Ποτέ δεν τόλμησα να είμαι επαναστάτης στα νιάτα μου γιατί φοβόμουν πως έτσι θα γινόμουν συντηρητικός στα γεράματα-Robert Frost
Πέμπτη 30 Ιουλίου 2015
EFFIE GRAY, Η ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΗ ΠΑΡΘΕΝΟΣ
Τρεις πρόσφατες ταινίες που είδα μου γνώρισαν τρεις
ιδιαίτερα ξεχωριστές γυναίκες, από διαφορετικές εποχές και από διαφορετικά κράτη
που μέχρι τότε δεν γνώριζα την ύπαρξη τους .
Στο προηγούμενο ποστ μου εξ αιτίας της ταινίας Battle For Sevastopol ασχολήθηκα με την ηρωική δράση της Ρωσίδας LyudmilaPavlichenko
στον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο.
Η δεύτερη ταινία είχε για θέμα μια γυναίκα που σε μια άκρως πουριτανική εποχή και κοινωνία κατάφερε να
σηκώσει το ανάστημα της και να διεκδικήσει τα δικαιώματα της στην ζωή.
Σε ένα μικρό ρόλο εμφανίζεται αγνώριστη και η Κλαούντια Καρντινάλε.
Η Effie Gray (1828-1897)
όταν έγινε 20 χρονών παντρεύτηκε τον πλούσιο,σημαντικό και διακεκριμένο κριτικό
τέχνης και συγγραφέα John
Ruskin, ο οποίος όταν αυτή ήταν 12 χρονών είχε γράψει γι΄αυτήν την
φανταστική νουβέλα The King of the Golden River .
Ένα χρόνο μετά τον γάμο τους ο Ruskin λόγω ασθενείας της, που στην ταινία αποδίδεται σε
φαρμακευτική αγωγή που της είχε δώσει η πεθερά της , την άφησε στο σπίτι και
πήγε με τους γονείς του στις Άλπεις για να γράψει το 3ο και 4ο μέρος του βιβλίου του Modern
Painters.
Η κοινωνικοποίηση της νεαρής γυναίκας έγινε στην Βενετία στα
τέλη του 1849 στην οποία είχε πάει με τον άνδρα της και στην οποία αυτός
αγνοώντας την, ασχολείτο με την έρευνα για την συγγραφή του βιβλίου τουThe Stones of Venice.
Στην Αγγλία ο ζωγράφος
Millais την χρησιμοποίησε σαν μοντέλο για τον πίνακα του The Order of Release, (1852 TateGalery) Σε αυτόν απεικονίζεται
η σύζυγος ενός επαναστάτη της εξέγερσης των Ιακωβιτώνμε την διαταγή της αποφυλάκισης του.
Ο Millais είχε
γίνει γνωστός το 1850 για το αμφιλεγόμενο τότε έργο του Christ in the House of His Parents
γιατί απεικόνιζε ρεαλιστικά τον Χριστό σε ένα ακατάστατο λαϊκό ξυλουργείο.
Συνδέθηκε ιδιαίτερα με τον Millais, που ήταν προστατευόμενος του συζύγου της, όταν αυτός συνόδευσε
το ζεύγος στην Σκωτία για να ζωγραφίσει το πορτρέτο του άνδρα της. Εκεί ο Millais ζωγράφισε πολλά σκίτσα της και ερωτεύθηκε ο
ένας τον άλλο.
Γυρίζοντας στην Αγγλία με την δικαιολογία ότι θα επισκεφτεί
τους γονείς της το 1854 επέστρεψε στον Ruskin την βέρα της και κατέθεσε αγωγή για ακυρότητα του γάμου
της λόγω του ότι αυτός δεν είχε
ολοκληρωθεί εξ αιτίας ανίατης ανικανότητας του συζύγου της.
Ήταν ακόμα μετά 6 χρόνια γάμου παρθένα!
Το κοινωνικό σκάνδαλο που δημιουργήθηκε ήταν πολύ μεγάλο και
τελικά ο γάμος ακυρώθηκε το 1854.
Τα αίτια για την μη
ολοκλήρωση του γάμου της είναι ασαφή και όπως έγραψε αργότερα στον πατέρα της η
Έφη:
"Ισχυρίστηκε διάφορους λόγους, το μίσος στα παιδιά,
θρησκευτικά κίνητρα, η επιθυμία του να διατηρήσει την ομορφιά μου, και, τέλος,
τον τελευταίο χρόνο μου είπε την πραγματική αιτία ... ότι είχε φανταστεί τις γυναίκες πως ήσαν
αρκετά διαφορετικές από αυτό που είδε,
και ότι ο λόγος που δεν είχε επαφή με
την σύζυγός του ήταν επειδή ήταν
αηδιασμένος με την εικόνα που είδε , το πρώτο βράδυ στις 10 του Απρίλη. "
Ο Ruskin
επιβεβαίωσε τα παραπάνω στη δήλωσή του προς τον δικηγόρο του κατά τη διάρκεια
της διαδικασίας ακυρώσεως λέγοντας:
Μπορεί να θεωρηθεί παράξενο το γεγονός ότι θα μπορούσα να
απέχω από μια γυναίκα που για τους περισσότερους ανθρώπους ήταν τόσο ελκυστική.
Όμως, αν και ήταν όμορφη στο πρόσωπο , η προσωπικότητα της δεν μπορούσε να διεγείρει το πάθος.
Διάφορες εξηγήσεις έχουν δώσει οι βιογράφοι του για αυτήν
την ιστορία μεταξύ των οποίων ότι ο Ruskin
γνώριζε το γυναικείο σώμα μόνο από τα αρχαία ελληνικά αγάλματα οπότε του δημιούργησε αποστροφή η εικόνα του
τριχωτού εφηβαίου της Έφης και ίσως η εικόνα της εμμήνου ρύσεως της. Επίσης έχει γραφτεί η υπόνοια πως τον έλκυαν μόνο κορίτσια
προεφηβικής ηλικίας, αν και δεν υπάρχει
κανένα γεγονός πως ο Ruskin είχε σεξουαλική σχέση με
οποιοδήποτε άτομο στην ζωή του .
Το 1858 η μητέρα της δεκάχρονης Rose
La Toucheζήτησε από τον Ruskin, 39
ετών τότε,να διδάξει στην κόρη της
σχέδιο και ζωγραφική.
Ο Ruskin σταδιακά την ερωτεύθηκε και το 1867 όταν έγινε 18
ετών την ζήτησε σε γάμο αλλά αυτή του είπε να περιμένει μέχρι να γίνει 21 ετών.
Τελικά το 1872 αρνήθηκε και μετά μια μακρόχρονη ασθένεια πέθανε
σε ηλικία 27 ετών. Όλα αυτά βύθισαν τον Ruskin σε απόγνωση και τον οδήγησαν σε σοβαρές ψυχολογικές κρίσεις και παραληρηματικά οράματα.
Μετά ένα χρόνο από το διαζύγιο η Έφη παντρεύτηκε τον Millais και απέκτησε μαζί του 8 παιδιά.
Ο Millais
εκλέχτηκε ως μέλος της Βασιλικής Ακαδημίας Τεχνών και έγινε και Πρόεδρος της το
έτος του θανάτου του. Έγινε βαρονέτος και ήταν ο πρώτος καλλιτέχνης που
τιμήθηκε με κληρονομικό τίτλο.
Στην πουριτανική εποχή πάντως που ζούσε η Έφη το διαζύγιο της με ένα επιφανές μέλος της
κοινωνίας όπως ο Ruskin, είχε σαν αποτέλεσμα να την αποκλείσουν από κοινωνικές εκδηλώσεις στις οποίες
συμμετείχε και η βασίλισσα Βικτώρια
ενώ προηγουμένως ήταν κοινωνικά πολύ δραστήρια. Μόνο μετά τον θάνατο του
Millais και με την παρέμβασης της κόρης της Βικτώριαπριγκίπισσας Louise,
μπόρεσε πλέον να παραβρεθεί σε εκδηλώσεις που ήταν και η βασίλισσα.
Δεκαέξι μήνες μετά το
θάνατο του Millais ,πέθανε και η Έφη στις 23 Δεκεμβρίου του 1897 και θάφτηκε
στο νεκροταφείο Kinnoull στο Περθ, που απεικονίζεται στο έργο του MillaisVale of Rest.
Ο πρίγκιπας της Ουαλίας, ο μέτεπειτα βασιλιάς Εδουάρδος ο VII
προέδρευσε μια επιτροπής για την κατασκευή ενός αγάλματος του Millais
το οποίο και τοποθετήθηκε στην πρόσοψη της National Gallery of British Art (σήμερα
Tate Britain). Το 2000 το μετέφεραν στο
πίσω μέρος του κτηρίου.
Άσχετα από τα προβλήματα που είχε ο Ruskin με την σεξουαλικότητα του, δεν έπαψε να είναι ένα πολυτάλαντο
πρόσωπο.
Το 1871, ίδρυσε την δική
του σχολή Τεχνών στην Οξφόρδη TheRuskinSchoolofDrawing & amp; FineArt. Οι διαλέξεις του ήσαν
ιδιαίτερα δημοφιλείς έτσι ώστε να αναγκάζεται να τις δίνει δύο φορές, μία για
τους σπουδαστές και ξανά για το κοινό, κυκλοφορούσαν δε αμέσως τυπωμένες.
Έχει γράψει πάνω από 250 μελέτες από κριτική τέχνης, και ιστορία
μέχρι για θέματα γεωλογίας και ορνιθολογίας,
όπως επίσης και για μυθολογία, μόλυνση
του περιβάλλοντος, ταξιδιωτικά, θέματα πολιτικής οικονομίας και κοινωνικών μεταρρυθμίσεων.
Οι εργασίες του έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες και διάφοροι συγγραφείς αλλά και επιστήμονες έχουν αναγνωρίσει την επίδραση του
στο έργο τους όπως ο Proustπου
μετέφρασε έργα του στα γαλλικά, ο OscarWilde,ο T.S.Eliot , ο W.B.Yeats, αρχιτέκτονες όπως ο LeCorbusier, και ο WalterGropiusή ακόμα και πολιτικοί όπως
στις μέρες μας ο ηγέτης των Εργατικών Tony Benn.
Ο Tolstoy μάλιστα είχε πεί ότι είναι ένας από τους
πιο αξιοσημείωτους άνδρες όχι μόνο στην Αγγλία
και στην γενιά μας, αλλά από όλο τον κόσμο και απ΄ όλες τις εποχές Πέθανε 80 ετών το 1900.
Εγώ όταν αστειεύομαι λέω την αλήθεια.Είναι το πιο αστείο πράγμα στον κόσμο.
George Bernard Shaw
Ανάλαφρο συγγραφικό ύφος δεν σημαίνει αλαφρόμυαλη ή ελαφρόκαρδη κρίση.Σημαίνει απλώς απέχθεια της σοβαροφάνειας και της βλοσυρότητας. Με απωθεί και με τρομάζει πάντα η σοβαροφάνεια ,γιατί προδίδει πενία πνεύματος, γιατί αποτελεί το τελευταίο καταφύγιο των ανεγκέφαλων. Το χιούμορ είναι το ισχυρότερο τονωτικό του μυαλού και το λαμπρότερο λουλούδι του ανθρώπινου πολιτισμού. Ιδιαίτερα όταν υπονομεύει συνειδητά τον ίδιο τον διακινητή του.
Θόδωρος Χατζηπανταζής (Θόδωρος Κρητικός) Ομότιμος Καθηγητής Θεατρολογίας.
Η σοβαρότητα δεν αποκλείει το γέλιο. Δεν υπήρξε, άλλωστε, καμία αληθινά σοβαρή προσωπικότητα στην παγκόσμια ιστορία χωρίς χιούμορ. Θα σας θυμήσω και την αφρικανική παροιμία: "το να είσαι σοβαρός είναι να μην είσαι και τόσο σοβαρός "
Peter Brook.
Τι απεχθάνεστε στις ανθρώπινες σχέσεις;Την έλλειψη χιούμορ.
Γαλάτεια Σαράντη Ακαδημαϊκός 1920-2009
Η σοβαρότητα είναι το τελευταίο καταφύγιο των ρηχών.
Oscar Wilde
Πως πέθαναν οι Θεοί του Ολύμπου; Από τα γέλια, όταν άκουσαν κάποιον να ισχυρίζεται ότι είναι ο ένας και μοναδικός θεός.
Ίσως αν ξέρατε να γελάτε, να στέλνατε στον διάβολο όλες τις μεταφυσικές παρηγορίες σας-και πρώτη πρώτη την ίδια την μεταφυσική
Νίτσε
«Συγχώρεσε, Κύριε, τα μικρά αστεία που κάνω σε βάρος Σου και θα συγχωρέσω το μεγάλο αστείο που κάνεις σε βάρος μου»
Robert Frost (1874-1963)
«Κοινή λογική και αίσθηση του χιούμορ είναι το ίδιο πράγμα, που κινείται με διαφορετικές ταχύτητες. Η αίσθηση του χιούμορ είναι απλά κοινή λογική που χορεύει»
William James (1842-1910) Αμερικανός φιλόσοφος.
«Αν θέλεις να κάνεις εχθρούς, προσπάθησε ν' αλλάξεις κάτι»
Woodrow WilsonΑμερικανός πρόεδρος (1913-1921).
Η σάτιρα είναι ένας τρόπος επιθετικής συμπεριφοράς που κρύβει μέσα του (και συχνά φανερώνει με πολλή αυθάδεια)μια δόση κακίας…. Σάτιρα αθώα δεν υπάρχει, δεν είναι δυνατόν να υπάρξει, αφού πάντα πληγώνει επικρίνει και στηλιτεύει.
Μου θυμίζουν βοσκό που συγκεντρώνει όλα τα πρόβατα σε ένα μαντρί.
Εμίρ Κουστουρίτσα
Η λέξη Θεός για μένα δεν είναι τίποτα άλλο παρά η έκφραση της ανθρώπινης αδυναμίας, η Βίβλος μία συλλογή αξιότιμων, αλλά ακόμη πρωτόγονων θρύλων, οι οποίοι είναι ωστόσο αρκετά παιδιάστικοι. Καμία ερμηνεία, όσο λεπτή, δεν μπορεί να το αλλάξει αυτό.
Άλμπερτ Αϊνστάιν 1954
Κάθε θρησκεία είναι ασύμβατη με τη δημοκρατία όταν ισχυρίζεται ότι η ίδια κατέχει την απόλυτη αλήθεια και αρνείται κάθε αμφισβήτηση. Δώστε την εξουσία σε έναν ισλαμιστή, σε έναν χριστιανό ευαγγελιστή, σε έναν υπερορθόδοξο Εβραίο ή σε έναν ινδουιστή χαμένο στις παραισθήσεις του, και θα δείτε μπρος στα μάτια σας τον θάνατο της ελευθερίας και του ανθρώπου. Ο κόσμος μας είναι ανεξήγητος, μας ξεπερνάει, και η ελευθερία είναι η μοναδική μας μοίρα, γιατί αυτό μάς υπαγορεύει η ανθρώπινη φύση μας. Όταν κάποιος έλθει να σας πει ότι η δική του θρησκεία είναι η λύση, σκέφτεται ότι εσείς που τον ακούτε είστε το πρόβλημα.
Καμέλ Νταούντ Αλγερινός συγγραφέας και δημοσιογράφος
Δεν θα πέθαινα ποτέ για τις ιδέες μου, γιατί μπορεί να έκανα λάθος
Μπέρτραντ Ράσελ
Θέλει ο θεός να εμποδίσει το κακό μα δεν είναι ικανός;
Τότε δεν είναι παντοδύναμος.
Μπορεί αλλά δεν θέλει;
Τότε δεν είναι πανάγαθος.
Και θέλει και μπορεί;
Τότε γιατί υπάρχει το κακό;
Δεν θέλει ούτε μπορεί;
Τότε γιατί τον αποκαλούμε θεό:
ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ
e-mail:atheofobos_blog@yahoo.gr
Τα ωραιότερα μέρη της γης είναι πάντα αυτά που δεν είδες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου