Σάββατο, 16 Δεκεμβρίου 2006

ΟΠΟΙΟΣ ΔΕΝ ΞΕΡΕΙ ΤΙ ΘΑ ΠΕΙ ΔΙΛΗΜΜΑ ΑΣ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΑΥΤΟ



Λεωνίδας Ιασωνίδης (1884-1959) Γεννημένος στον Πόντο.
Σας λέει τίποτα;
Είμαι σίγουρος ότι οι περισσότεροι δεν τον έχετε καν ακουστά, μεταξύ μας ούτε και εγώ μέχρι που βρήκα μερικά βιογραφικά του.
Εξελέγη επανειλημμένα βουλευτής Θεσσαλονίκης των Φιλελευθέρων. Διετέλεσε Υπουργός Προνοίας του Ελ Βενιζέλου το 1930-32.Ήταν Γενικός διοικητής Β Ελλάδος στην κυβέρνηση του Σοφ. Βενιζέλου 1950-51 και ως Υπουργός Εποικισμού της κυβέρνησης Τσαλδάρη εγκαινίασε τα πρώτα σπίτια του Δήμου Σταυρούπολης και επίσης μεσολάβησε να έρθει η εικόνα της Παναγίας Σουμελά.
Ο Ιασωνίδης μπορεί να μην είναι κανένα σπουδαίο πρόσωπο της Νεώτερης Ελλάδας αλλά έχει δώσει το τελειότερο ορισμό του διλήμματος σε ποντιακή γλώσσα που έχω διαβάσει.

Παίρ(ν)ομεν έναν σκοινίν.
Περάζομ’ ατο ας σο στόμαν και βγάλουμ’ ατο ας’ ‘σον κώλον.
Σ’ εμπρός το μέρος δένουμεν έναν σκατόν.
Σ’απίς ‘πα το μέρος, δένομεν ένα αγγούρ’.!
Συρτς να εβγάλτς το αγγούρ’ ας σον κώλο ‘ς ,έμπέν το σκατόν ‘σο στόμα ‘ς.
Συρτς να εβγάλτς το σκατόν ας ‘σο στόμα ‘ς εμπέν το αγγούρ’ σον κώλο ‘ς.
Αρ ‘ατο εν τω δίλημμα!

18 σχόλια:

  1. Αυτό το έλεγε η θεια-Παρθένα, η πόντια μαγείρισσα του οικοτροφείου των Ποντίων Κυριών... Αν δεν είσαι βέβαιος ότι το πρωτοδιατύπωσε ο μακαρίτης, μπορεί να είναι ποντιακό ρητό.

    ..και ύστερα λέν ανέκδοτα για τους ποντίους..
    (μόνο ο κ. Πανίκας τα δικαιώνει)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. H pio safhs (ke parastatikh) apodosh ths ennoias tu dilimmatos. Akou to tora ke sta Kypriaka:

    "Sxedio Anan!"

    Prosopika ypostiriksa to NAI sto dimopsifisma(den psifisa logo apusias sto eksoteriko, USA). Den ksero an eixa epileksei to skato h' to ankouri. An krino apo tis teleutees ekselikseis sthn Evroph omos, tino pros to skato.

    Kalhmera!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. rodia-
    Δεν ξέρω αν το πρωτοείπε αυτός η είναι δημωδες στους Ποντίους,πάντως αυτός ως Πόντιος το έλεγε.

    mhXeirotera-
    Δεν έχω διαβάσει πιό περιεκτική και ουσιαστική ανάλυση του σχεδίου Αναν από αυτή !
    Και μένα η προσωπική μου εκτίμηση έκλινε προς το Ναι για δύο κυρίως λόγους:γιατί
    1-θα επέστρεφαν σε ένα μέρος περιουσίες ουσιαστικά χαμένες πλέον και
    -2 ένα κράτος με κανόνες Ευρωπαϊκής Ενωσης όσο προβληματκό να ήταν το κυβερνητικό του σχήμα θα λειτουργούσε με αυτούς τους κανόνες.
    Όμως ότι σχέδιο και να γίνει θα αποτύχει γιατί υπάρχει πλέον μια πραγματικότητα για την οποία κανένας δεν μιλάει και στην οποία στηρίχτηκε και ο Τάσσσος.
    Οι Ελληνοκύπριοι δεν θέλουν να ζήσουν μαζί με τους Τουρκοκύπριους αλλά κανεις δεν βγάίνει ευθέως να το πεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αχ, πάλι ο Μπανάν;; Βασικά συγγνώμη που θα το πω αλλά αυτό το σχέδιο θα νομιμοποιούσε την εισβολή και τον Αττίλα. Ε, πάει πολύ!

    Και οι περισσότεροι Τουρκοκύπριοι στα Κατεχόμενα προέρχονται από την Ανατολία. Και δεν έχουν καμία σχέση με τους βέρους Τουρκοκύπριους.

    (αφήστε δε που στα Κατεχόμενα η κατάσταση είναι χάλια.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Agaphte Atheofove na agiasei to stoma su! Ton Tasso oute na ton skeftome den mporo... enas logos pu den prokite na epanapatristo ein' autos! Den ton antexo ton anthropo ti na kano; Ase ton Lilika, theos filaksi. Ti amarties plironume me dautus;

    O vasikos logos pu ypostiriksa to sxedio (to idio ke OLH mu h oikogenia... nai eimaste oikogeniakos salemenoi) einai gia thn epistrofh edafon. Me thn "politikh" papadopoulou tha edreothei h dixotomish XORIS na parume oute mia spithamh edafus. Diladi, dixos kerdos kerata. Na ton xeronte (ton tasso)! Ta eipa ke ektonothika! Apologume ke sas leo oti den tha epaneltho (gia to sxedio ennoo).

    Naso, den aporipto tin apopsh su apla leo oti EPREPE na kanume ton simvivasmo gia na perisosume kati, eno tora exun ola pleon xathei :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καλό μου άρεσε πολύ. Πάντως αυτόν δεν τον ήξερα, αν και το όνομά του δε μου είναι τελείως ξένο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. mhxeirotera, τίποτα δεν έχει χαθεί. ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. nassos-
    Εύχομαι Νάσο μου να έχεις δίκιο και να μην έχει χαθεί τίποτα αν και δεν το πιστεύω δυστυχώς.
    Στην Ελληνική νοοτροπία ατυχώς δεν υπάρχει η έννοια της πρόβλεψης του τι γίνει αν κάνεις κάτι.
    Είναι σαν να παίζεις πόκερ με τα χαρτιά σου χωρίς να σκέπτεσαι τι θα έχουν οι άλλοι.
    Ετσι την πατήσαμε στην Μικρά Ασία,έτσι την πατήσαμε με το όνομα της FUROM και κατέληξε να ονομάζεται διεθνώς Μακεδονία,έτσι την πατήσαμε και στην Κύπρο όταν οι χουντα έριξε τον Μακάριο και έδωσε την εύκαιρία στους Τούρκους να εισβάλλουν και τώρα καταλήγουμε σύντομα να αναγνωριστούν τα κατεχόμενα σαν ανεξάρτητο κράτος και να μην μιλάει κανείς για εισβολή και κατοχικό στρατό.
    Ήδη το Διεθνές Δικαστήριο θα παραπέμπει στους Τουρκοκύπριους τις διεκδικήσεις των Ελλήνων.
    Οταν λοιπόν θα αρχίσουμε να κατανοούμε ότι άλλο το επιθυμητό και άλλο το εφικτό θα καταλάβουμε την πραγματικότητα και γι' αυτό που θεωρείς σαν επιχείρημα για τους έποικους από την Ανατολία.
    Η πρώτη γενιά των παιδιών των εποίκων είναι ήδη 32 χρονών και όπως καταλαβαίνεις φυσιολογικά θεωρεί τον εαυτό της Τουρκοκύπριο.
    Ασε που μεγάλο μέρος από καλύτερα κοινωνικά στρώματα των Τουρκοκυπρίων μετα την εισβολή και λόγω του χαμηλού επιπέδου ζωής την κοπάνησε για την Αγγλία.
    Δυστυχώς για μας αυτή είναι η πραγματικότητα που προφανώς δεν μας αρέσει.
    Και θα δείς τον Τάσσσο, αν είναι μεχρι τότε, να ψηφίζει την ένταξη της Τουρκίας και να παραμένει αρχηγός του Ελληνικής κοινότητας που θα την ονομάζει κράτος και θα έιναι ευχαριστημένος.

    mhxeirotera-
    Εχω έρθει στην Κουάλα Λουμπούρ και είναι ωραία και σύγχρονη πόλη που μπορεί να ζήσει άνετα κανείς.
    Αλλά η πατρίδα γαμότο είναι μία και έτσι μην ξαναγράψεις ότι δεν επιστρέφεις πίσω.
    Οι Τάσσσοι έρχονται και παρέρχονται το μέρος όμως που μεγαλώσαμε μας σημαδεύει για πάντα.
    Ένα πράγμα θα θεωρούσα δυστυχία στην ζωή μου,να βρεθώ εξόριστος.
    Στη Λευκωσία πρίν να ανοίξουν τα σύνορα βλέποντας από το φυλάκιο τα κατεχόμενα στη σκέψη ότι θα μπορούσε να είμαι από κεί και να βλέπω το σπίτι μου που δεν θα μπορώ να πάω μου ήρθαν δάκρυα.

    Δείμο-
    Ντροπή ένας χαμουτζής να σας μαθαίνει για τους επιφανείς συντοπίτες σας !!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Εύχομαι Νάσο μου να έχεις δίκιο και να μην έχει χαθεί τίποτα αν και δεν το πιστεύω δυστυχώς.
    ===================================
    Θα δείτε που η Τουρκία θα αναγκαστεί να ανοίξει τα λιμάνια, γιατί διαφορετικά θα υπάρξει κρίση με το στρατιωτικό κατεστημένο. Ήδη οι στρατηγοί ετοιμάζονται να ρίξουν τον Ερντογάν για να κυρηχθούν εκλογές. Έοχυν και το Κουρδικό (οι ΗΠΑ πλέον de facto αναγνωρίζουν την ύπαρξη του Κουρδιστάν. Το Ιράκ διαλύεται σιγά-σιγά...)

    Α, για όσους δεν ξέρουν, η Κύπρος, επειδή βοήθησε πάρα πολύ όταν το καλοκαίρι έγινε η κρίση στο Λίβανο, θα πάρει ανταλλάγματα από τη Γαλλία. Ήδη οι Γάλλοι έχουν στρατοπεδεύσει στη αεροπορική βάση "Ανδρέας Παπανδρέου" στη Πάφο και σε λίγο καιρό θα υπάρξει υπογραφή κοινής αμυντική συνεργασίας (κάτι που Βρετανοί και Τούρκοι δεν θέλουν).

    Πλέον η Τουρκία είναι απομονωμένη.

    (Γαλλία και Αυστρία θα διεξάγουν δημοψήφισμα. Κανένας δεν θέλει την Τουρκία στην Ε.Ε, αλλά είναι τόσα μεγάλα τα οικονομικο-αμυντικά συμφέροντα. Τώρα μαγειρεύουν την "προνομιακή σχέση")

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Και στη Μικρά Ασία την πατήσαμε γιατί όταν μας έλεγαν "σταματήστε" εμείς προχωράγαμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Και ποιος σου είπε να πάρεις το σχοινί; Ε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Από αγγούρι ξεκίνησε, στο σχέδιο Ανάν έφτασε...

    (λογικό!)

    *

    Το "δίλημμα" παλιό, αλλά καλό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. nassos-
    Κανένας δεν την θέλει άλλά όλοι μαζί την γλύφουνε.
    Σε ένα βαθμό κατάφεραν και οι Ευρωπαίοι να αποκτήσουν Ποντικό δίλημμα !

    nemertes-
    Γιατί δεν ήταν τόσο μακρύ ούτε το αγγούρι ούτε το σκατό ωστε να μην χρειάζεται!

    Πάνος-
    Γιατί όπως φαίνεται οι Πόντιοι παρέδωσαν το δίλημμα στους Κυπρίους.!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. διλλημα γιατι ?

    το αγγουρι αλλος το τρωει και ζοριζεται , αλλος το τρωει και δροσιζεται

    δεν πιστευω να ειναι πολυ αυτοι που προτιμουν τα σκατα

    την καλημερα μου αγαπητε , σημειωση , το ποστ σου θα το υιοθετησω και θα το φερνω ως παραδειγμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. elenitsa-
    Χαρό το το Κρητικό κοπελάτσι!
    Καλώς μας ήρθες.

    eparxiakosaloni-
    Είδες ακόμα και το αν ζορίζεσαι η δροσίζεσαι είναι δίλημμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΙΑΣΩΝΙΔΗΣ

    Γεννήθηκε στην Ορδού το 1884, αλλά όπως αναφέρει ο ίδιος σε μία εργασία του, η Πουλαντζάκη είναι η πατρίδα του. Καταγόμενος από πατριαρχική οικογένεια τα πρώτα γράμματα έμαθε στην Πουλαντζάκη και την Κερασούντα, για να συνεχίσει τις σπουδές του στο Φροντιστήριο Τραπεζούντας από το οποίο και αποφοίτησε το 1902. Συνέχισε τις σπουδές του στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου της Κωνσταντινούπολης και πήρε το δίπλωμα το 1912. Κατόπιν πήγε στο Παρίσι όπου το 1914 πήρε πτυχίο στις πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες.
    Από νωρίς άρχισε να ασχολείται με τα κοινά. ΄Ηδη το 1905 συμμετέχει στην «Τετραμελή επί των σχολών Εποπτεία» της Πουλαντζάκης, γεγονός που μαρτυρεί την άμετρη αγάπη προς την ιδιαίτερη πατρίδα του.
    Κατά τη διάρκεια του α’ παγκοσμίου πολέμου ο Ιασονίδης έφυγε από τη Γαλλία και διαμέσου της Ρουμανίας έφτασε στο Ροστόβ της Ρωσίας για να εμψυχώσει τις ελληνικές κοινότητες του Καυκάσου. Εκεί ίδρυσε και την «Ευξεινοπόντειον ΄Ενωσιν» το 1917. Είναι επίσης από τους ιδρυτές της «Κεντρικής Ενώσεως των Ποντίων» στο Αικατερινοντάρ, 1918. Από το 1917 τόσο στην περιοχή του Καυκάσου όσο και της Κριμαίας κατέφθαναν Πόντιοι πρόσφυγες προκειμένου να σωθούν από τις σφαγές των Τούρκων, ενώ χιλιάδες έφταναν στο Βατούμ ψηφίσματα Ποντίων από όλη τη Νότια Ρωσία για να διακηρύξουν την πίστη τους στην ανεξαρτησία του Πόντου. Έτσι το 1919 συμμετέχει στην Εθνοσυνέλευση των Ποντίων του Βατούμ, της οποίας εχρημάτισε και τελευταίος πρόεδρος, με σκοπό την αποκατάσταση του Πόντου και τη δημιουργία ανεξάρτητης-αυτόνομης Δημοκρατίας. Το 1920 έρχεται στην Αθήνα συμμετέχοντας στις προσπάθειες της κυβέρνησης Βενιζέλου, επισκέπτεται το Παρίσι και το Λονδίνο αργότερα, επικεφαλής της Επιτροπής Εθνικής Αμύνης και αγωνίζεται με κάθε τρόπο για την ανεξαρτησία του Πόντου. Για όλες αυτές τις προσπάθειες καταδικάστηκε ερήμην στον «δι’ αγχόνης» θάνατο από τα δικαστήρια ανεξαρτησίας της Αμάσειας (20-9-1921).
    Το Σεπτέμβριο του 1922 έρχεται πρόσφυγας στην Ελλάδα όπου γίνεται θερμός προστάτης των προσφύγων που κατέφυγαν εδώ μετά τη μικρασιατική καταστροφή (1922) και τη συνθήκη της Λωζάνης (1923). Ασχολείται ενεργά με την πολιτική και από το 1923 εκλέγεται συνεχώς Βουλευτής Θεσσαλονίκης. Εργάστηκε στο Υπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας όπου για 32 ολόκληρα χρόνια στάθηκε στο πλευρό των προσφύγων, ενώ χρημάτισε και Υπουργός Πρόνοιας επί κυβερνήσεως Φιλελευθέρων από το 1930-1932.
    Το 1936 κατέφυγε στην Αγγλία, αποστρεφόμενος τη δικτατορία που επιβλήθηκε στη χώρα μας, όπου ερευνώντας πολλές βιβλιοθήκες και μάλιστα του Παν/μίου της Οξφόρδης, διαρκώς αρθρογραφούσε σε διάφορες εφημερίδες για τα δίκαια της Ελλάδας εμψυχώνοντας τους Έλληνες στον αγώνα τους εναντίον των δυνάμεων της γερμανικής κατοχής.
    Μετά το τέλος του πολέμου και την επιστροφή του στην Ελλάδα πολιτεύθηκε και πάλι, επανεκλέγει Βουλευτής και τέλος διετέλεσε Υπουργός Βορείου Ελλάδος.
    Υπήρξε απλός και ταπεινός στη ζωή του, αμερόληπτος στις κρίσεις του και δίκαιος, τίμιος στο χαρακτήρα και ευθύς, αλλά πάνω από όλα φλογερός Πόντιος. Παροιμιώδης θα μείνει η φράση του «Ξηρανθήτω ημίν ο λάρυγξ, εάν επιλαθώμεθά σου ω πάτριος Ποντία γη !Υπήρξε επίσης ένας από τους ιδρυτές της Επιτροπής μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή