Τετάρτη, 12 Σεπτεμβρίου 2007

ΕΝΑ ΜΥΑΛΟ ΞΥΡΑΦΙ



Σήμερα είπα να αποτοξινωθούμε για λίγο από την εκλογολογία.
Κάνοντας ένα ξεκαθάρισμα στα e-mail μου βρήκα αυτό το μοναδικό κομμάτι που δείχνει πως άμα το μυαλό παίρνει στροφές οι λύσεις σε ένα πρόβλημα μπορεί να είναι πολλές και έξυπνες. Οι γνώσεις μου της Φυσικής από τον καιρό του Πανεπιστημίου έχουν πλήρως εξατμιστεί και έτσι αν τα πράγματα δεν είναι έτσι όπως αναφέρονται παρακάτω, απλά διορθώστε τα οι γνώστες και μην αρχίσετε να πυροβολείτε εμένα.
Το παρακάτω κείμενο αφορά μια ερώτηση που τέθηκε σε μια εξέταση Φυσικής στο πανεπιστήμιο της Κοπενχάγης.


"Περιγράψτε πως μπορούμε να μετρήσουμε το ύψος ενός ουρανοξύστη
χρησιμοποιώντας ένα βαρόμετρο"
Ένας φοιτητής απάντησε :
"Δένετε ένα μακρύ σπάγκο στο λαιμό του βαρόμετρου, τότε κατεβάζετε το
βαρόμετρο από την ταράτσα στο έδαφος. Το μήκος του νήματος συν το μήκος του βαρομέτρου θα είναι ίσο με το ύψος του κτιρίου."
Αυτή η πρωτότυπη απάντηση, έκανε έξω φρενών τον εξεταστή έτσι ώστε ο
φοιτητής κόπηκε αμέσως. Ο φοιτητής προσέφυγε στις αρχές του πανεπιστημίου διαμαρτυρόμενος ότι η απάντησή του ήταν αναμφίβολα σωστή, και το πανεπιστήμιο όρισε έναν ανεξάρτητο εξεταστή να διερευνήσει την υπόθεση.
Ο διαιτητής αυτός έκρινε ότι η απάντηση ήταν πράγματι σωστή, αλλά δεν
έδειχνε καμιά αξιοσημείωτη γνώση της φυσικής.
Για! να διαλευκανθεί τελείως το θέμα αποφασίστηκε να καλέσουν το σπουδαστή και να του αφήσουν έξι λεπτά μέσα στα οποία αυτός έπρεπε να δώσει μια προφορική απάντηση που να δείχνει μια εξοικείωση με τη φυσική σκέψη.
Για πέντε λεπτά αυτός παρέμεινε σιωπηλός, βυθισμένος σε σκέψεις.
Ο εξεταστής του θύμισε ότι ο χρόνος τελείωνε, και ο σπουδαστής απάντησε ότι
ήδη είχε στο μυαλό του αρκετές συναφείς απαντήσεις αλλά δεν μπορούσε να
αποφασίσει ποια να χρησιμοποιήσει.
Στην προτροπή να βιαστεί, ο σπουδαστής απάντησε ως εξής:
" Κατ' αρχήν μπορείς να ανεβάσεις το βαρόμετρο στην κορυφή του ουρανοξύστη,να το αφήσεις να πέσει στο δρόμο και να μετρήσεις το χρόνο που κάνει να φτάσει στο έδαφος. Το ύψος του κτιρίου μπορεί τότε να βρεθεί από τον τύπο H=gt2/2. Αλλά αλίμονο στο βαρόμετρο."
"Ή αν υπάρχει ηλιοφάνεια μπορείς να μετρήσεις το ύψος του βαρόμετρου, να το στήσεις όρθιο στο έδαφος και να μετρήσεις το μήκος της σκιάς του. Να
μετρήσεις ύστερα το μήκος της σκιάς του ουρανοξύστη, και τέλος με απλή
αριθμητική αναλογία να βρεις το πραγματικό ύψος του ουρανοξύστη."
"Αλλά αν θέλεις να κάνεις μια πραγματικά επιστημονική δουλειά, θα μπορούσες να δέσεις ένα μικρού μήκους νήμα στο βαρόμετρο και να το βάλεις σε ταλάντωση σαν εκκρεμές, πρώτα στο έδαφος και μετά στην ταράτσα του ουρανοξύστη. Το ύψος θα μπορούσε στη συνέχεια να βρεθεί μετρώντας και συγκρίνοντας τις δυο περιόδους οι οποίες είναι αντιστρόφως ανάλογες των τετραγωνικών ριζών των επιταχύνσεων της βαρύτητας, στο έδαφος και στο ύψος του ουρανοξύστη. Η επιτάχυνση της βαρύτητας εξαρτάται με τη σειρά της από το ύψος από την επιφάνεια της γης και συνεπώς γνωρίζοντας την επιτάχυνση της βαρύτητας στην ταράτσα βρίσκουμε το ύψος."
"Ή αν ο ουρανοξύστης διαθέτει μια εξωτερική σκάλα κινδύνου θα ήταν ευκολότερο να ανεβείς τη σκάλα και να βάλεις διαδοχικά σημάδια επαναλαμβάνοντας το μήκος του βαρόμετρου. Μετά να προσθέσεις όλα αυτά τα μήκη."
" Αν απλώς βαριόσουν, και ήθελες να χρησιμοποιήσεις το βαρόμετρο με ορθόδοξο τρόπο,μπορούσες να μετρήσεις την ατμοσφαιρική πίεση στην ταράτσα και στο έδαφος και να μετατρέψεις την διαφορά των milibars σε αντίστοιχη διαφορά σε μέτρα."
"Αλλά επειδή ως φοιτητές συνεχώς παροτρυνόμαστε να ασκούμε την ανεξαρτησία του μυαλού και να εφαρμόζουμε επιστημονικές μεθόδους, αναμφίβολα ο καλύτερος τρόπος θα ήταν, να χτυπήσουμε την πόρτα του θυρωρού και να του πούμε: ' Αν θα σου άρεσε να έχεις ένα ωραίο καινούριο βαρόμετρο, θα σου χαρίσω αυτό αν μου πεις το ύψος του ουρανοξύστη'.

Ο σπουδαστής αυτός ήταν ο NIELS BOHR ο μόνος Δανός που κέρδισε το βραβείο Nobel της Φυσικής.

17 σχόλια:

  1. Μάλλον περιαστικός μύθος είναι, αλλά όμορφος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. eva-
    cyrusgeo-
    Μπορεί πράγματι να είναι μύθος αν και από ένα τέτοιο μυαλό πολλά είναι δυνατά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. απο τα πιο δυσκολα μαθηματα , ηταν , ειναι και θα παραμεινει η φυσικη , γιατι πανω απ ολα πρεπει να κατανοησεις ορισμενα πραγματα , παντα θαυμαζα μερικους συμφοιτητες μου , που ενω διδασκομασταν το ιδιο πραγμα ( περι φυσικης) , εμενα μου επαιρνε χρονο να το καταλαβω , ενω αυτοι το εκαναν κτημα τους αμεσως

    δεν ειναι τυχαιο οτι τα πιο κοφτερα μυαλα ηταν ,μεγαλοι φυσικοι ( και γνωριζαν μαθηματικα)

    οπως ο Δανος νομπελιστας , την καλημερα μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. xaxaxaxa...ρε σεις, μόνο το μισό από το μυαλό αυτού του ανθρώπου να χαμε, δεν θα θέλαμε τίτοτα άλλο!:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. από φυσική δεν ξέρω τίποτα και μην προσπαθήσετε να μου εξηγήσετε, είναι χαμένος κόπος. Αλλά αναγνωρίζω πως ο απλός και ασήμαντος αυτός φοιτητής πρέπει να είχε δίκαιο. Στα πιο απλά είναι η ουσία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. eparxiakosaloni-
    lifewhispers-
    polsemannen-
    iris-
    Βλέπω ότι οι περισσότεροι δεν έχετε και πολύ καλές σχέσεις με την Φυσική.
    Πάντως προσωπικά μου άρεσε και είχα δομήσει πολύ γερές βάσεις σε αυτήν .
    Βέβαια σήμερα,οι γνώσεις αυτές έχουν ακολουθήσει την πορεία των δομημένων ομολόγων και βρίσκονται στο κατώτερο δυνατό επίπεδο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ας μην τα παραλεμε για τους φυσικους. Αν δεν υπηρχαν οι μαθηματικοι δεν θα καταφερναν και πολλα πραγματα. ;-)

    Ανεκδοτο: ενας φυσικος δινει διαλεξη για τον χωροχρονο και τις 9 διαστασεις. Στο ακροατηριο ενας μαθηματικος κατενθουσιασμενος και ενας φυσικος απορημενος - δεν καταλαβαινει τπτ.
    Στο τελος της διαλεξης ο φυσικος ρωταει τον μαθηματικο.
    "Μα καλα, πως μπορεις να συλλαβεις κατι τοσο πολυπλοκο οσο ενας 9διαστατος χωρος;"
    "Ειναι απλο, σκεφτομαι εναν ν-διαστατο χωρο και μετα αφηνω το ν να τεινει στο 9"

    Υ.Γ. Niels Bohr πφφφφτ ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Όταν ήμουν στην πρώτη δέσμη ως μαθητής [υπάρχει ακόμα αυτός ο θεσμός;], τέτοιες ιστορίες λειτουργούσαν ως αφορμή για θαυμασμό όλων αυτών των πρωτοποριακών. Τώρα ως ανέκδοτο για την αγκύλωση των πανεπιστημίων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. emena giati den moy edwsan mobel? Sthn fysikh kai ta mathhmatika olo ....eksypnades elega (ant aytoy me ebgazan apo thn taksh gia na mh thn kanw synexws anwkatw)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. dralion-
    Πάντως η φυσική πιστεύω ότι θέλει περισσότερη φαντασία από τα μαθηματικά τα οποία είναι όμως και η πιό καθαρή επιστήμη.

    mhxeirotera-
    Θα πέσει δαγκωτό ,όπως έλεγαν και τον καιρό που ψήφιζαν με το σφαιρίδιο.

    chris-
    Το Ελληνικό Πανεπιστήμιο θα είχε καταφέρει να εξουδερώσει ένα τέτοιο μυαλό.
    Στις γραπτές εξετάσεις Φυσικής στο Πανεπιστήμιο είχα γράψει 9 στα 10 θέματα σωστά.
    Πήρα 3!και δεν τολμούσες να ρωτήσεις γιατί.

    χαρυβδιςς-
    Εγώ στα μαθηματικά στο σχολείο δεν τα πήγαινα καλά αλλά αυτή την ώρα την έκανα κοπάνα μόνος μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Η απλότητα (όχι απλοϊκότητα)είναι συνήθως χαρακτηριστικό των "ψαγμένων" ανθρώπων...
    Η 'δήθεν" πολυπλοκότητα συνήθως κρύβει πνευματική φτώχεια...
    Να γιατί βρίζουν τον απλό λόγο της Αριστεράς σαν "ξύλινο" κάποιοι φωστήρες των Media και "χάσκουν" με δέος ακούγοντας τις μπουρδολογίες των δύο αστικών πολιτικών σχηματισμών...
    με νηφαλιότητα ψηφίζουμε ΣΥΡΙΖΑ
    Αρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Η απλότητα (όχι απλοϊκότητα)είναι συνήθως χαρακτηριστικό των "ψαγμένων" ανθρώπων...
    Η 'δήθεν" πολυπλοκότητα συνήθως κρύβει πνευματική φτώχεια...
    Να γιατί βρίζουν τον απλό λόγο της Αριστεράς σαν "ξύλινο" κάποιοι φωστήρες των Media και "χάσκουν" με δέος ακούγοντας τις μπουρδολογίες των δύο αστικών πολιτικών σχηματισμών...
    με νηφαλιότητα ψηφίζουμε ΣΥΡΙΖΑ
    Αρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Mου θύμισε το άλλο (επίσης ξυράφι και επίσης μάλλον μύθο) για τον μεγάλο μαθηματικό Gauss. H ιστορία είναι ότι στο δημοτικό ο δάσκαλος τους έβαλε κάποια μέρα να βρουν το άθροισμα όλων των ακέραιων αριθμών από το 1 ως και το 100, ελπίζοντας να τους κρατήσει απασχολημένους για πολλή ώρα. O Gauss όμως απάντησε αμέσως, σκεπτόμενος ότι η σειρά 1, 2, 3, ... 100 και από κάτω της η σειρά 100, 99, 98, ... 1 δίνουν εκατό ζεύγη με άθροισμα 101 το καθένα, άρα η λύση είναι 100 επί 101 διά 2.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Aris-
    Τώρα πως από τον Niels Bohr πήγες στους χάσκοντες με δέος φωστήρες των Media και κατέληξες να ψηφίσουμε με νηφαλιότητα ΣΥΡΙΖΑ ομολογώ ότι δεν το πολυκατάλαβα αν και μου θύμισε εκείνη την σειρά του Ιωάννου που έλεγε:Θαύμα,θαύμα!

    π-
    Αν εμένα μου έβαζαν στο δημοτικό τέτοιες ερωτήσεις θα είμουνα ακόμα εκεί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή