Δευτέρα 11 Ιουνίου 2007

Η ΣΤΕΦΑΝΗ,Ο DUCHAMP ΚΑΙ ΤΟ ΜΠΑΝΙΣΤΗΡΙ



Με την πρόσφατη ιστορία του έργου της Στεφανή στην Art Athena και την προηγούμενη του Outlook σκέφτηκα ότι κατά περίεργο τρόπο αυτοί που θίγονται είναι όλοι αυτοί που τελικά επιδιώκουν να θιγούν.
Έχοντας δεί το Outlook πριν να δημιουργηθεί το θέμα με το έργο του Τιερύ ντε Κορντιέ , το έργο αυτό δεν μου είχε κινήσει την ιδιαίτερη προσοχή όπως και των χιλιάδων άλλων θεατών. Αν θυμάμαι καλά μέχρι τότε πιο πολύ προσοχή είχε κινήσει η εικόνα αυτού που πηδούσε ένα καρπούζι και αυτή για το εξωφρενικό του θέματος (άσε που οι περισσότεροι μπορεί να είχαν σκεφτεί να πηδήξουν τα πάντα αλλά μέχρι τότε καρπούζι κανείς!)
Το ίδιο είχε γίνει και με όσους είχαν δει ,μέχρι να ενοχληθούν οι σεμνότυφοι ,έργο της Στεφανή.
Κανένας δεν είχε ενοχληθεί ,μέχρι που ο συνδυασμός εθνικού ύμνου και αιδοίου έθιξε κάποιον που η δεν το είχε ξαναδεί αιδοίο ή το έχει συνδυάσει με τον εθνικό ύμνο Βας βας ο Παρασκευάς.
Όπως δε διάβασα ,γιατί δεν έχω δεί την έκθεση,για να δείς το βίντεο έκανες ένα μικρό μπανιστήρι.
Η ιστορία μου θύμισε το ανέκδοτο με την γεροντοκόρη που έκανε μήνυση σε ένα νεαρό στην απέναντι πολυκατοικία γιατί κυκλοφορούσε γυμνός στο σπίτι του.
Στην αυτοψία που έγινε από το δικαστήριο ο δικαστής διαπίστωσε ότι το σπίτι του νεαρού δεν φαινόταν από της γεροντοκόρης.
Ναί αλλά άμα βάλει κανείς μια καρέκλα πάνω στο τραπέζι φαίνεται απάντησε θριαμβευτικά η γεροντοκόρη!





Τώρα ποιος είναι ο Duchamp του τίτλου και τι σχέση έχει με όλα αυτά;
Ο Henri-Robert-Marcel Duchamp γεννήθηκε Γάλλος το 1887 και πέθανε μεν στην Γαλλία ως Αμερικανός πολίτης όμως το 1968.
Ηταν από τους πιο παράξενους και παιχνιδιάρηδες καλλιτέχνες του προηγούμενου αιώνα.
Συνδέθηκε αρχικά με το κίνημα του σουρεαλισμού και των Νταντά.
Το πρώτο έργο του που προκάλεσε αμφισβήτηση ήταν Η γυμνή που κατεβαίνει σκάλα Νο2 το 1913.
Το 1917 ο Marcel Duchamp στην έκθεση της Εταιρείας των Ανεξάρτητων Καλλιτεχνών προκάλεσε ντόρο με την τοποθέτηση ανάποδα μιας λεκάνης από ανδρικό ουρητήριο ονομάζοντας το «η Πηγή»
Το 2004 η Πηγή θεωρήθηκε από 500 επαγγελματίες που ασχολούνται με την τέχνη «ως το έργο που είχε την μεγαλύτερη επιρροή στην τέχνη του 20ου αιώνα»
Σπούδασε μαθηματικά και φυσική.
Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με έργα 3διαστατα ή με κίνηση, αυτά που αποκαλούνται σήμερα mobiles.Ένα από τα ψευδώνυμα που χρησιμοποιούσε ήταν το Rrose Sélavy, η Rose Sélavy και ήταν ένα λογοπαίγνιο του "Eros, c'est la vie", δηλαδή Ερως είναι η ζωή. Επίσης διαβάζεται και ως "arroser la vie" δηλ μια πρόποση στην ζωή
Είχε πάθος με το σκάκι και έφτασε στους πρωταθλητές της Γαλλίας χωρίς όμως να πετύχει να φθάσει σε διεθνές επίπεδο. Η μανία του με το σκάκι οδήγησε την πρώτη του γυναίκα να του κολλήσει τα πούλια στο σκάκι !(τη χώρισε μετά 4 μήνες!)
Για χρόνια είχε εγκαταλείψει την τέχνη και έγραφε επαγγελματικά σε εβδομαδιαία σκακιστικά περιοδικά για 25 χρόνια
Το 1938 τον κάλεσαν στην Διεθνή Σουρεαλιστική έκθεση στο Παρίσι για να την οργανώσει ώστε η ίδια η έκθεση να είναι μια δημιουργική τέχνη.
Έβαλε λοιπόν στην είσοδο να υποδέχονται τους κουστουμαρισμένους επισκέπτες , το Βροχερό ταξί του Σαλβαντόρ Νταλί, ένα παλιό ταξί που πιτσίλαγε νερό μέσα στα τζάμια του με ένα πλάσμα με κεφάλι καρχαρία στην θέση του οδηγού και ένα ξανθό μοντέλο να μπουσουλάει πίσω με ζωντανά σαλιγκάρια στην πλάτη!
Το 1954 παντρεύτηκε την 3η του γυναίκα και το 1955 έγινε Αμερικανός πολίτης .
Για 20 χρόνια έφτιαχνε ,κρυφά ακόμα και από τους φίλους του ,από το 1946 έως 1966 στο στούντιο του Greenwich Village το έργο του Etant donnés.
Το έργο αυτό από το οποίο προφανώς εμπνεύστηκε η Στεφανή, ήταν μια κατασκευή αποτελούμενη από μια ξύλινη πόρτα.
Από δύο σχισμές στη πόρτα μπορούσες να δεις μέσα από ένα άδειο δωμάτιο και και μια τρύπα στο βάθος μία γυμνή ξαπλωμένη γυναίκα με μία λάμπα στο χέρι σε ένα ονειρικό τοπίο με ένα καταρράκτη.
Το έργο βρίσκεται στο μουσείο Τέχνης της Φιλαδέλφειας
Το μόνο που δεν είχε σκεφτεί ο Duchamp είναι να παίζει τον Εθνικό ύμνο της Αμερικής ίδιως όπως τον περιποιήθηκε λίγα χρόνια μετά ο Jimmy Hendrix.!









Ο Αταίριαστος με έχει καλύψει πλήρως με αυτό το post σχετικά με την λογοκρισία στην τέχνη.

UPDATE 14-8-08
Ένα πολύ ενδιαφέρον σχετικό κείμενο είναι αυτό:
http://www.enet.gr/online/online_text/c=113,id=18913192,27000104

ΠΡΟΣΘΗΚΗ 25-2-2016
Στις 17-11-1999 ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος αγόρασε το νούμερο 5 εγκεκριμένο αντίγραφο της "Πηγής", μετά από μαραθώνια τηλεφώνική συμμετοχή σε δημοπρασία της Νέας Υόρκης, έναντι του ποσού των 1.762.500 δολαρίων!

14 σχόλια:

  1. Sto pedio ton "aksion" ta pragmata einai pistevo apla... an apodexthume thn idiotikh tus diastash. Diladi, an ena theama/ergo prosvallei, gia ton opio logo, tis aksies mu, tote apogeugo na to vlepo (eustoxo to paradigma ths gerontokorhs!). Giati na thelo na to steriso ke apo allous pu endexomenos na mhn esthanonte avola ke na exun ke kati na paroun apo auto. Ke propantos giati na afereso to dikeoma ekfrashs apo kapious anthropous. Me enoxlei? To apofeugo, ego os monada, giati na prepei na sistrateutei mazi mu olo to kinoniko sinolo? Tosos fovos pia...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. STIN DIMOKRATIES TA DIKEOMATA TOYS ENOS STAMATOUN EKEI POY KSEKINOYN TA DIKEOMATA TOY ALLOY. DEN EINE DIKEOMA EKFRASIS TOY OPOIOY MEGALOY I MIKROY KALITEXNI NA PROKALI TIS OPOIES EVESTHISIES TOY OPOIOY POLITH.EPIPLEON AN THELEI NA TO KANEI KAI EINE ONTOS DIKEOMA TOY DEN EINAI DINATON NA GINETE ME DIMOSIO XRIMA.ELPIZO NA EKSEFRASA METRIOPATHI APOPSI...EIME NEOS BLOGGER...TO DIKO MOY BLOG GIA OPOION TIXON THELEI NA TO DI EINAI TO HTTP://VAALADES.BLOGSPOT.COM (EXI THEMA GIA TOYS ALEVITES)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. as treksoume stin elliniki gramatia na doume an kata tin gnomi ton arxeon sofon ( platonas+aristolis) ti leei. Safos gia aftous i texni exi oria! giati iperexi i gnomi afton apo tin diki mas? dioti edo kai 2 xiliades xronia tou diavazi kai tous sevete olos kosmos kai idios i diano-i-sis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Έχω την εντύπωση ότι υπερβάλουμε με το θέμα της λογοκρισίας στην Τέχνη. Προφανώς γιατί δεν έχουμε καταλάβει τι είναι τέχνη. Και τις περισσότερες φορές σήμερα εννούμαι σαν τέχνη ότι δηλώσαμε σαν τέτοια.

    Κάτω απ' την ταμπέλα "μοντέρνο" έχουν μαζευτεί ένα σωρό μπογιατζήδες και σκουπιδιάρηδες που απαιτούν τον θαυμασμό μας αντί για τον χλευασμό που πραγματικά τους αξίζει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εντάξει δε θα πω το τετριμένο ότι ελευθερία έχουμε και δεν επιτρέπεται αυτή η συμπεριφορά κτλ κτλ.

    Να σου πω όμως την αλήθεια αυτή η μοντέρνα τέχνη που φαντάζει λίγο περίεργη. Δεν μπορώ να καταλάβω π.χ. το ταλέντο του Άντυ Γουόρχολ. Ούτε το βιντεάκι της Στεφανή το κατάλαβα ως έργο τέχνης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αυτοι που λενε οτι θιγονται προσφερουν τεραστια υπηρεσια σ' αυτους που λενε οτι κανουν εργα τεχνης και κανουν καθε ειδους μ...κια
    Αληθεις ποιος θα ηξερε την εν λογω κυρια και για το "εργο της" αν δεν διαμαρτυροταν καπιοι που θιχτηκαν?
    Μπορει και καπιοι να αρεσκονται βλεποντας το (Οπως ολοι αυτοι που βλεπουν τις πορνοταινιες) βλεποντας ενα ...οποιο μηνυμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. προς τον sperthia/voulis έχω να σου πω πως αν ανατρέξεις στον Πλάτωνα συγκεκριμενα θα διαβάσεις ότι κατακρίνει συλλήβδην όλες τις μορφές τέχνης ως μίμηση της μίμησης και ως κάτι που κάνει τους ανθρώπους μαλθακούς. Επόμένος θα λογόκρινε όχι μόνο το συγκεκριμένο έργο αλλά όλα τα έργα και όλες τις εκθέσεις έργων και όλο όλα όλα. Τώρα το γιατί εκτιμούνται από τη διανοηση δύο φιλόσοφοι, που εκτός των άλλων συνέβαλαν στο να παρανοηθούν ή να ξεχαστούν οι προηγούμενοι τους φιλόσοφοι, είναι μεγάλη φιλολογική συζήτηση και είναι εκτός θέματος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. mhxeirotera-
    Δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω απόλυτα μαζί σου.

    spertias/voulis-
    Όλο το πρόβλημα είναι ακριβώς στο ποιός βάζει τα όρια.
    Εγώ προτείνω να τα βάζω εγώ και αν σου αρέσουν!
    Καταλαβαίνεις το παράλογο;

    chris-
    Αλλο πράγμα το τι μου αρέσει,που συμφωνώ μαζί σου και άλλο δεν σου επιτρέπω να το δείς η να το ακούσεις.
    Πχ η γυναίκα μου δεν αντέχει την ηλεκτρική κιθάρα και αν της έδινες την δύνατότητα θα τις έσπαγε όλες!!

    iris-
    Βασικά συμφωνώ μαζί σου αλλά πολλές φορές η τέχνη προηγείται της εποχής της.
    Σκέψου ότι στην εποχή του ο Βαν Γκογκ που αρέσει σήμερα και στη γιαγιά σου,δεν είχε πουλήσει ούτε ένα πίνακα!

    γιώργος-
    Το ωραίο και το άσχημο εξαρτάται πολλές φορές και από την εποχή και έχει και ένα τεράστιο ποσοστό υποκειμενισμού.
    Στην εποχή τους τα ρεμπέτικα ήταν μια μουσική που κανείς με παιδεία εκείνη την εποχή δεν ακουγε γιατί τα θεωρούσαν τελείως λούμπεν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Στα ίδια θέματα γυρίζουμε. ΜΠράβο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ασε την Τέχνη! Πως θα βάλουμε όρια στην βλακεία να μου πείς;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. eleni63-
    Πράγματι !

    yellow kid-
    Δεν μπαίνουν όρια στην βλακεία!
    Είναι ακαταμάχητη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Πολύ όμορφο κείμενο. Τόσο μεστό και καλά πληροφορημένο. Πάντως το θέμα της λογοκρισίας είναι πολύ μεγάλο.

    σ.σ. Μου άρεσε πολύ το νέο λουκ. Εϊναι πιο εύκολο στην ανάγνωση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. pros iris

    sinfono stin ousia tou minimatos sou kai se afto pou iponoeis grafontas afta pou grafis.

    ALLA prosexe giati eipa afta pou eipa stin anotero anartisi mou:

    1. parousiazonte oli afti pou skeftonte ethnika apo tin aristeri nomeklatoura os akraioi ethnikistes pou en dinami mporoun na katalisoun tin dimokratia.fisika oli oi patriotes kata aftou eine kai mi dimokrates.
    2.an ego krino to ergo tis kirias stefani me patriotika kritiria aftomatos oli i aristeri bloggers tis selidas afti tha ipotimisoun ta legomena mou kai tha mou kolisoun tin stampa tou akraiou
    3. EGO to mono pou ekana eine na ksemprostiaso afti tin theorisi pou ntinete me to mandia tis dimokratikotitas...pos to kani?legontas i texni den exi oria
    4. an ego me mia sineti epixiratologia sigrino olous aftous tous aristerous pou theoroun tous eaftous tous dianoiites me alous apodedigmena aksious dianoiites ( sinxronous kai arxaious ) vgeni to simperasma pou eipes oti prepi na orisoume tin texni
    5. Alla eine omos dimokratiko afti i aristeroi na krinoun afti ti eine texni? eine dimokratiko na vgenoun kai na ipostirizoun tin kiria stefani (pou theoro pos prosvale ton ethniko imno kata emena) pou ekane kati paranomo? as alaksoun ton NOMO an exoun tin koinovouletikoi kai tin eklogikoi dinami. Giati ipostirizoun kati pou eine antitheto tou nomou? den eine afto ANTI-DIMOKRATIKO? Pos mporoun na krinoun afti kapoious os fastites otan kai oi idioi xeirizonte fastikes methodous kai stamparoun ta kalitexnika kritiria ta dika mas? Eine toso megali kalitexnes pou prospathoun na kathierothoun ma kratikes epixorigisis kai oxi me anadiksi tou talentou tous apefthias apo to lao?
    6.katalaveni kanis pou to pane otan o kathe patrioti apodkniei me vasi tin logiki kai tin dimokratikoi praktiki oti ola afta pou kanoun os stoxo den exoun tin eleftheria tou logou ala enan akraio antiethnismo.pos ginete i elliniki aristera pou eine antitheti me ton eliniko ethnikismo na oiotheti idees pou volevoun ton tourkiko ethnikismo?
    7. oloi mporoun na katalavoun giati den exoun vali os ipokrousi ton ethniko imno tis tourkia. dioti tha pesoun i tourkoi mouzaxentin na tous fane.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. ---ston mhxeirotera

    o kathenas apo emas eine sigoura mia monada me tis dikes tou pepoithisis.ALLA IPERXI ENA MEGALO ALLA OPOS PANTA....PAROLE tis diafores mas eimaste mia koinonia kai stis dimokraties i pleiopfia apofasizi. thelo na po oti den zoume mono gia to eafto mas alla kai gia to ethnos-kratos( an kai i idea tou ethnou kratous eine mia idea oxi toso ethniki dioti to ethnos taftizete me mia sigrekrimeni geografiki epikratia)(kakos tin iothetisame apo tin disi).Afto simeni oti tha prepi na sinfonisoume OLOI oi elines poia pragmata sinferoun ton diaxroniko politismo mas. poia pragmata erxonte se sinexia me tin iparxousa eliniki theorisi to ti eine texni kai pos afti xoris na eine strateumeni kinite paralila me tin kiriarxi ideologia tou elinikou kratous. Sigoura den sinferei tin elada na dimiourgi i texni polites pou amfisvitoun to ti eine ellas. Telika leo ston min xhxeirotera oti i dimokratia epivali se opoio zitima tin simetoxi eite ipostirizontas eite diamartiromaste stin kiria stefani. Thelo epitelous na sou theso ena erotima..thimase tou eixe vgali mia daniki efimerida ta skitza pou prosvalan ton allah? giati i aristeres efimerides stin elada den ta anadimosiefsan? aloste itan endiaferon thema gia to ipoloipo evropaiko koino!To oti den thes na vlepeis kati pou den sou aresei den eine sosto. kata tin gnomi mou i to egrinis i to aporiptis efoson eine thema pou exi dimo-siopiithi kai eise politis tis eklisias tou dimou.ofilo na paradexto oti to epipedo olon sas to vrisko kata eme poli kalo afou poianoume oloi mas diaforetikes thesis gia to zitima kai den livanizoume oute tin mia plevra oute tin ali.Sas proskalo efoson mou kanete kai emena tin timi na mpite sto http:vaalades.blogspot.com .to exo anakenisi xtes kai exi reference pou amiti alo ipostirizoun pos eine ena thema gia sizitisi. to blog epeksergazete tin elinikotita i oxi ton elinofonom mosouloulmanon tis tourkias alla kai tin ellinikotita ton tourkofonon xristianon tis oukranias kai moldavias

    ΑπάντησηΔιαγραφή