Δημοσιεύονται τελευταία διάφορα ευχολόγια από όσους ελπίζουν πως οι ίδιοι οι Ρώσοι θα ανατρέψουν τον Πούτιν, αγνοώντας πως εδώ και πολύν καιρό αυτός και οι συν αυτώ την αντιπολίτευση την είχαν ξεδοντιάσει. Αγνοώντας επιπλέον πως ο εθνικισμός είναι βαθιά ριζωμένος σε μεγάλο τμήμα της ρωσικής κοινωνίας.
Στις 3 Οκτωβρίου 2005 στο νεκροταφείο Ντονσκόι της Μόσχας μεταφέρθηκαν κι ενταφιάστηκαν με επίσημες τιμές τα οστά του στρατηγού Αντόν Ντενίκιν, ο οποίος είχε πεθάνει κι ενταφιαστεί στις ΗΠΑ το 1947.
Το γεγονός χαιρετίστηκε ως πράξη «εθνικής συμφιλίωσης» και στην τελετή της νέας ταφής παρέστη η ηγεσία του στρατού, ο πατριάρχης Πασών των Ρωσιών Αλέξιος ΙΙ, η κόρη του Ντενίκιν, ο γιος της και πλήθος κόσμου. (στην φωτογραφία ο τάφος του στρατηγού Αντόν Ντενίκιν (1872-1947) και της συζύγου του Ξένιας στο νεκροταφείο Ντονσκόι της Μόσχας)
Η άποψη του Πούτιν για «μία» Ρωσία, δηλαδή ένα ενιαίο σλαβικό έθνος, δεν είναι δική του. Τη δανείστηκε από μια δόξα της νεότερης Ρωσίας: τον Αλεξάντρ Σολζενίτσιν, ο οποίος γνώρισε στη Δύση – και δικαίως – τιμές που δεν αποδόθηκαν σε κανέναν άλλο ρώσο συγγραφέα. Λίγους μήνες πριν από τον θάνατό του το 2008 ο Σολζενίτσιν, που υπήρξε μεν μέγας πολέμιος του σοβιετικού ολοκληρωτισμού αλλά και γκουρού του ρωσικού εθνικισμού, έγραψε σ’ ένα δοκίμιό του: «Όλες οι συζητήσεις περί χωριστού ουκρανικού λαού, που υφίσταται περίπου από τον 9ο αιώνα κι έχει τη δική του μη ρωσική γλώσσα, είναι ένα πρόσφατα κατασκευασμένο ψέμα». Πόσο διαφέρει, άραγε, αυτό από εκείνο που είπε έναν αιώνα νωρίτερα ο μέγας Ντοστογιέφσκι, ότι «για τον λαό ο τσάρος είναι η ενσάρκωσή του, το σύνολο της ιδεολογίας του, των ελπίδων και των πεποιθήσεών του»;
Πολλοί στη Δύση συγκρίνουν τον Πούτιν με τον Στάλιν. Ευκολότερα, εν τούτοις, θα τον συγκρίναμε με έναν τσάρο. Ο Σολζενίτσιν βέβαια είχε πει πως για το μέλλον της Ουκρανίας θα πρέπει να αποφασίσουν οι ίδιοι οι Ουκρανοί, και πόσο τον πονούν οι διαφορές τους με τους Ρώσους, δεδομένου ότι ουκρανή ήταν η μητέρα. Είπε όμως και πως υπάρχουν «οι Ρώσοι, οι «μικροί» Ρώσοι και οι Λευκορώσοι», που όλοι μαζί συνιστούν έναν λαό. Είναι άραγε συμπτωματικό που ο Σολζενίτσιν έλεγε πως ο Γκορμπατσόφ και ο Γέλτσιν (προστατευόμενος του οποίου υπήρξε ο Πούτιν) έκαναν χειρότερη την καταστροφή που είχαν επιφέρει στη Ρωσία οι μπολσεβίκοι κι ότι ο Πούτιν είχε καταφέρει να ανασυγκροτήσει τη χώρα; Ή πως ο τελευταίος θεωρούσε ότι το πρόγραμμα και οι ιδέες του συμφωνούσαν με τα όσα υποστήριζε ο Σολζενίτσιν;
Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου