Το Άϊχολ είναι
μια τοποθεσία κοντά στο Μπαντάμι,
που ήδη έχω γράψει για τα σπήλαια του, και στην οποία υπάρχουν 125 ναοί από
ψαμμόλιθο που ανήκουν στην αρχιτεκτονική που ονομάζεται Δυτική Chalukya και
η οποία αντανακλά και ενσωματώνει επιρροές από τις γειτονικές της περιοχές.
Π.χ.Οι ναοί έχουν καμπυλωτούς πύργους με τυφλά αψιδώματα που τα βρίσκουμε
κυρίως στην δυτική και κεντρική Ινδία, παραστάδες με ένθετες εσοχές που
συνηθίζονται στην νότια, ενώ το στυλ
Deccan περιλαμβάνει μπαλκόνι με
καθίσματα , γωνιακό γείσο και επικλινείς στέγες, όπως επίσης και τα περίτεχνα
σκαλιστά ταβάνια και κολώνες.
Το πιο ίσως χαρακτηριστικό κτήριο της περιοχής είναι ο
ναός Durga που δεν είναι γνωστό σε πιο θεό ήταν αφιερωμένος και το
όνομα του αναφέρεται σε φρούριο και όχι στην ομώνυμη θεά, γιατί από ότι
φαίνεται είχε χρησιμοποιηθεί κάποτε σαν στρατιωτικό φυλάκιο. Κατασκευάστηκε στα
τέλη του 7ου και αρχές 8ου αιώνα.
Από τον πύργο
στην οροφή του ιερού (Shikhara) έχει μείνει μόνο η βάση του.
Στην πρόσοψη του αλλά
και στην βεράντα της εισόδου οι κολώνες όπως και στους τοίχους υπάρχουν διακοσμήσεις με αγάλματα και ανάγλυφα ζευγαριών σε ερωτικές
περιπτύξεις.
Εξ ίσου πλούσια διακοσμημένα είναι και τα ταβάνια με πιο
χαρακτηριστική την εικόνα ενός
Naga που είναι μυθική
θεότητα σαν φίδι και κρατάει στο δεξί χέρι της μια γιρλάντα λουλουδιών, και όχι
την ουρά της όπως φαίνεται σε πρώτη ματιά, και στο αριστερό πιατέλα προσφοράς
με καρπούς της γης, περιστοιχίζεται δε από γυναίκες συνοδούς.
Στο περιστύλιο που βρίσκεται γύρω από τον κυρίως ναό
υπάρχουν σε εσοχές του τοίχου εξαιρετικής αισθητικής αγάλματα θεοτήτων όπως του
Σίβα με τον ταύρο
Nandi(Α), του
Narasimha, απεικόνιση του
Βισνού σαν άνθρωπος-λιοντάρι(Β), ο
Βισνού
σαν Varaha που
είναι το αγριογούρουνο που έσωσε τον κόσμο από τον κατακλυσμό , κρατώντας στο
χέρι την μεγάλη
θεά Devi ενώ με το πόδι
εξουδετερώνει ένα φίδι (
D),
η
θεά Durga επιτίθεται στον δαίμονα βουβάλι. Το πόδι του αγάλματος και τα όπλα της θεάς έχουν
καταστραφεί (
E) .
Ο επόμενος αξιόλογος ναός είναι ο
ναός Ladkhan και η βεράντα και αυτού έχει κολώνες διακοσμημένες με ζευγάρια. Ονομάζεται και
Lad Khan από το όνομα ενός μουσουλμάνου πρίγκιπα που τον είχε μετατρέψει σε κατοικία και είναι από τους παλαιότερους του Άϊχολ κατασκευασμένος τον 5ο αιώνα.
Το σχέδιο του ναού είναι απλούστερο και στο κέντρο του, όπως
και σε πολλούς άλλους ναούς υπάρχει ένα άγαλμα
Nandi
που είναι το συμβολικό ζώο που κυκλοφορεί ο Σίβα.
Είναι ενδιαφέρον ότι πολλές φορές είδαμε πιστούς να
πλησιάζουν το αυτί του αγάλματος και να ψιθυρίζουν τις επιθυμίες τους, όπως
ακριβώς οι χριστιανοί που μιλάνε στις
εικόνες!
Στο τοίχο υπάρχουν τα εμβλήματα της δυναστείας των Chalukyas
που είναι το αγριογούρουνο, ένα λουλούδι του λωτού και ένα ηλιακό δίσκο πάνω
από αυτό, και ένα κυκλικό αντικείμενο, μάλλον καθρέπτης μπροστά από αυτό.
Σε άλλο σημείο υπάρχουν και άλλα βασιλικά σύμβολα που είναι
η ομπρέλα και τα σταυρωτά
chauris
(με αυτά διώχνουν τις μύγες)
Τέλος υπάρχουν και γλυπτά με καθημερινές στιγμές των
ανθρώπων όπως η απεικόνιση με το
ζευγάρι σε τρυφερό εναγκαλισμό.
Το Pattadakal απέχει 10 km από το Aihole
.
Εδώ υπάρχει ένα συγκρότημα ναών του 8ου αιώνα που αποτελεί
ένα ενδιαφέροντα αρχιτεκτονικό συνδυασμό ρυθμών βορά και νότου.
Ανήκει και αυτό στα
μνημεία της πολιτιστικής κληρονομιάς της ανθρωπότητας της; UNESCO.
Το Pattadakal αποτελούσε
την πρωτεύουσα της δυναστείας των Chalukyas όπου γίνονταν και οι στέψεις των
βασιλέων της.
Oι δίδυμοι
ναοί
Kadasiddeshvara (πρόσοψη και πλάι) και
Jambulinga είναι σχεδόν παρόμοιοι και στο μέτωπο του πύργου ο δεύτερος έχει μια μεγάλη ομάδα χορού με απεικόνιση των
Shiva , Nandi και
Parvati. Μια
παρόμοια ομάδα στο άλλο ναό έχει σε μεγάλο βαθμό καταστραφεί.
Ο ναός
Galaganath διαθέτει μια
χαρακτηριστική κεκλιμένη στέγη στο πέρασμα για τις τελετουργίες γύρω από το ναό
Ο ναός Sangameshwara ονομάζεται
έτσι από το όνομα του βασιλιά που τον κατασκεύασε(696-733) και είναι ημιτελής.
Ο ναός Virupaksha και ο δίδυμος
μικρότερος ναός του Mallikanjuna κατασκευάστηκαν
από δύο αδελφές βασίλισσες (733-746)
Είναι από τους σημαντικότερους και πιο περίτεχνα και πλούσια
διακοσμημένους σε όλο αυτό το συγκρότημα.
Ο
Virupaksha έχει και αυτός στο
εσωτερικό του ένα άγαλμα
Nandi ενώ
στο ταβάνι υπάρχει ένα εξαιρετικό και πολύπλοκο ανάγλυφο με τον θεό του ήλιου
Surya
με το ακτινοβόλο στέμμα του να οδηγεί το άρμα του στους ουρανούς.
Ο ηνίοχος του χωρίς πόδια Aruna (Αυγή), κρατάει τα ηνία από 7 άλογα που αντιπροσωπεύουν τις
μέρες της εβδομάδας ενώ η άμαξα περιστοιχίζεται στο μπροστινό της μέρος από
σύννεφα ενώ ένα πλήθος θεοτήτων γεμίζει
το σύνολο.
Στα πόδια του Surya οι τοξότες προσωποποιούν το φως της
Αυγής, της οποίας σαν βέλη οι ακτίνες διαλύουν το σκοτάδι.
Οι κολώνες στο
εσωτερικό είναι διακοσμημένες με ένα σωρό ποικίλα θέματα σαν το παραπάνω που δείχνει σκηνές μάχης.
Ένα άγαλμα της
Durga
σε ένα μικρό ιερό του ναού συγκεντρώνει τα βλέμματα θαυμασμού των επισκεπτών
για την εξαιρετική ζωντάνια και τον
ρεαλισμό της σύνθεσης .Η
Durga σκοτώνει τον δαίμονα βουβάλι ο
οποίος απεικονίζεται ως μια ανθρώπινη φιγούρα με κέρατα βουβαλιού.
Αλλά και το εξωτερικό του ναού είναι διακοσμημένο με αγάλματα όπως αυτό του
Σίβα με την ασκητική μορφή του, με λυμένα τα μαλλιά που θριαμβεύει
επάνω στον δαίμονα της άγνοιας.
Ένα άλλο ανάγλυφο απεικονίζει την προσωποποίηση ως κοιλαρά
νάνου ,μιας από τις 9
nidhi,
που αποτελούν τους θησαυροφύλακες του
θεού της υγείας και του πλούτου και γενικά σχετίζονται με την καλή τύχη και την
γενναιοδωρία της γης.
Οι Nidhis
εμφανίζονται με σάκους με χρήματα, με λουλούδια, νομίσματα, ή - όπως εδώ
- με ένα κοχύλι .
Η Νίντι είναι
πλούσια ντυμένη, και κάθεται "άνετα" σε μια πλατφόρμα με λιοντάρια. Στο
δεξί του χέρι κρατά το κοχύλι , από το οποίο ξεκινά μια γιρλάντα η οποία περνά πάνω από το κεφάλι
της. Τα σκαλίσματα της γιρλάντας μοιάζουν με το σώμα ενός φιδιού , το
οποίο συχνά συνδέεται με το υπέδαφος και τους θησαυρούς που φυλάει.
Τέλος παρόμοιος με τον Virupaksha είναι και ο
δίδυμος ναός του ο Mallikanjuna.
Στην φωτογραφία είναι η ανατολική του όψη και δίπλα του στα
δεξιά είναι ο μικρός ναός Kashivishvanatha
σε χαρακτηριστικό βόρειο στύλ αρχιτεκτονικής ενώ ο Mallikanjuna
αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα αρχιτεκτονικής Deccan.
ΤΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ
Στο τέλος θα σε μισήσω από ζήλεια για τα ταξίδια (όχι επειδή διαφωνούμε, αυτό με κρατάει ζωντανό και φίλο σου)...
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην ηλικία σου είχα πάει με τις ανταλλαγές φοιτητών στην Γερμανία και μετά είχα πάει μόνο στην Αγγλία, το Παρίσι και την Αίγυπτο.
ΔιαγραφήΓι΄αυτό μην ζηλεύεις, έχεις μέλλον μπροστά σου,και αν σου αρέσουν τα ταξίδια θα βρεις και τον χρόνο και τα χρήματα γι΄αυτά περικόπτοντας δαπάνες που πολλοί δεν αντιλαμβάνονται όταν τις κάνουν.
Πχ εδώ και 20 χρόνια έχω κόψει το τσιγάρο ενώ κάπνιζα 1 1/2 με 2 πακέτα την ημέρα.
Έχεις καταλάβει πόσα ταξίδια κάνεις με αυτά τα ανόητα και σε καταστρεπτικό σκοπό ξοδευμένα χρήματα;
Πριν από χρόνια δε είχα μαζέψει λεφτά για να αλλάξω το αυτοκίνητο μου οπότε προέκυψε η ευκαιρία για ένα ταξίδι στην Λατινική Αμερική.
Όπως καταλαβαίνεις έμεινα άλλα τόσα χρόνια από αυτά που είχε, με το ίδιο αμάξι!
Στην ηλικία μου (μπήκα στα 40 προχτές)... Πάντως ΟΚ έχω γυρίσει την Ευρώπη ως ξεναγός δεν έχω παράπονο... Για το τσιγάρο τι να πω, το γύρισα στο ηλεκτρονικό... Και αυτοκίνητο δεν έχω σκοπό να αγοράσω ειδικά προς το παρόν...
ΔιαγραφήΑκριβώς για αυτή την ηλικία λέω!
ΔιαγραφήΠου βρίσκεσαι στην ηλικία που το επάγγελμα σου τρώει πολλές ώρες την μέρα αν θέλεις να αποκτήσεις μια θέση στον επαγγελματικό σου χώρο,τα παιδιά είναι μικρά και τα έξοδα αυξημένα και οι προτεραιότητες είναι άλλες.
Όπως λέω και στην κόρη μου δεν φύτρωσα μεγάλος πέρασα και εγώ από όλα αυτά τα στάδια και ξέρω πολύ καλά τις δυσκολίες που περνάει κανείς στα καλύτερα του χρόνια.
Αααα ώστε το αγριογούρουνο μάς έσωσε απ' τον κατακλισμό!
ΑπάντησηΔιαγραφήΓι΄αυτό και είχε πρωτοκαθεδρία στην κιβωτό του Νώε!
Διαγραφή