.... η τρίτη πίεση της μητέρας μου ήταν να ακούω κλασσική
μουσική που ήταν φανατικός λάτρης και όποτε άνοιγε το ραδιόφωνο μόνο αυτήν
άκουγε.
Η πίεση αυτή πιθανόν σε αντίδραση προς τις μητρικές παραινέσεις ,με οδήγησε να
μου αρέσει η μουσική των μαύρων και να απορρίπτω οποιαδήποτε άλλη μουσική.
Αισθανόμουνα έκτοτε ότι ήμουν κοντύτερα μουσικά με τους μαύρους μεταξύ
Λουϊζιάνα και Τζώρτζια, σαν να είχα γεννηθεί εκεί, γεγονός που φαίνεται και από
την μουσική του προφίλ μου.
Κάπου όμως στα 14 ξυπνώντας ένα απόγευμα ,από τον έκτοτε απαραίτητο για μένα
μεσημεριανό ύπνο, άνοιξα το ραδιόφωνο και έπεσα σε ένα δημοτικό τραγούδι με ένα
καταπληκτικό κλαρίνο που μίλησε κατ΄ ευθείαν στην ψυχή μου.
Ένα παραπέτασμα προκατάληψης από εκείνη την στιγμή κατέρρευσε μονομιάς και
έγινε ή Αποκάλυψη μέσα μου.
Η ΜΟΥΣΙΚΗ είναι μία και είναι η καλή ή κακή.
Έκτοτε ,χωρίς να απαρνούμαι τον γενέθλιο μουσικό μου τόπο, ακούω όλα τα είδη
της μουσικής.
Μπορώ να αρχίσω από Etta James,να συνεχίσω με Αλεξίου, να μπει συνέχεια
Τσιτσάνης ,να ακολουθήσει η Ξανθίππη Καραθανάση σε τραγούδια της Μακεδονίας και
να κλείσει η μουσική πανδαισία με Μπάχ η και Πετρολούκα Χαλκιά.
Με την ίδια ευχαρίστηση μπορώ να παρακολουθήσω την μία μέρα
συναυλία του Solomon Burke (εδώ και εδώ) και την άλλη συναυλία με τα πολυφωνικά
συγκροτήματα της Ηπείρου.
Ένα πράγμα δεν αντέχω. Όλο αυτό τον μουσικό συρφετό που μας έχει κατακλύσει
τώρα τελευταία.
Όπως καταλαβαίνετε λοιπόν όταν διάβασα για την μουσική
συνάντηση στο ΜΕΓΑΡΟ Η ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΛΑΪΚΟΥ ΚΛΑΡΙΝΟΥ με τους κορυφαίους
δεξιοτέχνες του, τον 81 ετών σήμερα "πατριάρχη"
Πετρο-Λούκα Χαλκιά, και τους Νίκο Φιλιππίδη, Γιώργο Κοτσίνη και
Αλέξανδρο Αρκαδόπουλο αμέσως έκλεισα με το ιντερνέτ εισιτήριο.
Η μουσική αυτή
παράσταση είχε επί σκηνής την εικόνα ενός κέντρου με την λαϊκή του ορχήστρα
όπως και φαίνεται στην παραπάνω φωτογραφία.
Η είσοδος και η επικράτηση του κλαρίνου στον χώρο της
ελληνικής δημοτικής μουσικής αποτελεί μια μικρή... εποποιία! Είναι ένα πολύ
διδακτικό παράδειγμα-απόδειξη για το πώς η δύναμη της μουσικής διαπερνά τα
σύνορα, τις ετικέτες και τις προκαταλήψεις. Το δυτικό κλαρινέτο της συμφωνικής
ορχήστρας (εφεύρεση του Ντένερ στη Νυρεμβέργη στις αρχές του 18ου αι.)
κυριολεκτικά μεταμορφώθηκε όταν ήρθε στην Ελλάδα μέσω...Τουρκίας, μόλις στα
μέσα του 19ου αιώνα με τους γύφτους λαϊκούς οργανοπαίκτες, ενώ παράλληλα έκανε
την είσοδό του στη χώρα και από τη Δύση μέσα από τις μπάντες των Επτανήσων και
των Βαυαρών».
«Μπόρεσε να αναδειχτεί μέσα σε σχετικά μικρό χρονικό
διάστημα σε όργανο εθνικό σύμβολο της στεριανής μουσικής παράδοσης, επειδή
ακριβώς πέρασαν σε αυτό τα πιασίματα, οι τεχνικές παιξίματος του ζουρνά και της
φλογέρας και προσαρμόστηκε έτσι με επιτυχία στο ύφος και στο ήθος της ντόπιας
μουσικής παράδοσης. Στις κομπανίες οι επαγγελματίες λαϊκοί μουσικοί έδωσαν
εξαίρετα δείγματα μιας νέας επεξεργασίας του δημοτικού μέλους, μέσα από τη
δεξιοτεχνία που ανέπτυξαν τόσο στη δακτυλοθεσία όσο και στον τρόπο φυσήματος
αλλά και στη χρήση των χειλιών και της γλώσσας, με μιαν αφάνταστη ποικιλία από
μελωδικά και ρυθμικά στολίδια. Έτσι, το ξένο - δυτικό - κλασικό
όργανο πολιτογραφήθηκε πλέον ως "ελληνικό" και μεταλλάχτηκε στα χέρια
των πρακτικών λαϊκών οργανοπαικτών, επιβεβαιώνοντας τη δύναμη της ελληνικής
παράδοσης να αφομοιώνει και να μεταπλάθει τις ξένες επιδράσεις».
Ουσιαστικά η μουσική αυτή παράσταση ήταν ένας φόρος τιμής σε
όλους τους σημαντικούς παίκτες κλαρίνου που διακρίθηκαν κατά τον μεσοπόλεμο στην Ήπειρο, την Στερεά Ελλάδα και την Πελοπόννησο.
Την παρουσίαση τους έκανε, με ενδιάμεσα σχόλια, ο εθνομουσικολόγος
και καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Λάμπρος Λιάβας, ενώ στην γιγαντοοθόνη εμφανιζόταν ή φωτογραφίες τους
ή παλιές φωτογραφίες από γλέντια αλλά και μερικές από ταφές στις οποίες πάνω από τον τάφο του νεκρού τον αποχαιρετούσε ο γλυκός ήχος του
κλαρίνου.
Έτσι ακούσαμε και μάθαμε για την ζωή και την τέχνη αλλά και τις τεχνικές και τα ύφη παιξίματος
που διαμόρφωσαν τις παραδοσιακές σχολές κλαρίνου από τους Κώστα Καραγιάννη, Κίτσο Χαρισιάδη, Κώστα Γιαούζο, Γιάννη Κυριακάτη, Γιώργο ΑνεστόπουλοΧαράλαμπο Μαργέλη, Μήτσο Μπατζή αλλά και για τον κορυφαίο τραγουδιστή από την Κούλουρη Γιώργο Παπασίδερη, μέγας θαυμαστής του
οποίου ήταν ο συντοπίτης του, αλλά μακαρίτης και αυτός κουμπάρος μου.
Όπως ανέφερε ο Λιάβας,
ο Παπασίδερης ήταν ο πιο υψηλά
αμειβόμενος τραγουδιστής δημοτικών
τραγουδιών και για κάθε ηχογράφηση εισέπραττε 1000δρχ, μεγάλο ποσό για τον
μεσοπόλεμο.
Σε μια μόνο μέρα ηχογράφησε 30 τραγούδια και με το ποσό αυτό
προίκισε την αδελφή του!
Αναφέρω ξεχωριστά τον Νίκο
Ρέλια γιατί είναι και ο εκτελεστής
το 1936 του γνωστού σήματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας το οποίο, όπως
αναφέρει ο Χρήστος Μιχαηλίδης, με
την είσοδο των Γερμανών στην Ελλάδα φυγαδεύτηκε στο BBC για να μην πέσει στα χέρια τους και ο πληθυσμός της
υπαίθρου πιστέψει ότι ακούει ραδιόφωνο της Εθνικής Διοίκησης.
Επίσης ξεχωριστά αναφέρω
τον Νίκο Καρακώστα γιατί στο
παρακάτω βίντεο μπορείτε να παρακολουθήσετε την παρόμοια παρουσίαση του από τον
Λιάβα με τους ίδιους ακριβώς
καλλιτέχνες του κλαρίνου όπως στην συναυλία . Είναι από την εκπομπή '' ΤΟ ΑΛΑΤΙ
ΤΗΣ ΓΗΣ '' που προφανώς απετέλεσε το πρόπλασμα της χθεσινής παρουσίασης.
Υπήρξαν επίσης αναφορές στην ιστορία μερικών τραγουδιών όπως
πχ ο Οσμαντάκας. Αυτός ήταν από την Κονίσπολη στα ελληνοαλβανικά σύνορα της εποχή της
τουρκοκρατίας και ως αντικαθεστωτικός είχε καταδικαστεί σε θάνατο. Σαν
τελευταία επιθυμία πριν την εκτέλεση του
ζήτησε να χορέψει. Η παράδοση τον θέλει να χορεύει 3 μέρες συνέχεια με
αποτέλεσμα να του δοθεί τελικά χάρη!
Θα ήταν παράλειψη μου να μην αναφέρω ότι στην επιτυχία
της όλης εκδήλωσης ήταν μεγάλη και η συμβολή του λαογραφικού Χορευτικού Ομίλου "Χοροπαιδεία"
Ένα τεράστιο σύνολο χορευτών
με διάφορες τοπικές ενδυμασίες συνόδευσε πολλά από τα τραγούδια με χορό δίνοντας έτσι την αίσθηση ότι βρίσκεται
κανείς σε ένα κέντρο και διασκεδάζει.
Στο τέλος της παράστασης οι χορευτές κατέβησαν στην
πλατεία ενώ οι μουσικοί στην σκηνή έδιναν τον καλύτερο εαυτό τους
καταχειροκροτούμενοι από τον κόσμο που είχε μείνει ενθουσιασμένος από το θέαμα
και το ακρόαμα
Δεν πρέπει κανείς να παραλείψει τους μουσικούς που συνόδευαν
τους 4 δεξιοτέχνες του κλαρίνου και οι οποίοι ήσαν στο λαγούτο ο Κώστας Φιλιππίδης και ο Θωμάς
Κωνσταντίνου, στο σαντούρι ο Κλέαρχος
Κορκόβελος και στα κρουστά ο Κώστας
Μερετάκης.
Τέλος ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει και για τους Βασίλη Σερμπέζη και Θωμά Κωνσταντίνου που τραγούδησαν με
πηγαίο ταλέντο μερικά από τα τραγούδια.
Εγώ όταν αστειεύομαι λέω την αλήθεια.Είναι το πιο αστείο πράγμα στον κόσμο.
George Bernard Shaw
Ανάλαφρο συγγραφικό ύφος δεν σημαίνει αλαφρόμυαλη ή ελαφρόκαρδη κρίση.Σημαίνει απλώς απέχθεια της σοβαροφάνειας και της βλοσυρότητας. Με απωθεί και με τρομάζει πάντα η σοβαροφάνεια ,γιατί προδίδει πενία πνεύματος, γιατί αποτελεί το τελευταίο καταφύγιο των ανεγκέφαλων. Το χιούμορ είναι το ισχυρότερο τονωτικό του μυαλού και το λαμπρότερο λουλούδι του ανθρώπινου πολιτισμού. Ιδιαίτερα όταν υπονομεύει συνειδητά τον ίδιο τον διακινητή του.
Θόδωρος Χατζηπανταζής (Θόδωρος Κρητικός) Ομότιμος Καθηγητής Θεατρολογίας.
Η σοβαρότητα δεν αποκλείει το γέλιο. Δεν υπήρξε, άλλωστε, καμία αληθινά σοβαρή προσωπικότητα στην παγκόσμια ιστορία χωρίς χιούμορ. Θα σας θυμήσω και την αφρικανική παροιμία: "το να είσαι σοβαρός είναι να μην είσαι και τόσο σοβαρός "
Peter Brook.
Τι απεχθάνεστε στις ανθρώπινες σχέσεις;Την έλλειψη χιούμορ.
Γαλάτεια Σαράντη Ακαδημαϊκός 1920-2009
Η σοβαρότητα είναι το τελευταίο καταφύγιο των ρηχών.
Oscar Wilde
Πως πέθαναν οι Θεοί του Ολύμπου; Από τα γέλια, όταν άκουσαν κάποιον να ισχυρίζεται ότι είναι ο ένας και μοναδικός θεός.
Ίσως αν ξέρατε να γελάτε, να στέλνατε στον διάβολο όλες τις μεταφυσικές παρηγορίες σας-και πρώτη πρώτη την ίδια την μεταφυσική
Νίτσε
«Συγχώρεσε, Κύριε, τα μικρά αστεία που κάνω σε βάρος Σου και θα συγχωρέσω το μεγάλο αστείο που κάνεις σε βάρος μου»
Robert Frost (1874-1963)
«Κοινή λογική και αίσθηση του χιούμορ είναι το ίδιο πράγμα, που κινείται με διαφορετικές ταχύτητες. Η αίσθηση του χιούμορ είναι απλά κοινή λογική που χορεύει»
William James (1842-1910) Αμερικανός φιλόσοφος.
«Αν θέλεις να κάνεις εχθρούς, προσπάθησε ν' αλλάξεις κάτι»
Woodrow WilsonΑμερικανός πρόεδρος (1913-1921).
Η σάτιρα είναι ένας τρόπος επιθετικής συμπεριφοράς που κρύβει μέσα του (και συχνά φανερώνει με πολλή αυθάδεια)μια δόση κακίας…. Σάτιρα αθώα δεν υπάρχει, δεν είναι δυνατόν να υπάρξει, αφού πάντα πληγώνει επικρίνει και στηλιτεύει.
Μου θυμίζουν βοσκό που συγκεντρώνει όλα τα πρόβατα σε ένα μαντρί.
Εμίρ Κουστουρίτσα
Η λέξη Θεός για μένα δεν είναι τίποτα άλλο παρά η έκφραση της ανθρώπινης αδυναμίας, η Βίβλος μία συλλογή αξιότιμων, αλλά ακόμη πρωτόγονων θρύλων, οι οποίοι είναι ωστόσο αρκετά παιδιάστικοι. Καμία ερμηνεία, όσο λεπτή, δεν μπορεί να το αλλάξει αυτό.
Άλμπερτ Αϊνστάιν 1954
Κάθε θρησκεία είναι ασύμβατη με τη δημοκρατία όταν ισχυρίζεται ότι η ίδια κατέχει την απόλυτη αλήθεια και αρνείται κάθε αμφισβήτηση. Δώστε την εξουσία σε έναν ισλαμιστή, σε έναν χριστιανό ευαγγελιστή, σε έναν υπερορθόδοξο Εβραίο ή σε έναν ινδουιστή χαμένο στις παραισθήσεις του, και θα δείτε μπρος στα μάτια σας τον θάνατο της ελευθερίας και του ανθρώπου. Ο κόσμος μας είναι ανεξήγητος, μας ξεπερνάει, και η ελευθερία είναι η μοναδική μας μοίρα, γιατί αυτό μάς υπαγορεύει η ανθρώπινη φύση μας. Όταν κάποιος έλθει να σας πει ότι η δική του θρησκεία είναι η λύση, σκέφτεται ότι εσείς που τον ακούτε είστε το πρόβλημα.
Καμέλ Νταούντ Αλγερινός συγγραφέας και δημοσιογράφος
Δεν θα πέθαινα ποτέ για τις ιδέες μου, γιατί μπορεί να έκανα λάθος
Μπέρτραντ Ράσελ
Θέλει ο θεός να εμποδίσει το κακό μα δεν είναι ικανός;
Τότε δεν είναι παντοδύναμος.
Μπορεί αλλά δεν θέλει;
Τότε δεν είναι πανάγαθος.
Και θέλει και μπορεί;
Τότε γιατί υπάρχει το κακό;
Δεν θέλει ούτε μπορεί;
Τότε γιατί τον αποκαλούμε θεό:
ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ
e-mail:atheofobos_blog@yahoo.gr
Τα ωραιότερα μέρη της γης είναι πάντα αυτά που δεν είδες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου