Δευτέρα, 3 Νοεμβρίου 2008

Β-ΠΕΡΓΑΜΟΣ ΚΑΙ ΟΛΙΓΑ ΤΙΝΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΡΟΝΟ ΤΟΥ ΣΑΤΑΝΑ!




Πρόπλασμα της Περγάμου.Οι αριθμοί δείχνουν που ήσαν τα αντίστοιχα μνημεία.
.
Το ταξίδι μας στην ιστορία άρχισε με την επίσκεψη στην Πέργαμο της οποίας η Ακρόπολη ήταν το σπουδαιότερο κέντρο εποικισμού κατά την ελληνιστική και ρωμαϊκή εποχή και το Ασκληπιείο της ένα από τα μεγαλύτερα υγειονομικά κέντρα της εποχής .
Όπως σήμερα οι σλάβοι των Σκοπίων θέλουν να είναι απόγονοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου έτσι και στο παρελθόν οι κάτοικοι της Περγάμου ήθελαν να είναι απόγονοι του Ηρακλή και του πατέρα του Δία!
Μόνο που αυτοί έφτιαχναν και την αντίστοιχη μυθολογία που είχε ότι και σήμερα ελκύει τον περισσότερο κόσμο: στέμμα, αίμα, σπέρμα.
Ο Αλέας λοιπόν βασιλιάς της Τεγέας, ένα τριήμερο του χειμώνα που ήταν αργία, σκέφτηκε να πάει για σκι στην Αράχωβα. Μιας και ήταν κοντά είπε δεν περνάω και από το μαντείο των Δελφών μπας και μου προβλέψουν τίποτα καλό για το μέλλον.
Εκεί όμως ο μάντης του έκανε την καρδιά περιβόλι. Του είπε ότι ο γιος που θα γεννήσει η κόρη του η Αυγή θα του κάνει μεγάλο κακό.
Μετά από αυτή την προφητεία ο Αλέας χωρίς χρονοτριβή μπουζούριασε την κόρη του στον ναό της Αθηνάς ως ιέρεια γιατί ακόμα τότε δεν είχαν εφευρεθεί τα χριστιανικά μοναστήρια.
Έλα όμως που δεν είχε προβλέψει ότι θα ερχόταν στην Τεγέα ο Ηρακλής, χαρμάνης από τους άθλους του και ότι βέβαια σαν ημίθεος μόνο γυναίκα με βασιλικό αίμα καταδεχόταν να πηδήξει. Περιττό να τονίσω ότι πήδηξε την Αυγή η οποία πάραυτα γκαστρώθηκε από το ημίθεο σπέρμα του Ηρακλή ,όποτε ο στοργικός της πατήρ την έβαλε σε ένα καράβι και το έστειλε να θαλασσοπνιγεί στο Αιγαίο μαζί με τέκνο της.
Όμως το καράβι έφτασε στην Μικρά Ασία και εκεί βρήκε την Αυγή όχι κανένας μπανάλ τύπος αλλά βέβαια ένας βασιλιάς, που την έκανε στην αρχή θετή του κόρη αλλά μετά επειδή φαίνεται ότι ήταν και μπάνικη την προβίβασε σε παλλακίδα του.
Εν τω μεταξύ η Αυγή γέννησε τον γιο του Ηρακλή και ως στοργική μήτηρ τον εγκατέλειψε στο δάσος. Εκεί, όπως γίνεται και στα σίριαλ της τηλεόρασης, όλως τυχαίως περιπλανώμενος ο πατήρ του ο Ηρακλής τον βρήκε και τον ονόμασε Τήλεφο.
Ο Τήλεφος λοιπόν όταν μεγάλωσε δεν μπορούσε να κάνει τίποτα άλλο από το να βρεθεί στην Τεγέα και να σκοτώσει τους δύο γιους του Αλέα, χωρίς να ξέρει ότι είναι οι θείοι του, πραγματοποιώντας έτσι την προφητεία των Δελφών.
Βέβαια μετά έγινε ήρωας στο πόλεμο της Τροίας και ίδρυσε και την Πέργαμο.
Ουσιαστικά βέβαια η Πέργαμος αναπτύσσεται από τον 5ο –4ο αιώνα πΧ και εμφανίζει χαρακτηριστική δόμηση της ελληνιστικής εποχής.
Οι πρώτες ανασκαφές στην Ακρόπολη της Περγάμου έγιναν από τους Γερμανούς το 1878-1886 οι οποίοι όταν βρήκαν τον βωμό του Δία, τον ξήλώσαν ολόκληρο και τον μετέφεραν στο ομώνυμο μουσείο του Βερολίνου.
Οι Ελληνικής καταγωγής τύραννοι της Περγάμου πλήρωναν φόρο στους Πέρσες.
Όταν ο Μέγας Αλέξανδρος νικώντας τους Πέρσες κατέλαβε την Πέργαμο την παρεχώρησε στην Βαρσίνη που την είχε πάρει σαν παλλακίδα του. Αυτή ήταν χήρα του μισθοφόρου των Περσών στρατηγού Μέμνωνα του Ρόδιου .
Μετά τον θάνατο του Αλέξανδρου και την διαίρεση της αυτοκρατορίας στους στρατηγούς του, ο βασιλιάς πλέον Λυσίμαχος ασφάλισε στο οχυρό του λόφου τους θησαυρούς του και ανάθεσε στο στρατηγό του Φιλέταιρο να τους φυλάει. Ο Φιλέταιρος , μετά το θάνατο του Λυσίμαχου και με τα 9.000 τάλαντα των θησαυρών, ένα ποσό τεράστιο για την εποχή του, ίδρυσε το μικρό κρατίδιο της Περγάμου, που το κράτησε μέχρι το θάνατό του.
Ο Άτταλος Α' ο απόγονός του, χρησιμοποίησε το μεγαλύτερο μέρος του θησαυρού για να εξωραΐσει την Πέργαμο κι ο Ευμένης ο Β' ο διάδοχός του, έχτισε ένα πλήθος ναών και δημόσιων κτηρίων και ανάμεσά τους το βωμό της Περγάμου και την βιβλιοθήκη της .
Κατά τον 2ο αιώνα π.Χ., επειδή η Αίγυπτος αρνιόταν να προμηθεύει στην Πέργαμο, ανταγωνίστριά της, τους απαραίτητους παπύρους, οι γραφείς της Μικράς Ασίας θα καταφύγουν σε ένα άλλο υλικό: την περγαμηνή. Η περγαμηνή ήταν κυρίως δέρμα προβάτου, μοσχαριού ή κατσίκας. Η λέξη 'περγαμηνή' είναι ελληνική και σημαίνει 'δέρμα της Περγάμου'.
Η Πέργαμος καταλήφθηκε από τους Ρωμαίους κι έγινε το μεγαλύτερο εμπορικό, πολιτικό και στρατιωτικό κέντρο της ρωμαϊκής επαρχίας της Ασίας.
Η βιβλιοθήκη της ήταν από τις μεγαλύτερες του κόσμου, αλλά ο Αντώνιος κάργα ερωτευμένος ,χάρισε τα βιβλία της στη φιλομαθή βασίλισσα της Αιγύπτου, την Κλεοπάτρα. Στην Πέργαμο άκμασε και ο διάσημος γιατρός της αρχαιότητας Γαληνός .
Μετά την επανάσταση των Περγαμηνών κατά των Ρωμαίων (88) και την επανάσταση του Μακρινού, δολοφόνου του Καρακάλλα (117), η Πέργαμος απογυμνώθηκε από τα αξιολογότερα μνημεία τέχνης τα οποία μεταφέρθηκαν στη Ρώμη.
Τον 7ο αιώνα έγινε βυζαντινή επαρχία και στα 1401 καταστράφηκε εντελώς από τον Ταμερλάνο και έμεινε για έναν αιώνα έρημη και ακατοίκητη, μέχρι που στα 1450 οι Τούρκοι ξανάχτισαν την πόλη στους πρόποδες του λόφου.
Τα τείχη της Ακροπόλεως της Περγάμου
1-Η βιβλιοθήκη. Επί Ρωμαίκής εποχής είχε 200.000 τόμους βιβλίων από πάπυρους και περγαμηνές.
2-Ιερός χώρος της Αθηνάς. Υπήρχε δωρικού ρυθμού ναός όπως ο Παρθενώνας. Οι πέτρες του χρησιμοποιήθηκαν σαν οικοδομικό υλικό.
Η στέρνα της Ακρόπολης με μια κολόνα στο κέντρο με νομίσματα από τους τουρίστες.
3-Ο αναστηλωμένος ναός του Τραϊανού κτίστηκε από τον γιο του Αδριανό(117-138),κορινθιακού ρυθμού, από μάρμαρο και όχι από ανδεσίτη που είναι η πέτρα της περιοχής.
Ο ναός του Τραϊανού είναι κτισμένος επάνω σε παλαιότερα κτίσματα ελληνιστικής εποχής.

4- Η Γαλαρία κάτω από τον ναό του Τραϊανού.

5-Το θέατρο από πέτρες ανδεσίτη 10000 θεατών. Κτίστηκε τον 3ο αιώνα πΧ και διαμορφώθηκε κατά την ρωμαϊκή εποχή. Ήταν το μεγαλύτερο της Μικράς Ασίας.

6-Ο ναός του Διονύσου(2ος αιών) από ανδεσίτη. Επισκευάστηκε σε ιωνικό ρυθμό από τον αυτοκράτορα Καρακάλλα(211-217 μΧ)γι΄αυτό και ονομάστηκε και ναός του Καρακάλλα.

7-Ότι δεν πήραν οι Γερμανοί από τον βωμό του Δία. Ήταν το πιο ένδοξο κτίσμα της Ακρόπολης και εθεωρείτο το αποκορύφωμα του συνδυασμού γλυπτικής και αρχιτεκτονικής της ελληνιστικής εποχής. Κτίστηκε από τον Ευμένη Β΄ μετά την νίκη κατά των Γαλατών και ήταν ένα τετράπλευρο 36επί 34 μέτρων με ύψος 12 μέτρα
Περιμετρικά οι τρείς πλευρές εξωτερικά είχαν ζωοφόρο ύψους 2,3 μ. και συνολικού μήκους 120 μ. με την γιγαντομαχία. Εσωτερικά στην στοά με την κιονοστοιχία ήταν μια δεύτερη ζωοφόρος με σκηνές από την ζωή του Τήλεφου. Με υπόδειγμα αυτόν τον βωμό κτίστηκε στα χρόνια του Αυγουστου στην Ρώμη η Ara Pacis.

7-Ο βωμός του Διός στο Μουσείο της Περγάμου στο Βερολίνο. Η φωτογραφία είναι από το ιντερνέτ γιατί όταν είχα επισκεφτεί το μουσείο δεν είχα φωτογραφική μηχανή μαζί μου. Οι Γερμανοί μετέφεραν 132 κομμάτια της γιγαντομαχίας μαζί με 2100 τα οποία τα αναστήλωσαν και τα επανατοποθέτησαν όπως ήταν στην αρχαιότητα.
.
Η Πέργαμος ήταν μια από τις 7 εκκλησίες (Έφεσος, Σμύρνη, Πέργαμος, Θυάτειρα,. Σάρδεις, Φιλαδέλφεια και Λαοδικεία ) που ο Ευαγγελιστής Ιωάννης όταν ήταν στην Πάτμο άκουσε μια βροντερή φωνή πίσω του σαν τρομπέτα να του λέει :Γράψε ότι βλέπεις σε ένα βιβλίο και στείλε το στις 7 εκκλησίες.
Έτσι έκατσε και έγραψε την Αποκάλυψη στην οποία αναφέρει για την Πέργαμο:
β':12 - "Και προς τον άγγελον της εν Περγάμω εκκλησίας γράψον, Ταύτα λέγει ο έχων την ρομφαίαν την δίστομον την οξείαν,"
β':13 - "Εξεύρω τα έργα σου, και που κατοικείς, όπου είναι ο θρόνος του σατανά, και κρατείς το όνομά μου, και δεν ηρνήθης την πίστιν μου, και εν ταις ημέραις εν αις υπήρχεν Αντίπας ο μάρτυς μου ο πιστός, όστις εφονεύθη παρ' υμίν, όπου κατοικεί ο Σατανάς."
Μετά από αυτά τα παρανοϊκά οράματα του Ιωάννη η χριστιανική παραφιλολογία έχει αναπτύξει την θεωρία ότι ο θρόνος του Σατανά ο οποίος μεταφέρθηκε από την Βαβυλώνα στην Πέργαμο είναι ο βωμός του Δία ο οποίος τώρα έχει πια μεταφερθεί στο Βερολίνο!
Πάντως ψάχνοντας στο ιντερνετ για την Αποκάλυψη, διάβασα αυτό το πλήρως επεξηγηματικό κείμενο γι΄ αυτήν, που συναγωνίζεται την σαφήνεια που διαθέτουν μόνο τα γραπτά του Βέλτσου :ο αποκαλυπτικός χαρακτήρας της συνίσταται μάλλον στην συνείδηση, που επεκτείνει το αρχετυπικό γίγνεσθαι του Ιησού Χριστού πριν δύο χιλιάδες χρόνια σε μια εξίσου καθοριζόμενη από αρχετυπικά βήματα ανάπτυξη της ανθρωπότητας και της γης επάνω στο υπόβαθρο του σύμπαντος.
Σοφόν το σαφές και όποιος κατάλαβε κατάλαβε !


Η Ερυθρά Βασιλική. Κτίστηκε την εποχή του Αδριανού(117-138 μΧ) προς τιμή του Αιγύπτιου θεού Σέραπη γιατί από την εποχή των Πτολεμαίων η λατρεία των αιγυπτιακών θεοτήτων είχε μεταφερθεί μέχρι την Ρώμη. Κατά την βυζαντινή εποχή έγινε εκκλησία του Αγίου Ιωάννη ,μία από τις 7 εκκλησίες της Αποκάλυψης.
.
Κάτω στον κάμπο και κοντά στην Ακρόπολη είναι και το Ασκληπιείο της Περγάμου που μαζί με της Τρίκκης, της Επιδαύρου και της Κω είναι από τα σημαντικότερα της αρχαιότητας.
Τα Ασκληπιεία ήταν λατρευτικοί ναοί και μαζί θεραπευτικά κέντρα της αρχαίας Ελλάδας. 'Ήταν τεμένη λατρείας και ιατρικής βοήθειας αφιερωμένα στον Ασκληπιό. Δεν ήταν νοσοκομεία, αλλά θρησκευτικά καθιδρύματα, όπου ιερείς-θεραπευτές (οι λεγόμενοι Ασκληπιάδες) ασκούσαν ευεργετική ιαματική επίδραση, κυρίως σε άτομα που έπασχαν από ψυχοσωματικές διαταραχές. Η τελετουργική διαδικασία της προετοιμασίας των ασθενών (καθαριότητα, λουτρά, λήψη ιστορικού, καθορισμός δίαιτας, ελαφρές ασκήσεις, ψυχαγωγικό πρόγραμμα) χαλύβδωνε την πίστη και και ενίσχυε την εμπιστοσύνη τους για την αποτελεσματικότητα της θεραπείας που γινόταν με εγκοίμηση (ονειρομαντεία).
Τα μεγάλα ασκληπιεία ήταν εντυπωσιακά συγκροτήματα χτισμένα σε τοποθεσίες με φυσικό κάλλος και ευεργετικό κλίμα, ώστε η διαμονή των ασθενών να είναι ευχάριστη και να ενισχύει την ψυχολογία τους. . Οι ανασκαφές στο Ασκληπιείο της Περγάμου απέδειξαν ότι ο ναός υπήρχε από τον 4ο αι. π.Χ., αναπτύχθηκε ευρύτερα κατά την Ελληνιστική περίοδο και άκμασε κυρίως στη Ρωμαϊκή, κατά το 2ο αι. μ.Χ. Το Ασκληπιείο ήταν ένα μεγάλο σύμπλεγμα κτηρίων σε ανοιχτό χώρο με στοές. Εκτός από τα οικοδομήματα που εξυπηρετούσαν την ίαση και τη διαμονή των ασθενών υπήρχαν ακόμη βιβλιοθήκη, αίθουσες εκδηλώσεων και θέατρο χωρητικότητας 3.500 ατόμων.
Η Ακρόπολη με το θέατρο από την περιοχή του Ασκληπιείου.
Ο δρόμος με την κιονοστοιχία που ενώνει το Ασκληπιείο με την Ακρόπολη
Οι όφεις στην είσοδο του Ασκληπιείου . Ο όφις συμβολίζει την μακροβιότητα και ή ράβδος την υποστήριξη και την ανακούφιση των πασχόντων και αποτελούν το έμβλημα της ιατρικής σχεδόν σε παγκόσμια κλίμακα

Ο χώρος του Ασκληπιείου με την βόρεια στοά και το θέατρο
Η βόρεια στοά με κίονες ιωνικού ρυθμού που περιέκλειε τον ιερό χώρο του Ασκληπιείου.
Το θέατρο ρωμαϊκής εποχής .
Η Ιερή σήραγγα μήκους 80μ. Από αυτήν οι ασθενείς πήγαιναν από τα νερόλουτρα και τα λασπόλουτρα προς το Θεραπευτήριο ή Τελεσφόρειον και γινόταν και ψυχολογική θεραπεία με συμβουλές πάνω από τις τρύπες και με το κελάρυσμα του νερού.

Θεραπευτήριο ή Τελεσφόρειον. Είναι ένα κυκλικό κτίσμα διαμέτρου 26,5 μ., ναός του Τελεσφόρου και χρησίμευε ως θεραπευτήριο δίπλα από το ναό του Ασκληπιού.
Ο ναός του Ασκληπιού αποτελούσε απομίμηση, σε μικρότερη κλίμακα, του Πανθέου της Ρώμης. Τον κοσμούσαν τρία χρυσά αγάλματα: του Aσκληπιού, της Yγείας και του Tελεσφόρου.
.
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΠΑΝΩ ΣΤΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΓΑΛΩΣΟΥΝ

12 σχόλια:

  1. πολύ ενημερωτικό το ποστ φίλε αθεόφοβε! ακόμα και εκεί να ήμουν τόσα πολλά δε θα μαθαινα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Φοβερό ποστ!!
    Έχω πάει στην Πέργαμο και τίποτε δεν έμαθα τελικά απ' ό,τι είδα σήμερα με το ποστ σου αυτό!
    Πάντως ένοιωσα τον Ελληνισμό να διαχέεται σε όλο του το μεγαλείο μέσα από τα αρχαία ερείπια και κάποια στιγμή ξεχάστηκα ότι βρισκόμουν στην Τουρκία!...
    Καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλησπέρα Αθόφοβε,

    Πολύ ενημερωτικό το ποστ σου για ακόμα μία φορά. Δεν έχω πάει στην περιοχή όπως έχω ξαναπεί, αλλά οι πληροφορίες που μας δίνεις θα εκτυπωθούν αν ποτέ την επισκεπτώ.

    Να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πολλή ενδιαφέρουσα η ετοιμολογία της "περγαμηνής" (λόγω του εμπάργκο της Αιγύπτου) καθώς και η ιστορία με το ...θρόνο του διαβόλου. Καλά, αυτός ο Ιωάννης κάποιο πολύ κακό χόρτο θα πρέπει να είχε πάρει!

    Φιλικά,
    Ιρλανδός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αθεόφοβε, έχω ένα καημό και θα σου τον πω: θάθελα κάποια στιγμή να ταξιδέψω κάπου και ο ξεναγός να ξετυλίγει την ιστορία-μυθολογία με το δικό σου ανεπανάληπτο τρόπο!
    Για μια ακόμα φορά ήσουν απολαυστικός και για μια ακόμα φορά ένα ευχαριστώ για το όμορφο ταξίδι στο παρελθόν.
    Μια παρατήρηση ή αν θέλεις, ερώτηση : ο Αλέας –λες- έκλεισε την κόρη του στο ναό της Αθηνάς επειδή δεν είχαν ακόμα εφευρεθεί τα χριστιανικά μοναστήρια.
    Μήπως θα έπρεπε να πεις ότι την έκλεισε εκεί επειδή δεν είχαν εφευρεθεί και εκσυγχρονιστεί τα μπορντέλα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Περιττό να σου πω ότι αυτά τα ποστ αποτελούν ταξιδιωτικό οδηγό για όποιον θέλει να πάει εκεί, και μάλιστα υψηλού επιπέδου.
    Αλήθεια, οι ντόπιοι εκεί πως είναι;

    doctor

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Όπως έχω ξαναγράψει, μετά το ταξίδι διαβάζω σχετικά με τα μέρη που έχω επισκεφτεί οπότε τότε αποκτώ και μια πιο ολοκληρωμένη είκονα όσων είδα.
    Όπότε γράφοντας τα μου μένουν καλύτερα στην μνήμη.
    Πάντως με τα σχόλια σας διαπιστώνω ότι υπάρχει ενδιαφέρον για αυτά τα ταξιδιωτικά ποστ.
    Αγαπητέ μου syneas και τότε υπήρχαν ναοί αφιερωμένοι στην Αφροδίτη οπότε το πήδημα αποκτούσε και θρησκευτικό χαρακτήρα !
    Στο ερώτημα δε που θέτει ο doctor στα παράλια η Τουρκία έχει ανάπτυξη σχεδόν αντίστοιχη με της Ελλάδας.Χαρακτηριστικά στις περιοχές του Αιγαίου βλέπεις τις λιγότερες μαντήλες από όλη την Τουρκία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πραγματικά πολύ όμορφο κι ενδιαφέρον post κύριε ...Φιλέα μας! Αυτός δεν έκανε το γύρο του κόσμου; Έ, λοιπόν την ίδια εντύπωση μου δίνεις πως έχεις αποφασίσει να κάνεις! Να είσαι καλά να μας χαρίζεις τουλάχιστον όλο αυτό το υλικό με τον υπέροχα απολαυστικό τρόπο που μόνο εσύ μπορείς!
    Στα περί της Αποκαλύψεως τί να πω; Μονάχα πως κι εμένα μου φαίνονται καθαρά "φοβικά" όλα αυτά...
    Φιλιά Πολλά & Καλά ταξίδια να κάνεις εσύ για να τα χαιρόμαστε εξ΄επαγωγής κι εμείς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Δεν ξέρω τι έχει μεγαλύτερη αξία: το κείμενο ή οι φωτογραφίες; Ως ιστορικός μεγλαύτερη σημασία έδωσα στις φωτογραφίες, πάντως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Για τόσο καλός ιστορικοξεναγοφωτογράφος δεν μού κάνεις και πολύ αθεόφοβος.

    Δυό παρατηρήσεις μόνο:
    1. Στη θάλασσα θαλασσοπνιγόμαστε δεν γκρεμοτσακιζόμαστε.
    2. Το "ευαγγέλιο" και την "αποκάλυψη" δεν την έγραψε ο μαθητής (ή όχι μόνον ο μαθητής) αλλά 4-5 άτομα, κομμάτι από δώ, κομμάτι από κεί. Έτσι διάβασα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ηλιαχτίδα-
    Πράγματι θα ήμουνα ευτυχής να έκανα σαν τον Φιλέα Φόγκ τον γύρο του κόσμου αλλά δεν το βλέπω πιθανό.
    Υπάρχουν τόσα μέρη που μπορεί να δεί κανείς...

    δείμος-
    Μη φοβάσαι δεν διεκδικώ δάφνες ιστορικού ούτε έχω σκοπό να φάω το ψωμί των ιστορικών!
    Των φωτογράφων ίσως!

    φακός-
    Απόλυτα σωστή η παρατήρηση ότι :Στη θάλασσα θαλασσοπνιγόμαστε δεν γκρεμοτσακιζόμαστε !
    Διορθώθηκε πάραυτα.
    Όσο για την Αποκάλυψη μπορεί να ρωτήσεις τους ειδικούς Ροϊδη και Λασκαράτο γιατί εγώ δεν είμαι και πολύ καλός στα θρησκευτικά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Μας ταξίδεψες κανονικά στο χώρο και τον χρόνο Αθεόφοβε, σε ευχαριστούμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή