Πρόπλασμα της Περγάμου.Οι αριθμοί δείχνουν που ήσαν τα αντίστοιχα μνημεία.
.
Το ταξίδι μας στην ιστορία άρχισε με την επίσκεψη στην Πέργαμο της οποίας η Ακρόπολη ήταν το σπουδαιότερο κέντρο εποικισμού κατά την ελληνιστική και ρωμαϊκή εποχή και το Ασκληπιείο της ένα από τα μεγαλύτερα υγειονομικά κέντρα της εποχής .
Όπως σήμερα οι σλάβοι των Σκοπίων θέλουν να είναι απόγονοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου έτσι και στο παρελθόν οι κάτοικοι της Περγάμου ήθελαν να είναι απόγονοι του Ηρακλή και του πατέρα του Δία!
Μόνο που αυτοί έφτιαχναν και την αντίστοιχη μυθολογία που είχε ότι και σήμερα ελκύει τον περισσότερο κόσμο: στέμμα, αίμα, σπέρμα.
Ο Αλέας λοιπόν βασιλιάς της Τεγέας, ένα τριήμερο του χειμώνα που ήταν αργία, σκέφτηκε να πάει για σκι στην Αράχωβα. Μιας και ήταν κοντά είπε δεν περνάω και από το μαντείο των Δελφών μπας και μου προβλέψουν τίποτα καλό για το μέλλον.
Εκεί όμως ο μάντης του έκανε την καρδιά περιβόλι. Του είπε ότι ο γιος που θα γεννήσει η κόρη του η Αυγή θα του κάνει μεγάλο κακό.
Μετά από αυτή την προφητεία ο Αλέας χωρίς χρονοτριβή μπουζούριασε την κόρη του στον ναό της Αθηνάς ως ιέρεια γιατί ακόμα τότε δεν είχαν εφευρεθεί τα χριστιανικά μοναστήρια.
Έλα όμως που δεν είχε προβλέψει ότι θα ερχόταν στην Τεγέα ο Ηρακλής, χαρμάνης από τους άθλους του και ότι βέβαια σαν ημίθεος μόνο γυναίκα με βασιλικό αίμα καταδεχόταν να πηδήξει. Περιττό να τονίσω ότι πήδηξε την Αυγή η οποία πάραυτα γκαστρώθηκε από το ημίθεο σπέρμα του Ηρακλή ,όποτε ο στοργικός της πατήρ την έβαλε σε ένα καράβι και το έστειλε να θαλασσοπνιγεί στο Αιγαίο μαζί με τέκνο της.
Όμως το καράβι έφτασε στην Μικρά Ασία και εκεί βρήκε την Αυγή όχι κανένας μπανάλ τύπος αλλά βέβαια ένας βασιλιάς, που την έκανε στην αρχή θετή του κόρη αλλά μετά επειδή φαίνεται ότι ήταν και μπάνικη την προβίβασε σε παλλακίδα του.
Εν τω μεταξύ η Αυγή γέννησε τον γιο του Ηρακλή και ως στοργική μήτηρ τον εγκατέλειψε στο δάσος. Εκεί, όπως γίνεται και στα σίριαλ της τηλεόρασης, όλως τυχαίως περιπλανώμενος ο πατήρ του ο Ηρακλής τον βρήκε και τον ονόμασε Τήλεφο.
Ο Τήλεφος λοιπόν όταν μεγάλωσε δεν μπορούσε να κάνει τίποτα άλλο από το να βρεθεί στην Τεγέα και να σκοτώσει τους δύο γιους του Αλέα, χωρίς να ξέρει ότι είναι οι θείοι του, πραγματοποιώντας έτσι την προφητεία των Δελφών.
Βέβαια μετά έγινε ήρωας στο πόλεμο της Τροίας και ίδρυσε και την Πέργαμο.
Ουσιαστικά βέβαια η Πέργαμος αναπτύσσεται από τον 5ο –4ο αιώνα πΧ και εμφανίζει χαρακτηριστική δόμηση της ελληνιστικής εποχής.
Οι πρώτες ανασκαφές στην Ακρόπολη της Περγάμου έγιναν από τους Γερμανούς το 1878-1886 οι οποίοι όταν βρήκαν τον βωμό του Δία, τον ξήλώσαν ολόκληρο και τον μετέφεραν στο ομώνυμο μουσείο του Βερολίνου.
Οι Ελληνικής καταγωγής τύραννοι της Περγάμου πλήρωναν φόρο στους Πέρσες.
Όταν ο Μέγας Αλέξανδρος νικώντας τους Πέρσες κατέλαβε την Πέργαμο την παρεχώρησε στην Βαρσίνη που την είχε πάρει σαν παλλακίδα του. Αυτή ήταν χήρα του μισθοφόρου των Περσών στρατηγού Μέμνωνα του Ρόδιου .
Μετά τον θάνατο του Αλέξανδρου και την διαίρεση της αυτοκρατορίας στους στρατηγούς του, ο βασιλιάς πλέον Λυσίμαχος ασφάλισε στο οχυρό του λόφου τους θησαυρούς του και ανάθεσε στο στρατηγό του Φιλέταιρο να τους φυλάει. Ο Φιλέταιρος , μετά το θάνατο του Λυσίμαχου και με τα 9.000 τάλαντα των θησαυρών, ένα ποσό τεράστιο για την εποχή του, ίδρυσε το μικρό κρατίδιο της Περγάμου, που το κράτησε μέχρι το θάνατό του.
Ο Άτταλος Α' ο απόγονός του, χρησιμοποίησε το μεγαλύτερο μέρος του θησαυρού για να εξωραΐσει την Πέργαμο κι ο Ευμένης ο Β' ο διάδοχός του, έχτισε ένα πλήθος ναών και δημόσιων κτηρίων και ανάμεσά τους το βωμό της Περγάμου και την βιβλιοθήκη της .
Κατά τον 2ο αιώνα π.Χ., επειδή η Αίγυπτος αρνιόταν να προμηθεύει στην Πέργαμο, ανταγωνίστριά της, τους απαραίτητους παπύρους, οι γραφείς της Μικράς Ασίας θα καταφύγουν σε ένα άλλο υλικό: την περγαμηνή. Η περγαμηνή ήταν κυρίως δέρμα προβάτου, μοσχαριού ή κατσίκας. Η λέξη 'περγαμηνή' είναι ελληνική και σημαίνει 'δέρμα της Περγάμου'.
Η Πέργαμος καταλήφθηκε από τους Ρωμαίους κι έγινε το μεγαλύτερο εμπορικό, πολιτικό και στρατιωτικό κέντρο της ρωμαϊκής επαρχίας της Ασίας.
Η βιβλιοθήκη της ήταν από τις μεγαλύτερες του κόσμου, αλλά ο Αντώνιος κάργα ερωτευμένος ,χάρισε τα βιβλία της στη φιλομαθή βασίλισσα της Αιγύπτου, την Κλεοπάτρα. Στην Πέργαμο άκμασε και ο διάσημος γιατρός της αρχαιότητας Γαληνός .
Μετά την επανάσταση των Περγαμηνών κατά των Ρωμαίων (88) και την επανάσταση του Μακρινού, δολοφόνου του Καρακάλλα (117), η Πέργαμος απογυμνώθηκε από τα αξιολογότερα μνημεία τέχνης τα οποία μεταφέρθηκαν στη Ρώμη.
Τον 7ο αιώνα έγινε βυζαντινή επαρχία και στα 1401 καταστράφηκε εντελώς από τον Ταμερλάνο και έμεινε για έναν αιώνα έρημη και ακατοίκητη, μέχρι που στα 1450 οι Τούρκοι ξανάχτισαν την πόλη στους πρόποδες του λόφου.
Τα τείχη της Ακροπόλεως της Περγάμου
Περιμετρικά οι τρείς πλευρές εξωτερικά είχαν ζωοφόρο ύψους 2,3 μ. και συνολικού μήκους 120 μ. με την γιγαντομαχία. Εσωτερικά στην στοά με την κιονοστοιχία ήταν μια δεύτερη ζωοφόρος με σκηνές από την ζωή του Τήλεφου. Με υπόδειγμα αυτόν τον βωμό κτίστηκε στα χρόνια του Αυγουστου στην Ρώμη η Ara Pacis.
Έτσι έκατσε και έγραψε την Αποκάλυψη στην οποία αναφέρει για την Πέργαμο:
β':12 - "Και προς τον άγγελον της εν Περγάμω εκκλησίας γράψον, Ταύτα λέγει ο έχων την ρομφαίαν την δίστομον την οξείαν,"
β':13 - "Εξεύρω τα έργα σου, και που κατοικείς, όπου είναι ο θρόνος του σατανά, και κρατείς το όνομά μου, και δεν ηρνήθης την πίστιν μου, και εν ταις ημέραις εν αις υπήρχεν Αντίπας ο μάρτυς μου ο πιστός, όστις εφονεύθη παρ' υμίν, όπου κατοικεί ο Σατανάς."
Μετά από αυτά τα παρανοϊκά οράματα του Ιωάννη η χριστιανική παραφιλολογία έχει αναπτύξει την θεωρία ότι ο θρόνος του Σατανά ο οποίος μεταφέρθηκε από την Βαβυλώνα στην Πέργαμο είναι ο βωμός του Δία ο οποίος τώρα έχει πια μεταφερθεί στο Βερολίνο!
Πάντως ψάχνοντας στο ιντερνετ για την Αποκάλυψη, διάβασα αυτό το πλήρως επεξηγηματικό κείμενο γι΄ αυτήν, που συναγωνίζεται την σαφήνεια που διαθέτουν μόνο τα γραπτά του Βέλτσου :ο αποκαλυπτικός χαρακτήρας της συνίσταται μάλλον στην συνείδηση, που επεκτείνει το αρχετυπικό γίγνεσθαι του Ιησού Χριστού πριν δύο χιλιάδες χρόνια σε μια εξίσου καθοριζόμενη από αρχετυπικά βήματα ανάπτυξη της ανθρωπότητας και της γης επάνω στο υπόβαθρο του σύμπαντος.
Κάτω στον κάμπο και κοντά στην Ακρόπολη είναι και το Ασκληπιείο της Περγάμου που μαζί με της Τρίκκης, της Επιδαύρου και της Κω είναι από τα σημαντικότερα της αρχαιότητας.
Τα μεγάλα ασκληπιεία ήταν εντυπωσιακά συγκροτήματα χτισμένα σε τοποθεσίες με φυσικό κάλλος και ευεργετικό κλίμα, ώστε η διαμονή των ασθενών να είναι ευχάριστη και να ενισχύει την ψυχολογία τους. . Οι ανασκαφές στο Ασκληπιείο της Περγάμου απέδειξαν ότι ο ναός υπήρχε από τον 4ο αι. π.Χ., αναπτύχθηκε ευρύτερα κατά την Ελληνιστική περίοδο και άκμασε κυρίως στη Ρωμαϊκή, κατά το 2ο αι. μ.Χ. Το Ασκληπιείο ήταν ένα μεγάλο σύμπλεγμα κτηρίων σε ανοιχτό χώρο με στοές. Εκτός από τα οικοδομήματα που εξυπηρετούσαν την ίαση και τη διαμονή των ασθενών υπήρχαν ακόμη βιβλιοθήκη, αίθουσες εκδηλώσεων και θέατρο χωρητικότητας 3.500 ατόμων.
Ο ναός του Ασκληπιού αποτελούσε απομίμηση, σε μικρότερη κλίμακα, του Πανθέου της Ρώμης. Τον κοσμούσαν τρία χρυσά αγάλματα: του Aσκληπιού, της Yγείας και του Tελεσφόρου.
.
πολύ ενημερωτικό το ποστ φίλε αθεόφοβε! ακόμα και εκεί να ήμουν τόσα πολλά δε θα μαθαινα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΦοβερό ποστ!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχω πάει στην Πέργαμο και τίποτε δεν έμαθα τελικά απ' ό,τι είδα σήμερα με το ποστ σου αυτό!
Πάντως ένοιωσα τον Ελληνισμό να διαχέεται σε όλο του το μεγαλείο μέσα από τα αρχαία ερείπια και κάποια στιγμή ξεχάστηκα ότι βρισκόμουν στην Τουρκία!...
Καλή εβδομάδα!
Καλησπέρα Αθόφοβε,
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ ενημερωτικό το ποστ σου για ακόμα μία φορά. Δεν έχω πάει στην περιοχή όπως έχω ξαναπεί, αλλά οι πληροφορίες που μας δίνεις θα εκτυπωθούν αν ποτέ την επισκεπτώ.
Να είσαι καλά!
Πολλή ενδιαφέρουσα η ετοιμολογία της "περγαμηνής" (λόγω του εμπάργκο της Αιγύπτου) καθώς και η ιστορία με το ...θρόνο του διαβόλου. Καλά, αυτός ο Ιωάννης κάποιο πολύ κακό χόρτο θα πρέπει να είχε πάρει!
ΑπάντησηΔιαγραφήΦιλικά,
Ιρλανδός
Αθεόφοβε, έχω ένα καημό και θα σου τον πω: θάθελα κάποια στιγμή να ταξιδέψω κάπου και ο ξεναγός να ξετυλίγει την ιστορία-μυθολογία με το δικό σου ανεπανάληπτο τρόπο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια μια ακόμα φορά ήσουν απολαυστικός και για μια ακόμα φορά ένα ευχαριστώ για το όμορφο ταξίδι στο παρελθόν.
Μια παρατήρηση ή αν θέλεις, ερώτηση : ο Αλέας –λες- έκλεισε την κόρη του στο ναό της Αθηνάς επειδή δεν είχαν ακόμα εφευρεθεί τα χριστιανικά μοναστήρια.
Μήπως θα έπρεπε να πεις ότι την έκλεισε εκεί επειδή δεν είχαν εφευρεθεί και εκσυγχρονιστεί τα μπορντέλα;
Περιττό να σου πω ότι αυτά τα ποστ αποτελούν ταξιδιωτικό οδηγό για όποιον θέλει να πάει εκεί, και μάλιστα υψηλού επιπέδου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλήθεια, οι ντόπιοι εκεί πως είναι;
doctor
Όπως έχω ξαναγράψει, μετά το ταξίδι διαβάζω σχετικά με τα μέρη που έχω επισκεφτεί οπότε τότε αποκτώ και μια πιο ολοκληρωμένη είκονα όσων είδα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌπότε γράφοντας τα μου μένουν καλύτερα στην μνήμη.
Πάντως με τα σχόλια σας διαπιστώνω ότι υπάρχει ενδιαφέρον για αυτά τα ταξιδιωτικά ποστ.
Αγαπητέ μου syneas και τότε υπήρχαν ναοί αφιερωμένοι στην Αφροδίτη οπότε το πήδημα αποκτούσε και θρησκευτικό χαρακτήρα !
Στο ερώτημα δε που θέτει ο doctor στα παράλια η Τουρκία έχει ανάπτυξη σχεδόν αντίστοιχη με της Ελλάδας.Χαρακτηριστικά στις περιοχές του Αιγαίου βλέπεις τις λιγότερες μαντήλες από όλη την Τουρκία.
Πραγματικά πολύ όμορφο κι ενδιαφέρον post κύριε ...Φιλέα μας! Αυτός δεν έκανε το γύρο του κόσμου; Έ, λοιπόν την ίδια εντύπωση μου δίνεις πως έχεις αποφασίσει να κάνεις! Να είσαι καλά να μας χαρίζεις τουλάχιστον όλο αυτό το υλικό με τον υπέροχα απολαυστικό τρόπο που μόνο εσύ μπορείς!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτα περί της Αποκαλύψεως τί να πω; Μονάχα πως κι εμένα μου φαίνονται καθαρά "φοβικά" όλα αυτά...
Φιλιά Πολλά & Καλά ταξίδια να κάνεις εσύ για να τα χαιρόμαστε εξ΄επαγωγής κι εμείς!
Δεν ξέρω τι έχει μεγαλύτερη αξία: το κείμενο ή οι φωτογραφίες; Ως ιστορικός μεγλαύτερη σημασία έδωσα στις φωτογραφίες, πάντως.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια τόσο καλός ιστορικοξεναγοφωτογράφος δεν μού κάνεις και πολύ αθεόφοβος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔυό παρατηρήσεις μόνο:
1. Στη θάλασσα θαλασσοπνιγόμαστε δεν γκρεμοτσακιζόμαστε.
2. Το "ευαγγέλιο" και την "αποκάλυψη" δεν την έγραψε ο μαθητής (ή όχι μόνον ο μαθητής) αλλά 4-5 άτομα, κομμάτι από δώ, κομμάτι από κεί. Έτσι διάβασα.
ηλιαχτίδα-
ΑπάντησηΔιαγραφήΠράγματι θα ήμουνα ευτυχής να έκανα σαν τον Φιλέα Φόγκ τον γύρο του κόσμου αλλά δεν το βλέπω πιθανό.
Υπάρχουν τόσα μέρη που μπορεί να δεί κανείς...
δείμος-
Μη φοβάσαι δεν διεκδικώ δάφνες ιστορικού ούτε έχω σκοπό να φάω το ψωμί των ιστορικών!
Των φωτογράφων ίσως!
φακός-
Απόλυτα σωστή η παρατήρηση ότι :Στη θάλασσα θαλασσοπνιγόμαστε δεν γκρεμοτσακιζόμαστε !
Διορθώθηκε πάραυτα.
Όσο για την Αποκάλυψη μπορεί να ρωτήσεις τους ειδικούς Ροϊδη και Λασκαράτο γιατί εγώ δεν είμαι και πολύ καλός στα θρησκευτικά!
Μας ταξίδεψες κανονικά στο χώρο και τον χρόνο Αθεόφοβε, σε ευχαριστούμε!
ΑπάντησηΔιαγραφή