Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2014

ΤΟ ΑΓΝΩΣΤΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΤΟΥ ΧΙΤΣΚΟΚ ΓΙΑ ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ





Στις εφημερίδες διαβάσαμε για το ντοκιμαντέρ του Χίτσκοκ για το Ολοκαύτωμα που πρόκειται να βγει στις αίθουσες στο τέλος του 2014,  στα πλαίσια του εορτασμού της απελευθέρωσης της Ευρώπης μετά από 70 χρόνια.
Ας δούμε λοιπόν σε συντομία ποια είναι  ακριβώς  η ιστορία του φίλμ "Memory of the  Camps" γιατί αρκετές ανακρίβειες έχουν γραφτεί σχετικά με αυτό.
Τα συμμαχικά στρατεύματα καθώς απελευθέρωναν τους κρατούμενους στα στρατόπεδα συγκέντρωσης των Ναζί  σε διάφορες περιοχές της Ευρώπης είχαν μαζί τους και οπερατέρ, από την British Army Film Unit ,την American Army Pictorial Service και από τον σοβιετικό στρατό, που κινηματογραφούσαν αυτά που έβλεπαν.


"F3080" ήταν το όνομα που δόθηκε αρχικά σε ένα σχέδιο για την κατάρτιση ενός ντοκιμαντέρ σχετικά με τις γερμανικές θηριωδίες.
Το έργο ξεκίνησε από τον Φεβρουάριο του 1945 στο Psychological Warfare Division του  Ανώτατου Στρατηγείου του Συμμαχικού Εκστρατευτικού  Σώματος  (SHAEF -Supreme Headquarters Allied Expeditionary Force).
 Εκεί  ο Sidney Bernstein ( ο μετέπειτα ιδρυτής της Granada Television) , επικεφαλής του τμήματος Κινηματογράφου του PWD, άρχισε τις προετοιμασίες για την παραγωγή ενός φιλμ με υλικό που είχε γυριστεί από την υπηρεσία του και από εικονολήπτες επικαίρων που συνόδευαν  τα βρετανικά , αμερικανικά  και ρωσικά  στρατεύματα .
 Στις αρχές Μαΐου 1945, το British Ministry of Information  και το American Office of War Information άρχισαν να συνεργάζονται στο μοντάρισμα αυτού του υλικού με σκοπό να φτιαχτεί μια ταινία για να προβληθεί στην Γερμανία, έτσι ώστε οι Γερμανοί να δουν τις φρικαλεότητες που είχαν διαπραχτεί από τον Χίτλερ  αλλά επίσης και  ότι ο γερμανικός λαός - και όχι μόνο οι Ναζί και τα SS - έφεραν  ευθύνη γι΄ αυτές.





Το ντοκιμαντέρ δεν αναφέρεται ειδικά στην γενοκτονία των Εβραίων γιατί αφ΄ενός ακόμα τότε δεν είχε γίνει αντιληπτή η έκταση της "Τελικής λύσης" του Χίτλερ, αφ΄ετέρου δε ο σκοπός του ήταν να ταυτιστεί ο θεατής με τα αθώα θύματα άσχετα από την φυλή τους ή την θρησκεία τους.
Ένα ελλιπές αρχείο στο British Public Record Office εξιστορεί τις καθυστερήσεις και τις δυσκολίες που υπήρξαν  από τον Φεβρουάριο έως Ιούλιο του 1945 στην ολοκλήρωση του φιλμ.
Μέχρι τον Ιούνιο του 1945, η ανυπομονησία αυξήθηκε μεταξύ των βρετανικών και αμερικανών  εταίρων. Το Λονδίνο  δεν είχε ορίσει ακόμα   έναν σκηνοθέτη, παραγωγό ή συγγραφέα  και οι Αμερικανοί πρότειναν τον  Billy Wilder να ολοκληρώσει την ταινία στο Μόναχο.
Το έργο επίσης επιβραδύνθηκε από τη βρετανική αποφασιστικότητα να οικοδομήσουν την γερμανική ενοχή και την επικύρωση της με στοιχεία, πέρα από κάθε δυνατότητα μελλοντικής άρνησης.


Ο Sidney Bernstein , ο σκηνοθέτης της ταινίας , έπεισε τον φίλο του Άλφρεντ Χίτσκοκ να αφήσει το Χόλιγουντ και να έρθει στην Αγγλία για να συνεργαστούν για αρκετές εβδομάδες στην παραγωγή της ταινίας . Ο Χίτσκοκ έφτασε στα τέλη Ιουνίου ,όταν ήδη  το υλικό από το στρατόπεδο Μπέλσεν ( οι τρεις πρώτες μπομπίνες της ταινίας) είχαν μονταριστεί.
Έφυγε μετά ένα μήνα, στα τέλη Ιουλίου , δύο μήνες πριν να σταματήσει τελικά η επεξεργασία της ταινίας, και σύμφωνα με τον Bernstein , ο Χίτσκοκ δεν αμείφτηκε για την εργασία του.
Οι εικονολήπτες που είχαν κάνει τις λήψεις από το στρατόπεδο Μπεργκεν -Μπέλσεν αστειεύονταν με την αντίδραση του Χίτσκοκ όταν είδε για πρώτη φορά τις φρικαλεότητες που είχαν κινηματογραφήσει.
Μπορεί ο ίδιος να γύρναγε ταινίες τρόμου αλλά με αυτές τις εικόνες φρίκης που είδε έκανε μια εβδομάδα να επιστρέψει στα Pinewood Studios.


Η προσφορά του  Χίτσκοκ στο φίλμ ήταν σαν "treatment advisor" (ουσιαστικά σαν film editor). Ενήργησε ως σύμβουλος στην οργάνωση του υλικού , μαζί με τους συγγραφείς Colin Wills και Richard Crossman (αμφότεροι από το London News Chronicle) με  editors τον Peter Tanner και τον Stewart MacAllister.
Σε συνέντευξή του πριν πεθάνει , ο Λόρδος πλέον Sidney Bernstein, εξήγησε ότι η συμβολή του Χίτσκοκ ήταν να βοηθήσει να διαμορφώσουν τον τρόπο που θα παρουσιαστεί το υλικό . " Έκανε  έναν κύκλο γύρω από κάθε στρατόπεδο συγκέντρωσης όπως ήσαν στον  χάρτη  σε διαφορετικά χωριά και διαφορετικές θέσεις και με τον αριθμό των κατοίκων της περιοχής  - έτσι ώστε να φαίνεται πως όλοι γνώριζαν γι΄ αυτά  ... Διαφορετικά, θα έβλεπες ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης  όπως  φαίνεται στην ταινία, το οποίο θα μπορούσε να είναι οπουδήποτε , μίλια μακριά από κατοικημένες περιοχές "

 Οι τοποθεσίες με τα στρατόπεδα συγκέντρωσης όπως τα σχεδίασε στο φίλμ ο Χίτσκοκ.


 Τα στρατόπεδα συγκέντρωσης που εμφανίζονται στο "Memory of the  Camps"


Μία ακόμα συμβολή του Χίτσκοκ ήταν η επιλογή των πλάνων που ενίσχυαν την αίσθηση της γνησιότητας του  ντοκιμαντέρ ,ώστε κανένας να μην μπορέσει να αμφισβητήσει την αλήθεια των εικόνων του φιλμ και να θεωρήσει πως πρόκειται για σκηνοθετημένες σκηνές.
Μέχρι τον Σεπτέμβριο 1945 η ταινία δεν είχε ολοκληρωθεί και το κλίμα ήδη στην αντιμετώπιση των Γερμανών είχε μεταβληθεί.
Η βρετανική στρατιωτική διοίκηση που είδε την κόπια εργασίας προτιμούσε πλέον να βελτιώσει τις αγγλογερμανικές σχέσεις από το να δημιουργήσει μια συλλογική ενοχή στον γερμανικό πληθυσμό.
Έτσι η ταινία εγκαταλείφθηκε γιατί εκτός των άλλων υπήρχαν ήδη και άλλες ταινίες με τις γερμανικές  θηριωδίες.


Οι Αμερικανοί με τον  Μπίλι Γουάιλντερ είχαν το  φιλμ "Die Todesmuhlen" με τα στρατόπεδα συγκέντρωσης, το οποίο κυκλοφόρησε στην αμερικανική ζώνη τον Ιανουάριο του 1946. Και, ένα μεγάλο μέρος του υλικού που χρησιμοποίησε ο Γουάιλντερ καθώς και υλικό  από το "Memory of the  Camps" είχε ήδη παρουσιαστεί στο γερμανικό κοινό στα αγγλο-αμερικανικά επικαίρα "Welt im Film" Νο 5 που κυκλοφόρησαν στις  15 Ιουνίου 1945.
Το 1952 5 μπομπίνες  με το  "Memory of the  Camps" , μαζί με μια αχρονολόγητη δακτυλογραφημένη αφήγηση που αντιστοιχούσε στην επεξεργασμένη ταινία, μεταφέρθηκαν από τις αποθήκες του British War Office στο Imperial War Museum του Λονδίνου το οποίο και έδωσε τον παραπάνω τίτλο σε αυτές.
Μία σύντομη λίστα με ημερομηνία 7 Μαΐου 1946 έγραφε πως η 6η μπομπίνα ήταν υλικό που είχαν κινηματογραφήσει Ρώσοι οπερατέρ στα στρατόπεδα του  Auschwitz και του Maidanek και είχε μείνει στην Μόσχα.



Στη δεκαετία του 1980, το υλικό αυτό ανακαλύφθηκε σε ένα σκουριασμένο δοχείο στο μουσείο, από έναν Αμερικανό ερευνητή.
Η τηλεοπτική εταιρεία FRONTLINE απέκτησε τις μπομπίνες με το "Memory of the  Camps" και ανέθεσε στον ηθοποιό  Τρέβορ Χάουαρντ  να διαβάσει την υπάρχουσα δακτυλογραφημένη αφήγηση, χωρίς να προβεί σε άλλες επεμβάσεις στα 55΄ της ταινίας, της οποίας τα αρνητικά έχουν χαθεί.
Η πρώτη προβολή της ταινίας έγινε  στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου το 1984 σε κακή όμως ποιότητα και χωρίς την 6η μπομπίνα.
Στις ΗΠΑ προβλήθηκε  στις 7 Μαΐου 1985, για τον εορτασμό της 40ης επετείου της απελευθέρωσης των ναζιστικών στρατοπέδων θανάτου.
Στις επιστολές που δέχτηκε η FRONTLINE μετά την προβολή της ταινίας οι πιο συγκλονιστικές είναι δύο.
Από  ένα επιζώντα του Μπέργκεν Μπέλσεν που γράφει:
Είναι απίστευτο, όταν είδα  στην ταινία τον εαυτό μου να στέκεται πίσω από το συρματόπλεγμα, να κουνάω το χέρι μου και να χαμογελάω.
Αλλά και από ένα άλλο επιζώντα που γράφει:
Ο αδελφός μου Sam και εγώ ήμασταν δύο από τα παιδιά που φαίνονται πίσω από το αγκαθωτό συρματόπλεγμα. (Κρατώ τον ώμο του.) Μας είχαν μεταφερθεί από το  Ράβενσμπρουκ δύο μήνες νωρίτερα. Αν και δεν θυμάμαι το γύρισμα της ταινίας  η μνήμη του  αισθήματος  της κατάπληξης όταν είδαμε  τους νέους στρατιώτες εξακολουθεί να είναι μέρος της ζωής μου.
Το  Imperial War Museum χρησιμοποιώντας ψηφιακή τεχνολογία έχει αποκαταστήσει την ταινία και έχει προσθέσει και την 6η μπομπίνα που μέχρι τώρα έλλειπε, με νέο όμως αφηγητή αλλά με το υπάρχον κείμενο.
Ένα νέο επίσης ντοκιμαντέρ με τίτλο Night Will Fall  με σκηνοθέτη τον Andre Singer και τον Stephen Frears ως  directorial advisor, πρόκειται να προβληθεί μαζί με το "Memory of the  Camps" σε φεστιβάλ και  κινηματογράφους αργότερα φέτος.
Ο André Singer ήταν ο executive producer με τον Werner Herzog, στο φιλμ The Act of Killing  που αναφέρεται στις δολοφονίες στην Ινδονησία του 1965-66.

Στο βίντεο ολόκληρο το συγκλονιστικό   "Memory of the  Camps" πριν την αποκατάσταση του, με την εξαιρετική αφήγηση του Τρέβορ Χάουαρντ 




Εδώ υπάρχουν απεκατεστημένα τα 13:49 λεπτά της αρχής με λήψεις από το Μπέργκεν- Μπέλσεν.

Τα στοιχεία και οι περισσότερες φωτογραφίες έχουν ληφθεί από εδώ:

http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/films/features/alfred-hitchcocks-unseen-holocaust-documentary-to-be-screened-9044945.html

http://www.tanea.gr/news/culture/article/5071902/syntoma-epi-ths-othonhs-to-ntokimanter-toy-xitskokgia-to-olokaytwma/ 


ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Έχω γράψει το 2011 ένα ακόμα ποστ που αναφέρεται σε στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Γερμανία για πολιτικούς κρατούμενους ήδη από το 1933.
DIE MOORSOLDATEN, ΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΑΠΟ ΤΑ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΑ  ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΝΑΖΙ ...
Το 2014 έχω γράψει επίσης τις εντυπώσεις μου από την επίσκεψη μου στο Άουσβιτς.
ΣΤ΄ ΑΟΥΣΒΙΤΣ-ΜΠΙΡΚΕΝΑΟΥ- Η ΑΠΟΚΟΡΎΦΩΣΗ ΤΗΣ ΦΡΙΚΗΣ
Ενδιαφέρον είναι  ότι στο Στρατόπεδο συγκέντρωσης Μπέργκεν-Μπέλζεν που είναι το πρώτο στο ντοκιμαντέρ , 60.000 κρατούμενοι βρέθηκαν ζωντανοί αλλά οι 10.000 από αυτούς πέθαναν μέσα σε μία εβδομάδα μετά την απελευθέρωσή τους λόγω του τύφου  και του υποσιτισμού.
Επίσης  πρέπει να επισημανθεί ότι  δεν απελευθερώθηκαν όλοι οι κρατούμενοι από τις συμμαχικές δυνάμεις γιατί οι ομοφυλόφιλοι κρατούμενοι υποχρεώθηκαν να εκτίσουν την ποινή τους σύμφωνα με την Παράγραφο 175  του προναζιστικού Γερμανικού νόμου κατά της ομοφυλοφιλίας ο οποίος καταργήθηκε το 1969.
Στην Ανατολική Γερμανία  κάποια στρατόπεδα συγκέντρωσης τέθηκαν και πάλι σε λειτουργία από τις Σοβιετικές κατοχικές δυνάμεις και χρησιμοποιήθηκαν για τη φυλάκιση πολιτικών αντιπάλων, που περιλάμβαναν από πρώην Ναζιστές μέχρι σοσιαλδημοκράτες. Δεκάδες χιλιάδες κρατούμενοι πέθαναν στο Ζάξενχαουζεν και στο Μπούχενβαλντ μεταξύ των ετών 1945-1950. 


10 σχόλια:

  1. Είναι συγκλονιστικό!
    Θα έπρεπε να βουτήξουν όλα αυτά τα χαζοχαρούμενα παιδιά που χαιρετάνε ναζιστικά στις συγκεντρώσεις της ΧΑ να τα βάλουν να το δούν μπας και καταλάβουν τι ήταν ο ναζισμός.
    Στους μεγαλύτερης ηλικίας χρυσαυγίτες δεν έχει νόημα γιατί η εγκεφαλική βλάβη που έχουν πάθει δεν είναι ανατάξιμη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Φιλτατε Αthe !
    Ας μη ξεχναμε το ιστορικο υποβαθρο που γιγαντωσε αυτην την ιδεολογια .Μια Γερμανια μετα το τελος του Α παγκοσμιου πολεμου ηττημενη με υψηλη ανεργια , ανεχεια κτλ. Ορισμενοι της γενιας μου που ειχαμε το μικροβιο της περιηγησεως , στα χρονια του 58-60 επισκεφθηκαμε μερικα απο αυτα τα στρατοπεδα οχι με τουριστικες ανεσεις μια και τοτε δεν υπηρχαν , αλλα με τα τραινα , με τα τοπικα λεωφορεια και με πληροφοριες που μας εδιναν αλλα ταξιδιαρικα πουλια .Δεν υπηρχε τοτε η ωραιοποιηση του τοπου και των εγκαταστασεων Πολλα ηταν κλειστα ,Η περιεργεια που εχουν τα νειατα μας οδηγουσαν. Ομως μου ειναι εντονα γραμμενα στη μνημη μου τοσο η εφιαλτικη ατμοσφαιρα που επλανατο με ακομα τα μισογκρεμισμενα και αυθεντικα παραπηγματα αλλα και το πρωτογνωρο για μας διαπεραστικο φοβερο κρυο του Σεπτεμβρη. Την εποχη εκεινη ουτε οι Αυστριακοι , ουτε οι Γερμανοι εδιναν πληροφοριες σε μας τους νεους πως θα φθασουμε εκει! Ισως ηθελαν να ξεχασουν την ατομικη τους ευθυνη ,κι ομως ολοι γνωριζαν και κανεις δεν ηταν αμοιρος ευθυνων . Αυτο το διαπιστωνω μεχρι και τωρα οταν συζητω με Γερμανους η Γερμανιδες .Ο Μεσσιας της Γερμανικης φυλης ανατραφηκε μεσα στη λαχταρα και την ελπιδα του πληθους και υπαρχει πληρης ατομικη ευθυνη μεσα στο συλλογικο ασυνειδητο τους ! Τευτονες γαρ......Το ζητουμενο ειναι : Επαψαν αραγε να υπαρχουν τετοια ολοκαυτωματα στην ανθρωποτητα μεχρι των ημερων μας ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις δίκιο πως οι δεδομένες συνθήκες της ανεργίας, της φτώχειας και της εξαθλίωσης μαζί με την ανικανότητα των πολιτικών της δημοκρατίας της Βαϊμάρης οδήγησαν την Γερμανία στην επικράτηση του ναζιστικού καθεστώτος και τον πληθυσμό της στην αγκαλιά του Χίτλερ που φάνταζε στον κόσμο όπως ο Μεσσίας στους θρησκευόμενους.
      Από κεί και πέρα δυστυχώς η πορεία προς την "κοινοτυπία του κακού" ήταν αναπόφευκτη όπως εύστοχα την είχε χαρακτηρίσει η Χάνα Αρέντ μετά την παρακολούθηση της δίκης του Αϊχμαν στην οποία αντί να δει την απολογία ενός τέρατος άκουσε ένα ανθρωπάκι το οποίο αδυνατούσε να σκεφτεί αυτόνομα εκτελώντας άβουλα διαταγές και γι΄αυτό τον χαρακτήρισε «σοκαριστικής μετριότητας».
      Πολύ σωστά παρατήρησε πως «Τα ειδεχθέστερα εγκλήματα διαπράττονται από τιποτένιους ανθρώπους που αρνούνται την ίδια τους την ατομικότητα».
      Δυστυχώς τα αποτελέσματα από το Πείραμα φυλάκισης του Στάνφορντ πάνω στις ψυχολογικές επιπτώσεις που επιφέρει η μετατροπή ενός ατόμου σε φυλακισμένο ή δεσμοφύλακα και Το πείραμα του Milgram για την υπακοή απέδειξαν ότι τα ίδια που έγιναν στην ναζιστική Γερμανία είναι εύκολο να γίνουν σε όποιο μέρος του κόσμου πετυχαίνουν να επικρατούν ανελεύθερα καθεστώτα.
      Για την πρόσφατη γενοκτονία στην Καμπότζη έχω γράψει στο ποστ μου V-ΚΑΜΠΟΤΖΗ -Ο ΤΣΙΠΡΑΣ, Η ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΜΑΟ, Ο ΠΟΛ ΠΟΤ ΚΑΙ Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ

      Διαγραφή
  3. Φιλτατε Αthe !
    Ακριβως επειδη ζουμε σημερα στο πετσι μας αυτη τη σοκαριστικη μετριοτητα των διεφθαρμενων πολιτικων μας ,που για ιδιον και μονον οφελος εφεραν την Ελλαδα , συμφωνα με ολα τα νεα ντοκουμεντα στην σημερινη αποτεφρωση , θεωρω απο τον λογο του 2008 του Αλεξη να εχει περασει ενας αιωνας! Οι ανθρωποι οφειλουν ν αναθεωρουν , ποσο μαλλον οι πολιτικοι . Δια τουτο εγω ανηκουσα στην κοινωνικη δεξια γραφω οτι ο κυβος ερριφθη !Ασε που ειμαι και αρτιστα και παντα δινω τοπο στα νειατα !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. θεωρω απο τον λογο του 2008 του Αλεξη να εχει περασει ενας αιωνας!

      Σε αυτόν δε τον αιώνα το ελληνικό κοινοβούλιο απέκτησε χάρις στον Αλέξη για πρώτη φορά και 3 μαοϊκούς βουλευτές από την ΚΟΕ.
      Πρόκειται για τους Βασίλη Χατζηλάμπρου (Αχαΐα), Βασίλη Κυριακάκη (Φθιώτιδα) και Δημήτρη Κοδέλα (Αργολίδα).
      Την φωτεινή δε σκέψη του Μάο, που θαυμάζει ο Αλέξης, μπορείς να την διαβάσεις σε δύο κείμενα του στην ιστοσελίδα της ΚΟΕ αφιερωμένη στα 35 χρόνια από τον θάνατο του γιατί στις κρίσιμες στιγμές που διέρχεται η χώρα και η κοινωνία μπορούν να αποτελέσουν πολύτιμα εφόδια για την οικοδόμηση του πολιτικού και κοινωνικού μετώπου που θα δώσει διέξοδο στην πολιτική, οικονομική και κοινωνική καταστροφή που οδηγούμαστε

      Διαγραφή
    2. Φιλτατε Athe !
      Επειδη σου αρεσουν τα ιστορικα .Τωρα τελευταια ενας συγχρονος Ελληνας συγγραφεας μου ζητησε πληροφοριακο υλικο και φωτο απο την δικη του ναυτικου του 1948 ,αφου ειχε συμμετοχη κι ενας αδελφος του πατερα μου .Τοτε 20 παλληκαρια εκτελεστηκαν αδικως στην Καισαριανη καθολου αριστεροι , απλως συμπαθουντες σαν νεοι το ΕΑΜ. Αποδειξη οταν ηρθε το πασοκ τους αποκατεστησε ολους Φευ! παρ ολη τη λυσσαλεα αντιδραση της Νεας Δημοκρατιας Τοτε το 48 και επι 2 ετη ( η προπαγανδα η οποια ειναι ΕΠΙΣΤΗΜΗ ) βρηκαν ενα σουξε απλοικο μιας ρουμπας που το ραδιο επαιζε ολη την ημερα κι οχι μονο, παντου : Η Φελλαχα η μικρουλα η Γιουλαλαμ ,τραγουδωντας παιζει ωρες το ταμ ταμ!!! με νωπο το αιμα των αδικοχαμενων παιδιων ,Ακομα παιζει ο Δισκος!!! Εξ αλλου μου εχετε γραψει εδω : Φιλτατη Νανα περι ορεξεως κολοκυθοπιτα!!!! Be good , be happy !!!!!!!!!!!

      Διαγραφή
    3. Μερικές σελίδες από ένα βιβλίο για την δίκη του Ναυτικού υπάρχουν εδώ:
      http://www.scribd.com/doc/177001565/%CE%97-%CF%85%CF%80%CF%8C%CE%B8%CE%B5%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%9D%CE%B1%CF%85%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D-1944-1948-%CF%83%CF%80%CE%AC%CE%BD%CE%B9%CE%BF-%CE%B2%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%BF

      Διαγραφή
  4. Το ντοκιμαντέρ είναι από αυτά που σε κάνουν να σκέφτεσαι μέχρι που που μπορεί να φτάσει η ανθρώπινη κτηνωδία.
    Μια μικρή ικανοποίηση αισθάνεται ο θεατής στις σκηνές που τα SS αναγκάζονται να μεταφέρουν τα πτώματα για να καθαρίσει το στρατόπεδο όπως επίσης και όταν έχουν μεταφέρει κατοίκους από τα γύρω χωριά για να δουν τι γινόταν δίπλα από τα σπίτια τους.
    Ενδιαφέρον επίσης είναι σε πόσο σύντομο διάστημα άλλαξε η διάθεση των συμμάχων για να αποδοθούν ευθύνες στον γερμανικό πληθυσμό με την προβολή του ντοκιμαντέρ την οποία και ακύρωσαν.
    Το timing παίζει πάντα σημαντικό ρόλο στην πολιτική και αυτό το έχουμε ζήσει και εμείς με την αλλαγή της πολιτικής των μεγάλων δυνάμεων στην μικρασιατική εκστρατεία.
    Αλέξανδρος Κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Θα είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον και μακάρι να το δουν όσοι ψηφίζουν τη Χρυσή Αυγή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα ήταν περισσότερο χρήσιμο να το έπαιζαν στα Λύκεια να το δουν τα νέα παιδιά που δεν γνωρίζουν για αυτή την εποχή.
      Όσοι ψηφίζουν ΧΑ είτε είναι μειωμένης νοημοσύνης και δεν αντιλαμβάνονται την σχέση της με τον ναζισμό, είτε θεωρούν ότι ψηφίζοντας την αντιδρούν στα υπάρχοντα κόμματα, ή είναι ρατσιστές από εκείνους που συχνά λένε πως "καλά τους έκανε ο Χίτλερ σαπούνι τους Εβραίους"

      Διαγραφή