Δευτέρα, 3 Σεπτεμβρίου 2012

ΣΤ΄-ΙΝΔΙΑ-ΧΑΜΠΙ, Η ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΝΙΚΗΣ



 Το Χάμπι είναι μια μοναδικής ομορφιάς περιοχή, όπου αναπτύχτηκε  σε μια μεγάλη της  έκταση,  ή πρωτεύουσα Vijayanagara (πόλη της νίκης), από Ινδουιστές κυβερνήτες  για πάνω από διακόσια χρόνια,  με κορυφαία χρόνια ακμής από το 1510 έως το 1542.
Η περιοχή επιλέχτηκε λόγω της στρατηγικής της θέσης, γιατί το ένα όριο της είναι ποτάμι και τα άλλα 3 λόφοι που εύκολα από εκεί  μπορούν να αποκρουστούν επιθέσεις εχθρών.
Η πόλη είχε φτάσει τους 500.000 κατοίκους και ήταν τότε η δεύτερη σε πληθυσμό πόλη μετά το Πεκίνο και διπλάσια από την μεγαλύτερη ευρωπαϊκή πόλη, που ήταν τότε το Παρίσι, καταλαμβάνοντας έκταση 40 τ. χιλιομέτρων.
Η πόλη καταστράφηκε το 1565 από τους μουσουλμάνους εισβολείς.
Το Χάμπι ανήκει και αυτό στα μέρη που συμπεριλαμβάνονται στην διεθνή πολιτιστική κληρονομιά της ανθρωπότητας από την UNESCO.


 Μέσα στο σημερινό χωριό υπάρχει ο ναός Virupaksha, με την δεσπόζουσα στον χώρο, λόγω του ύψους της των 53 μέτρων gopura. H gopura είναι η είσοδος στον ναό και ενώ αρχικά ήταν συνήθως χαμηλή, κατά τον 12 αιώνα έφτασε στην αρχιτεκτονική της νότιας Ινδίας σε μεγάλα ύψη. Στο εξωτερικό της είναι διακοσμημένη με πλήθος ανάγλυφων αγαλμάτων. Μετά την είσοδο και την πρώτη αυλή υπάρχει και δεύτερη μικρότερη  gopura που οδηγεί σε μια δεύτερη αυλή.
 Στο προαύλιο κυκλοφορούσε και ένας εκπαιδευμένος ελέφαντας που αν του έδινες φαγώσιμο το έτρωγε ενώ αν του έδινες νομίσματα τα έδινε στο αφεντικό του!
Ο ναός  είναι αφιερωμένος στην θεά Pampa και στον σύζυγο της Σίβα, οι κολώνες του δε έχουν διαφορετικά γλυπτά με τον θεό Γκανές στο κέντρο και διαθέτει πλούσια εικονογράφηση εσωτερικά.
Ο περίστυλος διάδρομος αποτελείται από μονολιθικές κολώνες που έχουν και αυτές περίτεχνα σκαλισμένα αγάλματα.




 Έξω από το ναό είναι το παζάρι του χωριού και αφού το μοσχαράκι της φωτογραφίας, μου έδωσε μια κουτουλιά, γιατί προφανώς του έκλινα τον δρόμο, μου κόλλησε ένας πανέξυπνος πιτσιρικάς και με το μπλα-μπλα του με κατάφερε να πάρω ένα ξύλινο κουτί που μου ήταν  παντελώς άχρηστο γιατί θαύμασα την ικανότητα του σαν πωλητή που την διαπίστωνες με την προσπάθεια του να σε πείσει  με μεγάλη ευφράδεια σε όλες τις ευρωπαϊκές γλώσσες!
 Νότια του λόφου Hemakuta υπάρχει ο μισοερειπωμένος ναός του Krishna του 1516 κτισμένος προς τιμήν στρατιωτικής νίκης του τότε βασιλιά.

 Από τα σημαντικότερα μνημεία της περιοχής είναι ο ναός Vittala είναι αφιερωμένος και αυτός σε μετενσάρκωση του Βισνού.
 Είναι ένα περιτοιχισμένο σύνολο με πολλές αίθουσες περίπτερα και ναούς του 15ου αιώνα μΧ.


 Μπαίνοντας στον χώρο από την ανατολική είσοδο βρισκόμαστε αρχικά μπροστά σε μια επιμήκη πλατφόρμα που στο τέλος της   υπάρχει το παγκοσμίως γνωστό πέτρινο άρμα, το  ratha, ένα από τα 3 όμοια που υπάρχουν στην Ινδία.

 Στην πραγματικότητα είναι ένα ιερό, με την εικόνα εντός του, του αετόμορφου θεού Γκαρούντα, που σύμφωνα με την ινδουιστική μυθολογία είναι το όχημα μεταφοράς του Βισνού. Το άρμα δίνει την εικόνα μονολιθικής κατασκευής αλλά στην πραγματικότητα αποτελείται από μεγάλα κομμάτια γρανίτη που οι ενώσεις τους έχουν κρυφτεί με επιδεξιότητα ανάμεσα στα εξωτερικά γλυπτά.
 Οι τροχοί του άρματος περιστρέφονται αλλά τις έχουν καθηλώσει για να αποφύγουν ζημιές από τους τουρίστες.
Οι μικροί ελέφαντες στην είσοδο προστέθηκαν τον 19 αιώνα ενώ επίσης τότε αφαιρέθηκε από την κορυφή ένας πυραμοειδής  πυργίσκος που υπήρχε από τούβλα.
 Βόρεια και πλάγια της πλατφόρμας πριν από το  άρμα,  είναι μια αίθουσα με κολώνες που την χρησιμοποιούσαν για θρησκευτικές τελετές.

 Μπροστά από το άρμα είναι ο ναός του 16ου αιώνα και η mahamandapa δηλαδή η μεγάλη  αίθουσα του ναού που περιλαμβάνει τέσσερις ανοικτές αίθουσες μέσα.
Η νότια, βόρεια και ανατολική είναι άθικτες. Η κεντρική δυτική αίθουσα κατέρρευσε, πιθανώς λόγω του εμπρησμού που ακολούθησε την πτώση της πρωτεύουσας μόλις 11 χρόνια αφότου κατασκευάστηκε ο ναός!
Στον ναό έχει γίνει εκτεταμένη αναστήλωση.
Ένα από τα ιδιαίτερα και γνωστότερα χαρακτηριστικά της μεγάλης αίθουσας είναι οι μουσικές κολώνες της. Κάθε κολώνα  περιμετρικά έχει 7 λεπτότερα κολωνάκια  που όταν τα κτυπάς με ένα ξύλο βγάζουν ένα μουσικό ήχο.
Οι Βρετανοί έκοψαν δύο για να δουν πως είναι μέσα και παράγουν τον ήχο και διαπίστωσαν πως είναι κοίλες εσωτερικά. Σήμερα βέβαια απαγορεύεται το κτύπημα για να αποφευχθούν φθορές.


 Η ανατολική αίθουσα που ονομάζεται των μουσικών διακοσμείται με γλυπτά μουσικών και χορευτών.
Η νότια διακοσμείται με μυθικά πλάσματα που ονομάζονται Yalis και τα οδηγεί ιππέας .


 Ο βασιλιάς πίθηκος Hanuman σύμμαχος του Ράμα στην μυθολογία του Ραμαγιάνα είναι ισχυρός και αντιμετωπίζει τους εχθρούς του ακόμα και με την ουρά του!
Στην βάση του ναού είναι  Πορτογάλοι με άλογα. Οι Πορτογάλοι ήταν οι πρώτοι Ευρωπαίοι που έφτασαν στην Ινδία,στα μέσα του 1498, και φαίνεται πως εντυπωσίασαν τους γλύπτες του ναού ώστε να τους απεικονίσουν σε αυτόν.
Στην στέγη, που έχει επιδράσεις από την Κίνα, υπάρχουν ειδικές υποδοχές για να μπαίνουν τα κοντάρια των σημαιών.

 Νοτιοανατολικά του ναού είναι  η Kalayna mantapa (η αίθουσα τελετών γάμου) μια ιδιαίτερα κομψή αίθουσα με εξαιρετικής ομορφιάς αγάλματα στις κολώνες με τα οποία επιτυγχάνεται να μην φαίνονται αυτές πόσο ογκώδεις είναι, και έτσι επιτρέπουν να υπάρχουν μεταξύ τους μεγάλα διαστήματα.
  Η αίθουσα ήταν για τις τελετές των συμβολικών γάμων των θεοτήτων του ναού. Πίσω από τον ναό υπάρχει και το ιερό της θεάς ενώ περιμετρικά σε όλο τον περίβολο υπάρχουν οι υπόστυλες σκήτες του ναού.
Δύο χιλιόμετρα από το σημερινό χωριό μέσα στα τείχη της πόλης, υπάρχουν τα ερείπια του παλατιού ,ναών και διοικητικών μεγάρων εκ των οποίων πολλά ήσαν από ξύλο και έχουν καταστραφεί.

 Διατηρείται σε καλή κατάσταση η μεγάλη εξέδρα, ύψους 10 μέτρων, από όπου οι βασιλείς κάθονταν σε διάφορες εορτές όπως επίσης και στις τελετές όταν προετοίμαζαν  πόλεμο. Η πλατφόρμα έχει ανάγλυφες διακοσμήσεις με σκηνές κυνηγίου. ιππείς, καμήλες, ελέφαντες κτλ

 Πιο πέρα επίσης υπάρχει και μια πισίνα με πολλαπλά σκαλοπάτια, η Pushkarani, που την τροφοδοτούσε με νερό ένα εκτεταμένο υδραυλικό σύστημα



 Ο ναός  Hazararama ήταν το βασιλικό παρεκκλήσι αφιερωμένο στον Ράμα και τα γλυπτά του αναφέρονται στο έπος αυτό. Οι μαύρες κολώνες του είναι από βαλσάτη και απεικονίζουν τον Βισνού στις διάφορες μορφές του.
Και εδώ το παρεκκλήσι του είναι διακοσμημένο με γλυπτά, με πιο χαρακτηριστικό αυτό που παριστάνει τον Κρίσνα παιδί.


 Αυτό όμως που είναι ιδιαίτερης αισθητικής γιατί αποτελεί ανάμιξη της ινδουιστικής αρχιτεκτονικής και της μουσουλμανικής είναι το Lotus Mahal ένα ιδιόμορφο κτίσμα, όλο από πέτρα, που φαίνεται πως αποτελούσε το μέρος των κοινωνικών συναναστροφών των γυναικών του παλατιού.

 Τέλος λίγο πιο πέρα ένα ακόμα επιβλητικό κτίσμα, είναι οι στάβλοι των ελεφάντων για τις τελετές .Έχουν 11 δωμάτια και το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που παρουσιάζουν είναι ότι οι τρούλοι που υπάρχουν στην στέγη είναι όλοι διαφορετικού σχήματος. Και αυτή η κατασκευή υποδηλώνει σαφή μουσουλμανική επίδραση.
Δίπλα στους στάβλους ήσαν οι στρατώνες της φρουράς των ανακτόρων


Στα νότια του Χάμπι υπάρχει το μονολιθικό άγαλμα Lakshmi Narasimba ύψους 6,7μ που απεικονίζει τον Βισνού κάτω από την κάλυψη της επτακέφαλης  Shesha που είναι ένα από τα κυρίαρχα όντα της δημιουργίας.
Το άγαλμα έχει αναστηλωθεί και το γρανιτένιο κομμάτι ανάμεσα στα γόνατα έχει προστεθεί για την σταθεροποίηση του.

ΤΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ


Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ


3 σχόλια:

  1. Απαντήσεις
    1. Οι φωτογραφίες είναι με απλές μηχανές τραβηγμένες από μένα και την κόρη μου και πολλές τραβήχτηκαν βιαστικά γιατί η υπόλοιπη ομάδα προχωρούσε και αν δεν την ακολουθούσες έχυνες και την ξενάγηση.

      Διαγραφή
  2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή