Τετάρτη 17 Μαρτίου 2010

Η ΣΧΕΣΗ ΤΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΘΡΗΣΚΕΙΑ







Αν παρατηρήσεις, θα δείς πως οι χριστιανοί δεν έχουν χαρά- Νίτσε.

.

Δεν θυμάμαι που διάβασα πρόσφατα αυτή την ρήση, η οποία μου έκανε μεγάλη εντύπωση γιατί είναι μια παρατήρηση που ενώ την έχεις αόριστα και σύ στο μυαλό σου δεν την έχεις συγκεκριμενοποιήσει με τόση σαφήνεια σε μία μόνο πρόταση.

Δεν θέλει δε και πολύ σκέψη για να αντιληφτείς γιατί συμβαίνει αυτό.

Άλλωστε το ίδιο πράγμα λέει με άλλα λόγια και η διαφήμιση των αθεϊστών στην Αγγλία: Πιθανώς δεν υπάρχει θεός γι΄ αυτό τώρα πάψτε να ανησυχείτε και απολαύστε την ζωή σας!

Οι χριστιανοί δεν ζουν για να απολαύσουν αυτή την ζωή με τα καλά της και τα κακά της αλλά ζουν για να απολαύσουν την υποθετική μετά θάνατον σε κάποιο παράδεισο.

Για τον λόγο αυτό η χριστιανική φιλολογία ασχολείται εκτενώς με ευσεβείς που τράβηξαν τα πάνδεινα για την πίστη τους καθώς τους πέταγαν σε καμίνια, σε αρένες με λιοντάρια ,ή τους έκοβαν χέρια και πόδια ,ή τους έβγαζαν τα μάτια και όλες αυτές τις φρικαλεότητες που περιγράφονται με πλήθος από σαδιστικές λεπτομέρειες στα μαρτυρολόγια.

Αλλά ακόμα και αν δεν βρισκόντουσαν αντιμέτωποι με κάποια αντίθετη στην θρησκεία τους εξουσία, οι πιο θρησκόληπτοι από αυτούς υπέβαλαν τον εαυτό τους σε απάνθρωπες καταστάσεις με ακρωτηριασμό των γεννητικών τους οργάνων, ζώντας πάνω σε κολώνες, τρώγοντας ακρίδες και όλες αυτές τις ιστορίες που έχουν αναχθεί από το ιερατείο τους σαν ηθικά πρότυπα ανθρώπων που η γήινη υπόσταση του αμαρτωλού σαρκίου τους δεν τους απασχολούσε, γιατί κουβαλώντας εκ γενετής το προπατορικό αμάρτημα έπρεπε να εξαγνίσουν το πνεύμα τους για την μετά θάνατο ζωή.

Αναπόφευκτα λοιπόν γι΄ αυτό όλοι αυτοί απεικονίζονται στις αγιογραφίες πάντα άκαμπτοι και αγέλαστοι.

Αυτές οι σκέψεις μου ήρθαν στο μυαλό όταν είδα τις δημοσιευμένες φωτογραφίες του σκοτωμένου βιολόγου Λάμπρου Φούντα.

Οι φωτογραφίες, όπως γράφτηκε, είναι από τις περσινές θερινές διακοπές του, και σε αυτές βλέπεις ένα νέο άνθρωπο αγέλαστο, χωρίς το χαλάρωμα που έχει κανείς αυτές τις στιγμές της ξεγνοιασιάς ή έστω με το μηχανικό χαμόγελο που έχει κανείς όταν τον παίρνουν φωτογραφία και μάλιστα από κοντά .

Αντίθετα το βλέμμα του είναι διαπεραστικό και βλοσυρό όπως στην πρώτη φωτογραφία ,προφανώς φωτογραφία ταυτότητας, σαν να προσπαθεί να δει ,ποιος ξέρει τι, πέρα από την κάμερα.

Όπως και οι χριστιανοί έτσι φαίνεται και όσοι έχουν εμπλακεί με την τρομοκρατία δεν μπορούν να έχουν χαρά στην ζωή τους γιατί ο φαντασιακός κόσμος με τον οποίο ελπίζουν να αντικαταστήσουν αυτόν που ζούν είναι κάτι σαν την μετά θάνατον ζωή των χριστιανών.

Ύστερα πως μπορείς να έχεις χαρά στην ζωή σου όταν έχει διαποτίσει την ύπαρξη σου σε καθημερινή βάση το μίσος για οτιδήποτε και για οποιονδήποτε έχει σχέση με μικρές ή μεγάλες εξουσίες που όλοι μας αντιμετωπίζουμε αναπόφευκτα καθημερινά.

Το μίσος δε αυτό να σε οδηγεί να παίρνεις ένα περίστροφο στα χέρια και να πυροβολείς ένα άγνωστο σε σένα άνθρωπο απλά επειδή φοράει μια μισητή σε σένα στολή ή επειδή κατέχει μια θέση που θεωρείς ότι είναι εξουσιαστική .

Θυμάμαι ακόμα τώρα πως διαβάζοντας τις καλογραμμένες προκηρύξεις της 17 Νοέμβρη υπήρχαν αρκετά σημεία που με έβρισκαν σύμφωνο σαν θεώρηση , αλλά το σημείο που διέγραφε αυτόματα και με αποτροπιασμό κάθε συμφωνία μου, ήταν όταν έφτανε στο δια ταύτα που έλεγε πήραμε το κουμπούρι και καθαρίσαμε τον τάδε.

Σκεπτόμουνα πως είναι δυνατόν ένα άτομο που έχει την ικανότητα και τις γνώσεις να γράφει μια ενδιαφέρουσα ανάλυση να καταλήγει στον ακραίο παραλογισμό να αποφασίζει και να εκτελεί μια απεχθή δολοφονία πιστεύοντας ότι έτσι θα συμβάλλει στην ανατροπή της καθεστηκυίας τάξης.

Φαίνεται ότι η ιστορία δεν διδάσκει τους ανθρώπους.

Οι δύο μεγάλες επαναστάσεις που κατάφεραν να ανατρέψουν καταπιεστικά καθεστώτα κατέληξαν η μεν γαλλική στην τρομοκρατία του Ροβεσπιέρου η δε Ρωσική στην Σταλινική.

Ο Χρόνης Μίσσιος το έχει πει επιγραμματικά: Την επανάσταση την πρόδωσαν η βία και η εξουσία.

Η μονοδιάστατη αντίληψη των πραγμάτων που διακατέχει αυτά τα άτομα και η εμμονή στον ιδεατό σκοπό που έχουν βάλει σαν τελικό στόχο της ζωής τους δεν τους επιτρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι στην ζωή και στην δημοκρατία είναι θεμιτό αλλά και επιθυμητό να υπάρχουν και άλλες διαφορετικές απόψεις από την δική τους.

Μόνο οι θρησκείες διεκδικούν το αλάθητο του δόγματος ή και ανθρώπων ακόμα όπως ο Πάπας.

Πάντα είχα την απορία πως άτομα σαν τον Φούντα, άτομο προφανώς ικανό που σπούδασε χωρίς κανένα οικονομικό πρόβλημα, και έκανε μέχρι μεταπτυχιακές σπουδές, καταλήγουν αντί να ευρύνουν τους επιστημονικούς τους ορίζοντες να περιορίσουν τους στόχους της ζωής τους στην τρομοκρατία.

Ίσως μόνο μια ψυχαναλυτική προσέγγιση του θέματος να δίνει μια πιθανή εξήγηση.

Ο Φούντας όπως άλλωστε και οι αδελφοί Ξηροί, μεγάλωσαν μέσα σε ένα συντηρητικό χριστιανικό περιβάλλον που πιθανόν η χαρά δεν είχε θέση στην παρούσα πραγματικότητα αλλά είχε μετατεθεί σε κάποια άλλη μετά θάνατο ζωή ή ιδεατή κοινωνία.

Ο πατέρας των Ξηρών ήταν εκείνη η τραγική φιγούρα του παπά που τον βλέπαμε να κάθεται συντετριμμένος με την γυναίκα του στα σκαλάκια της Αστυνομίας με όλα του τα παιδιά να έχουν συλληφθεί πλέον σαν τρομοκράτες.

Ο Φούντας, άνθρωπος κλειστός όπως τον περιγράφουν, ήταν εγγονός ιερέα, γιος στρατιωτικού γιατρού, ανηψιός ΝΔκράτη βουλευτή, δηλαδή μεγαλωμένος και αυτός σε ένα άκρως συντηρητικό περίγυρο.

Μάλλον ποτέ δεν θα μάθουμε τελικά ποιές είναι αυτές οι ψυχικές διεργασίες που οδηγούν άτομα σαν τους Ξηρούς και τον Φούντα όχι μόνο να επαναστατούν στο συντηρητισμό της οικογένειας, όπως είναι και λογικό όταν αναπτύσσει κανείς την δική του προσωπικότητα, αλλά να φθάνουν στο άλλο άκρο την τρομοκρατία.

Ίσως αν μεγαλώνεις σε οικογένειες που τα δόγματα της θρησκείας είναι αδιαμφισβήτητα ,όταν επαναστατείς σε αυτά , να τα αντικαθιστάς με κάποια άλλα, με αποτέλεσμα να προσπαθείς να τα επιβάλλεις και συ με την βία στους άλλους ανθρώπους, γιατί έτσι έχεις δυστυχώς γαλουχηθεί.

Τελικά η δογματική προσήλωση του τρομοκράτη στο σκοπό του δεν διαφέρει από την δογματική προσήλωση του θρησκευόμενου στην δική του πίστη με αποτέλεσμα να δικαιώνουν τον Μπλέζ Πασκάλ που πίστευε πως:

Ποτέ οι άνθρωποι δεν κάνουν κακό τόσο απόλυτα και με τόση χαρά απ΄ όταν το κάνουν από θρησκευτικό φρόνημα.

27 σχόλια:

  1. Πολύ ωραία η ανάλυση σου Αθεόφοβε μου. Έχω σκεφτεί κι εγώ πολλές φορές ότι η αυστηρή ανάπτυξη των αριστερών δογμάτων δεν είναι παρά η ανάπτυξη μιας θρησκείας που δημιουργεί κι αυτή εμμονές και ενοχές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. δαιμονοποίησις...

    Είναι άραγε από άλλο υλικό φτιαγμένοι ετούτοι, ή μήπως στη θέση τους κι άλλοι το ίδιο θα έκαναν?
    Ένας αστυνομικός που βαράει έναν παππού, απέχει πολύ από το βλοσυρό νεαρό για τον οποίο τίποτα δεν έχει αποδειχτεί, ή οι χουλιγκάνοι που ματοκυλίζονται κάθε βδομάδα?

    Θα αλλάξω λίγο τη φράση με την οποία κλείνεις την ανάρτηση και θα την αναδιατυπώσω ώς εξής: Ποτέ οι άνθρωποι δεν κάνουν κακό τόσο απόλυτα και με τόση χαρα απ' όταν το κάνουν επειδή έχουν δίκιο ( ή έτσι νομίζουν)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εξαιρετικός!

    Aυτή η μονοδιάστατη θεώρηση των πραγμάτων, η ανάγκη να φέρουμε τα πάντα σε ένα δίπολο "το απόλυτο φως εναντίον του απόλυτου σκότους", έχει σακατεψει και αχρηστεύσει πολλά κατά τα άλλα ικανά μυαλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εκτός από τον τυχόν συντηρητισμό, σε γενικότερη θεώρηση, νομίζω ότι ευθύνεται και ο τρόπος "κίνησης" της σκέψης μας και ιδίως όταν είμαστε εστιασμένοι στο δίπολο που αναφέρει ο Πόλσε. Όταν η σκέψη μας ξεκινάει από μια αφετηρία για έναν προορισμό, αλλά δεν μπορεί να επιστρέψει, χρησιμοποιώντας την ίδια οδό, από τον προορισμό στην αφετηρία, είναι μάλλον αναπόφευκτο ότι θα καταλήξουμε σε ακραία και λάθος συμπεράσματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κι αυτός ο Νίτσε, μιλούσε για την εποχή του με τα στεγανά και τον φανατισμό, δεν είχε δα, δει και τίποτα καλύτερο!
    Ιερείς μορφωμένοι, τώρα πιά, για "αγαλλίαση και εύφρανση ψυχής", λένε αναφερόμενοι στον Χριστιανισμό.
    δεν πιστεύω πως ο Φούντας και οι Ξηροί, μεγάλωσαν σε υγιές περιβάλλον! Κάτι απο φανατισμό θα είχε... ε?
    Κι όσοι σπουδάζουν σε πανεπιστήμια, δεν έπεται πως είναι "υγιείς" καθ' όλα και τους ανοίγει ο ορίζων... τάπαμε, τα συζητήσαμε!
    άσε που όποιος γίνεται στρατιωτικός, "κάτι" σέρνει απο αρχομανία, μονομανία, τι άλλη μανια δεν ξέρω..
    άντε, συμφωνήσαμε πάλι.
    συγχαρητήρια για το κείμενο είπα? να πω! μπράβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Meropi-
    Όσοι πιστεύουν σε ένα δόγμα συνήθως επειδή θεωρούν ότι αποτελεί και την μοναδική αλήθεια προσπαθούν είτε να προσηλυτίσουν και άλλους σε αυτό είτε να το επιβάλουν με την βία.

    athinovio-
    Ένας αστυνομικός που βαράει ένα παππού είναι ένας απολίτιστος βάρβαρος που εκτονώνει πιθανώς εκείνη την στιγμή με αυτόν τον τρόπο την ψυχική και σωματική του ταλαιπωρία. Δεν κάνει τοπογραφικό σχέδιο της πόλης που δεν έχει κάμερες για να πάει να βαρέσει τον παππού.
    Αντίθετα οι τρομοκράτες κτυπούν βάσει ψύχραιμου και προγραμματισμένου σχεδίου τον στόχο που θεωρούν σαν εχθρό.
    Οι χουλιγκάνοι δεν έχουν ιδεολογία ή προσήλωση σε κάποιο δόγμα, απλά καταστρέφουν όλα αυτά που δεν μπορούν να αποκτήσουν η εκδικούνται την κοινωνία που τους έχει αποκλείσει είτε απλά και μόνο τα σπάνε για την ευχαρίστηση που δίνει σε πολλούς το αίσθημα της καταστροφής.
    Η ιδεολογική τους συγκρότηση είναι του επιπέδου του συνθήματος που είδα πριν από λίγο στην Σκουφά: Τρέντηδες πιέτε ήσυχα τον καφέ σας ,το αυτοκίνητο σας καίγεται παρακάτω.

    pølsemannen-
    Αυτό ακριβώς είναι και το τραγικό αλλά και απορίας άξιο: πως ένα αξιόλογο μυαλό δεν μπορεί να διακρίνει ότι στην ζωή τα πράγματα δεν είναι άσπρο ή μαύρο αλλά ότι υπάρχουν και οι ενδιάμεσες αποχρώσεις
    .
    ESKARINA-
    Ακριβώς αυτό είναι ο μονοδιάστατος άνθρωπος.

    Ζουζούνα-
    Προφανώς και το ιερατείο έχει προοδεύσει από την εποχή της Υπατίας αλλά για ποιά αγαλλίαση και εύφρανση ψυχής μιλάνε;
    Αυτών που τους θεωρούν ποίμνιο τους ,δηλαδή ένα κοπάδι προβάτων που επιπλέον είναι και ανάξιοι δούλοι του θεού και γι αυτό χρειάζονται και Δεσπότες; :))
    Μπορεί ορισμένοι να πηγαίνουν σε στρατιωτικές σχολές από αρχομανία, όπως λες, αλλά πολλοί πηγαίνουν στην Στρατιωτική Ιατρική γιατί τους δίνεται η δυνατότητα να σπουδάσουν δωρεάν και να ειδικευτούν γιατί όπως και να το κάνουμε οι σπουδές στην Ιατρική είναι πολυετείς και αρκετές οικογένειες δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να τρέφουν το παιδί τους για τόσα πολλά χρόνια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. atheofobos ειπε: Ένας αστυνομικός που βαράει ένα παππού .......... Δεν κάνει τοπογραφικό σχέδιο της πόλης που δεν έχει κάμερες για να πάει να βαρέσει τον παππού.

