Φωτογραφία του Παύλου Μελά αμέσως μετά την αποφοίτηση του από τη στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων με την ιδιόχειρη υπογραφή του
.
Πριν 35 περίπου χρόνια μια φαρμακευτική εταιρεία είχε κυκλοφορήσει μια σειρά με 4 φυλλάδια που είχαν φωτογραφίες της Αθήνας που είχε τραβήξει ο Παύλος Μελάς το διάστημα 1890-1896.
Από τα φυλλάδια αυτά έχω τα 3 και μου λείπει το πρώτο. (
ΠΡΟΣΘΗΚΗ 20-1-2017 Ψάχνοντας σε κάτι χαρτιά μου βρήκα και το πρώτο φυλλάδιο και έτσι στο τέλος του ποστ προσέθεσα τις φωτογραφίες από αυτό)
Έχει ενδιαφέρον δε ότι τότε που κυκλοφόρησαν τράβηξαν φωτογραφίες από τα ίδια σημεία που είχε πάρει τις φωτογραφίες ο Μελάς!
Το συνοδευτικό κείμενο των φυλλαδίων στις λεζάντες το υπογράφει ο Σπύρος Παναγιωτόπουλος ,αντιπρόεδρος της Εθνικής Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών.
Όπως γράφει ο
Γιάννης Σταθάτος μόνο γύρω στο 1890 εμφανίσθηκαν οι πρώτοι Eλληνες ερασιτέχνες ·φωτογράφοι και όπως ήταν φυσικό, ανήκαν στη μεγαλοαστική τάξη, αφού αυτοί διέθεταν την οικονομική ευχέρεια, αλλά και τον ελεύθερο χρόνο που απαιτούσε τότε η πρακτική της φωτογραφίας. Μεταξύ των ήσαν ο Παύλος Μελάς, η Αργίνη Σαλβάγου, η Μαίρη Παρασκευά και ο Κωνσταντίνος Ξύδας.Τόσο οι φωτογραφίες του 1890-96 όσο και οι φωτογραφίες των αρχών της 10ετιας του 1970 προβάλουν μια Αθήνα που έχει σήμερα σημαντικά αλλάξει μορφή.
1-2 Πυροβολαρχία πεδινού πυροβολικού παρατεταγμένη στην πλατεία Συντάγματος. Στο βάθος επί της οδού Όθωνος διακρίνεται το μέγαρο Μιλτιάδη Νεγρεπόντη.
3-4 Η οδός Αγχέσμου (ή Αγχεσμού) όπως λεγόταν τότε η οδός Αμερικής –Λυκαβηττού. Ο βράχος κάτω από τον Λυκαβηττό είναι δίπλα από το κτήριο της σχολής Δοξιάδη.Όλη η περιοχή αυτή έχει σήμερα κτιστεί και ο βράχος δεν είναι πια ορατός..
5-Ο ισθμός της Κορίνθου «εν τω γίγνεσθαι» (αρχές 1993)
6-Το Παναθηναϊκό Στάδιο κατά την εποχή της μαρμαρώσεως του. Ας σημειωθεί ότι το στάδιο δεν ήταν έτοιμο όταν έγιναν οι πρώτοι Ολυμπιακοί αγώνες. Ένα τμήμα των κερκίδων έμενε ακάλυπτο και ο στίβος είχε πρόχειρα στρωθεί.
7-Ο Παύλος Μελάς στο στάδιο που μόλις έχει αποπερατωθεί με τον Αναστάσιο Μεταξά αρχιτέκτονα του Σταδίου.
8-9-Η Ακρόπολις από την οδό Κολοκοτρώνη ,που στην μικρή της πλατεία ήταν στημένο στην αρχή το άγαλμα του Γέρου του Μωριά. Αντίκρυ από αυτό (Σταδίου και Αμερικής) μέχρι τον μεσοπόλεμο υπήρχε το εμποροραφείο του Λιάκου που διαφημιζόταν από την απέναντι γωνία με την εξής επιγραφή «εκεί που δείχνει ο ένδοξος Κολοκοτρώνης» Ο Δήμος Αθηναίων ονόμασε έτσι τον δρόμο γιατί ο Κολοκοτρώνης κατοικούσε εκεί μέχρι τον θάνατο του σε ένα χαμηλό σπίτι κοντά στην Αγίου Μάρκου.
Στην φωτογραφία διακρίνεται το κοσμικό κέντρο της εποχής «Κεφεστιατόριον της Πόλεως» στα ελληνικά και γαλλικά. Στην θέση του στην φωτογραφία του 70 το ξενοδοχείο ATHENE PALLAS
Δίπλα από αυτό και μεταξύ του κτηρίου που φθάνει στην Βουλής υπάρχει η ανοικτή στοά που οδηγούσε στο θέατρο ΚΕΝΤΡΙΚΟΝ που σήμερα έχει γκρεμιστεί.
10-11-Το καλαίσθητο νεοκλασικού ρυθμού μέγαρο των Μελάδων στην γωνία Πανεπιστημίου και Αμερικής. Απέναντι μόλις θεμελιωνόταν ένα νέο κτήριο.
Στην ίδια περίπου θέση υπήρχε μέχρι πριν λίγα χρόνια ,από αυτή τη φωτογραφία,το ιδιόκτητο κτήριο της Αθηναϊκής Λέσχης που ιδρύθηκε από τον Μιχαήλ Μελά το 1875 και που στεγάζεται στο νέο κτήριο της φωτογραφίας με την Εμπορική τράπεζα.
12-13- Το Κεφαλάρι της Κηφισιάς. Την πρωτομαγιά οι πιο εύποροι πήγαιναν εκεί με το « Θηρίο» ενώ οι περισσότεροι Αθηναίοι πήγαιναν στην Αλυσίδα ,δηλαδή στο τέρμα Πατησίων που υπήρχε μια αλυσίδα που την έβαζαν όταν περνούσε το τραίνο για να αποφεύγονται τα ατυχήματα.
14-15-Επίσημη συγκέντρωση στην στρατιωτική λέσχη της οδού Πανεπιστημίου και η προ 35τιας εικόνα της Πανεπιστήμιου-Βουκουρεστίου.
.
Εκτός από τις φωτογραφίες των φυλλαδίων βρήκα και μερικές άλλες τραβηγμένες από τον ίδιο όπως και μερικές άλλες του ιδίου και της οικογένειας του .
16-Άσκηση Ευελπίδων στο Πυροβολικό. Την φωτογραφία τράβηξε ο Παύλος Μελάς
17-Mέλη της οικογένειας Στέφανου Δραγούμη στο εσωτερικό του σπιτιού τους, γύρω στα 1890. H φωτογραφία, τραβηγμένη από τον Π. Mελά, δίνει απτή εικόνα του γούστου και της μόδας που επικρατούσαν στα αστικά σπίτια των Αθηνών κατά τις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αι., καθώς διαμορφώνεται τότε η
πρώτη αστική τάξη στην Eλλάδα. O ευρωπαϊκός αέρας είναι έκδηλος, αφού βρισκόμαστε στις αφετηρίες του σταδιακού εξευρωπαϊσμού σε όλους τους τομείς (φωτ. λεύκωμα: «αναμνήσεις», Eθνικό Iστορικό Mουσείο).
18- Oι γιοι του Mιχαήλ Γ. Mελά στις παραμονές του ελληνοτουρκικού πολέμου του ’97. Oρθιος από δεξιά: Λέων (Mασσαλία 1872 - Αθήνα 1905), Παύλος (Mασσαλία 1870 - Στάτιτσα 1904), Kωνσταντίνος (Mασσαλία 1874 - Αθήνα 1953), Bασίλειος (Αθήνα 1879 - 1956), καθιστός αριστερά, και Γεώργιος (Mασσαλία 1866 - Λονδίνο 1931) καθιστός στο κέντρο.
Από τα πέντε αδέλφια, τρεις μόνιμοι αξιωματικοί, ένας έφεδρος, ο Γεώργιος ως τον βαθμό του επιλάρχου, θα διατελέσει στη συνέχεια ιδιαίτερος γραμματέας του βασιλιά Kωνσταντίνου. Mόνο ένας, ο Λέων, θα ακολουθήσει πολιτική καριέρα με το κόμμα Δεληγιώργη, ενώ μετά τους Bαλκανικούς, απόστρατος θα μπει στην πολιτική σκηνή και ο Kωνσταντίνος. Γόνοι καλής οικογένειας, τόσο με τις σπουδές όσο και με την επαγγελματική τους σταδιοδρομία, συνιστούν αντιπροσωπευτικό δείγμα των τότε ανερχόμενων αστικών στρωμάτων (φωτ.: συλλογή Nαταλίας Iωαννίδη)
19-Η οικογένεια Μελά στο σπίτι της. Ο Παύλος Μελάς Εύελπις, 1889
20-Ο Παύλος Μελάς με τη στολή ανθυπολοχαγού του πυροβολικού
Φωτ.Boehringer
21-
Η οικογένεια του
22-Με την γυναίκα και τα παιδιά του.
23-Ο Μελάς και η γυναίκα του Ναταλία.
24-Mε πολιτικά ο Παύλος Mελάς (αριστερά) υπομειδιά, βλέποντας στα δεξιά του τη Nαταλία που κάτι να προσπαθεί να διαβάσει εμπρός σε φιλικό ζεύγος. (φωτ.:
συλλογή Nαταλίας Iωαννίδη).
25-Το σπίτι του Π. Μελά στην Κηφισιά
(φωτ. πριν από το 1900)
26-
Παύλος Μελάς
27-Η πρώτη φωτογραφία του που στέλνει στη σύζυγό του Ναταλία, με τη στολή του μακεδόνα αντάρτη
28-Ο τάφος το Παύλου Μελά. Φωτογράφος ο
Λεωνίδας Παπάζογλου (1872 - 1918), Φωτογραφικά πορτραίτα από την Καστοριά και την περιοχή της την περίοδο του Μακεδονικού Αγώνα, Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, 2004.
.
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΠΑΝΩ ΣΤΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΓΑΛΩΣΟΥΝ
.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ 20-1-2017
Ο Λυκαβηττός όπως φαινόταν από την οδό Ηροδότου.
Ο «Κωλοσούρτης» ο ατμοκίνητος τροχιόδρομος Αθηνών-Φαλήρου
στην Πανεπιστημίου μπροστά από το Ιλίου Μέλαθρον..
Πες μου ότι δεν σε "πονά" όλη αυτή η καταστροφή της Αθήνας και των περιχώρων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚοίτα πως έγινε. Και μετά μου λένε πολιτισμός. Μα πολιτισμός είναι να "κρατιούνται" τα μνημεία όρθια. Γιατί αυτά τα σπίτια ήταν (είναι ότι έχει απομείνει) μια ιστορία κι ένα μνημείο απο μόνα τους. Μ' αρέσει που δεν επιτρέπει η Αρχαιολογική να γκρεμιστεί τίποτα (μέχρι την Αγ. Μελετίου νομίζω, στα δικά μας όρια), αλλά τα ρίχουν και τα ξανασηκώνουν με τσιμένο. Που είναι τα ζωγραφιστά ταβάνια, που είναι τα πόμολα στις πόρτες, που είναι..αχ!
Το σπίτι του Μεταξά, που μυρίζει εγκατάλειψη στην Αγ. Μελετίου και Πατησίων, το έχεις προσέξει? Πήγαιναν για "πικ νίκ" η γιαγιά εκεί το 1910, απο την πλατεία Βικτωρίας.
Ευτυχώς που ο Μελάς, κληροδότησε μεν φωτογραφίες, δεν ζει για να δει την καταστροφή!
Δεν γνωρίζω όλα αυτά τα μερη καλά, αλλά μπορώ να φανταστώ τις τεράστιες αλλαγές που έχουν υποστεί. Κάπως έτσι κοιτάζω και εγώ φωτογραφίες από την Θεσσαλονίκη του 50 και παλαιότερα. Κάποιες του παππού και της γιαγιάς, κάποιες που βρίσκω σε διάφορα ταβερνάκια. Ειδκά στη εσσαλονίκη είναι εμφανέσταστη η διαφορά γιατί όλα τα νεοκλασσικά που απλώνονταν σε όλη τη Β. Ολγας, Β. Γεωργίου μέχρι την Ευζώνων γκρεμίστηκαν για να γίνουν πολυκατοικίες με βάση τον τότε νόμο του Καραμανλή για την αντιπαροχή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι εικόνες μου υπενθυμίζουν ότι ένας [μεγαλο]εργολάβος πήγε ταξίδι στην Νέα Υόρκη και εντυπωσιάστηκε από τα μεγάλα γυάλινα κτήρια και μετά γ... την εικόνα της Αθήνας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ παππούς μου, πατέρας της μητέρας μου, υπήρξε εθελοντής αντάρτης στις ομάδες του Παύλου Μελά από το 1904. Εθελοντής 15 χρονών από τα Σώκια της Σμύρνης. Το πατρώνυμό του ήταν Χαραλάμπους, όταν γύρισε όμως μετά την Μικρασιατική καταστροφή ο καπετάνιος του απ’ την Μακεδονία τον ειδοποίησε ότι βασιλικοί ψάχνουν παλιούς Βενιζελικούς και τους σκοτώνουν όπου τους βρουν. Αναγκάσθηκε να κάψει όλα τα χαρτιά του και να δηλώσει επίθετο Σωκιανός για να γλιτώσει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Αθήνα των γκάγκαρων του Όθωνα έδωσε την θέση της στην Αθήνα των βλάχων του Καραμανλή. Έπειτα η βλάχοι επέβαλαν την αισθητική του λουτροκαμπινέ παντού και μαζί με τα μοναστήρια και τους εθνικόφρονες δημιούργησαν πρωτότυπους εθνικούς κανόνες αισθητικής. Αργότερα γκάγκαροι καραμανλικοί, αφού πλούτισαν εκμεταλλευόμενοι τις αντιπαροχές από τα διαμερίσματα που πούλησαν σε βλάχους ονομάστηκαν «Ίακχοι» και ευπατρίδες, αποφάσισαν ότι η Αθήνα ανήκει στους «ευγενείς γαλαζοαίματους» και με το σύνθημα «έξω οι βλάχοι» έγιναν αντιδήμαρχοι των βλάχων. Αγενής λοιπόν και βλάχος αποφάσισα να ζήσω στο χωριό που μου αξίζει. Μέτρο δεν έχει το μετρό, αρχή και τέλος η αττική οδός και η κουφαμάρα του κυβερνήτη σας. Έμαθα και ελικοδρόμιο στον Κορυδαλλό, άλλαξε η Αθήνα, αγνώριστη έγινε!
Είναι απίστευτο, όσο και λογικό, πόσο πολύ έχει αλλάξει η Αθήνα. Ειδικά ο Λυκαβυττός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως μερικά πράγματα δεν αλλάζουν μιας και τα έργα για τους ολυμπιακούς δεν είχαν τελειώσει όταν ξεκίνησαν...
Ζουζούνα-
ΑπάντησηΔιαγραφήΔυστυχώς έχεις δίκιο.
Δεν κατάλαβα αυτό που γράφεις ότι δεν επιτρέπει η Αρχαιολογική να γκρεμιστεί τίποτα μέχρι την Αγ. Μελετίου. Δεν έχω διαβάσει τέτοιο πράγμα.
NdN-
Η Θεσ/νίκη καταστράφηκε τουλάχιστον από την πυρκαγιά.
Βέβαια να μην ξεχνάμε ότι ο παραλιακός δρόμος φτιάχτηκε αφού γκρεμίστηκε το τείχος της πόλης που υπήρχε εκεί.
Cris-
Είχαν προλάβει άλλοι πολύ πριν από αυτόν.
Μιχάλης Ρ-
Δεν θα διαφωνήσω με όσα λές αλλά πάντως η αντιπαροχή ήταν υπερκομματικής αποδοχής.
Ιωάννης Κ-
Είναι γνωστό ότι στην Ελλάδα όλα γίνονται την τελευταία στιγμή.
Απίθανη ανάρτηση!
ΑπάντησηΔιαγραφήΦοβερές φωτογραφίες!!
Nαι με νόμο του 80 και μετά (δεν θυμάμαι ακριβώς, μπορώ να στο βρω), για να γκρεμίσεις κτίσμα πριν το 1900, πρέπει να έχεις ειδική άδεια απο την αρχαιολογική υπηρεσία. Αυτά απο πρώτο χέρι, γιατί "μπλέξαμε" εμείς με το δικό μας, και είδαμε και πάθαμε να "ξεμπλέξουμε' μετά το σεισμό του 81 που "γκρέμισε" στην κυριολεξία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα μετά απο το 1900κτίσματα, "ανήκουν" στην δικαιοδοσία του υπουργείο πολιτισμού.
Επιστολές προς όλους τους ιδιοκτήτες έχει αποστείλει το υπ. πολ. κατά καιρούς, ότι δεν μπορούν να γκρεμίσουν αν δεν πάρουν άδεια πρώτα. Λεπτομέρειες μπορώ να σου βρω.
Εξαιρετικό (και συγκινητικό) φωτογραφικό υλικό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα ειπω και κάτι ενθαρρυντικό...
Υπάρχει και περιοχή της Αθήνας, που έχει αλλάξει προς το καλύτερα.
Είναι η ευρύτερη περιοχή του Αστεροσκοπείου και Θησείου.
Παλαιότερες φωτογραφίες/λιθογραφίες, του 19ου αιωνα, απεικονίζουν την περιοχή γυμνή από βλάστηση και ερημώδη.
Αργότερα και προοδευτικά, χτίζεται το Αστεροσκοπείο, ο λόφος Νυμφών, ο λόφος Μουσών και ο λόφος του Φιλοπαππου γεμίζει βλάστηση δενδρώδη, όπως επίσης η Αγορά. Διατηρούνται τα νεοκλασσικά της περιοχής του Αστεροσκοπείου και, διαμορψώνεται, πρόσφατα, η πετρόστρωτη Διονυσίου Αρεοπαγίτου.
Παρά τη νύπαρξη των γνωστών υπαίθριων τραπεζοκαθισμάτων ("κουλτούρα" νεωτεριστική) η όλη περιοχή έχει αποκτήσει μια ομορφιά που δεν μπορεί να την πει κανείς "ψυχρά προγραμματισμένη".
Τελικά , άν η Αθήνα και τα περίχωρά της δεν είχαν κονομήσει (από που άραγε;κάνε μας ένα ποστάκι)τη φαεινή ιδέα της αντιπαροχής, θα ήταν μιά κούκλα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈστω κιάν οι μπίγκ εγκέφαλοι- Κλεάνθης,Σούμπερτ και Κλέντσε-,την σχεδίασαν από πάνω από την αρχαία.
Πολλές φορές φαντάζομαι , τι μορφή θα είχε άν ο χώρος της αρχαίας πόλης ήταν ελεύθερος κτισμάτων,και γύρω γύρω απλώνονταν η αθήνα των φωτογραφιών.
Και γώ δεν θα ζήλευα κάθε παλιά πόλη της ευρώπης που βλέπω.
Και ο Παύλος Μελάς;
Τι να πω γιά τον λεβενταρά εγώ η κακομοίρα.
δ
Μόλις σήμερα κατάφερα να ασχοληθώ με το μπλογκ μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒρίσκομαι στην Κρήτη και προσπαθώ να κλαδέψω μια ολόκληρη ζούγκλα μετά από 8 μήνες που είχαμε να έρθουμε.
Σήμερα όμως βρήκα τον χρόνο γιατί από χθές δεν λέει να σταματήσει η βροχή.
marianaonice-
Είμουνα σίγουρος ότι θα σου άρεσαν!
ζουζούνα-
Δεν τον ήξερα αυτόν τον νόμο.
Βέβαια βγήκε αφού τα γκρέμισαν σχεδόν όλα τα ωραία σπίτια της περιοχής την οποία την ξέρω καλά από παιδί.
χαίρε εδώ-
Και όχι μόνο αυτή.Ευτυχώς και του Ψυρρή σε μεγάλο μέρος διασώθηκε.
Επίσης στην Αγορά που λές ότι πρασινίζει μην ξεχνάς ότι επάνω της υπήρχε ολόκληρη συνοικία που γκρεμίστηκε,η Βουρβουρού.
Και ο Λυκαβηττός επίσης ήταν ξερός και έγινε δεντροφύτευση.
demetrat-
Καλά θα ήταν όπως τα λές αλλά δεν υπάρχει καμιά πόλη, με συνέχεια στην ιστορία της, που να μην έχει κτιστεί η νέα επάνω στην παλιά.
Δες τι γίνεται στο κέντρο της Ρώμης ή την εικόνα που αποκαλύφτηκε κάτω από το μουσείο του Λούβρου κάτω από την πυραμίδα του Πέι.
Το πρόβλημα με την Αθήνα είναι ότι οι μεγαλοιδιοκτήτες δεν άφησαν να κατασκευαστούν οι δρόμοι που είχαν σχεδιαστεί.
Αλλά τι λέμε τώρα για αυτά τα χρόνια.
Κάνε μια βόλτα στο Χαλάνδρι ή την Αγία Παρασκευή που έχουν κτιστεί πρόσφατα για να δείς τα δρομάκια ή τα τεράστια τετράγωνα που υπάρχουν χωρίς ενδιάμεσους δρόμους γιατί οι σύγχρονοι μεγαλοτσιφλικάδες δεν ήθελαν να χάσουν ούτε ένα τετρ. μέτρο από τα χωράφια τους.
Όσο για την αντιπαροχή είναι το μοναδικό θέμα που υπήρξε εθνική ομοψυχία και απόλυτη σύμπνοια όλων των Ελλήνων!
Όταν βλέπω τέτοιες (υπέροχες) φωτογραφίες αναρωτιέμαι πώς θα δείχνουν σε 100 χρόνια οι τόποι που έχω αγαπήσει...
ΑπάντησηΔιαγραφήNαι ακριβώς, αφού έγινε "της καταστροφής", θυμήθηκε κάποια κυβέρνηση να ψηφίσει κάτι περί διασωσης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι για τις υποθήκες να μην πω, που βάζουν στα σπίτια για να τα φτιάξεις.... και άλλα και άλλα!!!
Τώρα πως μου ήρθε και έγραψα παραπάνω ότι την συνοικία την έλεγαν Βουρβουρού ούτε και εγώ το ξέρω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΉ συνοικία πάντως λεγόταν Βλασσαρού.
Πράγματι οι φωτογραφίες σας είναι πολύ ενδιαφέρουσες. Κατέβασα μερικές. Είμαι σε θέση να γνωρίζω ότι ο αδελφός του Παύλου Μελά Λέων πέθανε 3 μήνες μετά από εκείνον. Μάλλον αναφέρεστε στον Κωσταντίνο ότι πολιτεύτηκε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι ο Λέων πολιτεύτηκε.
ΔιαγραφήΟ Λέων Μελάς σπούδασε νομικά στο πανεπιστήμιο Αθηνών και το 1892 αναγορεύτηκε διδάκτορας νομικής. Εργάστηκε για μικρό χρονικό διάστημα στο υπουργείο εσωτερικών και το 1902 εκλέχτηκε βουλευτής Θεσσαλίας με το κόμμα του Θεόδωρου Δηλιγιάννη. Ήταν ενεργό μέλος της Εθνικής Εταιρείας και του Μακεδονικού Κομιτάτου. Είχε συγγράψει το Βουλγαρικόν ζήτημα, το Αλβανικόν ζήτημα κ.α.
Απεβίωσε στην Αθήνα το 1905. Ήταν παντρεμένος από το 1892 με την Ανδρομάχη Σλήμαν, κόρη του αρχαιολόγου Ερρίκου Σλήμαν, με την οποία είχε αποκτήσει τρεις γιους, τον Κωνσταντίνο, το Λίνο και τον Αλέξανδρο.
Ο Κωνσταντίνος αποφοίτησε από τη σχολή Ναυτικών δοκίμων και έγινε αξιωματικός του Βασιλικού Ναυτικού. Συμμετείχε στον ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897 καθώς και στους Βαλκανικούς Πολέμους. Στη συνέχεια ασχολήθηκε με την πολιτική. Εκλέχτηκε βουλευτής Ιωαννίνων με το κόμμα των Φιλελευθέρων το 1915 και 1920.
Όπως όλα τα μέλη της οικογένειάς του, έτσι και αυτός υπερασπίστηκε το όραμα της Μεγάλης Ιδέας ενώ ήταν και από τους πρωτεργάτες του ελληνικού προσκοπισμού. Είχε διατελέσει μάλιστα γενικός έφορος του Σώματος Ελλήνων Προσκόπων.
Μια σχολαστική παρατήρηση: Ο ισθμός της Κορίνθου υπήρχε ανέκαθεν· «εν τω γίγνεσθαι» το 1893 ήταν η _διώρυγα_ της Κορίνθου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχω μεταφέρει τις λεζάντες των φυλλαδίων.
Διαγραφή