Ποτέ δεν τόλμησα να είμαι επαναστάτης στα νιάτα μου γιατί φοβόμουν πως έτσι θα γινόμουν συντηρητικός στα γεράματα-Robert Frost
Δευτέρα 3 Αυγούστου 2015
ΓΑΛΛΙΚΗ ΣΟΥΙΤΑ- Η ΜΕΓΑΛΗ ΜΕΤΑΘΑΝΑΤΙΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
Η τρίτη ταινία από την οποία πληροφορήθηκα για την ύπαρξη μιας ακόμα σημαντικής
γυναίκας, της συγγραφέως Ιρέν
Νεμιρόβσκι, ήταν η Γαλλική σουίτα που βασίστηκε σε ένα βιβλίο της που ανακαλύφτηκε 62 χρόνια
μετά την συγγραφή του και έγινε αμέσως παγκόσμιο μπεστ σέλερ.
Η ταινία Suite Française (Γαλλική σουίτα )
του 2015 είναι μια Αγγλο-Γαλλο-Βελγική
συμπαραγωγή και παίζουν οι Michelle Williams, Kristin Scott Thomas, Matthias Schoenaerts, Sam Riley, Ruth Wilson, Lambert
Wilson και Margot Robbie. Η υπόθεση της ταινίας
διεξάγεται στον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο μετά την κατοχή της Γαλλάς από τους Γερμανούς και είναι το ρομάντζο μιας Γαλλίδας ,της οποίας ο άνδρας αγνοείται από το μέτωπο, με ένα Γερμανό που εγκαθίσταται στο σπίτι της που κατοικεί με την πεθερά της.
Η Ιρέν
Νεμιρόφσκι (Irene Nemirovsky) ήταν Ουκρανή, εβραϊκής καταγωγής που
γεννήθηκε στο Κίεβο το 1903. Ο πατέρας της ήταν μεγαλοτραπεζίτης
και λόγω του ότι οι μπολσεβίκοι τον είχαν επικηρύξει πήρε την οικογένεια του και κατέφυγε αρχικά
στην Μόσχα ,μετά στον Ελσίνκι και το 1919 τελικά στο Παρίσι. Σπούδασε στην Σορβόννη φιλολογία.
Παντρεύτηκε το 1926 ένα τραπεζίτη και απέκτησε δύο κόρες την
Ντενίζ το 1929 και την Ελισάβετ το 1939.
Το πρώτο της βιβλίο David
Golder, το έστειλε σε ένα εκδότη βάζοντας μια διεύθυνση ποστ ρεστάντ
και γράφοντας μόνο το επώνυμο της χωρίς διεύθυνση . Μόλις το
διάβασαν στον εκδοτικό οίκο έψαξαν να βρουν τον/ή την συγγραφέα και έφτασαν να
δημοσιεύσουν αγγελίες στις εφημερίδες λόγω του ότι αυτή τότε ήταν απασχολημένη με το πρώτο παιδί της και
δεν είχε πάει να πάρει την απάντηση τους. Το βιβλίο γραμμένο στα 26 χρόνια της είχε αμέσως μεγάλη επιτυχία και γυρίστηκε ταινία
από τον Julien
Duvivier το 1930, με τον μεγάλο τότε ηθοποιό Harry Baur .
Τον επόμενο χρόνο επίσης το βιβλίο της Le
Bal γυρίστηκε και αυτό ταινία. Παρά το ότι ήταν πλέον μια αναγνωρισμένη συγγραφέας, ακόμα
και από αντισημίτες συγγραφείς όπως ο Robert
Brasillach ,η γαλλική
πολιτεία το 1938 της αρνήθηκε την γαλλική υπηκοότητα.
Το 1939 βαπτίστηκε Καθολική και έγραφε στα ακραία
εθνικιστικά περιοδικά Candide και Gringoire. Προφανώς η οικογενειακή της ιστορία με την φυγή
τους από την Ρωσία την είχε οδηγήσει σε δεξιές απόψεις.
Μετά την έναρξη του πολέμου το Gringoire συνέχισε να
δημοσιεύει άρθρα της και έτσι κατάφερνε να εξασφαλίζει τα απολύτως αναγκαία
έσοδα για την οικογένεια της, μιας και από το 1940 τα βιβλία της δεν μπορούσαν
να εκδίδονται γιατί είχαν απαγορευτεί και ο άντρας της ως Εβραίος είχε απολυθεί
από την τράπεζα που δούλευε.
Καθώς οι Γερμανοί πλησίαζαν στο Παρίσι αρχικά αυτή παρέμεινε
στο σπίτι της, φορώντας το κίτρινο άστρο στο στήθος της και έστειλε τα παιδιά της στην νταντά τους σε ένα χωριό
στην Βουργουνδία στο οποίο πήγε τελικά
και αυτή. Σε αυτό την συνέλαβε η γαλλική αστυνομία του Βισύ και από ένα κέντρο
μεταγωγών αρχικά στην Κεντρική Γαλλία, την έστειλαν με την αμαξοστοιχία
"Πομπή 6", στοιβαγμένη σε ένα βαγόνι 40 ατόμων με άλλες 119 γυναίκες ,στο Άουσβιτς όπου και πέθανε από τύφο μετά από ένα μήνα, σύμφωνα με την επίσημη
εκδοχή, αλλά από ότι φαίνεται στην πραγματικότητα εκτελέστηκε. Ο άντρας της στάλθηκε
και αυτός στο ίδιο στρατόπεδο και οδηγήθηκε αμέσως στο θάλαμο αερίων. (ΣΤ΄
ΑΟΥΣΒΙΤΣ-ΜΠΙΡΚΕΝΑΟΥ- Η ΑΠΟΚΟΡΎΦΩΣΗ ΤΗΣ ΦΡΙΚΗΣ)
Τα παιδιά της τα είχε η νταντά τους Σεσίλ Μισό και αυτή τα εμπιστεύτικε στα χέρια της μητέρας της
μαντάμ Μιτέν. Η αστυνομία όμως
έψαχνε να βρει τα μικρά κορίτσια στο δημοτικό σχολείο όπου φοιτούσαν. Τα έκρυψε
η δασκάλα και στη συνέχεια η μαντάμ Μιτέν
ξήλωσε από τα ρούχα τους το κίτρινο άστρο του Δαβίδ και μαζί τους διέσχισε τη μισή Γαλλία. Έφτασαν στην περιοχή του
Μπορντό, όπου και κρύφτηκαν ως το τέλος
του πολέμου.
Τα δύο κορίτσια κουβαλούσαν μαζί τους στις μετακινήσεις τους
μια βαλίτσα με οικογενειακά κειμήλια. Ανάμεσα σε αυτά ήταν και ένα δερμάτινο
σημειωματάριο με πολύ μικρά γράμματα. Τα δύο κορίτσια δεν το είχαν διαβάσει γιατί
νόμιζαν ότι ήταν το ημερολόγιο
της μητέρας τους μετά την κατοχή και θεωρούσαν πως θα ήταν πολύ επώδυνο γι΄ αυτές να το διαβάσουν.
Στα τέλη του 1990 έχοντας αποφασίσει να δωρίσουν τα χαρτιά της μητέρας τους στο Institut Memoires de l'Edition
Contemporaine η Ντενίζ (στην
φωτογραφία) προτού παραδώσει το χειρόγραφο αποφάσισε να το δακτυλογραφήσει. Έτσι διάβασε προηγουμένως το
σημειωματάριο και διαπίστωσε ότι είναι
δύο νουβέλες που αναφέρονται στην ζωή στην Γαλλία την περίοδο μεταξύ 4 Ιουνίου
1940, λίγο πριν την συνθηκολόγηση με τους Γερμανούς και 1 Ιουλίου 1941.
Η πρώτη νουβέλα του βιβλίου, Καταιγίδα τον Ιούνιο, περιγράφει τις στιγμές της κατάρρευσης του
μετώπου. Η δεύτερη, με ανατριχιαστική ηρεμία, μας δίνει το κλίμα της Κατοχής
και την προσπάθεια των ανθρώπων να προσαρμοστούν στο νέο καθεστώς και να
συνεχίσουν τη ζωή τους. Τελειώνει με την αναχώρηση των γερμανικών στρατευμάτων
της περιοχής για το ρωσικό μέτωπο ως εξής: «Σε λίγο, στο δρόμο απ' όπου είχε περάσει
το γερμανικό σύνταγμα δεν έμεινε παρά λίγη σκόνη».
Στις σημειώσεις της η Νεμιρόφσκι
έγραφε πως σχεδίαζε να συνεχίσει, ανάλογα με την εξέλιξη του πολέμου, με άλλες 3
νουβέλες μέχρι το τέλος του, το οποίο :"Είναι πραγματικά στην αγκαλιά των θεών, δεδομένου ότι
εξαρτάται από το τι θα συμβεί."
Το βιβλίο κυκλοφόρησε το 2004 και έγινε μπέστ σέλερ ,
μεταφράστηκε δε σε 38 γλώσσες και μέχρι το 2008 είχε πουλήσει 2,5 εκατ.
αντίτυπα.
Για πρώτη δε φορά το βραβείο
Renaudot
απονεμήθηκε σε συγγραφέα που έχει πεθάνει.
«Το ωραιότερο βιβλίο της χρονιάς γράφτηκε εξήντα δύο χρόνια
πριν» έγραψε ο «Nouvelle
Observateur» στις 21 Οκτωβρίου 2004.
Τον Ιανουάριο 2006 η κόρη της Ντενίζ σε μια συνέντευξη στο
BBC είπε:
«Για μένα, να ξέρετε η μεγαλύτερη χαρά μου είναι ότι το
βιβλίο διαβάζεται. Είναι ένα
εξαιρετικό συναίσθημα να έχουν φέρει τη
μητέρα μου πίσω στη ζωή. Αυτό δείχνει ότι οι Ναζί δεν κατάφεραν να την
δολοφονήσουν. Δεν είναι εκδίκηση, αλλά είναι μια νίκη ».
Η προσχώρηση της στον
καθολικισμό, και η γενικά αρνητική απεικόνιση των Εβραίων στα γραπτά της, έχουν οδηγήσει μερικούς να την χαρακτηρίζουν με τον όρο self-hating
Jew .
Η Ιρέν Νεμιρόφσκι,
σε συνέντευξή της σε δημοσιογράφο σιωνιστικού εντύπου, στα 1929 είχε απαντήσει
χαρακτηριστικά:
"Με κατηγορούν για αντισημιτισμό; Ελάτε τώρα, αυτό
είναι παράλογο! Εγώ η ίδια είμαι Εβραία και το λέω σε όποιον είναι πρόθυμος να
ακούσει! Σε κάθε περίπτωση, στο βιβλίο μου έτσι τους είδα τους
Εβραίους"
ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΗΣ ΙΡΕΝ ΝΕΜΙΡΟΒΣΚΙ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Ο
κύριος των ψυχών(μυθιστόρημα):
Μετάφραση Εφη Κορομηλά Εκδόσεις Πατάκη, 2007
Ο χορός(μυθιστόρημα): Μετάφραση Εφη Κορομηλά Εκδόσεις Εξάντας, 1987
Το
παιδί-θαύμα(νουβέλα): Μετάφραση Εφη Κορομηλά Εκδόσεις
Πατάκη, 2006
Εγώ όταν αστειεύομαι λέω την αλήθεια.Είναι το πιο αστείο πράγμα στον κόσμο.
George Bernard Shaw
Ανάλαφρο συγγραφικό ύφος δεν σημαίνει αλαφρόμυαλη ή ελαφρόκαρδη κρίση.Σημαίνει απλώς απέχθεια της σοβαροφάνειας και της βλοσυρότητας. Με απωθεί και με τρομάζει πάντα η σοβαροφάνεια ,γιατί προδίδει πενία πνεύματος, γιατί αποτελεί το τελευταίο καταφύγιο των ανεγκέφαλων. Το χιούμορ είναι το ισχυρότερο τονωτικό του μυαλού και το λαμπρότερο λουλούδι του ανθρώπινου πολιτισμού. Ιδιαίτερα όταν υπονομεύει συνειδητά τον ίδιο τον διακινητή του.
Θόδωρος Χατζηπανταζής (Θόδωρος Κρητικός) Ομότιμος Καθηγητής Θεατρολογίας.
Η σοβαρότητα δεν αποκλείει το γέλιο. Δεν υπήρξε, άλλωστε, καμία αληθινά σοβαρή προσωπικότητα στην παγκόσμια ιστορία χωρίς χιούμορ. Θα σας θυμήσω και την αφρικανική παροιμία: "το να είσαι σοβαρός είναι να μην είσαι και τόσο σοβαρός "
Peter Brook.
Τι απεχθάνεστε στις ανθρώπινες σχέσεις;Την έλλειψη χιούμορ.
Γαλάτεια Σαράντη Ακαδημαϊκός 1920-2009
Η σοβαρότητα είναι το τελευταίο καταφύγιο των ρηχών.
Oscar Wilde
Πως πέθαναν οι Θεοί του Ολύμπου; Από τα γέλια, όταν άκουσαν κάποιον να ισχυρίζεται ότι είναι ο ένας και μοναδικός θεός.
Ίσως αν ξέρατε να γελάτε, να στέλνατε στον διάβολο όλες τις μεταφυσικές παρηγορίες σας-και πρώτη πρώτη την ίδια την μεταφυσική
Νίτσε
«Συγχώρεσε, Κύριε, τα μικρά αστεία που κάνω σε βάρος Σου και θα συγχωρέσω το μεγάλο αστείο που κάνεις σε βάρος μου»
Robert Frost (1874-1963)
«Κοινή λογική και αίσθηση του χιούμορ είναι το ίδιο πράγμα, που κινείται με διαφορετικές ταχύτητες. Η αίσθηση του χιούμορ είναι απλά κοινή λογική που χορεύει»
William James (1842-1910) Αμερικανός φιλόσοφος.
«Αν θέλεις να κάνεις εχθρούς, προσπάθησε ν' αλλάξεις κάτι»
Woodrow WilsonΑμερικανός πρόεδρος (1913-1921).
Η σάτιρα είναι ένας τρόπος επιθετικής συμπεριφοράς που κρύβει μέσα του (και συχνά φανερώνει με πολλή αυθάδεια)μια δόση κακίας…. Σάτιρα αθώα δεν υπάρχει, δεν είναι δυνατόν να υπάρξει, αφού πάντα πληγώνει επικρίνει και στηλιτεύει.
Μου θυμίζουν βοσκό που συγκεντρώνει όλα τα πρόβατα σε ένα μαντρί.
Εμίρ Κουστουρίτσα
Η λέξη Θεός για μένα δεν είναι τίποτα άλλο παρά η έκφραση της ανθρώπινης αδυναμίας, η Βίβλος μία συλλογή αξιότιμων, αλλά ακόμη πρωτόγονων θρύλων, οι οποίοι είναι ωστόσο αρκετά παιδιάστικοι. Καμία ερμηνεία, όσο λεπτή, δεν μπορεί να το αλλάξει αυτό.
Άλμπερτ Αϊνστάιν 1954
Κάθε θρησκεία είναι ασύμβατη με τη δημοκρατία όταν ισχυρίζεται ότι η ίδια κατέχει την απόλυτη αλήθεια και αρνείται κάθε αμφισβήτηση. Δώστε την εξουσία σε έναν ισλαμιστή, σε έναν χριστιανό ευαγγελιστή, σε έναν υπερορθόδοξο Εβραίο ή σε έναν ινδουιστή χαμένο στις παραισθήσεις του, και θα δείτε μπρος στα μάτια σας τον θάνατο της ελευθερίας και του ανθρώπου. Ο κόσμος μας είναι ανεξήγητος, μας ξεπερνάει, και η ελευθερία είναι η μοναδική μας μοίρα, γιατί αυτό μάς υπαγορεύει η ανθρώπινη φύση μας. Όταν κάποιος έλθει να σας πει ότι η δική του θρησκεία είναι η λύση, σκέφτεται ότι εσείς που τον ακούτε είστε το πρόβλημα.
Καμέλ Νταούντ Αλγερινός συγγραφέας και δημοσιογράφος
Δεν θα πέθαινα ποτέ για τις ιδέες μου, γιατί μπορεί να έκανα λάθος
Μπέρτραντ Ράσελ
Θέλει ο θεός να εμποδίσει το κακό μα δεν είναι ικανός;
Τότε δεν είναι παντοδύναμος.
Μπορεί αλλά δεν θέλει;
Τότε δεν είναι πανάγαθος.
Και θέλει και μπορεί;
Τότε γιατί υπάρχει το κακό;
Δεν θέλει ούτε μπορεί;
Τότε γιατί τον αποκαλούμε θεό:
ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ
e-mail:atheofobos_blog@yahoo.gr
Τα ωραιότερα μέρη της γης είναι πάντα αυτά που δεν είδες
Τι έπαθες μεγάλε;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤρίτη ανάρτηση που δεν είναι εναντίον του ΣΥΡΙΖΑ;
Μην λες μεγάλη κουβέντα όλο και κάτι ετοιμάζεται!
ΔιαγραφήΔυστυχώς ο κυβερνητικός θίασος είναι ανεξάντλητος!