Ποτέ δεν τόλμησα να είμαι επαναστάτης στα νιάτα μου γιατί φοβόμουν πως έτσι θα γινόμουν συντηρητικός στα γεράματα-Robert Frost
Τετάρτη 9 Μαΐου 2018
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΖΩΗΣ ΑΡΚΕΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΟΥ ΧΘΕΣ!
Όσοι
έχουμε ζήσει στην «παλιά καλή εποχή»,ο
εγκέφαλος μας, μέσω του ψυχολογικού
μηχανισμού του «εξωραϊσμού του
παρελθόντος», θυμάται πολλά πράγματα με νοσταλγία και απωθεί από την μνήμη του
τα δυσάρεστα.
Αυτό όμως που δεν ξεχνάνε
οι περισσότεροι είναι τα κρύα σπίτια τον χειμώνα και το πόσο βγάζαμε την
μπέμπελη σε αυτά το καλοκαίρι, μιας και δεν υπήρχαν τότε κλιματιστικά και η
θερμομόνωση των σπιτιών ανήκε στην σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας.
Παρά
το γεγονός ότι έχοντας γεννηθεί σε διαμέρισμα πολυκατοικίας, που διέθετε στα
δωμάτια σώματα καλοριφέρ, αυτό το μόνο που κατάφερνε ήταν να κόβει λίγο το
πολύ κρύο για τους εξής απλούς λόγους. Στην
κουζίνα υπήρχε αντίστοιχη σόμπα της φωτογραφίας που ζέσταινε το νερό για τα
σώματα. Δούλευε με κάρβουνο και το κάθε διαμέρισμα είχε στο υπόγειο την
καρβουναποθήκη του. Όπως καταλαβαίνει κανείςστην οικογένεια δεν διαθέταμε θερμαστή ο οποίος να φέρνει κάρβουνο συνεχώς
και να τροφοδοτεί την σόμπα μέρα νύχτα με αποτέλεσμα οι ώρες που τελικά λειτουργούσενα είναι λίγες.
Αφ΄ετέρου
τα δωμάτια ήταν ψηλοτάβανα και πολύ μεγάλα ώστε πχ στο μεγάλο χωλ του σπιτιού μπορούσα να πάρω ολόκληρη στροφή με το ποδήλατο της φωτογραφίας χωρίς να
ακουμπήσω ή να ρίξω τα έπιπλα! Το
αποκορύφωμα ήταν ότι τα σώματα του καλοριφέρ είχαν τοποθετηθεί οική και ως
έτυχε, με αποτέλεσμα να θερμαίνουν καλύτερα τα πιο θερμά δωμάτια και τα βορεινά
να ξεπαγιάζουν!
Αναγκαστικά
λοιπόν στα υπνοδωμάτια δούλευαν ηλεκτρικές σόμπες κοντά στα κρεβάτια τα οποία
πολλές φορές τα είχαμε ζεστάνει προηγουμένως με θερμοφόρες και όσοι δεν είχαν, με μπουκάλια με ζεστό νερό! Το
καλοκαίρι αντίθετα τα σπίτια ψηνόταν, οπότε το βράδυ πολλοί κουβαλούσαν τα
στρώματα τους στις ταράτσες και τις βεράντες για να κοιμηθούν εκεί.
Αρκετά
βράδια με καύσωνα είχα κοιμηθεί σε Lit de camp, που το έστηνα στην πίσω βεράντα του
σπιτιού. Το πρόβλημα ήταν ο ήλιος το ξημέρωμα και αν δεν ξύπναγες από αυτόν, σε
ξύπναγαν τα κακαρίσματα από τις δύο κότες από το κοτέτσι που είχαμε εκεί.Το
κοτέτσι προέκυψε όταν μου αγόρασαν, κατόπιν πιεστικής επιμονής μου, δύο πουλάκια
που πουλούσαν τότε τα Χριστούγεννα και βλακωδώς με την αγορά υποσχέθηκα ότι θα
τα φροντίζω. Δεν
είχα σκεφτεί πως τα πουλάκια γίνονται ταχύτατα κότες, οι οποίες εκτός από αυγά
έχουν και την κακή συνήθεια να αφήνουν συνεχώς κάτι τεράστιες κοτσουλιές, τις οποίες
με μαύρη ψυχή τις καθάριζα κάθε 2-3 μέρες με σπάτουλα από το μωσαϊκό της βεράντας!
Οι
γονείς διέθεταν στο υπνοδωμάτιο τους ένα ανεμιστήρα, ηλεκτρικό είδος που τότε
δεν ήταν φτηνό όπως σήμερα. Όταν
χάλασε μάλιστα, καθώς κάηκε ένα πηνίο του, προσπαθήσαμε με τον πατέρα μου να
φτιάξουμε ένα νέο πηνίο αλλά η πολύωρη προσπάθεια μας στέφτηκε με παταγώδη
αποτυχία.
Σήμερα
η ραπτομηχανή της γιαγιάς διακοσμεί το σαλόνι της κόρης μου.
Ήταν
από την προίκα της, ήταν πολύ περήφανη γι΄ αυτήν και εκείνα
τα χρόνια αποτελούσε βασικό, απαραίτητο και χρήσιμο εργαλείο, σχεδόν καθημερινής
χρήσης, που όλοι μας ξέραμε να το χρησιμοποιούμε .
Τα
ρούχα τότε στοίχιζαν και η μεταποίηση τους αλλά και η χρήση τους από διαφορετικά
άτομα για χρόνια, μέχρι να φθαρούν τελείως, ήταν αυτονόητη. Όπως αυτονόητο ήταν
πχ ότι άμα αγόραζες ένα πουκάμισο αυτό θα συνοδευόταν από δεύτερο γιακά και
μανσέτες ώστε να μπορείς να τα αντικαταστήσεις άμα φθείρονταν.
Το
κοστούμι του πατέρα μου, χωρίς κανένα πρόβλημα το φορούσα μετά εγώ στο σχολείο
και στην συνέχεια το έδινα στον θυρωρό μας που το φόραγε μέχρι να διαλυθεί! Μετέφερε δε τους σκουπιδοτενεκέδες της
πολυκατοικίας πάντα κουστουμαρισμένος
στην σκουπιδιάρα, την μία μέρα με καρό σκωτσέζικο κουστούμι και την άλλη
με μαύρο ριγέ επίσημο κοστούμι!
Λόγω
του ότι εκείνα τα χρόνια, που η Αθήνα δεν είχε ακόμα μεταβληθεί στην σημερινή
τσιμεντούπολη, οι χειμώνες είχαν σημαντικά χαμηλότερες θερμοκρασίες και ήταν
απαραίτητο να φοράει κανείς παλτό, το
οποίο όμως στοίχιζε αρκετά λεφτά. Όπως μπορεί να δει κανείς στην φωτογραφία από
την Σταδίου της 10ετιας του 50 ή από την Βαρβάκειο Αγορά, όλοι φορούν παλτό.
Στο
ποστ μου ΑΓΑΠΗΤΕ ΑΔΕΛΦΕ ΒΑΣΙΛΕΙΕ το βασικό θέμα της
επιστολογραφίας μεταξύ δύο αδελφών από ΗΠΑ σε Αθήνα μεταπολεμικά, ήταν η
αποστολή ενός παλτού (βάλε ένα ράπτη να σου πάρει τα
μέτρα...) αλλά
και τροφίμων.
Αλλά
και στην δεκαετία του 50 ένα παλτό στοίχιζε ακριβά, έτσι ώστε με την αγορά του
να σου χαρίζουν και ένα πικάπ, όπως γράφω στο ποστ ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΠΩΣ ΑΚΟΥΣ
ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΕΣΑ ΣΕ ΜΙΑ ΓΕΝΙΑ Η
μητέρα μου συνεχώς μεταποιούσεπαλιότερα
ρούχααλλά δεν της γλύτωναν ακόμα και
καινούργια .Όταν γύρισε ο πατέρας της από την Αμερική, την 10ετια του 50, μου
είχε φέρει ένα μακρύ παντελόνι, που ήταν και το πρώτο που αποκτούσα και το
φόραγα καμαρώνοντας σαν γύφτικο σκεπάρνι.
Δυστυχώς
πριν να προλάβω να το ευχαριστηθώ ένα απόγευμα, αποφράς ημέρα, ξύπνησα και αντί
να βρω το ωραίο μακρύ μου παντελόνι βρήκα δύο κοντά! Η εικόνα του μαινόμενου
ταύρου μπορεί να απεικονίσει πιστά το τι έγινε.
Όμως
εκτός από την ραπτική η πλειονότητα των γυναικών εκείνα τα χρόνια έπλεκε
μανιωδώς, όπου και να βρισκόντουσαν, και
το ίδιο βέβαια έκανε και η μάνα μου. Όταν ήταν στο ιατρείο είχε το
πλεκτό της στο συρτάρι και μόλις βρισκόταν μόνη της συνέχιζε το πλέξιμο της.
Επανειλημμένα βρισκόμουνα με τα χέρια τεντωμένα μπροστά κρατώντας το καινούργιο
μαλλί για να το κάνει κουβάρι. Συχνά
δε ξήλωνε κάποιο παλιότερο πλεκτό και ξανάπλεκε με το μαλλί του ένα νέο.
Ευτυχώς
όλα όσα έπλεκε ήσαν χρήσιμα και δεν έφτανε στην υπερβολή της φωτογραφίας!
Μια
εικόνα πολύ συχνή τότε ήταν ο δημόσιος θηλασμός των παιδιών χωρίς να αισθάνεται
καμιά γυναίκα ντροπή να βγάλει το στήθος της και να θηλάσει το παιδί της.
Ο
θηλασμός ήταν η φυσιολογική διατροφή των παιδιών και σε μερικά μάλιστα ακόμα και όταν πλέον αυτά περπατούσαν!
Όπως
γράφω στο ποστ Η ΠΑΛΙΑ ΚΑΙ Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ
ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΟΥΜΟΥΝΔΟΥΡΟΥ το Δημοτικό ορφανοτροφείο που λειτουργούσε εκεί: Απασχολούσε δε
θηλάστριες, για να θηλάζουν τα βρέφη ενώ ένα επάγγελμα που δημιουργήθηκελόγω
του βρεφοκομείου ήταν του "προμηθευτού θηλαστριών"!
Όσες δεν θήλαζαν έπρεπε να φτιάξουν το κατάλληλο γάλα ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, βάσει των οδηγιών από τον παιδιάτρο.
Ακόμα
θυμάμαι με απέχθεια τα χρόνια που ήμουν τελειόφοιτος φοιτητής ότι στο μάθημα της Παιδιατρικής έπρεπε να
μαθαίνουμε τις αραιώσεις για τα γάλατα που δίνουν στα νεογνά και τα βρέφη.
Μόλις
εκείνα τα χρόνια είχαν αρχίσει να παρασκευάζονται από την βιομηχανία μερικά από
τα πιο εξελιγμένα γάλατα, από το πλήθος που κυκλοφορούν σήμερα και οδήγησαν
σταδιακά στην εγκατάλειψη του θηλασμού από πολλές μητέρες.
Είναι
ελπιδοφόρο ότι τελευταία υπάρχουν κινήσεις που προωθούν στις νέες μητέρες τον
θηλασμό και μάλιστα όπως παλιότερα χωρίς να ντρέπονται να θηλάζουν
δημοσίως.
Βέβαια
δεν υπάρχει ανάγκη η θηλάζουσα για να
θηλάσει να καταφεύγει και σε ακροβατικά όπως η νεαρά στο βίντεο!
Εγώ όταν αστειεύομαι λέω την αλήθεια.Είναι το πιο αστείο πράγμα στον κόσμο.
George Bernard Shaw
Ανάλαφρο συγγραφικό ύφος δεν σημαίνει αλαφρόμυαλη ή ελαφρόκαρδη κρίση.Σημαίνει απλώς απέχθεια της σοβαροφάνειας και της βλοσυρότητας. Με απωθεί και με τρομάζει πάντα η σοβαροφάνεια ,γιατί προδίδει πενία πνεύματος, γιατί αποτελεί το τελευταίο καταφύγιο των ανεγκέφαλων. Το χιούμορ είναι το ισχυρότερο τονωτικό του μυαλού και το λαμπρότερο λουλούδι του ανθρώπινου πολιτισμού. Ιδιαίτερα όταν υπονομεύει συνειδητά τον ίδιο τον διακινητή του.
Θόδωρος Χατζηπανταζής (Θόδωρος Κρητικός) Ομότιμος Καθηγητής Θεατρολογίας.
Η σοβαρότητα δεν αποκλείει το γέλιο. Δεν υπήρξε, άλλωστε, καμία αληθινά σοβαρή προσωπικότητα στην παγκόσμια ιστορία χωρίς χιούμορ. Θα σας θυμήσω και την αφρικανική παροιμία: "το να είσαι σοβαρός είναι να μην είσαι και τόσο σοβαρός "
Peter Brook.
Τι απεχθάνεστε στις ανθρώπινες σχέσεις;Την έλλειψη χιούμορ.
Γαλάτεια Σαράντη Ακαδημαϊκός 1920-2009
Η σοβαρότητα είναι το τελευταίο καταφύγιο των ρηχών.
Oscar Wilde
Πως πέθαναν οι Θεοί του Ολύμπου; Από τα γέλια, όταν άκουσαν κάποιον να ισχυρίζεται ότι είναι ο ένας και μοναδικός θεός.
Ίσως αν ξέρατε να γελάτε, να στέλνατε στον διάβολο όλες τις μεταφυσικές παρηγορίες σας-και πρώτη πρώτη την ίδια την μεταφυσική
Νίτσε
«Συγχώρεσε, Κύριε, τα μικρά αστεία που κάνω σε βάρος Σου και θα συγχωρέσω το μεγάλο αστείο που κάνεις σε βάρος μου»
Robert Frost (1874-1963)
«Κοινή λογική και αίσθηση του χιούμορ είναι το ίδιο πράγμα, που κινείται με διαφορετικές ταχύτητες. Η αίσθηση του χιούμορ είναι απλά κοινή λογική που χορεύει»
William James (1842-1910) Αμερικανός φιλόσοφος.
«Αν θέλεις να κάνεις εχθρούς, προσπάθησε ν' αλλάξεις κάτι»
Woodrow WilsonΑμερικανός πρόεδρος (1913-1921).
Η σάτιρα είναι ένας τρόπος επιθετικής συμπεριφοράς που κρύβει μέσα του (και συχνά φανερώνει με πολλή αυθάδεια)μια δόση κακίας…. Σάτιρα αθώα δεν υπάρχει, δεν είναι δυνατόν να υπάρξει, αφού πάντα πληγώνει επικρίνει και στηλιτεύει.
Μου θυμίζουν βοσκό που συγκεντρώνει όλα τα πρόβατα σε ένα μαντρί.
Εμίρ Κουστουρίτσα
Η λέξη Θεός για μένα δεν είναι τίποτα άλλο παρά η έκφραση της ανθρώπινης αδυναμίας, η Βίβλος μία συλλογή αξιότιμων, αλλά ακόμη πρωτόγονων θρύλων, οι οποίοι είναι ωστόσο αρκετά παιδιάστικοι. Καμία ερμηνεία, όσο λεπτή, δεν μπορεί να το αλλάξει αυτό.
Άλμπερτ Αϊνστάιν 1954
Κάθε θρησκεία είναι ασύμβατη με τη δημοκρατία όταν ισχυρίζεται ότι η ίδια κατέχει την απόλυτη αλήθεια και αρνείται κάθε αμφισβήτηση. Δώστε την εξουσία σε έναν ισλαμιστή, σε έναν χριστιανό ευαγγελιστή, σε έναν υπερορθόδοξο Εβραίο ή σε έναν ινδουιστή χαμένο στις παραισθήσεις του, και θα δείτε μπρος στα μάτια σας τον θάνατο της ελευθερίας και του ανθρώπου. Ο κόσμος μας είναι ανεξήγητος, μας ξεπερνάει, και η ελευθερία είναι η μοναδική μας μοίρα, γιατί αυτό μάς υπαγορεύει η ανθρώπινη φύση μας. Όταν κάποιος έλθει να σας πει ότι η δική του θρησκεία είναι η λύση, σκέφτεται ότι εσείς που τον ακούτε είστε το πρόβλημα.
Καμέλ Νταούντ Αλγερινός συγγραφέας και δημοσιογράφος
Δεν θα πέθαινα ποτέ για τις ιδέες μου, γιατί μπορεί να έκανα λάθος
Μπέρτραντ Ράσελ
Θέλει ο θεός να εμποδίσει το κακό μα δεν είναι ικανός;
Τότε δεν είναι παντοδύναμος.
Μπορεί αλλά δεν θέλει;
Τότε δεν είναι πανάγαθος.
Και θέλει και μπορεί;
Τότε γιατί υπάρχει το κακό;
Δεν θέλει ούτε μπορεί;
Τότε γιατί τον αποκαλούμε θεό:
ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ
e-mail:atheofobos_blog@yahoo.gr
Τα ωραιότερα μέρη της γης είναι πάντα αυτά που δεν είδες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου