Μια χώρα πάντως που η κινηματογραφική παιδεία είναι από τις απαρχές του κινηματογράφου ιδιαίτερα ανεπτυγμένη, είναι η Γαλλία η οποία διαθέτει και το σημαντικότερο ίσως κινηματογραφικό περιοδικό του κόσμου, το περιοδικό Les Cahiers du Cinema από το οποίο και προέρχονται και σκηνοθέτες που όπως ο Jean-Luc Godard και ο François Truffaut που ξεκίνησαν από αυτό σαν κριτικοί.
Πρόσφατα λοιπόν 76 σκηνοθέτες , κριτικοί και κορυφαία στελέχη του γαλλικού κινηματογράφου ψήφισαν για τις 100 σημαντικότερες ,κατ΄ αυτούς, ταινίες στην πορεία της κινηματογραφικής τέχνης.
Στην λίστα περιλαμβάνονται 50 ταινίες από τις ΗΠΑ, 26 από την Γαλλία, 5 από την Ιταλία και 5 από την Σουηδία, 4 από την Ιαπωνία, 3 από την Γερμανία και 3 από την Σοβ. Ένωση, 2 από την Ισπανία και από 1 από την Ινδία και την Δανία.
Δυστυχώς δεν υπάρχει καμία ταινία από την Ελλάδα αλλά ας μην παραπονούμαστε ,δεν υπάρχει και καμία από την Βρετανία!
Το 50 % των ταινιών είναι ταινίες των 10ετιων 1951-60 και 1931-40
Η παλιότερη είναι του 1916 και η πιο πρόσφατη του 2002.
Επειδή ο κατάλογος έχει τους γαλλικούς τίτλους όλων ταινιών, και επειδή βέβαια δεν μπορούμε σε πολλές περιπτώσεις να καταλάβουμε για ποια ταινία πρόκειται όταν διαβάζουμε τον τίτλο που παίχτηκε στην Γαλλία, έκατσα και βρήκα με ποιο τίτλο έχει παιχτεί η ταινία στην Ελλάδα και ποιος είναι και ο τίτλος που είχε στην χώρα προέλευσης (εκτός βέβαια από τις γιαπωνέζικες!)
Στην παρένθεση είναι ο σκηνοθέτης ,δίπλα πότε γυρίστηκε η ταινία και που.
Επίσης στις 15 πρώτες υπάρχει και λινκ που σας παραπέμπει στο trailer της ταινίας στο You Tube.
Επίσης μαζί υπάρχουν και οι αφίσες από αυτές τις ταινίες.
Με κόκκινα γράμματα είναι οι ταινίες που έχω δει ,αλλά υπάρχουν και άλλες περίπου 10 που δεν είμαι σίγουρος αν τις έχω δει πριν πολλά χρόνια.
Μόλις είχα τελειώσει αυτό το ποστ το Σάββατο κυκλοφόρησε ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ
με τις 100 καλύτερες ταινίες στην Ελλάδα βάσει ψηφοφορίας 50 ελλήνων κινηματογραφιστών.
Όλες αυτές οι λίστες, όπως προείπα ,έχουν τον σαφή υποκειμενισμό όσων ψηφίζουν και είναι επόμενο να εμφανίζουν τεράστιες διαφοροποιήσεις στις προτιμήσεις από χώρα σε χώρα
Τον μεγαλύτερο σωβινισμό έμφανίζει η λίστα από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου, που από τις 100 καλύτερες οι 98 είναι παραγωγές του Χόλιγουντ. ! Ακόμα και οι δύο «ξένες» ταινίες είναι και αυτές αγγλόφωνες και είναι Ο Λόρενς της Αραβίας και η Η Γέφυρα του Ποταμού Κβάι.σε σκηνοθεσία Ντείβιντ Λιν.
Πάντως η υπ΄αριθμόν 1 ταινία και στις 3 λίστες είναι ο Πολίτης Καίην, με πλήρη ομοφωνία.
http://www.youtube.com/watch?v=zyv19bg0scg
http://www.youtube.com/watch?v=trDqSL_RAsY
http://www.youtube.com/watch?v=phx8CrLeOEc
15-ΠΕΡΙΦΡΟΝΗΣΗ-Le Mépris (Jean-Luc Godard)1963 ΓΑΛΛΙΑ
http://www.youtube.com/watch?v=IT7P7ijpAPY
21-23 26 ΨΗΦΟΙ
24-30 25 ΨΗΦΟΙ
ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΓΙΓΑΝΤΩΝ North by Northwest (Alfred Hitchcock) 1959 ΗΠΑ
31-36 24 ΨΗΦΟΙ
37-43 23 ΨΗΦΟΙ
44-45 22 ΨΗΦΟΙ
2001 Η ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΟΣ 2001 Α space Odyssey (Stanley Kubrick) 1968 ΗΠΑ
46-50 21 ΨΗΦΟΙ
81/2 (Federico Fellini)1963 ΙΤΑΛΙΑ
51-57 20 ΨΗΦΟΙ
ΟΙ 7 ΣΑΜΟΥΡΑΪ Les Septs Samouraïs (Akira Kurosawa) 1954 ΙΑΠΩΝΙΑ
58-64 19 ΨΗΦΟΙ
65-75 18 ΨΗΦΟΙ
ΜΕ ΚΟΜΜΕΝΗ ΤΗΝ ΑΝΑΣΑ À bout de souffle (Jean-Luc Godard) 1960 ΓΑΛΛΙΑ
76-85 17 ΨΗΦΟΙ
ΜΕΓΑΛΕ ΜΟΥ ΕΡΩΤΑ An Affair to Remember. (Leo McCarey) 1957 ΗΠΑ
ΕΝΑ ΧΟΡΟ ΓΙΑ ΣΕΝΑ The Band wagon (Vincente Minnelli) 1953 ΗΠΑ
86-100 16 ΨΗΦΟΙΑΜΕΡΙΚΑ –ΑΜΕΡΙΚΑ America America (Elia Kazan) 1963 ΗΠΑ
Προσωπικά τέλος σε μια τέτοια λίστα θα προσέθετα και τις εξής ελληνικές ταινίες:
«Θίασος» (1974) του Θόδωρου Αγγελόπουλου
«Ευδοκία» (1974) του Αλέξη Δαμιανού
«Η κάλπικη λίρα» (1955) του Γιώργου Τζαβέλλα
«Η αγέλαστος πέτρα» (2000) του Φίλιππου Κουτσαφτή.
Ενδιαφέρουσα, οργανωμένη, γεμάτη πληροφορίες παρουσίαση- έχεις κάνει τόση δουλειά εδώ, όσοι αγαπούμε τον κινηματογράφο μπορούμε να επωφεληθούμε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστούμε Αθεόφοβε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολλή και καλή δουλειά!
θα την ξανακοιτάζω με την ησυχία μου.
Χάρηκα που είδα και το "Πάρτυ" και το "Κάποτε στην Αμερική" στην γαλλική(μην ξεχνάμε)λίστα.
Κάπου έχω το αντίστοιχο βιβλίο του Μικελίδη στα Ελληνικά με τις 100 πρώτες συν 10 Ελληνικές. Οποτε μπορέσω θα κάνω τη σύγκριση και θα βάλω σχόλιο για τους κοινούς τόπους. Μπράβο Αθεόφοβε για τη δουλιά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣαν γνήσιος κινηματογραφόφιλος δούλεψα αυτό το ποστ με κέφι γιατί το θέμα με ενδιέφερε πολύ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ δουλειά για να γραφτεί αυτό το ποστ! Μπράβο Αθεόφοβε. Οπως είπες κατά καιρούς κυκλοφορούν διάφορες λίστες με τις καλύτερες ταινίες. Νομίζω θα προσέθετα το “Πέρασμα του Μιλερ” ως μία από τις πρώτες ταινίες που κερδίζει κατά κράτος ο κακός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘαυμάσια εκλογή τα Cahiers du Cinema τα οποία λατρεύς απ'όταν διάλεξα τον αγαπημένο μου Truffaut γιά τη διατριβή μου πρίν τριάντα χρόνια. Όμως (εδώ ξεκινά λυπητερή μουσική με πιάνο και βιολί), όταν βλέπουμε τι απουσιάζει από τη λιστα (Όσα παίρνει ο Άνεμος, Ο Άγγλος Ασθενής, Η Έβδομη Σφραγίδα, Άνθρωπος Για Όλες τις Εποχές, και άλλα) και τι υπ'αρχει στην λίστα αντί γι'αυτά (Η ξυπόλητη Κόμισσα, Νοσφεράτου...) αποδεικνίεται πόσο δίκιο έχει ο αθεόφοβος όταν γράφει πως υπάρχει μεγάλος υποκειμενισμός σέ οποιδήποτε λίστα (ακόμη και στη δική μου -ναι!). Τέλος πάντων, μπορεί κανείς να βρεί τον ξένο τίτλο ταινείας στό www.imdb.com ψάχνοντας το όνομα ηθοποιού ή σκηνοθέτη και κοιτώντας στην ανάλογη χρονιά. Ευχαριστώ αθεόφοβε -Δημήτρης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠλάκα μας κάνουν; ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΚΑΖΑΜΠΛΑΝΚΑ;
ΑπάντησηΔιαγραφήNdN-
ΑπάντησηΔιαγραφήthinks-
αταίριαστος-
Όπως βλέπετε κάθε μια λίστα έχει τον δικό της υποκειμενισμό τόσο εθνικό όσο και από ποιους συντάσσεται αλλά ακόμα και το πότε συντάσσεται.
Οι ίδιοι άνθρωποι αν ρωτηθούν μετά 3-4 χρόνια πιθανόν να προτείνουν άλλες ταινίες.
Δεν θα διαφωνούσα και εγώ με τις ταινίες που προτείνετε, εκτός ίσως του Άγγλου ασθενή που δεν είναι από τις ταινίες που θεωρώ, εσφαλμένα ίσως, αξιόλογη.
Προσωπικά θα μπορούσα να προτείνω αρκετές ταινίες όπως τις Αγριοφράουλες του Μπέργκμαν ,τον Τρίτο άνθρωπο του Ριντ , το Ριφιφί του Ντασέν, το Reservoir dogs του Ταραντίνο και αρκετές άλλες.
Θα διαφωνήσω με τον thinks για τον Νοσφεράτου (1922).
Η ταινία αυτή είναι η πρώτη ταινία τρόμου που γυρίστηκε βασισμένη στον μύθο του Δράκουλα του Μπράμ Στόουκερ και οδήγησε στην δημιουργία ολόκληρης κινηματογραφικής μυθολογίας.
Η ταινία δεν είχε αποκτήσει τα δικαιώματα του βιβλίου να χρησιμοποιήσει το όνομα Δράκουλα και έτσι ονομάστηκε Νοσφεράτου και έτσι μετά από μήνυση που έγινε από την χήρα του Στόουκερ υπήρξε δικαστική απόφαση για την καταστροφή της.
Ο Μουρνάου έχει πετύχει με την εικόνα να αποδώσει εξαιρετικά την αίσθηση του τρόμου στην βωβή αυτή ταινία.
Μπορείτε να το διαπιστώσετε αυτό στο τρέιλερ της ταινίας εδώ
http://www.youtube.com/watch?v=wlqQvfcI4No&feature=related
ή στην σκηνή της συνάντησης με τον βρυκόλακα
http://www.youtube.com/watch?v=hq_daWKTIss&NR=1
Όπως είπες , με μεγάλη δόση υποκειμενισμού, γιατί κινηματογράφος είναι αυτός, και άνθρωποι τον βλέπουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι τον κρίνουν επίσης.
Ενίοτε δε και ηλικιωμένοι άν κρίνω από τις ταινίες που πρώτευσαν.
Εγώ δυστυχώς, δεν καταφέρνω ποτέ να δω άν πίσω από το "πολίτης Κέην" κρύβεται η καλύτερη ταινία όλων των εποχών, και δεν είναι στη θέση της το κουρδιστό πορτοκάλι λέμε τώρα.
Η γιατί "ο γατόπαρδος" είναι καλύτερο απ το "όσα παίρνει ο άνεμος",(αν και υποθέτω το γιατί: ο Άσλεϋ ήταν μαλάκας ενώ ο Μπάρτ ποτέ).
Το μόνο που με νοιάζει είναι η ένταση συναισθημάτων που μου προσφέρει το πακέτο :
σεναριο-μουσικη-ηθοποιία-σκηνοθεσία-φωτογραφια.
Δεν ξέρω, τελικά αν μας προσφέρουν τίποτα αυτοί οι κατάλογοι, εκτός του να ψάξουμε να δούμε τις ταινίες που αναφέρουν .
Μη ξεχάσω όμως το εύγε σε σένα , γιά το ψάξιμο και ουχί στους συντάξαντες τους καταλόγους.
δ
Όπως είπες , με μεγάλη δόση υποκειμενισμού, γιατί κινηματογράφος είναι αυτός, και άνθρωποι τον βλέπουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι τον κρίνουν επίσης.
Ενίοτε δε και ηλικιωμένοι άν κρίνω από τις ταινίες που πρώτευσαν.
Εγώ δυστυχώς, δεν καταφέρνω ποτέ να δω άν πίσω από το "πολίτης Κέην" κρύβεται η καλύτερη ταινία όλων των εποχών, και δεν είναι στη θέση της το κουρδιστό πορτοκάλι λέμε τώρα.
Η γιατί "ο γατόπαρδος" είναι καλύτερο απ το "όσα παίρνει ο άνεμος",(αν και υποθέτω το γιατί: ο Άσλεϋ ήταν μαλάκας ενώ ο Μπάρτ ποτέ).
Το μόνο που με νοιάζει είναι η ένταση συναισθημάτων που μου προσφέρει το πακέτο :
σεναριο-μουσικη-ηθοποιία-σκηνοθεσία-φωτογραφια.
Δεν ξέρω, τελικά αν μας προσφέρουν τίποτα αυτοί οι κατάλογοι, εκτός του να ψάξουμε να δούμε τις ταινίες που αναφέρουν .
Μη ξεχάσω όμως το εύγε σε σένα , γιά το ψάξιμο και ουχί στους συντάξαντες τους καταλόγους.
δ