Ποτέ δεν τόλμησα να είμαι επαναστάτης στα νιάτα μου γιατί φοβόμουν πως έτσι θα γινόμουν συντηρητικός στα γεράματα-Robert Frost
Κυριακή 5 Μαρτίου 2017
ΔΥΟ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ FRANTZ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ» ΤΟΥ MANET
Πρόσφατα είδα την ταινία του Φρανσουά Οζόν Frantzμε πρωταγωνιστές τον Πιέρ Νινέ και την πανέμορφη Πόλα
Μπέερ.
Είναι ριμέικ
της ταινίας του Ερνστ Λιούμπιτς«Broken Lullaby» (1932 ),που είχε
βασιστεί στο θεατρικό έργο «Ο Άντρας που Σκότωσα του Μορίς Ροστάν γιού του Εντμόν
Ροστάν («Σιρανό ντε Μπερζεράκ»
Στην τρυφερή και συγκινητική
αυτή ταινία, κυρίως ασπρόμαυρη, εκτός από τις σκηνές με ευτυχισμένες
σκηνές από το παρελθόν που είναι έγχρωμες, εμφανίζεται σε ένα γαλλικό χωρίο
μετά την λήξη του 1ου Παγκοσμίου πολέμου, ένας νεαρός Γάλλος ο οποίος βάζει λουλούδια στον τάφου ενός Γερμανού,
του Frantz,
που σκοτώθηκε στον πόλεμο.
Όταν έρχεται σε επαφή με την
αρραβωνιαστικιά του νεκρού και τους γονείς του, τους λέει ότι ήταν φίλος και
συμφοιτητής του γιού τους από την εποχή
πριν τον πόλεμο που αυτός σπούδαζε στο Παρίσι.
Μπορεί η παρουσία του να
προκαλεί εχθρικά συναισθήματα στους κατοίκους του χωριού, λόγω του πρόσφατου
πολέμου, στην οικογένεια όμως και στην αρραβωνιαστικιά του Frantz λειτουργεί παρηγορητικά καθώς αποτελεί ένα σύνδεσμο
από το παρελθόν με τον σκοτωμένο γιό τους.
Η εξέλιξη της ιστορίας είναι
πολύ ενδιαφέρουσα και δεν έχω σκοπό να την διηγηθώ προλαβαίνοντας έτσι όσους
σκοπεύουν να την δουν.
Στην ταινία μου κίνησαν το
ενδιαφέρονδύο σκηνές στις οποίες
εμφανίζεται στο Λούβρο ένα από τους πιο περίεργους πίνακες του Édouard Manet που τον ζωγράφισε κατά τα
τελευταία χρόνια του (1877-1881) και έχει ως θέμα Μια αυτοκτονία.
Ο πίνακας παίζει σημαντικό
ρόλο στην ζωή τους στο πρωταγωνιστικό ζεύγος
της ταινίας, γιατί συμβολικά μέσα από αυτόν θα μάθουν να αγαπούν την ζωή.
Ο μικρών διαστάσεων αυτός
πίνακας 38x46 εκ εμφανίζεται για τις ανάγκες
της ταινίας ότι βρίσκεται στο Λούβρο αλλά στην πραγματικότητα βρίσκεται στην
Ζυρίχη στο FoundationE.G. Bührle.
Κοιτάζοντας τον πίνακα εντυπωσιάζεται
κανείς από την ασυνήθη και για τον ζωγράφο επιλογή του θέματος μαζί με το
ερώτημα, στο οποίο δεν δίνει ο ζωγράφος την απάντηση, για ποιο λόγο έγινε η
αυτοκτονία που βλέπουμε.
Η βιαιότητα του πίνακα με το
αίμα στο άσπρο πουκάμισο και στο πάτωμα, το ρεβόλβερ σε πρώτο πλάνο ακόμα στο
χέρι του αυτόχειρα και το ανοικτό του στόμα οδήγησαν τους ειδικούς να
χαρακτηρίσουν τον πίνακα ως την πιο ζοφερή και ρεαλιστική απεικόνιση θανάτου που έχει
ζωγραφίσει ο Manet.
Οι μελετητές του ζωγράφου
θεωρούν την Αυτοκτονία ως εξπρεσιονιστικό πειραματισμό του με το φως και το
χρώμα στα μέσα της δεκαετίας του 1870.
Σύμφωνα με τον Georges Bataille, ο πίνακας "εκδηλώνει [...] σαφώς την
επιθυμία του να αρνηθεί - ή να ξεπεράσει - τη φρίκη μειώνοντας την με την απλότητα του φωτός.»
Η επιλογή πάντως της αυτοκτονίας
σαν θέμα για την ζωγραφική του Manet , έχει προκαλέσει διάφορες υποθέσεις ,που δεν
έχουν όμως επαληθευτεί, είτε ότι σχετίζεται με την αυτοκτονία πριν 10 χρόνια του
βοηθού του Αλέξανδρου που κρεμάστηκε
στο ατελιέ του ή ότι πρόκειται για μια αυτοκτονία ενός καλλιτέχνη με περίστροφο
για την
οποία είχε γράψει το 1866 ο Ζολά.
Μια πιθανή πάντως εξήγηση
είναι ότι με αυτόν τον πίνακα ο Manet ήθελε
να σπάσει την ακαδημαϊκή παράδοση στην οποία η απεικόνιση μιας αυτοκτονίας ή
του θανάτου μπορεί να γίνει μόνο όταν αυτή ή αυτός αφορά κάποιο ιστορικό γεγονός που
σχετίζεται με θυσία, ιδεαλισμό ή ηρωισμό. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν μερικοί από
τους παρακάτω πίνακες που απεικονίζουν ιστορικές αυτοκτονίες.
Εγώ όταν αστειεύομαι λέω την αλήθεια.Είναι το πιο αστείο πράγμα στον κόσμο.
George Bernard Shaw
Ανάλαφρο συγγραφικό ύφος δεν σημαίνει αλαφρόμυαλη ή ελαφρόκαρδη κρίση.Σημαίνει απλώς απέχθεια της σοβαροφάνειας και της βλοσυρότητας. Με απωθεί και με τρομάζει πάντα η σοβαροφάνεια ,γιατί προδίδει πενία πνεύματος, γιατί αποτελεί το τελευταίο καταφύγιο των ανεγκέφαλων. Το χιούμορ είναι το ισχυρότερο τονωτικό του μυαλού και το λαμπρότερο λουλούδι του ανθρώπινου πολιτισμού. Ιδιαίτερα όταν υπονομεύει συνειδητά τον ίδιο τον διακινητή του.
Θόδωρος Χατζηπανταζής (Θόδωρος Κρητικός) Ομότιμος Καθηγητής Θεατρολογίας.
Η σοβαρότητα δεν αποκλείει το γέλιο. Δεν υπήρξε, άλλωστε, καμία αληθινά σοβαρή προσωπικότητα στην παγκόσμια ιστορία χωρίς χιούμορ. Θα σας θυμήσω και την αφρικανική παροιμία: "το να είσαι σοβαρός είναι να μην είσαι και τόσο σοβαρός "
Peter Brook.
Τι απεχθάνεστε στις ανθρώπινες σχέσεις;Την έλλειψη χιούμορ.
Γαλάτεια Σαράντη Ακαδημαϊκός 1920-2009
Η σοβαρότητα είναι το τελευταίο καταφύγιο των ρηχών.
Oscar Wilde
Πως πέθαναν οι Θεοί του Ολύμπου; Από τα γέλια, όταν άκουσαν κάποιον να ισχυρίζεται ότι είναι ο ένας και μοναδικός θεός.
Ίσως αν ξέρατε να γελάτε, να στέλνατε στον διάβολο όλες τις μεταφυσικές παρηγορίες σας-και πρώτη πρώτη την ίδια την μεταφυσική
Νίτσε
«Συγχώρεσε, Κύριε, τα μικρά αστεία που κάνω σε βάρος Σου και θα συγχωρέσω το μεγάλο αστείο που κάνεις σε βάρος μου»
Robert Frost (1874-1963)
«Κοινή λογική και αίσθηση του χιούμορ είναι το ίδιο πράγμα, που κινείται με διαφορετικές ταχύτητες. Η αίσθηση του χιούμορ είναι απλά κοινή λογική που χορεύει»
William James (1842-1910) Αμερικανός φιλόσοφος.
«Αν θέλεις να κάνεις εχθρούς, προσπάθησε ν' αλλάξεις κάτι»
Woodrow WilsonΑμερικανός πρόεδρος (1913-1921).
Η σάτιρα είναι ένας τρόπος επιθετικής συμπεριφοράς που κρύβει μέσα του (και συχνά φανερώνει με πολλή αυθάδεια)μια δόση κακίας…. Σάτιρα αθώα δεν υπάρχει, δεν είναι δυνατόν να υπάρξει, αφού πάντα πληγώνει επικρίνει και στηλιτεύει.
Μου θυμίζουν βοσκό που συγκεντρώνει όλα τα πρόβατα σε ένα μαντρί.
Εμίρ Κουστουρίτσα
Η λέξη Θεός για μένα δεν είναι τίποτα άλλο παρά η έκφραση της ανθρώπινης αδυναμίας, η Βίβλος μία συλλογή αξιότιμων, αλλά ακόμη πρωτόγονων θρύλων, οι οποίοι είναι ωστόσο αρκετά παιδιάστικοι. Καμία ερμηνεία, όσο λεπτή, δεν μπορεί να το αλλάξει αυτό.
Άλμπερτ Αϊνστάιν 1954
Κάθε θρησκεία είναι ασύμβατη με τη δημοκρατία όταν ισχυρίζεται ότι η ίδια κατέχει την απόλυτη αλήθεια και αρνείται κάθε αμφισβήτηση. Δώστε την εξουσία σε έναν ισλαμιστή, σε έναν χριστιανό ευαγγελιστή, σε έναν υπερορθόδοξο Εβραίο ή σε έναν ινδουιστή χαμένο στις παραισθήσεις του, και θα δείτε μπρος στα μάτια σας τον θάνατο της ελευθερίας και του ανθρώπου. Ο κόσμος μας είναι ανεξήγητος, μας ξεπερνάει, και η ελευθερία είναι η μοναδική μας μοίρα, γιατί αυτό μάς υπαγορεύει η ανθρώπινη φύση μας. Όταν κάποιος έλθει να σας πει ότι η δική του θρησκεία είναι η λύση, σκέφτεται ότι εσείς που τον ακούτε είστε το πρόβλημα.
Καμέλ Νταούντ Αλγερινός συγγραφέας και δημοσιογράφος
Δεν θα πέθαινα ποτέ για τις ιδέες μου, γιατί μπορεί να έκανα λάθος
Μπέρτραντ Ράσελ
Θέλει ο θεός να εμποδίσει το κακό μα δεν είναι ικανός;
Τότε δεν είναι παντοδύναμος.
Μπορεί αλλά δεν θέλει;
Τότε δεν είναι πανάγαθος.
Και θέλει και μπορεί;
Τότε γιατί υπάρχει το κακό;
Δεν θέλει ούτε μπορεί;
Τότε γιατί τον αποκαλούμε θεό:
ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ
e-mail:atheofobos_blog@yahoo.gr
Τα ωραιότερα μέρη της γης είναι πάντα αυτά που δεν είδες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου