UPDATE 1-12-2013
Δευτέρα 5 Μαρτίου 2012
ΤΑ ΓΕΝΟΣΗΜΑ ΚΑΙ Η ΚΙΝΔΥΝΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΑΥΤΑ
Ψηφίστηκε και ήδη δημοσιεύτηκε ο νόμος 4052 που μεταξύ άλλων
καθιερώνει για τα νοσοκομεία του ΕΣΥ και τους φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης την
υποχρεωτική αναγραφή της δραστικής ουσίας των φαρμάκων.
Μεγάλη συζήτηση έχει γίνει τις τελευταίες μέρες για τα
γενόσημα φάρμακα και μεγάλη διαμάχη έχει ξεσπάσει μεταξύ των ιατρών, των
φαρμακοποιών και των ελλήνων φαρμακοβιομηχάνων.
Ταυτόχρονα έχει υπάρξει μια απίστευτη κινδυνολογία από
πολλές μεριές και έντονος εκφοβισμός του κόσμου, ο οποίος βέβαια δεν έχει τις
γνώσεις για να εκτιμήσει και τις υποκρυπτόμενες σκοπιμότητες και συμφέροντα.
Διαβάζει λοιπόν κανείς ηλιθιότητες του τύπου : " η
υγεία του Έλληνα
πολίτη πρόκειται να χαθεί. ", "πίσω από όλα κρύβεται πολυεθνική
εταιρία η οποία παράγει σκευάσματα φθηνά, σε χώρες του τρίτου κόσμου και στη
συνέχεια τα φέρνει στην Ελλάδα"," Όχι στα φάρμακα - δολοφόνους που
προωθεί η Τρόικα & η κυβέρνηση", "Η τρόικα θέλει να μας ταΐζει
φάρμακα-δολοφόνους, που ποιος ξέρει σε ποια βρόμικα υπόγεια του Πακιστάν
φτιάχνουν με χώμα και ασβέστη" κτλ
Ας προσπαθήσουμε λοιπόν να δούμε που βρίσκεται η αλήθεια σε
αυτή την ιστορία.
Όταν σε ένα πρωτότυπο φάρμακο λήξει η πατέντα του, συνήθως
μετά 10 περίπου χρόνια, τότε μπορούν και άλλοι να το παράγουν και βέβαια επειδή
αυτοί δεν έχουν ξοδέψει για την έρευνα του, μπορούν να το διαθέτουν σε σαφώς
χαμηλότερη τιμή παρασύροντας επίσης και το πρωτότυπο στην μείωση της τιμής του.
Στις ΗΠΑ τον περασμένο χρόνο το 78% των συνταγών ήσαν γενόσημα που είχαν εγκριθεί από το FDA και πολλές πολιτείες έχουν θεσπίσει νόμους και διατάξεις που επιβάλουν την διάθεση των γενοσήμων από τον φαρμακοποιό
εκτός και αν στην συνταγή του ιατρού αναγράφεται "dispense as written" ή "brand medically necessary,"
ή εάν ο ασθενής είναι διατεθειμένος να πληρώσει την διαφορά της τιμής μεταξύ
του πρωτοτύπου και του γενοσήμου.
Το δε φάρμακο χορηγείται με ταμπέλα σαν την παρακάτω που
αναγράφει όλα τα σχετικά στοιχεία για να μην γίνει κάποιο λάθος από τον ασθενή.
Στην Ελλάδα ενώ το 40% των κυκλοφορούντων φαρμάκων είναι
γενόσημα σύμφωνα με στοιχεία του 2011(3000, σε σύνολο περίπου 7.300 φαρμάκων),έχουν μόνο
το 18% της αγοράς από συνταγογράφηση ,ενώ
αντίστοιχα στην Ευρώπη το ποσοστό αυτό ανέρχεται κατά μέσο όρο στο 50%.
Όλα τα φάρμακα συμπεριλαμβανομένων και των γενοσήμων
ανεξάρτητα από την χώρα παραγωγής τους (ΗΠΑ, Ινδία κα.), για να εισαχθούν και
να κυκλοφορήσουν στην Ελλάδα, έχουν
ελεγχθεί και πιστοποιηθεί από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων (Ε.Μ.Α.) και τον
Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων (ΕΟΦ).
Σύμφωνα με τον ΕΟΦ την τελευταία πενταετία ελέγχθηκαν
εργαστηριακά από αυτόν περίπου 1.000
συνολικά δείγματα, εκ των οποίων τα 900 ήταν αντίγραφα και το ποσοστό μη
κανονικών (ελαττωματικών) ανέρχεται συνολικά μόνο σε 4%
Σε ότι αφορά στην παραγωγή φαρμακευτικών προϊόντων σε τρίτες
χώρες (πχ. Ινδία, ΗΠΑ, κλπ.) που εισάγονται στην ΕΕ, απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η επιθεώρηση από μια αρμόδια αρχή της
ΕΕ, ομοίως και από τον ΕΟΦ, και η έκδοση σχετικού EU GMP certificate. Εξ
άλλου, κατά την έγκριση της άδειας κυκλοφορίας φαρμακευτικών προϊόντων
ανθρώπινης χρήσης συμπεριλαμβανομένων και των γενοσήμων δηλώνεται πάντα και το αντίστοιχο εργοστάσιο αποδέσμευσης
παρτίδας, το οποίο πρέπει οπωσδήποτε να βρίσκεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση (*GMP
certificate Πιστοποιητικό Κανόνων Καλής Παραγωγής).
Όσον αφορά στις δραστικές πρώτες ύλες, υποχρεωτικά
συμμορφώνονται με τις κοινοτικές απαιτήσεις Κανόνων Καλής Παραγωγής (EU APIs
GMP), είτε παράγονται στην ΕΕ, είτε σε τρίτες χώρες και ελέγχονται ανάλογα.
Βάσει αυτών λοιπόν των στοιχείων γιατί υπάρχει τέτοια
διαμάχη μεταξύ ιατρών, φαρμακοποιών και ελλήνων
φαρμακοβιομήχανων;
Αυτή οφείλεται στο ότι θίγονται κεκτημένα συμφέροντα.
Το ετήσιο κόστος των φαρμάκων, ιατρικών
πράξεων, κλπ. που επωμίζεται το ελληνικό Δημόσιο ανέρχεται σε 9 δις ευρώ περίπου. Το αντίστοιχο
κόστος της Πορτογαλίας ανέρχεται σε 4,5
δις ευρώ και της Ισπανίας (των 46 περίπου εκατομμυρίων ατόμων) σε 12,5 δις ευρώ.
Αυτή η τεράστια και σκανδαλώδης σπατάλη οφείλεται σε
ποικίλους λόγους.
Αρχικά στην κατευθυνόμενη συνταγογραφία των ιατρών με τα
αντίστοιχα οικονομικά οφέλη, αλλά και στην ευρέως εδραιωμένη αντίληψη στο κόσμο
πως καλός γιατρός είναι αυτός που του γράφει φάρμακα τόσο για να τα
χρησιμοποιήσει όσο και για να τα έχει σε περίπτωση ανάγκης, Δεν υπάρχει σπίτι
στην Ελλάδα που να μην έχει ένα συρτάρι με αχρησιμοποίητα φάρμακα.
Η αξία των ληγμένων και αχρησιμοποίητων φαρμάκων υπολογίζεται στο 1 δις ευρώ!
Όπου εφαρμόστηκε η ηλεκτρονική συνταγογράφηση επήλθε και μείωση κατά 40% στην αναγραφή
φαρμάκων.
Η αντίδραση δε των
ιατρών στα γενόσημα έχει δυο βασικά αιτίες.
Η πρώτη είναι ότι
όπως υπάρχει γενικευμένη δυσπιστία στην
Ελλάδα για το επίπεδο των ελέγχων που γίνονται για τα πάντα, έτσι υπάρχει και
για τον έλεγχο των ελληνικών γενοσήμων.
Σε πολλούς έχει μείνει η εικόνα για την ελληνική φαρμακοβιομηχανία που σατίριζε
με διεισδυτικό τρόπο ο Βαφέας στην ταινία του "Ανατολική περιφέρεια".
Από την άλλη μεριά κατ΄ αποκλειστικότητα στην Ελλάδα τα
γενόσημα δεν έχουν ουσιαστική διαφορά τιμής από τα πρωτότυπα, οπότε είναι
εύλογο ο γιατρός να συνεχίσει να αναγράφει το φάρμακο που για χρόνια
χρησιμοποιούσε.
Μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα που πήρα από το http://druglist.gr/
Το γνωστό AMOXIL caps
500mg κοστίζει
3,23Ε ενώ το γενόσημο Aproxal 2,92Ε δηλ. μόνο 9,6% φτηνότερα.
Το διουρητικό FLUDEX κοστίζει 4,93Ε ενώ το
MAGNITON-R 4,26Ε δηλ 13,6% φτηνότερα.
Το LEXOTANILτων
3mg 1,87Ε,
ενώ τα αντίστοιχα NOTORIUM και PASCALIUM 1,68Ε δηλ 10%
φτηνότερα.
Η δεύτερη είναι ότι
με την αναγραφή της δραστικής ουσίας
αποκόπτεται ο ομφάλιος λώρος ιατρού-φαρμακευτικής εταιρείας για όσους επιδίδονται στην κατευθυνόμενη συνταγογραφία και
αυτός μεταφέρεται στον φαρμακοποιό που θα επιλέξει ποιάς εταιρείας θα χορηγήσει
το γενόσημο.
Λογικά λοιπόν οι έλληνες φαρμακοβιομήχανοι που καθ΄
ολοκληρία παράγουν γενόσημα θα έπρεπε να είναι ευχαριστημένοι από το νέο
σύστημα.
Όμως δεν είναι, γιατί
οι φαρμακοποιοί από την άλλη μεριά θα αναγκαστούν να επιλέξουν, για να
είναι ανταγωνιστικοί με τα άλλα φαρμακεία, το γενόσημο που θα έχει την
χαμηλότερη τιμή οπότε αντίστοιχα και οι διαμαρτυρόμενοι φαρμακοβιομήχανοι θα
αναγκαστούν να μειώσουν τις απαράδεκτα υψηλές τιμές που έχουν στα παραγόμενα
γενόσημα στην Ελλάδα, τιμές που καταλήγουν σήμερα να οδηγούν τελικά στην
συντήρηση της κατευθυνόμενης συνταγογραφίας των ιατρών.
Οι εταιρείες που παράγουν τα πρωτότυπα φάρμακα από την άλλη
μεριά για να αντιμετωπίσουν την μείωση των κερδών τους μετά την λήξη της
πατέντας και την καθήλωση πολλές φορές της τιμής του σε πραγματικά απαράδεκτα χαμηλά
επίπεδα , φροντίζουν να αποσύρουν το φάρμακο τους και αλλάζοντας κανένα
δακτύλιο στην δραστική ουσία το επανακυκλοφορούν με άλλο όνομα ως καινούργιο
πρωτότυπο.
Έτσι δικαιολογείται που παλιά γνωστά και αποτελεσματικά
φάρμακα που λαμβάνει κανείς για χρόνια σταματούν να παράγονται και
αντικαθίστανται με παρόμοια νέα αλλά πολύ ακριβότερα.
Η χρήση λοιπόν της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης μαζί με την
χρήση των γενοσήμων φαρμάκων σίγουρα θα πετύχει την περιστολή της άσκοπης και
μαζί επιβλαβούς συνταγογραφίας καθώς με αυτό τον τρόπο θα είναι εφικτό ανά πάσα
στιγμή να ελέγχεται όλο το κύκλωμα του φαρμάκου.
Ήδη 11 γιατροί κλήθηκαν να απολογηθούν, σε πρώτη φάση
γραπτώς, στον νέο φορέα υγειονομικής περίθαλψης τον ΕΟΠΥΥ, γιατί συνταγογράφησαν
ακόμη και κατά 300% περισσότερο από το μέσο όρο της ειδικότητάς τους!
Τέλος αυτό που είναι αναγκαίο να εφαρμοστεί είναι η χρήση
θεραπευτικών πρωτοκόλλων για κάθε ασθένεια οπότε με αυτό τον τρόπο μπορεί να
ελεγχτεί εάν γίνεται η ενδεδειγμένη θεραπεία με την χρήση των αναγκαίων φαρμάκων
ώστε να συνδυάζεται το καλύτερο θεραπευτικό αποτέλεσμα με το χαμηλότερο κόστος.
Είναι χαρακτηριστική η απάντηση που έδωσε ένας Γάλλος
ογκολόγος, δηλαδή από μια χώρα με ένα από τα καλύτερα συστήματα υγείας στον
κόσμο, όταν του έδειξαν την αγωγή που είχε πάρει ασθενής στην Ελλάδα.
"Εμείς δεν δίνουμε τόσο ακριβά φάρμακα!"
Σήμερα μόλις διάβασα το άρθρο του γιατρού και γνωστού γελοιογράφου
Ανδρέα Πετρουλάκη "Γενόσημο, ο εχθρός του γένους" .
UPDATE
6-3-2012
Αξίζει να το διαβάσετε.
UPDATE 1-12-2013
UPDATE 1-12-2013
Ένα σημαντικό άρθρο, με στοιχεία, της Eλένης
Πετροπούλου στην ΗΜΕΡΗΣΙΑ με τίτλο ΠΟΛΕΜΟΣ»
ΔΙΣΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ -Το «πάρτι» με τις φαρμακευτικές δαπάνες υπάρχει εδώ:
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Χαίρομαι που επί του θέματος τελικά συμφωνούμε απολύτως.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολυ καλη και λογικη παράθεση επιχειρηματων.... την κοινοποιω! :)
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ για την κοινοποίηση.
ΔιαγραφήΕξαιρετική ανάρτηση. Μου θύμισες την "Κοινωνική Φαρμακολογία" που είχα την τιμή να παρακολουθήσω κάποτε αν και μη γιατρός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα πλεονεκτήματα της συνταγογράφησης δραστικής ουσίας τα γνώρισα -ποιός θα το φανταζότανε- εδώ στο νησί-άνδρο του καπιταλισμού! Τα περισσότερα φάρμακα δεν κοστίζουν πάνω από 5 λίρες και αυτές πλέον (τουλάχιστον εδώ στη Σκωτία) δεν χρειάζεται να τις πληρώσει ο ασθενής. Απλά δεν έχουνε φανταχτερή πολύχρωμη συσκευασία
Σου κάνει εντύπωση το αυτονόητο για τα πλεονεκτήματα της συνταγογράφησης δραστικής ουσίας γιατί είχες επηρεαστεί από την ελληνική παραπληροφόρηση που κρατάει από χρόνια γενικά για πολλά πράγματα στην Ελλάδα.
ΔιαγραφήΘα είχε πολύ ενδιαφέρον αυτή η παρακολούθηση της Κοινωνικής Φαρμακολογίας που αναφέρεις.
Αγαπητέ Αθεόφοβε, τα παραγόμενα από την ελληνική φαρμακοβιομηχανία γενόσημα δεν είναι ακριβώς γενόσημα. Είναι απλά προστατευόμενης τιμής "επώνυμα" αντίγραφα φαρμάκων που έχει λήξει η πατέντα τους. Το γενόσημο του Lexotanil για παράδειγμα πρέπει να λέγεται απλά και μόνο βρωμαζεπάμη και να συνταγογραφείται έτσι. Το να το συσκευάζεις και να το πουλάς με την ονομασία Notorium το τοποθετεί αυτόματα στην κατηγορία των επωνύμων αφού το όνομα του παραπέμπει σε συγκεκριμένη εταιρεία η οποία έχει και την ιδιοκτησία του ονόματος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπιπλέον αξίζει να πούμε ότι η ελληνική φαρμακοβιομηχανία σε καμία περίπτωση δεν παράγει την δραστική ουσία. Την αγοράζει απλά από τις πραγματικές εταιρείες παραγωγής (είτε σαν έτοιμο χάπι είτε σαν σκόνη κ.λ.π.) και κάνει το χαμηλής προστιθέμενης αξίας μέρος της παραγωγής που είναι η μορφοποίησηκαι η συσκευασία. Για δε τις πιστοποιήσεις βασίζεται στην βιβλιογραφία που της παρέχει η κατασκευαστική εταιρεία της δραστικής ουσίας. Αυτό το καμουφλάρισμα σε συνδυασμό με την προστατευόμενη τιμή έκαναν τα τελευταία χρόνια την εν λόγω δραστηριότητα πραγματικό χρυσωρυχείο. Τώρα αυτά τα ωραία χάνονται. Το Lexotanil ή το Notorium γίνονται πλέον "βρωμαζεπάμη" που ο κάθε ένας θα μπορεί να φέρνει και να πωλεί ελεύθερα χωρίς κατώτατο κατώφλι τιμής.
Η μόνη αποδεκτή δικαιολογία των απατεώνων που αντιδρούν στην πραγματική εισαγωγή των γενοσήμων θα μπορούσε να είναι η εικαζόμενη αδυναμία του ΕΟΦ να πραγματοποιήσει τους απαραίτητους ελέγχους και όχι οι ανοησίες περί μειωμένης αποτεέσματικότητας των αντιγράφων φαρμάκων εν γένει μια και τα τελευταία δεν διαφέρουν από τα πρωτότυπα επώνυμα. Αλλά ακόμη και αυτό μπορεί μόνο να εκληφθεί ως αδυναμία του κράτους που πρέπει άμεσα να αποκατασταθεί με κάθε τρόπο αφού ο πλήρης έλεγχος αποτελεί βασική υποχρέωση της κοινοτική ένωσης τάξης και η διοίκηση δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση να επικαλείται δικές της αδυναμίες ή σφάλματα για να μην συμμορφώνεται με τις αρχές της νομιμότητας.
Ακριβώς όπως τα γράφεις είναι τα πράγματα.
ΔιαγραφήΣαφώς και είναι απαραίτητοι οι έλεγχοι από τον ΕΟΦ αν και όπως έγραψα, αυτοί αφορούν κυρίως τα αντίγραφα γιατί σε 1.000 συνολικά δείγματα που ελέγχθηκαν, τα 900 ήταν σε αντίγραφα.
Μόλις δε διάβασα μια επιστολή,που έχει αναπαραχθεί ήδη σε αρκετά μπλογκ,μιας κυρίας φαρμακοποιού Δ/ντριας Επιστημονικών Θεμάτων του ΣΦΕΕ στην οποία αναφέρεται στην βιοισοδυναμία μεταξύ πρωτοτύπων και γενοσήμων και σε πιθανά κατ΄αυτήν προβλήματα, που μπορεί να έχει κάποιος ασθενής αν πάρει γενόσημα που βρίσκονται στα ακραία ΕΠΙΤΡΕΠΤΑ όρια.
Τα επιτρεπτά όρια για να θεωρηθεί βιοισοδύναμο από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων ένα γενόσημο είναι 80% έως 125%.
Δεν αναφέρει βέβαια ότι ακριβώς τα ίδια όρια υπάρχουν εκτός από την Ευρώπη και στις ΗΠΑ και στην Αυστραλία.
Όπως είναι αυτονόητο σε καμία από αυτές τις χώρες δεν υπάρχει πρόβλημα με αυτά τα όρια και με τα γενόσημα, όμως πρόβλημα θα υπάρξει μόνο στην Ελλάδα και μάλιστα το επισημαίνει η Διευθύντρια Επιστημονικών θεμάτων των κατ΄εξοχήν κατασκευαστών γενοσήμων!
Διότι τα αρχικά ΣΦΕΕ δεν είναι τίποτα άλλο από τα αρχικά του ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ, δηλαδή αυτών που αντιδρούν στο νέο νόμο γιατί θίγονται όπως εξήγησα τα συμφέροντα τους!
Είναι αλήθεια απαράδεκτα υψηλό το ποσοστό κέρδους των Ελλήνων φαρμακοποιών; Και δεν ανεβάζει αυτό τη συνολική φαρμακευτική δαπάνη;
ΑπάντησηΔιαγραφήΣύμφωνα με το Πανελλήνιο Φαρμακευτικό σύλλογο:
ΑπάντησηΔιαγραφήΕάν ο πολίτης πληρώσει 100€ αγοράζοντας ένα φάρμακο
Ο παραγωγός εισπράττει 62,7€
Ο χονδρέμπορος εισπράττει 5,3€
Το Υπουργείο Οικονομικών (ΦΠΑ) εισπράττει 8,2€
Και ο ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟΣ εισπράττει 23,8€
Από το ποσοστό αυτό του 23,8 ο φαρμακοποιός:
• Οφείλει να καλύψει τα έξοδα ενοικίου, ΟΤΕ, ΔΕΗ, ύδρευσης, προσωπικού (μισθός + ένσημα) και διάφορα άλλα μικροέξοδα.
• Οφείλει να καλύψει το χρηματοπιστωτικό κόστος από τις καθυστερήσεις στην εξόφληση των ασφαλιστικών ταμείων.
• Οφείλει να καταβάλλει τον φόρο εισοδήματος που, πράγμα σπάνιο για τον ελληνικό χώρο, δεν είναι δυνατόν να αποκρυβεί με δεδομένη την υποχρεωτική πώληση με έκδοση τιμολογίων προς τα ασφαλιστικά ταμεία τουλάχιστον για το 70-80% των ακαθάριστων εσόδων ενός φαρμακείου.
• Οφείλει να καλύψει το κόστος αγοράς φαρμάκων που υπό μορφή stock παραμένουν στα ράφια του φαρμακείου λόγω αλλαγής στη συνταγογράφηση ιατρών.
• Οφείλει να αποσβέσει τη δαπάνη «στησίματος» του φαρμακείου με ότι αυτό περιλαμβάνει: φάρμακα, καλλυντικά, έπιπλα, μηχανογράφηση, αναλώσιμα κ.λπ. δαπάνη που δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητη.
Έτσι λοιπόν συμπεραίνει ο σύλλογος πως το καθαρό ποσοστό κέρδους ενός φαρμακείου κυμαίνεται μεταξύ 10-11,5% και αυτό κυμαίνεται διότι διαφοροποιούνται κατά φαρμακείο τα λειτουργικά και λοιπά έξοδα (ενοίκιο, ύπαρξη προσωπικού, stock εμπορευμάτων κ.λπ.).
Εγώ, μη γνώστης του θέματος, θεωρώ σωστή την πρόταση να έχει το δικαίωμα ο ασφαλισμένος να συμπληρώνει ο ίδιος την διαφορά και να προμηθεύεται την ίδια δραστική ουσία σε ένα ακριβότερο σκεύασμα και όχι στο φθηνότερο που θα του αποζημιώνει το Ταμείο του..
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι απόλυτα λογικό, αν και στις ΗΠΑ οι ασθενείς συνήθως ζητάνε από τον φαρμακοποιό αν αντί για το πρωτότυπο υπάρχει κάποιο γενόσημο που είναι εκ των πραγμάτων φτηνότερο.
ΔιαγραφήΔεν αμφέβαλα ούτε στιγμή ότι πρόκειται για μάχη συμφερόντων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοιός θα πλήρωνε διαφορετικά, για "διαφήμιση - εξαγορά" των ΜΜΕ , όπως βλέπουμε να γίνετε έντονα το τελευταίο διάστημα, υπέρ των «γνήσιων»;;
Και τα ΜΜΕ , πρόσεξε πόσο "αντικειμενικά" έγιναν , ξαφνικά πχ " έχουν και οι δύο δίκιο , να τα βρουν." κλπ.......
Τα ΜΜΕ πάντα υποστηρίζουν εκείνον που τους τα ακουμπάει!
ΔιαγραφήΚαλά βρε Αθεό, πλάκα με κάνεις; Μήπως είσαι ο Βαξεβάνης αυτοπροσώπως; :-Ρ
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ καλή και κατατοπιστική ανάρτηση.
(Υπάρχει βεβαία και η άλλη δικαιολογία, που λέει ότι οι κάτοχοι του γονιδίου Αίπσηλων®, σαν ανώτερες μορφές ζωής χρειάζονται ακριβότερα φάρμακα, αλλά τεσπά).
Σε αυτούς θα τα δώσει προσφορά μαζί με τα πακέτα του ο Λιακόπουλος!
ΔιαγραφήΕγώ λέω να επενδύσουμε στο αισιόδοξο σενάριο,
ΑπάντησηΔιαγραφήνα πιστέψουμε δηλαδή πως δεν θα αρρωστήσουμε ποτέ,
οπότε το όλο θέμα δεν μας αγγίζει...
Πολύ καλό αυτό το σενάριο!
ΔιαγραφήΌπως λέει και ο Παπακωνσταντίνου ,δεν θα πεθάνουμε ποτέ κουφάλα νεκροθάφτη!
Ως γνώστης και γω θα διαφοροποιηθώ κάπως:
ΑπάντησηΔιαγραφή1."για να εισαχθούν και να κυκλοφορήσουν στην Ελλάδα, έχουν ελεγχθεί και πιστοποιηθεί από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων (Ε.Μ.Α.) και τον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων (ΕΟΦ).
Αναληθές!Εχει ελεγθεί ο ΦΑΚΕΛΟΣ της αίτησης κι ΟΧΙ δείγματα του σκευάσματος!(τουλάχιστον απο ΕΟΦ).Ακόμα κι ο ΕΜΑ δεν πολυασχολείται όταν πρόκειται για παλιό και ήδη γνωστό φάρμακο.Επικεντρώνουν τις έρευνες και τους πόρους τους στα καινούρια.
2.Φαρμακο είναι κυρίως ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΜΟΝΟ η δραστική ουσία!Στην αποτελεσματικότητα του παίζει ρόλο
και τα έκδοχα και το formulation,που επηρεάζει την φαρμακοκινητική.Το ίδιο αντιβιοτικό δηλ.μπορεί να έχει πολύ διαφορετική συμπεριφορά αν διασπάται στο στομάχι απ το αν είναι σε εντεροδιαλυτή κάψουλα.Χρειάζονται λοιπόν μελέτες ΒΙΟΙΣΟΔΥΝΑΜΙΑΣ...Νομίζω οτι το όριο ανοχής του ΕΟΦ είναι +/- 20%,δηλ.αρκετά σημαντικό...Επιπλέον,η εγκυρότητα των μελετών που υποβάλλονται δεν ελέγχεται,και συχνά δεν είναι κάποιο απ τα 5-6 πιστοποιημένα (και πολύ ακριβά...)ευρωπαικά κέντρα που κάνουν έγκυρες σχετικές μελέτες.
3.Δεν ξέρω για επιθεώρηση των εργοστασίων απ τον ΕΜΑ αλλά επιθεώρηση απ τον...ΕΟΦ είναι ΑΝΕΚΔΟΤΟ...
4.Εκ της ιδιας ανακοίνωσης του ΕΟΦ που αναφέρεις,συνάγεται οτι ήλεγξε ετησίως 200 δείγματα επι συνόλου 7300 σκευασμάτων ,δηλ.το 2,7%!!!Αυτή είναι η ικανότητα του προστασίας της δημ.Υγείας.
Εμένα δεν με καθησυχάζει καθόλου,μια και μιλάμε απλά για μια φωτογραφία ενός μόνο δείγματος(και όχι απο διαφορες παρτίδες..)του 2,7% των φαρμάκων που κυκλοφορούν.Οι ίδιοι οι υπάλληλοι του ΕΟΦ είπαν οτι δεν μπορούν να εγγυηθούν καν για τα βρεφικά γάλατα,πόσο μάλλον για το συνολο της φαρμακευτ.αγορας.
5. Οσο κι αν το υπουργείο Υγείας καλλιεργεί την πεποίθηση οτι δεκάδες χιλιάδες γιατρών υπερσυνταγογραφούν για ίδιο όφελος,ΑΠΛΑ ΨΕΥΔΕΤΑΙ!Φυσικά και υπάρχουν κάποιοι τέτοιοι,και είναι ευθύνη του κράτους οτι τόσα χρόνια δεν είχε φτιάξει τους μηχανισμούς για να αποτρέπει τέτοια φαινόμενα.Απ την άλλη,κι ο Ελληνας ασθενής δεν εμπιστεύεται τον γιατρό που θα του πει έντιμα οτι η κατάσταση του δεν χρειάζεται φάρμακο,και θα ΄πάει στον επόμενο πο θα του γράψει κανα δυό.
Οι κύριοι λόγοι εκτίναξης της φαρμακευτ.δαπάνης μετά το 2002 είναι οι εξής:
-α) λόγω βλακώδους καθήλωσης των τιμών των παλιών και καλών φαρμάκων σε πολύ χαμηλές τιμές,έγινε αυτό που γράφεις,δηλ.επαναλανσάρισμα ελαφρώς τροποποιημ.φαρμάκου με 10πλάσια τιμή κι ελάχιστα αυξημένη(if at all..)δραστικότητα.πχ. Ceclor 4,5 eur vs Procef 20+.
Ευθύνη του Κράτους κι εδώ,που δεν συνέδεσε την διαφορά αποτελεσμ/τος με τη διαφορα τιμής που επέτρεπε.
-β)εισαγωγή των φαρμάκων μοριακής τεχνολογίας που είναι παγκοσμίως πανάκριβα,και για τα οποία φυσικά δεν υπάρχουν προς το παρόν γενόσημα(με μηνιαίο κόστος θεραπείας συχνά 1000 ευρώ).
Εξαιρετικά αποτελεσματικά αλλά ικανά να τσακίσουν οποιονδήποτε προυπολογισμό.Μονο η αντιρετροική θεραπεία των HIV+ που δινόταν δωρεάν απ τα φοιτητικά μου ακόμη χρόνια είχε μέσο ετήσιο κόστος >100.000 ευρώ!!!
-γ) η ιατρ.κάλυψη των 2 εκατομ μεταναστών,ασφ/νων και ανασφάλιστων μέχρι πρότινος,ακόμα και των συγγενών στην Αλβανία πχ.
Δεν διαφωνώ κατεξοχήν με την δραστ.ουσία-διαφωνώ με την υποχρεωτ.χορήγηση του ΦΘΗΝΟΤΕΡΟΥ ΓΕΝΟΣΗΜΟΥ όταν οι ελεγχοι είναι αποδεδειγμένα σταγόνα στον ωκεανό,και η αγορά θα κατακλυστεί με τριτοκοσμικά σκευάσματα.Επιπλέον,έχεις σκεφτεί οτιτον εναν μηνα μπορεί το φαρμακειο να δίνει το φασόν Α και τον αλλο μηνα το φασόν Β,είτε γιατί δεν έχει,είτε γιατί αυτό έγινε λιγο φθηνότερο,και την σύγχυση που θα προκαλεσει στους χρονιως πα΄σχοντες,ειδικά γεροντες?
Μερικές παρατηρήσεις στο σχόλιο σου.
Διαγραφή1-Ακόμα και να είναι τα πράγματα όπως τα λες προέκυψε κανένα πρόβλημα με τα γενόσημα μέχρι τώρα στις χώρες της ΕΕ που ισχύουν οι ίδιο κανονισμοί;
2-Σχετικα με την βιοϊσοδυναμία γράφω σχετικά στην απάντηση μου στον ΕΡΜΙΠΠΟ.
Αυτή που δέχεται ο ΕΟΦ είναι η ίδια με τις προηγμένες χώρες στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Αυστραλία.
3-Για τους ελέγχους στα εργοστάσια και εγώ δεν γνωρίζω σχετικά.
4- Σημασία έχει πως τα 900 από τα 1000 δείγματα που έλεγξε ο ΕΟΦ ήταν σε αντίγραφα και το ποσοστό μη κανονικών (ελαττωματικών) ανήλθε συνολικά μόνο σε 4%, ποσοστό δηλαδή απόλυτα αποδεκτό.
5-Σχετικά με την κατευθυνόμενη συνταγογραφία έχω αναφερθεί στο ποστ μου Η ΑΘΛΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ
Σχετικά με τους λόγους που αναφέρεις προφανώς και είναι μερικές από τις αιτίες που έχουν εκτοξεύσει την φαρμακευτική δαπάνη.
Όμως σε σημαντικό βαθμό η συνταγογράφηση ξεκινά από τους γιατρούς και το αξίας 1 δις ευρώ άχρηστα σε συρτάρια φάρμακα οφείλεται σε αυτήν.
Σχετικά με τον φόβο σου για "τριτοκοσμικά σκευάσματα", όπως γράφω και στο ποστ,
όλα τα φάρμακα συμπεριλαμβανομένων και των γενοσήμων ανεξάρτητα από την χώρα παραγωγής τους (ΗΠΑ, Ινδία κα.), για να εισαχθούν και να κυκλοφορήσουν στην Ελλάδα, θα πρέπει να έχουν ελεγχθεί και πιστοποιηθεί από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων (Ε.Μ.Α.) και τον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων (ΕΟΦ).
Άρα ουσιαστικά αυτά που θα κυκλοφορήσουν και στην Ελλάδα δεν πρόκειται να είναι διαφορετικά από αυτά πχ που κυκλοφορούν στην Αγγλία.
Βεβαίως και δεν διαφωνεί κανείς για συνεχείς και αυστηρούς ελέγχους.
Όσο για την σύγχυση που λες που μπορεί να προκληθεί σε γέροντες κτλ προφανώς όταν μιλάμε για γενόσημα θα πρέπει να ακολουθηθεί η πρακτική που εφαρμόζεται όπως έγραψα στις ΗΠΑ.
Όπως πολύ σωστά διευκρίνισε ο ΕΡΜΙΠΠΟΣ αυτά που στην Ελλάδα ονομάζουμε γενόσημα είναι απλά προστατευόμενης τιμής "επώνυμα" αντίγραφα φαρμάκων που έχει λήξει η πατέντα τους.
Προφανώς και τα αντίγραφα αν θέλουν να θεωρούνται γενόσημα δεν θα μπορούν να διατηρήσουν το brand name που έχουν σήμερα.
Έπρεπε να φτάσουμε στο μνημόνιο για να κάνουμε αυτές τις αυτονόητες αλλαγές που ισχύουν σε όλες τις πολιτισμένες χώρες χωρίς την κινδυνολογία που αναπτύχτηκε εδώ για τα γενόσημα που κυκλοφορούν εκεί από χρόνια χωρίς κανένα πρόβλημα ούτε βέβαια και να συνεχιστεί η τεράστια σπατάλη που γίνεται σε βάρος ουσιαστική της τσέπης όλων μας.
Άρθρο που συνεχίζει να είναι επίκαιρο.
ΑπάντησηΔιαγραφή