Έχει
ενδιαφέρον να δούμε ποιες ήταν οι καλύτερες ταινίες του 2023 που έχουν
προβληθεί στην χώρα μας, σύμφωνα με την γνώμη 4 από τους πιο αξιόλογους
κινηματογραφικούς κριτικούς, του Θοδωρή
Κουτσογιαννόπουλου (ΘΚ) της Lifo, του Κωνσταντίνου Καϊμάκη (KΚ) της Athens
Voice και των κριτικών στο ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ Χρήστου Μήτση (ΧΜ) και Γιάννη
Καντέα-Παπαδόπουλο (ΓΚΠ)
Οι 4 κριτικοί επέλεξαν συνολικά από 22 ταινίες για τις 10 καλύτερες της
χρονιάς.
Με
μαύρα γράμματα είναι οι ταινίες που δεν έχω δει, με κόκκινα αυτές που έχω δει και με πράσινα
μια σύντομη δική μου κριτική και βαθμολόγηση στην κλίμακα 0-5. Μετά τα αρχικά
των κριτικών ο αριθμός είναι η σειρά που έχουν επιλέξει ο καθένας την ταινία.
Και
οι 4 συμφωνούν σε τρείς ταινίες ότι πρέπει
να συμπεριληφθούν στις 10, συμφωνούν δε πως η ΠΡΩΤΗ θέση ανήκει στη
Ζώνη Ενδιαφέροντος (The Zone of Interest)
του Τζοναθαν
Γκλέιζερ Σε
όλη την ταινία είναι εμφανές, βασικά από τα μονίμως μακρινά πλάνα (δεν υπάρχει
ούτε ένα γκρο πλαν) ότι η επιλογή του σκηνοθέτη είναι να περάσει στον θεατή την
αντίστιξη μεταξύ της φρίκης του στρατοπέδου, που μόνο το ακούμε, και της ανέφελης
οικογενειακής ζωής του Ες δίπλα σε αυτό που επιβεβαιώνει την κοινοτοπία του
κακού της Χ.Αρέντ. Μαζί
με την μουσική υπόκρουση στην αρχή και το τέλος αυτό το πετυχαίνει αλλά μετά
την πρώτη ώρα επειδή η ταινία δεν έχει κάποια κορύφωση αρχίζει και κουράζει τον
θεατή. 3
Οι
άλλες δύο είναι:
Tar του Τοντ Φιλντ ΘΚ2 ΚΚ 2 ΧΜ 2
ΓΚΠ 3
Μια σκληρή απεικόνιση
της αποδόμησης μιας κορυφαίας διευθύντριας ορχήστρας κλεισμένης στην εγωιστική
της αυταρέσκεια με την εξαιρετική Μπλάνσετ στον καλύτερο ρόλο της σταδιοδρομίας
της 3
Ανατομία Μιας Πτώσης (Anatomie d Une Chute / Anatomy of a Fall) της Ζιστίν
Τριέ ΘΚ 4 ΚΚ3 ΧΜ 5 ΓΚΠ
8
Χάρις στους
εξαιρετικούς πρωταγωνιστές αλλά και στο καταπληκτικό σενάριο της η ταινία αυτή
σε σχέση με την πλοκή της θυμίζει Χιτσκοκ και όσον αφορά τις σχέσεις του
ζευγαριού ταινίες του Μπέργκμαν. Ίσως η καλύτερη ταινία του Ευρωπαϊκού
κινηματογράφου φέτος. 4
3 συμφωνούν σε 2 ταινίες
Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού ( Killers of the Flower Moon) του Μάρτιν
Σκορτσέζε ΚΚ 4 ΧΜ 4 ΓΚΠ 6
Σχεδόν σε 3 ½ ώρες, ο
Σκορτσέζε με βασικούς πρωταγωνιστές τον εξαιρετικό Ρόμπερτ Ντε Νίρο αλλά και
τον ισάξιο Λεονάρντο Ντι Κάπριο, καταφέρνει σε μια ταινία να μας δώσει την
εικόνα μιας Αμερικής που το χρήμα αποκτημένο με κάθε τρόπο αποτελεί το βασικό
συστατικό για την εκπλήρωση του Αμερικανικού ονείρου, μαζί με την εικόνα μιας
αναπτυσσόμενης επαρχιακής πόλης με ουσιαστική έλλειψη νόμου, αλλά και τη εικόνα
της έναρξης επιβολής του νόμου από το κράτος με την δημιουργία του FBI. Όλα
αυτά γίνονται ταυτόχρονα με την ανάπτυξη μιας προσωπικής ιστορίας που τα
συνδέει. Θα έλεγα ότι αν ο Τζων Φόρντ με τις ταινίες του δημιούργησε τον μύθο
για την κατάκτηση της Δύσης, ο Σκορτέζε με αυτή την ταινία κατάφερε να τον
αποδημήσει, καθώς ανέδειξε την ύπαρξη μιας υπάρχουσας και κληρονομικά
διατηρούμενης βίας στην αμερικανική κοινωνία που δεν έχει καμία μυθική
διάσταση. Το ιδιοφυές τέλος της ταινίας, στο οποίο εμφανίζεται και ο ίδιος,
αποτελεί ένα εκπληκτικό εύρημα που αποδεικνύει πως η βία αυτή γίνεται τελικά
ανώδυνη και αποδεκτή όταν μεταβάλλεται σε θέαμα και ακρόαμα. 5
Πεσμένα
Φύλλα (Kuolleet Lehdet / Fallen Leaves) του Άκι Καουρισμάκι
ΚΚ 6 ΓΚΠ 9 ΧΜ 10
Ο Καουρισμάκι κατάφερε με αυτή την ταινία του να αποδείξει
πως ένα απλό και συνηθισμένο θέμα στα χέρια ενός ικανού μέτρ μπορεί να γίνει
ένα κινηματογραφικό αριστούργημα χάρις στον επιδέξιο συνδυασμό εικόνας, μουσικής
και ηθοποιών που με την έκφραση των προσώπων τους, παρά με τον διάλογο, μπορούν
να μας μεταδώσουν πλήρως τα συναισθήματα τους.4
Σε 6 συμφωνούν οι δύο από τους τρεις κριτικούς
Οπενχάιμερ (Oppenheimer) του Κρίστοφερ Νόλαν ΘΚ 3 ΚΚ 9
Ευτυχώς πριν να δω την
ταινία είχα δει την τηλεοπτική σειρά Μανχάταν και είχα γνωρίσει τα περισσότερα
από τα πρόσωπα που, με καταιγιστικό ρυθμό, εμφανίζονται στην ταινία και τα
οποία δεν είναι γνωστά στους περισσότερους θεατές . Ο Νόλαν θεωρεί δεδομένο ότι
ο θεατής γνωρίζει τόσο τις διαδικασίες των επιτροπών που ελέγχουν την πολιτική
δράση Oppenheimer όσο και τα διάφορα πρόσωπα που σχετίζονται μαζί του και
σκιαγραφεί με συνεχή χρονική εναλλαγή τα γεγονότα της ζωής και το πετυχαίνει,
αποσπώντας εξαιρετικές ερμηνείες από τον Cillian Murphy και τον Robert Downey
Jr ενώ ο Matt Damon και η Emily Blunt είναι απλά επαρκείς στους ρόλους τους.
Προσωπικά η ταινία μου άρεσε, αν και θεωρώ ότι δεν απευθύνεται στο ευρύ
κοινό. 3
Τα Πνεύματα του Ινισέριν (The Banshees of Inisherin) του
Μάρτιν ΜακΝτόνα ΧΜ 3 ΓΚΠ 4
Μάρτιν ΜακΝτόνα ΧΜ 3 ΓΚΠ 4
Η επιτυχία της ταινίας
βασίζεται στο εξαιρετικό συνδυασμό του Colin Farrell με τον Brendan Gleeson και
στο μοναδικό τοπίο της Ιρλανδίας αλλά χωλαίνει στο απίθανο και παράλογο σενάριο
της. 2 ½
Περασμένες Ζωές
(Past Lives) της Σελίν Σονγκ ΘΚ 5
ΓΚΠ 7
Μια εξαιρετικής
ευαισθησίας ταινίας που με εξαιρετικό τρόπο η σκηνοθέτις μας δίνει με τις
εικόνες τα περίπλοκα συναισθήματα των ηρώων της. 3
Η Χώρα του Θεού ( Vanskabte Land / Godland) του Χλίνουρ
Πάλμασον ΓΚΠ 5 ΧΜ 6
Σε ένα καθηλωτικό και
μοναδικής ομορφιάς αλλά και αγριότητας τοπίο μια ιστορία που θα χρειαζόταν μια
καλύτερη ανάπτυξη των χαρακτήρων των ηρώων της. 2
Close του Λούκας Ντοντ ΘΚ
6 ΧΜ 8
Μια ταινία χαμηλών
τόνων αλλά έντονων συναισθημάτων τα οποία διαπιστώνουμε όχι από τους διαλόγους
αλλά από τις καταπληκτικές από κοντά λήψεις της κάμερας όταν εστιάζεται στα
πρόσωπα των δύο εξαιρετικών μικρών πρωταγωνιστών της . 3 ½
Στη Φωτιά (La Passion de Dodin Bouffant / The Pot au Feu)του Τραν Αν Χουνγκ ΘΚ 8 ΧΜ 9
Τέλος
υπάρχουν και ταινίες που αποτελούν πρόταση ενός μόνο κριτικού.
How to Have Sex της Μόλι Μάνινγκ Γουόκερ ΓΚΠ 2
Παρά τους ξέφρενους
ρυθμούς που κυριαρχούν στην ταινία, είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη η κινηματογραφική
ματιά της Μόλι Μάνινγκ Γουόκερ στην απεικόνιση των συναισθημάτων, κυρίως της
πρωταγωνίστριας από τις τρείς φίλες αλλά και των αγοριών της παρέας, που φτάνοντας
στην ενηλικίωση αντιμετωπίζουν το σεξ σαν κάποια υποχρέωση που δεν εμπλέκει,
όπως νομίζουν, το συναίσθημα. 4
Ξερά Χόρτα (Kuru Otlar
Üstüne) του Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν ΚΚ 5
Όλη η ομορφιά και η
αιματοχυσία (All the Beauty and the Bloodshed) της Λόρα Πόιτρας ΘΚ 7
Αρκετά χαοτική και
μακροσκελής εξιστόρηση της μποέμ και περιθωριακής ζωής της φωτογράφου Ναν
Γκόλντιν στην ΝΥ και της ακτιβιστικής δράσης της, εναντίον της οικογενείας των
φιλότεχνων Σάκλερ, που προκάλεσαν στις ΗΠΑ πλήθος εξαρτημένων από τα οποιοειδή,
εστιασμένη βασικά στην απόσυρση του ονόματος τους ως χορηγών σε διάφορα μεγάλα
μουσεία. Το πως η εταιρεία των Σάκλερ κατάφερε να πλουτίσει από την διάδοση των
οποιοειδών μας το εξηγεί καλύτερα η εξαιρετική μίνι σειρά Dopesick. 2
Το Μπλε Καφτάνι ( Bleu du Caftan / The Blue Caftan) της Μαριάμ Τουζανί ΧΜ 7
Τολμηρή θεματολογία
για την χώρα που γυρίστηκε με εξαιρετικά πλάνα στα οποία τα βλέμματα λένε πολύ
περισσότερα από τα στόματα αλλά λίγο κουραστική στην εξέλιξη της ταινία με τις
επαναλαμβανόμενες σκηνές της. 2 ½
Το
ήσυχο κορίτσι (An Cailín Ciúin / The Quiet Girl)
του Κόλουμ Μπερέιντ ΚΚ 8
Στο Γραφείο Καθηγητών (Das Lehrerzimmer/The Teachers
Lounge) ΘΚ 9
Συγκλονιστική ταινία
με πρωτότυπο θέμα και εξέλιξη σαν θρίλερ, καθώς η αλήθεια δεν οδηγεί πάντα στην
κάθαρση με την δικαίωση του θύματος 4
Ευλογία (Benediction) ΘΚ 10 του Τέρενς
Ντέιβις
Κουραστική βιογραφία
του ποιητή Σασούν και των γκαίη καλλιτεχνικών και λογοτεχνικών κύκλων του
Λονδίνου που ζούσε την εποχή του μεσοπολέμου και η οποία παρά τις ενσωματωμένες
σκηνές επικαίρων του Α΄Παγκ. Πολέμου, δεν πετυχαίνει να δώσει στο μη αγγλόφωνο
κοινό την αξία της αντιπολεμικής του ποίησης ούτε και τους λόγους στροφής του
στον καθολικισμό. 1
Επιστροφή στη Σεούλ (Retour à Séoul) του Νταβί
Τσου
ΓΚΠ 10
Ενδιαφέρουσα ταινία
με βασικό θέμα τα ανάμικτα συναισθήματα
της πρωταγωνίστριας που μετανάστευσε μακριά από την χώρα της και του
νανικού αμόρε της που παρέμεινε στην πατρίδα του. 2 ½
Το ήσυχο κορίτσι
(An Cailín Ciúin / The Quiet Girl)
του Κόλουμ Μπερέιντ ΚΚ 8
Ιερή
αράχνη (Holy Spider) του Αλί Αμπάσι ΚΚ 10
Συναρπαστική ταινία
στην ουσία καταγγέλλει τον επικρατούντα στην Περσία αντιφεμινισμό βασισμένο σε
μεγάλο βαθμό σε θρησκευτικές πεποιθήσεις 3 ½
Μερικές
ταινίες ακόμη που ξεχώρισαν κατά τους δύο κριτικούς του ΑΘΗΝΟΡΑΜΑΤΟΣ και
τον κριτικό της Athens Voice είναι:
(ΧΜ) Επιστροφή στη Σεούλ του Νταβί Τσου,
Περασμένες Ζωές της Σελίν Σονγκ,
Ο Εχθρός Δίπλα μου του Ροδρίχο Σορογκογιέν,
Εξαιρετική ταινία που αποτυπώνει με ιδιαίτερο τρόπο το
κλίμα ξενοφοβίας στην κλειστή και πρωτόγονη κοινωνία ενός χωριού και οι
αναπότρεπτες συνέπειες αυτής την κατάστασης. 3
Το
Τέρας (Kaibutsu
/ Monster)
του Χιροκάζου Κορεέντα,
Πινόκιο του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο,
Ιδιαίτερα καλόγουστη και με φαντασία απόδοση του παραμυθιού
που απευθύνεται πάντως περισσότερο σε ενήλικο κοινό. 3
Όλη η Ομορφιά και η Αιματοχυσία της Λόρα
Πόιτρας,
Ο
Καθεδρικός του Ρίκι
Ντ’Αμπρόουζ,
Shayda της Νόορα
Νιασάρι,
Η Απόδραση του 77 του Αλμπέρτο Ροντρίγκεζ,
Ρεαλιστική απεικόνιση της κατάστασης που επικρατούσε στις
φυλακές της Ισπανίας τα πρώτα χρόνια μετά την πτώση του Φράνκο και τον αγώνα
των κρατουμένων απέναντι στο φασιστικό καθεστώς που είχε διατηρηθεί εκεί, με
συγκλονιστικές ερμηνείες από τους πρωταγωνιστές της ταινίας. 3 ½
Ο Όρκος του Παμφίρ (Pamfir) του Ντμίτρο
Σουκολίτκι-Σάμπτσουκ.
Αρχικά η ταινία σε ξενίζει με το ιδιόρρυθμο περιβάλλον στο
οποίο ζουν ο ήρωες της, αλλά τελικά όταν φτάνει στον όρκο του Παμφίρ αποκτά μια
απόλυτα πανανθρώπινη διάσταση. 2 ½
Στο Γραφείο των Καθηγητών του Ίλκερ
Τσαλτάκ,
Ζάκρος του Φίλιππου
Κουτσαφτή,
Flux Gourmet του Πίτερ Στρίκλαντ
(KK) Τα
πνεύματα του Ινισέριν, του Μάρτιν ΜακΝτόνα
The Master gardener, του Πολ Σρέιντερ
Η κλασσική ιστορία του ανθρώπου που χάρις στο παρελθόν του
μπορεί να αντιμετωπίσει με επιτυχία προβλήματα του παρόντος. 2
Η Χώρα του Θεού, του Χλίνουρ Πάλμασον
Στη Φωτιά, του Τραν Αν
Χουνγκ
Ο Εχθρός Δίπλα μου, του Ροντρίγκο Σορογκογιέν
Η Αδελφότητα της Καπνιστής Σάουνας, της Άννα Χιντς
Όλη η Ομορφιά και η Αιματοχυσία, της Λόρα Πόιτρας
Το μπλε καφτάνι, της Μαριάμ Τουζανί
Στο γραφείο των καθηγητών, του Ιλκέρ Τσατάκ
Επιστροφή στη Σεούλ, του Ντέιβι Τσου
Εκτός
από 3 ταινίες που έχουν αναφερθεί παραπάνω (Η Χώρα του Θεού, Η Αδελφότητα
της Καπνιστής Σάουνας, και To
Tέρας) η LIFO αναφέρει και άλλες
7 που θεωρεί πως ανήκουν στις 10 ταινίες της χρονιάς που
πέρασαν απαρατήρητες κι αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία.
Πράγματι αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία επειδή έχω δει
μερικές από αυτές.
Captain Volkonogov Escaped O Σύντροφος Βολκονόγκοφ Aπέδρασε Μπορεί στα
σημερινά μάτια να φαίνεται εξωπραγματική η υπόθεση της ταινίας, η ιστορική όμως
πραγματικότητα δυστυχώς ήταν εκείνα τα χρόνια ήταν αυτή που με πολύ ρεαλισμό
παρουσιάζεται στην αξιόλογη αυτή ταινία. 3
Εmpire of Light Η Αυτοκρατορία
του Φωτός
Μια ταινία σε κινηματογράφο, για τον κινηματογράφο που
θυμίζει κλασσικές ταινίες του κινηματογράφου, με ένα καστ εξαιρετικών ηθοποιών
και την Ολίβια Κόλμαν να προσθέτει μια αξιομνημόνευτη ερμηνεία στην καριέρα
της. 3
Queen of the
Deuce H Bασίλισσα της Νέας Υόρκης
Driving Madeleine Ο Σοφέρ της Κυρίας Μαντλέν
Παρά το γεγονός ότι
από την αρχή είναι αρκετά προβλέψιμη η εξέλιξη της ιστορίας χάρις στους δύο
χαρισματικούς πρωταγωνιστές της την παρακολουθείς συνεχώς με ενδιαφέρον και
συγκίνηση. 3
Last Night of Amore Η Τελευταία Νύχτα του Φράνκο Αμόρε
Πρωτότυπο θρίλερ
δοσμένο με μια εξαιρετική νυκτερινή φωτογραφία που συμβάλλει ιδιαίτερα στην
δημιουργία ατμόσφαιρας. 2 ½
Diary of a
Fleeting Affair Το Χρονικό ενός Εφήμερου Έρωτα
Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου