Δευτέρα 2 Ιανουαρίου 2023

ΟΙ 50 ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ 2022 ΑΠΟ ΤΗ GUARDIAN




Παρά το γεγονός ότι το 2022 περισσότερες από 300 ταινίες διανεμήθηκαν στις κινηματογραφικές αίθουσες, η πτώση των εισιτηρίων ήταν σημαντική. Το 2019 είχαν κοπεί 9.536.000 εισιτήρια ενώ το 2022 μόνο 5.557.000 , δηλαδή 42% κάτω. Βέβαια το 2021 λόγω της πανδημίας είχαν φτάσει να πέσουν στα 3.067.000. Η πτώση των εισιτηρίων το 2022 πιθανώς να οφείλεται και στο ότι, λόγω του ότι οι ταινίες γυρίστηκαν εν μέσω της πανδημίας, δεν ήταν ίσως αντίστοιχης ποιότητας με αυτές πριν από αυτήν.
Πάντως μια ενδιαφέρουσα λίστα από τις ταινίες που κυκλοφόρησαν και ξεχώρισαν από τους κριτικούς κινηματογράφου, σε Μεγάλη Βρετανία και Ηνωμένες Πολιτείες,δημοσιεύει η εφημερίδα Guardian.
 Στους Ελληνικούς κινηματογράφους έχουν προβληθεί μέχρι το τέλος του χρόνου 30 (60%) από τις 50, Από τις 30 που έχουν προβληθεί έχω δει 15 , αλλά έχω δει και 2 ακόμη από αυτές  που δεν έφτασαν στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Σε όσες έχω δει, γράφω μια σύντομη δική μου κριτική, βαθμολογώντας την ταινία από το 0 έως το 5.
Σε όσες έχουν προβληθεί το λίνκ παραπέμπει στην κριτική του Αθηνοράματος.
Βέβαια οι προτιμήσεις του κοινού δεν έχουν κάποια ιδιαίτερη σχέση με τις ταινίες της παρακάτω λίστας, εκτός του Top Gun: Maverick που με 282987 εισιτήρια ήρθε δεύτερο, μετά το Minions 2-Η άνοδος του Γκρού που έφτασε τα 336872.
Οι εμπορικότερες ταινίες της χρονιάς ήταν οι παραγωγές της Marvel της DC, των franchise και των κινουμένων σχεδίων.
 
50. Βαγόνι Αριθμός 6 (Γιούχο Κουοσμάνεν)
Ταινία χαμηλών τόνων που αποδίδει με μεγάλη τρυφερότητα τις σχέσεις από την αναγκαστική συμβίωση στο τραίνο των πρωταγωνιστών της. 3

49. Top Gun: Maverick (Τζόζεφ Κοζίνσκι)
Το σίκουελ της ταινίας του 85 έχει πετύχει να έχει όλα τα επιμέρους στοιχεία που οι φανατικοί του Το Γκάν περίμεναν τόσα χρόνια να έχει, και για τον λόγο αυτό βλέπεται ευχάριστα από το κοινό που δεν το απασχολεί ο έντονος μιλιταρισμός του ούτε οι κραυγαλέες απιθανότητες του. 2 ½
 
48. Παρίσι, 13ο Διαμέρισμα (Ζακ Οντιάρ)
Μια ταινία ανθρωπίνων σχέσεων με ωραία φωτογραφία αλλά που πετυχαίνει να συνεπάρει τον θεατή.  2

47. Το Γεγονός (Οντρέ Ντιγουάν)
Αριστουργηματική ταινία που βασίζεται σε υπαρκτή κατάσταση τότε στην Ευρώπη, με την απαγόρευση των εκτρώσεων, που δυστυχώς υφίσταται ακόμα σε ένα βαθμό στην Ιταλία και την Πολωνία. Η Οντρέ Ντιγουάν κατάφερε χωρίς δραματικές εξάρσεις να δώσει στην ταινία χάρις και στην ερμηνεία της Αναμαρία Βαρτολομέι ατμόσφαιρα σασπένς που μόνο σε θρίλερ βλέπουμε  5
 
46. Glass Onion: Στα Μαχαίρια (Ράιαν Τζόνσον)
Ένας κινηματογραφικός αχταρμάς που βασίζεται στην αισθητική του Στα Μαχαίρια συνδυασμένη με τις κλασσικής δομής ταινίες  whodunit και την τελική έκβαση ταινιών με εκρηκτική κατάληξη 2 ½

45. Vortex (Γκασπάρ Νοέ)

44. Η Γυναίκα Βασιλιάς (Τζίνα Πρινς-Μπάιδιγουντ)
Χολυγουντιανό ιλουστρασιόν κατασκεύασμα με στόχο κυρίως τις φεμινίστριες, ίδίως τις μαύρες και το νεανικό κοινό που αρέσκεται σε γλυκανάλατες ιστορίες με μάχες.  1

43. Brian and Charles (Τζιμ Άρτσερ)

42. We (Αλίς Ντιόπ)

41. Όλα Πήγαν Καλά (Φρανσουά Οζόν)
Παρά το βασικά δυσάρεστο θέμα του για πολλούς η ταινία καταφέρνει με φινέτσα να πάρει με το μέρος της τον θεατή.  3

40. Benediction (Τέρενς Ντέιβις)
 
39. Νύχτα της Φωτιάς (Τατιάνα Χουέζο)

38. Small Body (Λάουρα Σαμάνι)

37. Μεγάλη Απόδραση (Σεμπάστιαν Μέιζε)

36. A Banquet (Ρουθ Πάξτον)

35. All Quiet on the Western Front (Έντουαρντ Μπέργκερ)
Ρεαλιστική και με ένα πολύ καλό καστ απόδοση του κλασσικού αυτού έργου 3

34. Δεσμοί Γυναικών (Μαχαμάτ - Σαλέχ Χαρούν)
 
33. All That Breathes (Σάουνακ Σεν)

31. Εγκλήματα του Μέλλοντος (Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ)  Ανεκδιήγητο!   0

30. Ο Χειρότερος Άνθρωπος στον Κόσμο (Γιόακιμ Τρίερ)Remaining
 
29. The Souvenir Part II (Τζοάνα Χογκ)

27. No Bears (Τζαφάρ Παναχί)

26. Λευκός Θόρυβος (Νόα Μπάουμπακ)
Δεν ξέρω το βιβλίο στο οποίο βασίστηκε η ταινία, αλλά αυτή είναι ένα εν μέρει γοητευτικό αλαλούμ ενώ συχνά η μαύρη σάτιρα του είναι τελείως αναποτελεσματική.  2

25. The Gravedigger’s Wife (Κάνταρ Αϊντέρους Αχμέντ)

24. Fire of Love (Σάρα Ντόσα)

23. Descendant (Μάργκαρετ Μπράουν)

22. Νίτραμ (Τζάστιν Κέρζελ)

21. The Innocents (Έσκιλ Βογκτ)

20. Ο Άνθρωπος απ' τον Βορρά (Ρόμπερτ Έγκερς)
Μια κλασσική ιστορία εκδίκησης στην εποχή των Βίκινγκς με κάστ γνωστών ηθοποιών και αισθητικά ωραίες εικόνες   2 ½
 
19. Επίσημη Συμμετοχή (Γκαστόν Ντιπράτ & Μαριάνο Κον)
Υπόγεια σάτιρα της κινηματογραφικής βιομηχανίας με ένα επιτυχημένο τρίο πρωταγωνιστών. 2 ½

18. Αισθάνομαι Ζωντανός (Όλιβερ Ερμάνους)

17. You Won’t Be Alone (Γκόραν Στολέβσκι)

16. Mass (Φραν Κρανζ)

15. Bones and All (Λούκα Γκουαντανίνο)

14. Στην Αυλή του Σχολείου (Λορά Γουαντέλ)

13. Τα Πνεύματα του Ινισέριν (Μάρτιν ΜακΝτόνα)
Οι Colin Farrell και  Brendan Gleeson πετυχαίνουν να σκιαγραφήσουν δύο μοναδικά πρόσωπα σε αυτήν την πρωτότυπη ταινία με μαύρο χιουμορ.  2 ½

12. Moonage Daydream (Μπερτ Μόργκεν)

11. Funny Pages (Όουεν Κλάιν)
 
10. Απόφαση Φυγής (Παρκ Τσαν-γουκ)
Ταινία αργή, αρκετά δυσνόητη για τον δυτικό θεατή που δυστυχώς είναι μακριά από το old boy.  1 ½

9. Ανάμνηση (Απιτσατπόνγκ Βερεσεθάκουλ)

8. The Wonder (Σεμπαστιάν Λελιό)

7. RRR (Σ. Σ. Ρατζαμούλι)

6. Φύγαμε! (Πανάχ Παναχί)

5. Πίτσα Γλυκόριζα (Πολ Τόμας Άντερσον)
Σενάριο δήθεν ψαγμένο, ατελείωτη κουραστική διάρκεια, πρωταγωνίστρια με μέλλον, καλή μουσική αλλά γενικά μια ταινία που απορείς για την λογική αυτών που επένδυσαν λεφτά για να γυριστεί.  1
 
4. Φυγή (Γιόνας Πόερ Ράσμουνσεν)

3. Παράλληλες Μητέρες (Πέδρο Αλμοδόβαρ)
H ταινία είναι μια γνήσια κινηματογραφική απόλαυση κλασσικού τύπου και ενώ στην ουσία θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μελόδραμα, ο Αλμοδόβαρ καταφέρνει με δεξιοτεχνικό τρόπο να το αποφύγει, έχοντας βέβαια και την βοήθεια ενός εξαιρετικού κάστ ηθοποιών.  4

2. The Quiet Girl (Κολμ Μπάιριντ)
Αρκετά υπερεκτιμημένη ταινία, χωρίς ιδιαίτερη πλοκή, με τις διακοπές στην Τουρκία ενός χωρισμένου πατέρα με την κόρη του, που παίζει μια χαρισματική 11χρονη που επιλέχτηκε από άλλες 600 υποψήφιες για τον ρόλο. 2 ½ 
 
Στο πρόσφατο ποστ μου ΟΙ 100 ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ SIGHT & SOUND. έχω δημοσιεύσει και άλλες κινηματογραφικές λίστες που έχω δημοσιεύσει στο παρελθόν.
 
Ενδιαφέρουσα είναι η διαφορά των απόψεων μεταξύ των κριτικών των ΗΠΑ με αυτούς του ΗΒ.
Στην λίστα με τις καλύτερες 30 ταινίες του 2022 από το New Yorker μόνο 5 υπάρχουν στην λίστα του  Guardian, στην οποία δεν συμπεριλαμβάνεται καν το Aftersun!
Πρώτο σε αυτήν την λίστα είναι το Benediction (στην θέση 40 στην αγγλική) , και οι υπόλοιπές 4 είναι οι δύο ταινίες του Τζαφάρ Παναχί στην θέση 4 το No Bears  (27) και στην 6 και στις δύο,το Φύγαμε!
Οι άλλες δύο είναι στην θέση 25 το RRR  (7) και στην 29 το Descendant (23)
 
   


Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου