπως και στις ερευνητικές του εργασίες ιδίως στην Γενετική του Νευρικού συστήματος που είναι και το PhD του.
Όμως η Ιατρική Εκπαίδευση είναι από τα θέματα που από αρκετά χρόνια τον απασχολούν και η διοργάνωση ειδικών σεμιναρίων με αυτό το αντικείμενο ,ένα από τα οποία έχω παρακολουθήσει στο παρελθόν, ήταν από τις αγαπημένες του ασχολίες
Το βιβλίο λοιπόν αυτό αποτελεί το επιστέγασμα μιας μακρόχρονης ,χρονοβόρας και κουραστικής ενασχόλησης με τα προβλήματα της ιατρικής εκπαίδευσης, που έχει όμως σαν αποτέλεσμα την προσωπική ικανοποίηση του συγγραφέα όταν βλέπει το πνευματικό του παιδί ολοκληρωμένο.
Βρισκόμαστε μαζί όταν πήρε στα χέρια του το πρώτο έτοιμο βιβλίο και μοιραστήκαμε μαζί την ίδια χαρά διαπιστώνοντας το άρτιο εκδοτικό αποτέλεσμα.
Τα όσα έχω γράψει δεν θα ενδιέφεραν ένα ευρύτερο κοινό αν δεν υπήρχε και το δεύτερο στοιχείο , εξ ίσου ενδιαφέρον για το οποίο διακρίνεται το βιβλίο αυτό.
Και αυτό είναι η σύνδεση ενός εξειδικευμένου κειμένου με την τέχνη.
Ξεκινώντας από το εξώφυλλο που το σχεδίασε ένας πολύτιμος συνεργάτης του στη Κλινική στο Αιγηνήτειο ο νευρολόγος Μάριος Πάνας, το οποίο και σε προδιαθέτει ευχάριστα για το περιεχόμενο, ανοίγεις ένα βιβλίο που διαθέτει μια πλούσια εικονογράφηση από 55 έργα τέχνης από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.
Τα έργα όμως τέχνης δεν αποτελούν απλά διακοσμητικά στοιχεία για το βιβλίο αλλά δίνουν την αίσθηση ότι σχεδιάστηκαν για το παρακείμενο κείμενο για να το ενισχύσουν η να το σχολιάσουν.
Χαίρεται λοιπόν κανείς να διαπιστώνει ότι υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να ταιριάξουν αρμονικά τον ιατρικό λόγο με την τέχνη γιατί βέβαια διαθέτουν και την αντίστοιχη παιδεία.
Εκτός όμως από την παιδεία χρειάζεται και μεράκι και αυτό το βιβλίο αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα του πως το μεράκι γίνεται πραγματικότητα.
Το βιβλίο είναι εκτός εμπορείου και θα μοιραστεί δωρεάν στους ασχολούμενους με το αντικείμενο του.
Ένας πυρήνας του περιεχομένου του βιβλίου υπάρχει εδώ
ΑΠΟ ΠΑΝΩ ΠΡΟΣ ΤΑ ΚΑΤΩ ΟΙ ΕΙΚΟΝΕΣ
Μανουήλ Πανσέληνος. Ο Άγιος Ιωάννης υπαγορεύει την Αποκάλυψη.(λεπτομέρεια).14ος αιώνας. Ιερός Ναός Πρωτάτου .Αγιον Όρος.
Peter Bruegel ο Πρεσβύτερος.Η παραβολή των τυφλών.(1525-1569)
M.Chagall.Πάνω από την πόλη (1915)
P.Picasso. Γυναικείο πορτρέτο (1936).The Picasso estate.
Guilbert and George. Χλευάζοντας (1991).Πινακοθήκη Άντονυ ντ’Οφεν .Λονδίνο.
Μάθημα Ανατομίας .Τοιχογραφία 4ου αιώνα από την κατακόμβη της Λατίνης οδού.
Μακαρι να υπηρχαν πολλοι με τετοια διαθεση να προσφερουν!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχομαι να καταφερει ο,τι εχει ονειρευτει και να μπορεσει ευκολα να μεταδωσει τις γνωσεις και την αγαπη που εχει για το αντκειμενο του και σε αλλους.
Οι φωτογραφιες δεν ανοιγουν.
Aksiepenh prospathia pu an aksiopiithei sosta (auto den eksartate apo ton syggrafea veveos) mporei na exei poly thetika apotelesmata. Bravo ston kathigith pu den anapautike stis dafnes tu! H diasindesh me thn texnh einai synarpastikh (mipos h iatrikh den einai protistos texnh;). Prepei na po oti vrika to gegonos oti to vivlio tha paraminei ektos emporiu poly sinkinitiko. Alla meta mu proekipse to eksis erotima: pos tha to apoktiso???
ΑπάντησηΔιαγραφήΒέβαια το ΑιγΙνήτειο γράφεται μη ιώτα.
ΑπάντησηΔιαγραφήMea culpa που έλεγε και ο Ανδρέας!
annamaria-
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν ξέρω γιατί δεν βλέπεις τις εικόνες,δεν έχω αλλάξει τίποτα.
mhxeirotera-
Το βιβλίο γράφτηκε από μεράκι και όχι για να κερδίσει ο συγγραφέας.
Θα μοιραστεί σε αυτούς που έχουν σχέση με το αντικείμενο αλλά πιστεύω ότι και εάν ένας τρίτος το ζητήσει από την κλινική θα μπορέσει να το πάρει.
Ωραίο δουλειά πράγματι από το δείγμα που παρέθεσες
ΑπάντησηΔιαγραφήΩραία ήθελα να πω...
ΑπάντησηΔιαγραφήΞερεις,οτι ενας αλλος καθηγητης αυτης της ειδικοτητας ειναι ενας απο τους πιο αξιολογους ζωγραφους,που εχουμε και αρνειται να δημοσιοποιησει τα εργα του;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ξέρω και έχω δεί μερικά από τα έργα του και είναι εξαιρετικά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌντως ενδιαφέρον.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦαίνεται μια καλαίσθητη επέμβαση σ' έναν χώρο που παρά το ό,τι τιτλοφορείται "Ιατρική", έχει την ανάγκη ιάσεως σε αρκετά σημεία.
Όντως ενδιαφέρον.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦαίνεται μια καλαίσθητη επέμβαση σ' έναν χώρο που παρά το ό,τι τιτλοφορείται "Ιατρική", έχει την ανάγκη ιάσεως σε αρκετά σημεία.
θα ηταν καλο να δει κανεις και τη σχεση του "δασκαλου- καθηγητου¨με τους ασθενεις του και τι πιστευουν εκεινοι γι αυτον ... περα απο τις ¨φανταχτερες εικονες " του βιβλιου του.... Τα πραγματα ειναι διαφορετικα εκει... εχει χαθει ο ορκος του Ιπποκρατη
ΑπάντησηΔιαγραφήΥποβαθμισμενη επιστημη και φανταχτερες αιθουσες....
Κι οσο κι αν σβηστει το κειμενο αυτο απο τον διαχειριστη του ιστολογιου η αληθεια μενει στις καρδιες των ανθρωπων και τα πολυχρωμα βιβλια των αλαζονων στα παλαιοπωλεια μετα απο λιγα χρονια....