    Ένα μικρό σχόλιο: Ο αστυνομικός δεν κάνει τοπογραφικό γιατί έχει εξασφαλισμένη ατιμωρησία για το ξύλο στον παππού. Αν υπήρχε μια κάμερα να τον καταγράφει και ένα δικαστήριο να τον καταδικάσει υποψιάζομαι πως ο παππούς θα τη γλύτωνε. Ο τρομοκράτης απλώς ψάχνει την ίδια ατιμωρησία για κάτι που -όπως ο αστυνομικός-πιστεύει πως "δικαιούται" να κάνει

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Συμφωνώ μαζί σου για την ιατρική.
    H ιατρική σε κάθε περίπτωση είναι λειτουργημα, δεν είναι επάγγελμα, θα μου επιτρέψεις έτσι έμαθα απο το σπίτι μου.
    Αλλο ιατρός, έστω και στρατιωτικός και άλλο στρατιωτικός σκέτο για να σπουδάσει "πόλεμο".
    'σπερααααα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Όταν κάποιος είναι δογματικός, τότε αυτόματα καταργεί το διάλογο.
    Όταν δεν υπάρχει διάλογος αλλά τυφλή υποταγή, αυτόματα καταργείται η δημοκρατία.
    Όταν δεν υπάρχει δημοκρατία αλλά ακραίες μονομερείς πεποιθήσεις, τότε καταργείται η ελευθερία.

    Κανείς με αυτά τα χαρακτηριστικά δεν νομιμοποιείται να ομιλεί ή πράττει στο όνομα ιδανικών και αξιών.

    Κι αυτό γιατί αγαθά, όπως η ελευθερία, η δικαιοσύνη, η ισότητα δεν κερδήθηκαν μέσω μονολόγων και δογμάτων.

    Όσοι τα πίστεψαν, πρώτα τα ερεύνησαν.

    Καλησπέρα Αθεόφοβε.
    Μία ακόμη εμπεριστατωμένη αποτύπωση σκέψης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Οι δογματικοί δεν γελάνε ποτέ, γιατί το γέλιο είναι απαγορευτικό από την ιδία τους την ιδεολογία.
    Όποιος γελάει δεν έχει φόβο για τίποτα, κι όποιος δεν φοβάται τίποτα έχει γραμμένες τις κάθε λογής ιδεολογίες και ιδεοληψίες, εκεί που δεν πιάνει μελάνι.
    Έχεις δει ποτέ την Αλέκα, το Μα΄ί΄λη, τον Άνθιμο και όποιον άλλο φανατικό Δερβίση, να χαμογελάνε;
    Την ανάλυσή σου πάντως την καταφχαριστήθηκα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Θαυμάσιο κείμενο Αθεόφοβε! Οι εντύπωση που μου δίνει: Το να μεταφράζει ο άνθρωπος (σαν του παραδείγματος που χρησιμοποιείς) ιδέες σε οργανωμένες σκέψεις και έπειτα σε κάποια γλώσσα (λεξιλόγιο/γραμματική/συντακτικό) και πράξεις, είναι πράγμα δύσκολο χώρια της νοημοσύνης/παιδείας/κατανόησης. Γι αυτό πάντα στεναχωριέμαι όταν μπερδεύει ο κόσμος ένα δόγμα για θέσφατο αντί για νηπιαγωγείο που μπορεί να ακολουθηθεί από δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο και πανεπιστήμιο χωρίς να μειωθεί η αρχική αξία του νηπιαγωγείου.

    Συμφωνώ λοιπόν Αθεόφοβε ότι πράγματι αυτό το μπέρδεμα είναι σύνηθες φαινόμενο και ότι ρίχνει κηροζίνη στη φωτιά που ανάβουν πιεστικά περιβάλλοντα ή και γονείς. Και συμφωνώ ότι οι θρησκείες δημιουργούν κατάθλιψη όταν δεν συνεχίσει κάποιος το δημοτικό και το γυμνάσιο δια μέσου και πέρα από αυτές. Θα επικαλεστώ σαν μάρτυρα υπερασπίσεως τον Καζαντζάκη, έναν άνθρωπο με μεγάλο σεβασμό προς την ουσία της πίστης ο οποίος στην "Αναφορά", στην βάρκα στο Άγιο Όρος, είδε ένα δελφίνι να σπάει το κύμα και είπε στον καλόγερο "Δεν σταυρώνεται κάθε μέρα ο Θεός, ανασταίνεται!"

    Και ο Ουάσινγκτον και οι Γάλλοι πολίτες και ο Κολοκοτρώνης, και μερικοί οπαδοί του Γκάντι, τρομοκράτες θεωρούνταν πριν γίνουν μέρος της Ιστορίας. Όπως σωστά αφήνεις να εννοηθεί, ένας "τρομοκράτης" πρέπει να κρίνεται από τις πράξεις, όχι τα πιστεύω του, και χρειάζεται δουλειά για να ξεχωρίσουμε και να μεταφράσουμε το περιεχόμενο της σούπας θρησκεία/πολίτευμα/παιδεία/απωθημένα/ανάγκη/πεποιθήσεις/μίσος... Στο τέλος, κάθε έρευνα επ' αυτών διυλίζεται στους γονείς και την παιδεία... και την ψυχοσύνθεση του καθενός, και μετά στην ψυχολογία του όχλου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Σωστός και συμφωνώ. Ενδιαφέρον πάντως το προφίλ και των τελευταίων διεθνών τρομοκρατών, όλοι τους απο μεσαίες και ευκατάστατες οικογένειες, με μόρφωση και κοσμοπολιτισμό. Κάτι αλλάζει; Η θέση του Φούντα ανήκει "θεωρητικά" στο λούμπεν κοινωνικό στοιχείο. Ακόμα δυσκολότερη απο την πολιτική ή θρησκευτική θέση, είναι και η ύπαρξη οποιαδήποτε σχέσης κάποιου "πολιτικού επαναστάτη" με το κοινό έγκλημα που εικάζεται πως υπάρχει στην Ελλάδα. Πως ενώνονται όλοι αυτοί οι κόσμοι είναι απορίας άξιον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμο-
    Για να είμαι ειλικρινής δεν πιστεύω ότι ακόμα και οι χειρότεροι από τους αστυνομικούς βάζουν σαν σκοπό της ζωής τους, διακινδυνεύοντας την μάλιστα, να οργανώσουν πως θα βαρέσουν παππούδες φροντίζοντας συγχρόνως πως θα παραμείνουν ατιμώρητοι!

    Ζουζούνα-
    Πάντως δεν θα διαφωνούσα μαζί σου για τις στολές. Από παιδί 3 επαγγέλματα δεν υπήρχε περίπτωση να κάνω: στρατιωτικός, παπάς και ηθοποιός.

    Βάσσια-
    Κανείς με αυτά τα χαρακτηριστικά δεν νομιμοποιείται να ομιλεί ή πράττει στο όνομα ιδανικών και αξιών.

    Να ομιλεί δικαιούται ο καθένας να λέει ότι θέλει, προφανώς όμως όχι το να πράττει.

    KOYKLITIS -
    Με το παράδειγμα των 3 που αναφέρεις τα έχεις πεί όλα!

    thinks-
    Με έκανες να ξανανοίξω την Αναφορά που είχε αποτελέσει από τα αγαπημένα μου βιβλία της νιότης.
    Μπορεί ο Καζαντζάκης να είχε φτάσει στο Πανεπιστήμιο αλλά οι καλόγεροι στο Όρος ήσαν και είναι κολλημένοι στο νηπιαγωγείο.
    Όταν στην Μονή Καρακάλλου ρώτησε τον καλόγερο γιατί ζωγραφίζουν στην είσοδο του νεκροταφείου τον Χριστό σταυρωμένο και όχι, όπως θα ΄πρεπε να ανασταίνεται αυτός θύμωσε και του είπε:
    Ο Χριστός ο σταυρωμένος είναι ο Χριστός μας. Είδες ποτέ στο Βαγγέλιο ο Χριστός να γελάει; Πάντα αναστενάζει, μαστιγώνεται και κλαίει. Πάντα σταυρώνεται.
    Δεν νομίζω να υπάρχει καλύτερη επιβεβαίωση για το απόφθεγμα του Νίτσε που παραθέτω !
    Τέλος όλοι αυτοί που αναφέρεις, όπως και η ΕΟΚΑ ή οι Παλαιστίνιοι μπορεί από τους αντιπάλους τους να θεωρήθηκαν τρομοκράτες αλλά εξέφραζαν και είχαν την πλήρη αποδοχή και συμμετοχή από την κοινωνία που ζούσαν και δεν αποτελούσαν ένα περιθωριακό γκρουπούσκουλο.

    Locus Publicus-
    Αγαπητέ μου Locus,ποτέ μου δεν πίστευα ότι η τρομοκρατία βασίζεται ή προέρχεται από τα λούμπεν κοινωνικά στοιχεία.
    Οι λούμπεν μπορεί να είναι χούλιγκαν, αλλά δεν έχουν ιδεολογική συγκρότηση και συνήθως βασική τους ιδεολογία δικαιολογημένα είναι η επιβίωση.
    Ιδεολογία έχουν οι χορτάτοι, και καταλήγουν στην τρομοκρατία μόνο αυτοί που έχοντας κάνει την ιδεολογία τους δόγμα αφού διαπιστώσουν ότι δεν μπορούν να την διαδώσουν δημοκρατικά τότε προσπαθούν να την επιβάλλουν με την βία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Σωστός ως προς τους καλόγερους (πάντως έχω συναντήσει/συζητήσει με ιερωμένους πολλών Χριστιανικών διακλαδώσεων, και άλλων θρησκειών σε τζαμιά και σε Συναγωγές που ήταν από νηπιαγωγείο μέχρι διδακτορικό). 'Οσο για το απόφθεγμα του Νίτσε, αν σκέφτεσαι τους παππάδες στην Αθήνα: και που να δεις τον καθολικισμό -η εμένα να τα συζητάω αυτά με καθολικό παππά :-)

    Όσο για τους "τρομοκράτες", συμφωνώ μαζί σου σχετικά με τους περιθωριακών ιδεών και εκείνους των οπίων οι ιδέες βρίσκουν σύμφωνη την πλειοψηφία. Όμως, εσύ ο ίδιος είπες ότι και της 17 Νοέμβρη ακόμα μερικά γραφόμενα δεν ακουγόντουσαν και λάθος (πριν φτάσουν στην εκτέλεση) και, όσο για την πλειοψηφία, τι είναι πλειοψηφία και τι αντιπροσωπεύει; ας θυμηθούμε την πλειοψηφία στο Βερολίνο το 1936...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Μπορουμε να περιμενουμε λιγο,να μαθουμε για ποιες συγκεκριμενες "τρομοκρατικες" πραξεις κατηγορηται,εκτος του οτι σκοτωθηκε ?
    Αγαπητε μου μπορεις να βρεις οσες εξηγησεις θελεις στο γιατι η αγιογραφια εμφανιζει τα προσωπα των χριστιανων λυπημενα,βλοσυρα,πονεμενα...το ιδιο κι εγω.
    Εγω ειδα στις φωτογραφιες του Λ.Φουντα,σκεψεις που τον προβληματιζουν,διαπεραστικο και οχι βλοσυρο βλεμα,αγελαστος ναι,ετσι ειμαι κι εγω τον τελευταιο καιρο για αλλους λογους,ακομα διακρινω μια εγνοια,οχι αγνεια,..και λοιπον ?
    Στην καθημερινη μου ζωη συναντω ολο και περισσοτερους ανθρωπους μ'αυτα τα χαρακτηριστικα στο προσωπο τους,pessimismo dell inteligencia,τον ονομαζε ο Antonio Gramsci.Δεν ειναι χαρακτηριστικα και χαρακτηριστικο του τρομοκρατη.Και ειμαι σε θεση να ξερω τι εννοουσε ο Χ.Μισσιος οταν ειπε αυτο που αναφερεις .Τα αλλα ,δεν γραφονται.Αν μαλακωσε τωρα στα γεραματα εκει στο Καπανδριτι που σκεφτεται,δεν ειμαι σιγουρος.
    Για τιποτα δεν ειμαι σιγουρος πια.
    Αν δεν μποντελαρω καλα τις κολωνες και την πλακα,ειμαι τρομοκρατης.Θα σκοτωθουνε οι μπετατζηδες.
    Ο καθενας με τις εμπειριες του.
    Ουτε θα ανοιγοκλεινα τα ματια μου για να ριξω στον Θεοφιλογιαννακο,στον Μαλλιο και στον Μπαμπαλη στα καλα τα χρονια.Ουτε ο Τσικουρης με την Αντζελονι προλαβανε.
    Ξερω ειμαι εκτος,αλλα συγχωρεστε μου,την βια στο σαλονι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. thinks-
    Μην ξεχνάς ότι ο Χίτλερ ανέβηκε με κοινοβουλευτικό τρόπο στην εξουσία το 1933 και στην συνέχεια κήρυξε δικτατορία. Με τον τρόπο αυτό και την συνεχή εξόντωση τόσο των αντιπάλων του όσο και της αριστεράς, και με την εκτεταμένη προπαγάνδα του καθεστώτος του, το 1936 πρέπει να είχε την πλειοψηφία του λαού αλλά χωρίς να ξέρουμε βέβαια πόση ήταν αυτή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ως ειδικός, παιδί παπά γαρ, έχω να πω τούτο:

    Όταν “αποκαλύφθηκαν” οι Ξηροί, και είδα στην tv τον πατέρα και την μάνα τους, κατάλαβα!

    Δεν μπορώ να το εξηγήσω με λεπτομέρειες, μόνο ένα παιδί παπά (που ο πατέρας του έγινε παπάς από πίστη και όχι για βιοπορισμό, έχει σημασία!) μπορεί να κατανοήσει και να δικαιολογήσει εν μέρη την ανάγκη για ακραίες καταστάσεις .....

    Το βέβαιο είναι ότι όλα ξεκινούν από την παιδική ηλικία και με την επιβολή της ψυχαναγκαστικής κατάστασης που επιβάλλει η θρησκεία (πχ ακόμη και το πιο απλό, αν υπάρχει κάτι απλό, όπως ο συχνός εκκλησιασμός για ένα νέο παιδί φαντάζει ψυχολογικό βασανιστήριο, ακινησία και σιωπή για 2 περίπου ώρες, = αιώνας......) και αν στην εφηβεία δεν υπάρξει εκτόνωση, που συνήθως υπάρχει, τα πράγματα μετά δυσκολεύουν, αναζητάς όλο και πιο ακραίους τρόπους έκφρασης.....

    Εγώ μάλλον την γλίτωσα:)

    Θυμάμαι 10-12 χρονών, ήταν απόγευμα και ο πατέρας μου διέκοψε μια συζήτησή μας λέγοντας βαριεστημένα: "Πρέπει να πάω να χτυπήσω την καμπάνα" (δλδ να κάνει Εσπερινό)
    Αυθόρμητα... ρωτάω: "Είναι ώρα να ανοίξεις το μαγαζί;"
    Φυσικά ακολούθησε σεισμός 7,5 Ρίχτερ, αλλά η εκτόνωση της δικής μου ενέργειας ήταν ισχυρότερη, έτσι με μικρές περιοδικές εκρήξεις απέφυγα την μεγάλη ......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. AdeGia-
    Τις τρομοκρατικές πράξεις που έχει συμμετάσχει μπορεί ποτέ να μην τις μάθουμε.
    Προσωπικά πάντως δεν γνωρίζω κανένα βιολόγο που να κυκλοφορεί την νύκτα με περίστροφο και να ανταλλάσει πυροβολισμούς με την αστυνομία φορώντας γάντια και έχοντας πάρει προφυλάξεις να μην αφήσει πίσω του DNA υλικό προσπαθώντας να κλέψει ένα αυτοκίνητο των 300 ευρώ έχοντας χαρτογραφήσει σπίτι του τις κάμερες ασφαλείας στους δρόμους.
    Μπορεί εσύ να διακρίνεις pessimismo dell inteligencia, στην όψη του αλλά ο Antonio Gramsci αυτό που είχε πει ακριβώς ήταν:
    Πρέπει να έχουμε την απαισιοδοξία της νοημοσύνης και την αισιοδοξία της βούλησης. Προχωράω με αυτή την σκέψη..
    Αυτό λοιπόν που δεν βλέπω εγώ στο βλέμμα του είναι να υπάρχει η παραμικρή αισιοδοξία για οτιδήποτε.
    Τώρα αν δεν στερεώσεις καλά την πλάκα και πέσει στους εργάτες θα κατηγορηθείς για αμέλεια και όχι για τρομοκρατία, όπως στο παρελθόν ο Ρωμαίος όταν έπεσε η πολυκατοικία ή στην υπόθεση της Ρικομεξ.
    Όσο για τους βασανιστές Θεοφιλογιαννακο, Μαλλιο και Μπαμπαλη ακόμα και τα θύματα που βασάνισαν δεν έχουν την ηθική δικαίωση να τους δολοφονήσουν.
    Σε καμιά πολιτισμένη και δημοκρατική κοινωνία δεν μπορεί να υφίσταται αυτοδικία ώστε να παίρνει ο καθένας ένα κουμπούρι και να καθαρίζει αυτόν που δεν γουστάρει.
    Αντίθετα αν ο Τσικουρης με την Αντζελονι το 1970 που έβαλαν την βόμβα αντί να σκοτωθούν οι ίδιοι, είχαν σκοτώσει τους 3 παραπάνω θα είχαν την πλήρη ηθική δικαίωση γιατί πολέμαγαν μια στυγνή δικτατορία.

    glam-
    Η μαρτυρία σου έρχεται να επιβεβαιώσει αυτό που υπέθεσα χωρίς να έχω κάποια προσωπική εμπειρία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Για τους βασανιστες αστο,για πια ηθικη μιλας.
    Και ποιος μιλαει για μια πολιτισμενη και δημοκρατικη κοινωνια που οδηγει χιλιαδες στην απελπισια της ανεργειας και της μιζεριας.
    Αυτη η πολιτισμενη και δημοκρατικη κοινωνια μας μαρανε που τρομοκρατει και παραγει τρομοκρατια καθημερινα.
    Εγω δεν δικαιολογω ουτε προπαγανδιζω τα πιστολια.
    Αυτοδικια ειναι με το ετσι θελω και χωρις καμμια κουβεντα να σου κανουν τον μισθο απο τα 1100 ευρω 800.Υπουργειο Πολιτισμου,Εφορια Νεωτερων Μνημειων.Ξερω τι σου λεω.
    Ο φοβος ειναι κακος,ειναι καλος.Αναλογα που εχεις βαλει τον εαυτος σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Προφανώς μιλάς για κόψιμο επιδομάτων και όχι μισθού γιατί από ότι έχω δει πουθενά δεν έγινε περικοπή κοντά στο 30 % σε μισθούς.
    Βέβαια άμα στα κόψουν,άσχετα πως τα έπαιρνες,μπορώ να καταλάβω ότι σου έρχεται η διάθεση να ανοίξεις κεφάλια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. AdeGia είπε...
    "Και ποιος μιλάει για μια πολιτισμένη και δημοκρατικη κοινωνια που οδηγει χιλιαδες στην απελπισια της ανεργειας και της μιζεριας."

    Δλδ, το κράτος έχει ευθύνη να βρίσκει δουλειά στους πολίτες του;
    Αυτό δεν "αξίζει" περισσότερο από μια ευχή, και όποιος το πιστεύει μεταθέτει απλά τις ευθύνες του...
    Το κράτος οφείλει να μην περιορίζει τις δυνατότητες των πολιτών του, και στην καλύτερη περίπτωση, να τις διευρύνει π.χ. μέσω εκπαίδευσης κλπ.
    Άλλο είναι να απαιτείς από το κράτος να σε μάθει να "ψαρεύεις" και άλλο να σου έχει κάθε μέρα το "πιάτο" στο τραπέζι.....και χωρίς κόκαλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. ε... ο Άντολφ πήρε τους ψήφους επειδή δεν τον είχε πάρει σοβαρά ο Μπίσμαρκ που "αρνούταν να αναγνωρίσει ένα δεκανέα" στην πολιτική (και να τον συζητήσει έστω και για να τον αντικρούσει). Το ότι έκανε δικτατορία "επετράπη" από την πλειοψηφία η οποία σφράγισε με την "Νύχτα του Κρύσταλλου", Νοέμβριο του 1938, το γεγονός ότι ακολουθούσαν όχι από πολιτική αλλά από απωθημένα και ρατσισμό -άρα η πλειοψηφία καθορίζει μεν μια πορεία αλλά δεν είναι πάντα σωστή, και ο κάθε καταπιεσμένος από γονείς ή περιβάλλον έχει την πιθανότητα να μείνει στην Ιστορία σαν ήρωας και όχι σαν τρομοκράτης, κατά το αν την Ιστορία καταφέρει να την γράψει η ακολουθία του...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Αγαπητέ μου thinks τα έχεις κάνει λίγο σαλάτα!
    Ο Μπισμαρκ δεν πρόλαβε τον Χίτλερ γιατί είχε προλάβει να πεθάνει από το 1898!
    Προφανώς είχες στο μυαλό σου τον Πάουλ φον Χίντενμπουργκ 85 χρονών τότε,
    ο οποίος επηρεασμένος από την εθνικιστική κλίκα που έχει συγκεντρωθεί γύρω του, πιστεύει ότι μπορεί να ελέγξει τους εθνικοσοσιαλιστές και καλεί το Χίτλερ να αναλάβει την καγκελαρία. Κατά αντίστοιχο περίπου τρόπο ανήλθε στην εξουσία εκείνα τα χρόνια και ο Μεταξάς.
    Όσο για την νύκτα του κρυστάλλου μακάρι να ήταν -του κρυστάλλου- γιατί θα είχε σπάσει μόνο μία εβραϊκή βιτρίνα!
    Δυστυχώς ήταν των Κρυστάλλων ( Kristallnacht) ή Reichskristallnacht (Αυτοκρατορική Νύχτα των Κρυστάλλων), ή Pogromnacht (Νύχτα του Πογκρόμ).
    Την νύχτα αυτή καταστράφηκαν 1.574 συναγωγές, πολλά εβραϊκά κοιμητήρια, πάνω από 7.000 καταστήματα και 29 πολυκαταστήματα που ανήκαν σε Εβραίους. Δολοφονήθηκαν δε κάπου 36-200 Εβραίοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Σωστός όπως πάντα αγαπητέ μου Αθεόφοβε, αλλά αυτό που δεν ξέρεις είναι ότι μόλις σήμερα μου τελείωσε η Heinz Salad Cream που είχα φέρει από την Αγγλία, και το μπέρδεμα μεταξύ Χίντεμπουργκ (που πράγματι κοιτούσε τον Χίτλερ με περιφρόνηση) και Μπίσμαρκ, μέσα στον πανικό μου είναι το λιγότερο! Πάλι καλά! Να δούμε τι θα γράψω όταν μου τελειώσει και η σοκολάτα χωρίς ζάχαρη από την Αμερική!

    Την λεπτομερή Ιστορία της Νύχτας των Κρυστάλλων την ξέρω από τον καιρό μου σε Αγγλόφωνες χώρες όπου είναι γενικά γνωστή ως Crystalnacht, γράφοντας ανορθόγραφα το Γερμανικό Kristallnacht, το οποίο αφήνει στο μυαλό εντύπωση ενικού αντί πληθυντικού (μιά που στα Αγγλικά το crystal πολύ σπάνια χρησιμοποιείται στον πληθυντικό και σε ειδικές μόνο περιπτώσεις, αναφερόμενο σε κρυστάλλους αντί για κρύσταλλα). Σ' ευχαριστώ για την διόρθωση και κάνε υπομονή μαζί μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. και γω ως αγγόνι παππά,έχω να καταθέσω πως το πρώτο και μόνο πράμμα που μπόρεσα να σκεφτώ ήταν πως το παλληκάρι ,ακόμα και αγέλαστο, ήταν ένας χαρισματικός λεβέντης που δεν του άξιζε να σκοτωθεί έτσι.
    Το μυαλό μου πήγε στον Τσουτσουβή και στενοχωρέθηκα ξανά.
    Με τίποτα δε θυμήθηκα τους Ξηρούς και τους χλωρούς που το μόνο που σου προκαλούσαν ήταν η τέλεια απομυθοποίηση του αγωνιστή ανακατεμένη με ατελείωτη γελοιότητα.
    Δεν ξέρω ακόμα αν από τρεις φωτογραφίες θα μπορούσα να διακρίνω τόσα πολλά γιά μιά ξένη ζωή.Μπορεί όμως και να μη θέλω.
    δ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Μπορώ να καταλάβω, όχι να δικαιολογήσω, αυτόν που γενήθηκε στα στρατόπεδα συγκέντρωσης της Γάζας και ζώνεται εκρηκτικά για να σκοτώσει γυναικόπεδα. Για αυτόν μια μίζερη ζωή και ο θάνατος δεν έχει καμία διαφορά: καλύτερα ένα φριχτό τέλος παρά μια φρίκη δίχως τέλος, που λένε και στα Εξάρχεια. Άλλωστε οι παπάδομουλάδες έχουν φροντίσει να τον εμβολιάσουν με τη πίστη ότι θα γίνει μάρτυρας, οι γονείς του θα έχουν την αναγνώριση της κοινωνίας και μπορεί να του τύχουν και μερικές παρθένες εκεί πάνω...

    Δεν μπορώ όμως να κατανοήσω τα κίνητρα πλουσιόπαιδων που γίνονται τρομοκράτες. Από ανία ίσως; Τι κάνει έναν ευνοημένο από τη μοίρα αστό, που έχει γυρίσει τόσες χώρες, που ξέρει να πιλοτάρει (πράγμα που απαιτεί αυξημένα επίπεδα ευθύνης και αντίληψης) να πάει να στουκάρει στους Πύργους μετά των αλλοφύλων;

    Ακόμα και αυτούς που δίκασαν μόνοι τους και εκτέλεσαν τους βασανιστές δεν τους κατανοώ. Υποθέτω ότι ένα θύμα τους δε θα το έκανε ποτέ: η αφαίρεση ζωής σε καμία περίπτωση δεν ισοδυναμεί ούτε με τα φριχτότερα βασανιστήρια. Μένει μόνο το πολιτικό μήνυμα ότι οι βασανιστές πρέπει να πεθάνουν ώστε να αποθαρυνθούν οι μιμητές. Αλλά και σε αυτή τη περίπτωση θα μπορούσε η κοινωνία, ο "περήφανος δημοκρατικός λαός μας'΄όπως λέμε..., να τους ξεφτιλήσει τόσο πολύ που δεν θα χρειαζόταν άλλη τιμωρία. Μερικές ροχάλες αρκούν χρειάζονται και ας τολμήσουν τα δικαστήρια να δικάσουν τους δράστες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Δεν διαφωνώ σε τίποτα από όσα γράφεις και για αυτό έγραψα αυτό το ποστ πιστεύοντας ότι η τρομοκρατία απλά αντικαθιστά το δόγμα της θρησκείας σε ορισμένους εγκεφάλους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή