Ο γεννημένος στην Αυστρία από πατέρα Γερμανό και μητέρα Ισπανίδα, συγγραφέας Πασκάλ Μπρυκνέρ είχε από νέος μια κοσμοπολιτική αντίληψη του κόσμου και γι΄αυτό και θεωρείται ότι ανήκει στους λεγόμενους «νέους φιλοσόφους» που εμφανίστηκαν στο προσκήνιο τις 10ετιες 70 και 80.
Νομίζω πως αξίζει να διαβάσουμε αυτά τα αποσπάσματα. (Στο κείμενο σε παρενθέσεις είναι δικές μου οι επεξηγήσεις, όπως και οι υπογραμμίσεις με έντονα γράμματα)
«Στο τελευταίο μυθιστόρημά του ο Γκρόσμαν διευκρίνιζε ότι αυτοί που πίστευαν ότι ήταν εχθροί, ήταν επομένως δίδυμοι αδελφοί, αλλά η συντριβή του Τρίτου Ράιχ από την ΕΣΣΔ και ειδικά τους Συμμάχους έκρυψε για πολύ καιρό αυτή την τρομερή αλήθεια», σημειώνει.
(Ο Βασίλι Γκρόσμαν (1905 -1964) ήταν Σοβιετικός, εβραϊκής καταγωγής, δημοσιογράφος και συγγραφέας. Τα δύο πιο σημαντικά έργα του Γκρόσμαν είναι το «Ζωή και Πεπρωμένο» και το «Τα πάντα ρεί», η έκδοση των οποίων δεν επιτράπηκε από το σοβιετικό καθεστώς καθώς θεωρήθηκαν αντισοβιετικά. Άνδρες της KGB κατέσχεσαν χειρόγραφα και σημειώσεις του Ζωή και Πεπρωμένο από το διαμέρισμα του Γκρόσμαν και ο Μιχαήλ Σουσλόφ, μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Σοβιετικού Κομμουνιστικού Κόμματος του είπε πώς αυτό το βιβλίο δε θα εκδίδονταν τα επόμενα διακόσια με τριακόσια χρόνια. Τελικά το βιβλίο εκδόθηκε στη Σοβιετική Ένωση το 1988 ενώ προηγουμένως είχε εκδοθεί στο εξωτερικό αφού είχαν καταφέρει να βγάλουν αντίγραφό του κρυφά από τη χώρα.)
Η φάρσα της ρωσικής δημοκρατίας
Ο Γάλλος στοχαστής αναφέρεται στην επόμενη ψευδαίσθηση που γεννήθηκε, σύμφωνα με την οποία η Ρωσία θα ακολουθούσε τον δρόμο της Δύσης κι ότι ο χρόνος θα εξάλειφε τις διαφορές που προκάλεσε η κομμουνιστική παρένθεση.
«Αλλά ο πόλεμος στην Ουκρανία, το αυταρχικό καθεστώς Πούτιν, που καταπνίγει κάθε αμφισβήτηση, φιμώνει τον Τύπο, αποκαθιστά τον Στάλιν και βάζει να δολοφονήσουν τους αντιπάλους τους, αποκαλύπτει τη φάρσα της “ρωσικής δημοκρατίας”.
Αυτή κράτησε μόνο περίπου δεκαπέντε χρόνια στην καλύτερη περίπτωση, και ακόμη και τότε, υπό την κυριαρχία ενός μέθυσου, του Μπόρις Γέλτσιν, ο οποίος, άθελά του, επέτρεψε την αφομοίωσή της στην αναρχία και τη μιζέρια και κάτω από την κυριαρχία μιας εξωφρενικής και διεφθαρμένης ελίτ που έλυνε τις διαφορές της με καλάσνικοφ. Η βία, η πορνεία, το αλκοόλ, οι δηλητηριάσεις, αυτά ήταν, μαζί με το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο, τα κύρια εξαγωγικά προϊόντα της Ρωσικής Ομοσπονδίας από τις αρχές του αιώνα. Ο Βασίλι Γκρόσμαν είχε καταλάβει έναν από τους νόμους της αυτοκρατορίας του: ενώ η ιστορία της Δύσης είναι η ιστορία μιας προοδευτικής διεύρυνσης των ελευθεριών, η ρωσική ιστορία λέει το αντίθετο, μια προοδευτική διεύρυνση της υποτέλειας: επί χίλια χρόνια η ρωσική πρόοδος και η σκλαβιά έχουν συνδεθεί μεταξύ τους. Οποιαδήποτε ανακάλυψη προς το φως έσκαψε ακόμα πιο βαθιά τον μαύρο λάκκο της δουλοπαροικίας.
»Μετά από περισσότερα από είκοσι χρόνια αυταρχικής διακυβέρνησης, ο Βλαντίμιρ Πούτιν και η ομάδα των ολιγαρχών του, των πεφωτισμένων, των λακέδων, διψασμένων για εκδίκηση απέναντι στην Ευρώπη και τη Δύση, εξαπέλυσαν τον πόλεμο στην Ουκρανία, βέβαιοι ότι θα συντρίψουν σε λίγες μέρες την εξουσία του Ζελένσκι και της “κλίκας των ναζί” του.
Οι αποτυχίες των στρατευμάτων τους και η αφύπνιση του ΝΑΤΟ αποδεικνύουν ότι ο δεσποτισμός έχει μέλλον μόνον όταν κοιμούνται οι δημοκρατίες. Έχουμε υπερεκτιμήσει τη δύναμη του πρώην Κόκκινου Στρατού και υποτιμήσαμε την κατάσταση βαθιάς βαρβαρότητας, στην οποία ζει η “Αιώνια Ρωσία”, η βασίλισσα του επίσημου ψεύδους», γράφει ο Μπρυκνέρ.
(Ο Αλεξάντρ Σολζενίτσιν (1918-2008), βραβείο Νόμπελ το 1970, ήταν, Ρώσος μυθιστοριογράφος ιστορικός και διηγηματογράφος. Τα γνωστότερα έργα του ήταν τα ημιαυτοβιογραφικά έργα του Μια μέρα του Ιβάν Ντενίσοβιτς και Αρχιπέλαγος Γκούλαγκ.
Το 1974 εγκατέλειψε την χώρα του και μετέβη στις ΗΠΑ αλλά καθώς δεν μπορούσε να προσαρμοστεί με την εκεί κουλτούρα επέστρεψε στην χώρα του επί Γκορμπατσόφ το 1994)
Ο διάσημος φιλόσοφος αναφέρεται και σε ένα πολιτικό κείμενο, την «Παρακμή του Θάρρους», που είχε εκφωνήσει στο πλαίσιο ομιλίας του στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ το 1978 ο Αλεξάντερ Σολζενίτσιν, προκαλώντας αίσθηση, αφού, αντί να ευχαριστήσει τις ΗΠΑ που του πρόσφεραν καταφύγιο ως αντιφρονούντα, εξαπέλυσε μύδρους κατά της Δύσης, κατηγορώντας την για όξυνση του υλισμού και απώλεια θρησκευτικού αισθήματος, ενώ η βία που υπέστησαν οι λαοί της Μεγάλης Ρωσίας σφυρηλάτησε εκεί εξαιρετικούς χαρακτήρες, που δεν συναντώνται πλέον στη Δύση.
Ο Σολζενίτσιν εμφανίστηκε πεπεισμένος ότι με την εξαφάνιση του κομμουνισμού η Ρωσία θα επανερχόταν στο ρόλο της, σύμφωνα με το σλαβοφιλικό δόγμα, της πνευματικής ηγερίας του Χριστιανισμού.
Με άλλα λόγια, θα ξαναγινόταν η πραγματική Δύση, ενώ η Δύση που επικρατεί στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες έχει βυθιστεί στην επιδίωξη της ευημερίας και της λατρείας των ΛΟΑΤΚΙ, που εξοργίζει τους αφέντες της Μόσχας.
Μια ελπίδα, λέει ο Μπρυκνέρ, που διαψεύστηκε οικτρά, καθώς «η Ρωσία του Πούτιν, με τη σκληρότητά της, τις καταχρήσεις της, βρίσκεται σε διαδικασία ανταγωνισμού με ολοκληρωτικά καθεστώτα, του ρατσισμού και του αντισημιτισμού περιλαμβανομένων. Κάτι που αποδεικνύεται από τα λόγια του Σεργκέι Λαβρόφ, που εξήγησε την περασμένη άνοιξη ότι ο Χίτλερ ήταν λίγο Εβραίος αλλά και από την απαγόρευση στους Ρώσους Εβραίους από τον Βλαντίμιρ Πούτιν να μεταναστεύσουν στο Ισραήλ για να αποφύγουν τον πόνο των κυρώσεων. Ας μην ξεχνάμε ότι το “πογκρόμ” είναι ρωσική λέξη. Όλα τα κακά που απέδωσε ο Σολζενίτσιν στη Δύση μπορούν τώρα να μεταφερθούν στη Ρωσία, προσθέτοντας τη βαρβαρότητα και τον μεσσιανικό μηδενισμό
Ο Μπρυκνέρ αποδομεί τη ρητορική του Κρεμλίνου περί «ναζί στην Ουκρανία». Μιλούν, λέει, για Ουκρανούς «ναζί», «όπως οι ναζί μιλούσαν για τους Εβραίους, τους Τσιγγάνους και τους Σλάβους: σαν παράσιτα που πρέπει να εξαλειφθούν, ξεκινώντας από τις ελίτ σε κάθε πόλη.
»Ο Μεντβέντεφ μας αποκαλεί “εκφυλισμένους”, άλλο ένα νεύμα στην εθνικοσοσιαλιστική προπαγάνδα που έκανε εμετό για την εκφυλισμένη, μοντερνιστική, κυβιστική, εξπρεσιονιστική τέχνη. Όσο περισσότερο η ομάδα του Κρεμλίνου επικρίνει τον ναζισμό, τόσο πιο κοντά τον πλησιάζει μέσα από περίεργα ολισθήματα. Η Ουκρανία, λένε, δεν υπήρξε ποτέ, επομένως μπορεί να εξαφανιστεί με απορρόφηση, η γλώσσα της πρέπει να απαγορευτεί».
Όπως τονίζει στο άρθρο του ο Γάλλος φιλόσοφος και συγγραφέας, «μεταξύ του Κιέβου και της Μόσχας υπάρχει ένα πρόβλημα ανεστραμμένης φυλής, δηλαδή ότι η Ρωσία είναι η κόρη της Ουκρανίας, αλλά τώρα βλέπει τον εαυτό της ως την προστατευτική μητέρα της, που αναγκάζεται να τιμωρήσει τους απαίσιους απογόνους της, επειδή θέλουν την ανεξαρτησία τους (...) Η μεγαλύτερη δεν είναι πια άξια της νεότερης, που την επαναφέρει με το ζόρι στο αυτοκρατορικό μαντρί».
«Το Κίεβο ήταν η έδρα μιας ουκρανικής Ρωσίας από τον 9ο αιώνα, υπήρχε πολύ πριν από τη Μόσχα, προτού προσαρτηθεί από την Αυτοκρατορία στα τέλη του 18ου αιώνα. Έκτοτε, το εθνικό κίνημα, ιδιαίτερα από τους Κοζάκους, εκδηλώθηκε με σθένος. Στην Ουκρανία, το ίχνος της δουλοπαροικίας, που καθιέρωσε η Αικατερίνη Β', ήταν μικρότερο από ό,τι στη Ρωσία, και η σημασία των ιδεών του Διαφωτισμού ισχυρότερη
»Η Ουκρανία εξαφανίστηκε πολλές φορές και αναστήθηκε, θύμα μιας γενοκτονίας από την πείνα το 1932, με εντολή του Στάλιν. Παλεύει για την επιβίωσή της μέσω ενός πολέμου που δεν είναι τίποτα άλλο από έναν πόλεμο αποαποικιοποίησης».
«Η ρητορική του Πούτιν περί αδελφικής σχέσης μεταξύ της Ρωσίας και της Ουκρανίας είναι τρομακτική», λέει ο Μπρυκνέρ.
«Μόλις βγήκαμε από εκείνα τα αιματηρά καθεστώτα, που ήθελαν να αναγάγουν τη φιλία μεταξύ των λαών στον κατ' εξοχήν δεσμό τους και για αυτόν τον λόγο βύθισαν εκατομμύρια ανθρώπους στον τρόμο. Για να φέρεις κοντά τους ανθρώπους, πρέπει να ξεκινήσεις αποκλείοντας κάποιους από αυτούς.
Αδελφότητα ή θάνατος: γνωρίζουμε την επιτυχία που είχε αυτή η φόρμουλα την εποχή της Γαλλικής Επανάστασης το 1793. Ξεκινήσαμε επικαλούμενοι το Ευαγγέλιο (…) και καταλήξαμε να στέλνουμε ο ένας τον άλλον στο ικρίωμα για προδοσία.
»Αν αρνηθείς να γίνεις αδερφός μου, πρέπει να σε σκοτώσω γιατί αρνείσαι να μπεις στη μεγάλη ανθρώπινη οικογένεια. Κι αφού είσαι αδερφός μου, έχω κι εγώ το δικαίωμα να σε θυσιάσω στο βωμό της πατρίδας μου, να χύσω το αίμα σου για τη σωτηρία των επόμενων γενεών
»Ο κομμουνισμός, στη σοβιετική εκδοχή, εκείνη του Μάο και του Κάστρο, έχει εξασκηθεί στην εξάλειψη συντρόφων και συνοδοιπόρων που ορκίστηκαν πίστη στην Επανάσταση και στον σύντροφο Στάλιν. Υπάρχει καλύτερο παράδειγμα συναινετικής δουλείας από το να προσφέρεις τον θάνατό σου στον δήμιό σου; Η γεωγραφική, ιστορική και πολιτιστική εγγύτητα μεταξύ της Ουκρανίας και της Ρωσίας δεν πρέπει να μας παραπλανά. Οι δύο χώρες δεν είναι περισσότερο αδελφές από τη Γαλλία με την Ιταλία, ή από τη Γαλλία με την Ισπανία, Λατίνες αδερφές, αλλά πολύ ξεχωριστές. Μια επιφανειακή ομοιότητα δεν πρέπει να κρύβει μια θεμελιώδη διαφορά: η Ουκρανία έχει ορκιστεί να μπει στην Ευρώπη, η Μόσχα δεν θα φτάσει ποτέ εκεί, ούτε η Τουρκία».
Για τον Μπρυκνέρ υπάρχουν τρία είδη νίκης για την Ουκρανία: το πρώτο, να αντισταθούν όσο το δυνατόν περισσότερο στους εισβολείς, το έχουν ήδη πετύχει. Το δεύτερο θα ήταν να τους απωθήσουν στα σύνορα της 24ης Φεβρουαρίου -αν και η πλήρης ανακατάληψη του Ντονμπάς και της Κριμαίας φαντάζει εξωπραγματική.
Το τρίτο θα ήταν, όπως καταλήγει ο διάσημος διανοητής, «να προκαλέσουν την πτώση του τυράννου και μια κρίση στο καθεστώς».
Η δημοκρατική επιλογή στο Κρεμλίνο φαίνεται, προς το παρόν, αποκλεισμένη, παρά τη θαρραλέα αντιπολίτευση.\
«Όπως και να 'χει, τα σύνορα μεταξύ της Δύσης και της Μοσχοβίτικης Αυτοκρατορίας δεν είναι μόνο εδαφικά, θα παραμείνουν και για πολύ καιρό πολιτισμικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου