Κυριακή 9 Ιανουαρίου 2011

Β΄ Η ΛΙΒΥΗ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ Η ΤΡΙΠΟΛΗ ΜΕ ΤΑ ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ ΤΗΣ



Οι αριθμοί στις φωτογραφίες είναι συνέχεια από εδώ
Κλικάρετε επάνω τους για να μεγαλώσουν.
.Η σημερινή Λιβύη είναι μια χώρα που η οικονομική της ανάπτυξη είναι εμφανής.(28)
Στην Τρίπολη υπάρχει οικοδομικός οργασμός με πολυώροφα κτίρια αλλά και σημαντική αύξηση των ΙΧ κυρίως από την Κορέα και την Ιαπωνία με κυκλοφοριακή συμφόρηση τις γνωστές ώρες .
Η καθαριότητα στους δημόσιους χώρους είναι τριτοκοσμική και οι μαύρες σκισμένες πλαστικές σακούλες στολίζουν τόσο τους δρόμους όσο και την ύπαιθρο σκαλωμένες σε δέντρα και θάμνους.
Όσο για τις τουαλέτες στα καταστήματα, ακόμα και στα αεροδρόμια, σου προκαλούν αίσθημα περηφάνιας για τις αντίστοιχες δικές μας!
Στα ξενοδοχεία πάντως, πάρα τον αρχικό φόβο όλων μας στο να φάνε ωμές σαλάτες, σιγά σιγά όλοι ξεθάρρεψαν και τις φάγαμε τελικά χωρίς να πάθει κανένας τίποτα.
Δεν επιτρέπονται τα οινοπνευματώδη και πίναμε μπύρα χωρίς αλκοόλ.
Πουθενά δεν είδαμε να υπάρχει ζητιάνος αλλά και η γενική εικόνα στην ύπαιθρο είναι ότι υπάρχει μεν φτώχια αλλά όχι κακομοιριά.
Δεν βλέπεις πουθενά στρατιωτική παρουσία αλλά το γκρούπ το συνόδευε μονίμως αστυνομικός , εκτός από το πούλμαν ,ακόμα και στις εσωτερικές αεροπορικές μετακινήσεις, που κανένας μας δεν κατάλαβε αν ήταν για την προστασία μας ή για την παρακολούθηση μας!
Πάντως ο αστυνομικός μας ήταν ένα συμπαθέστατο παιδί που βοηθούσε ακόμα και στο κουβάλημα των βαλιτσών!
Βέβαια πουθενά δεν αισθανθήκαμε ότι διατρέχουμε τον παραμικρό κίνδυνο γι΄ αυτό και θα έλεγα ότι είναι από τις ασφαλέστερες χώρες για ένα τουρίστα.
Στις μετακινήσεις με το πούλμαν κατά σύντομα διαστήματα ο οδηγός σταματούσε σε μπλόκα της αστυνομίας και τους έδινε σαν να μοίραζε φειγ βολάν ένα χαρτί, μάλλον με τα ονόματα μας. Το οδικό δίκτυο είναι όλο ασφαλτοστρωμένο και καλό.
Οι Λίβιοι, σε αντίθεση με τις άλλες χώρες δεν σηκώνουν ιδιαίτερο παζάρι ,χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι το ίδιο πράγμα που το πήρες σε μια μεριά 15 δεν μπορείς να το βρεις αλλού 5!
Στους δρόμους βλέπεις να κυκλοφορούν κατά πλειονότητα άνδρες και πολύ λίγες γυναίκες και αυτές με μαντίλα που όμως δεν είναι υποχρεωτική.
Στο πρόσφατο βιβλίο του Λιβύη ο Σαράντος Καργάκος, που έκανε το ίδιο ταξίδι πριν 2 χρόνια, γράφει πως ο Καντάφι καθιέρωσε την υποχρεωτική εκπαίδευση όλων των παιδιών από 6 ετών έως 13.
Οι γυναίκες υπηρετούν και αυτές στον στρατό μόνο που η θητεία εκεί είναι για όλους 4 μήνες με την υποχρέωση, όπως και στην Ελβετία, μια φορά τον μήνα να πηγαίνουν στο στρατόπεδο τους.
Επιτρέπεται να παντρευτείς και δεύτερη γυναίκα μόνο εάν έχεις την έγγραφη συγκατάθεση της πρώτης. Όταν ρώτησα την δική μου εάν θα έδινε τέτοια συγκατάθεση και να γίνει έτσι μπας χανούμ, η απάντηση ήταν μια θανατερή ματιά που κάθε υποψήφια δεύτερη σύζυγος που θα την έβλεπε θα έπαιρνε δρόμο και ακόμα θα έτρεχε!
Τα ξενοδοχεία ήσαν το ένα εξαιρετικό, τα 2 πολύ καλά και το ένα ανεκτό σε αντίθεση με τις περιγραφές του Καργάκου που είχαν πολλά προβλήματα.
Ο Καντάφι μας χαιρετούσε παντού από γιγαντοαφίσες μέχρι και από κάδρα στην ρεσεψιόν των ξενοδοχείων και το Πράσινο βιβλίο του πουλιόταν παντού σε πολλές γλώσσες ακόμα και στα Ελληνικά.
Δεν ξέρω, γιατί δεν μίλησα με ντόπιους, οι οποίοι δεν είναι ιδιαίτερα ανοικτοί στους ξένους, βεβαίως και λόγω της γλώσσας, για να καταλάβω ποιά είναι η αποδοχή του από τον κόσμο.
Πάντως λόγω του πετρελαίου αλλά ιδίως μετά το σταμάτημα του εμπάργκο η οικονομία φανερά είναι πολύ καλή, και δουλειές φαίνεται υπάρχουν, με αποτέλεσμα να φέρνουν και εργάτες από την Αίγυπτο. Κατασκευάζεται δε ένας τεράστιος σε μήκος και φάρδος αγωγός που πρόκειται να φέρει νερό από πηγές του νότου στον Βορρά.
Η Τρίπολη που ιδρύθηκε το 500πΧ από τους Φοίνικες ονομάστηκε Οία από τους Ρωμαίους, και μαζί με την Λέπτις Μάγκνα και την Σαμπράθα πήρε το όνομα Τρίπολις το οποίο και παρέμεινε μέχρι σήμερα, παρά την καταστροφή των άλλων δύο πόλεων από τους Άραβες τον 11ο αιώνα .
Η Τρίπολη στα κεντρικά μέρη έχει την όψη μιας σύγχρονής ευρωπαϊκής πόλης, αλλά το ενδιαφέρον μέρος της είναι η Μεντίνα της, δηλαδή η παλιά της πόλη, όχι βέβαια το ίδιο γραφική σαν την Μεντίνα του Μαρόκου. Στην είσοδος της από το λιμάνι βρίσκεται και η αψίδα του Μάρκου Αυρηλίου(29) στο cardo maximus (o κύριος δρόμος Βορρά-Νότου) και decumanus (ανατολή -δύση) σύμφωνα με το Ιπποδάμειο σύστημα που χαράσσονταν ρωμαϊκές πόλεις.


Στην Μεντίνα υπάρχουν γραφικά στενά (30-32), σε μερικές γωνίες ενσωματωμένα αρχαία(33), 38 τζαμιά (34,35), το σπίτι του Αλή Καραμανλή κτισμένο το δεύτερο ήμισυ του 18ου αιώνα (36), αλλά και η ελληνική εκκλησία(37).




Η βόλτα μέσα από ένα φαρδύ δρόμο (38) καταλήγει στην πράσινη πλατεία (4,5) όπου είναι και το κάστρο (2,39) που σήμερα στεγάζει και το μουσείο της Τρίπολης που έχει μεγάλο ενδιαφέρον και στήθηκε με οδηγίες της UNESCO και θεωρείται από τα σπουδαιότερα της Μεσογείου .

Μπαίνοντας στο μουσείο το πρώτο που βλέπουμε είναι το τζίπ (40) με το οποίο τα χαράματα της 1-9-69 ο 27χρονος Καντάφι κατάλαβε τον ραδιοσταθμό της Βεγγάζης και επεκράτησε αναίμακτα, ενώ στο βάθος είναι το VW σκαραβαίος με το οποίο κυκλοφορούσε τότε.
Ξεκινώντας από τους προϊστορικούς χρόνους βλέπουμε ένα απολιθωμένο δέντρο (41) από την Λιβυκή Σαχάρα τότε που υπήρχαν δάση και ποτάμια εκεί.
Πολύ ενδιαφέροντα είναι τα αντίγραφα από τις βραχογραφίες της περιοχής Άκακος με κυνηγούς και κροκοδείλους (42,43).
Από την ίδια περιοχή είναι και η μούμια ενός παιδιού 3 ετών που βρέθηκε καλυμμένη με φύλλα (44).


Τα γλυπτά του ναού Slonta που δεν έχει ακόμα χρονολογηθεί ακριβώς, δείχνουν την τέχνη που είχε αναπτυχθεί στην περιοχή χωρίς την επίδραση των Φοινίκων, των Ελλήνων ή των Ρωμαίων(45). Υπάρχουν επίσης γλυπτά από την Zinchecra την προηγούμενη από το Garama πρωτεύουσα των Garamantes(46).

Η εγκατάσταση των Ελλήνων και των Ρωμαίων άφησε λίγα από υπολείμματα από τους Φοίνικες και μεταξύ αυτών είναι και το σύμβολο της θεάς Tarnit συζύγου του θεού Βαάλ θεάς της σποράς, της συγκομιδής και της γονιμότητας (47).
Από τον εποικισμό της Κυρηναϊκής από τους Έλληνες είναι το θαυμάσιο άγαλμα του 3ου αιώνα πΧ των τριών Χαρίτων (Αγλαΐα, Ευφροσύνη και Θάλεια) αλλά και της Δήμητρας με την κόρη της Περσεφόνη, που ως σύζυγος του Πλούτωνα (48,49) απεικονίζεται χωρίς πρόσωπο μιας και δεν γνωρίζουμε την όψη του θανάτου (4ος αιώνας πΧ)

Στην κορυφή της αίθουσας έχει γραμμένη στον τοίχο την εξής επιγραφή που αναφέρεται στον εποικισμό της Κυρήνης από τους Θηραίους με αρχηγό τον Βάττο.
ΕΠΕΙ ΑΠΟΛΛΩΝ ΑΥΤΟΜΑΤΙΞΕΝ ΒΑΤΤΩΙ ΚΑΙ ΘΗΡΑΙΟΙΣ ΑΠΟΙΚΙΞΑΙ ΚΥΡΑΝΑΝ ΟΡΙΣΤΟΝ ΔΟΚΕΙ ΘΗΡΑΙΟΙΣ ΑΠΟΠΕΜΠΕΝ ΕΣ ΤΑΝ ΛΙΒΥΑΝ ΒΑΤΤΟΜ ΜΕΝ ΑΡΧΑΓΕΤΑΝΟ Βάττος είχε πάει στο μαντείο των Δελφών για να πάρει χρησμό που έπρεπε να πάει και η Πυθία του είπε :Βάττ΄επί φωνήν ήλθες. άναξ δε σε Φοίβος Απόλλων ες Λιβύην πέμπει μηλοτρόφον οικιστήρα.( Βάττε για την φωνήν σου ήλθες.Ο βασιλιάς Απόλλων λοιπόν,σε στέλνει να γίνεις οικιστής στην προβατοφόρο Λιβύη)Από την Leptis Magna είναι μερικά θαυμάσια γυναικεία αγάλματα όπως της Αθηνάς(50) (1ος μΧ),της Αφροδίτης (51), της Άρτεμης είτε ως μούμια φαραωνική με φρούτα στο στήθος και ζώα στην ποδιά, ή ως κυνηγός (1ος μΧ) από το θέατρο της Leptis Magna και τέλος από τα λουτρά του Αδριανού η Αφροδίτη (2ος μΧ) εδώ με χιτώνα και πέπλο (52).


Επίσης υπάρχει ένα χαριτωμένο άγαλμα με πηγή με τον Έρωτα (53) που κοιμάται απάνω σε ένα λιοντάρι ενώ στα πόδια του υπάρχει μια σαύρα (2ος μΧ)
Από τα ανδρικά αγάλματα ξεχωρίζουν του Απόλλωνα (2ος μΧ) (54),του Μαρσύα (55) και του καθήμενου Τιβέριου(1ος μΧ) (56)


Από την αψίδα του Σεπτίμου Σεβήρου στην Leptis Magna ιδιαίτερης ομορφιάς είναι η Νίκη (57)που τον στεφανώνει αλλά και τα ανάγλυφα που διακοσμούν την αψίδα(58)

Τέλος πολύ σημαντικά είναι και τα ψηφιδωτά του μουσείου.
Από τα πιο χαρακτηριστικά είναι "Οι 4 εποχές" του 1ου αιώνα μΧ που βρέθηκε στο σπίτι Dar Bouck Omaira στο Zaltine (356εκ επί 236εκ) Η Άνοιξη είναι στο αριστερό κεντρικό τετράγωνο και κυκλικά οι επόμενες εποχές, ενώ στα πλάγια υπάρχουν διαφορα ζώα και ψάρια και στα κάτω πλάγια τετράγωνα Πυγμαίοι που κυνηγούν(59).
Στα επόμενα δύο στο επάνω από την Leptis Magna (3ος μΧ),απεικονίζεται αριστερά ο θεός Νείλος κρατώντας το κέρατο του πλούτου, ενώ στο μέσον 11 παιδιά τραβάνε το νερό του ποταμού.
Οι δύο γυναίκες συμβολίζουν τις δύο πρωτεύουσες της Αιγύπτου, δεξιά δε δύο πολίτες μετράνε το επίπεδο του νερού του ποταμού(60).
Το κάτω, 320εκ επί 166εκ ,του 3ου μΧ βρέθηκε στην κοιλάδα Alzakia και παρουσιάζει σκηνή ψαρέματος από μια φυλή νάνων που ζούσαν στις όχθες του Νείλου στην Κεντρική Αφρική.

ΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ


ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ

8 σχόλια:

  1. Εδω και καμποσα χρονια,διαβαζω τις ωραιες περιγραφες σου,παρατηρω τις φωτογραφιες σου και ταξιδευω και γω,που δεν καταφερα να παω πουθενα σχεδον. Μπραβο ρε φιλε,εισαι οντως ωραιος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σε ποιο ταξίδι θα με πάρεις μαζί σου; Ζηλεύωωωω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αξίζει η επίσκεψη. Λέω να την ανεβάσω στην σχετική λίστα επιλογών!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η τελευταία μου ελπίδα να μπω στην επόμενη βαλίτσα σας μαζί με τον Δήμο γίνεται καπνός μια που βλέπω ότι ούτε φωτογράφο δεν χρειάζεστε... είστε πλήρως και αθεόφοβα καλυμμένοι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος-
    Κάτι τέτοια σχόλια μου αυξάνουν την διάθεση να διαβάσω ότι μπορώ περισσότερο μετά το ταξίδι για να γράψω το σχετικό ποστ.

    KitsosMitsos-
    Νομίζω πως θα είναι σωστή επιλογή γιατί και σύ είσαι φίλος των ταξιδιών.

    ο δείμος-
    thinks-
    Παιδιά είστε ευπρόσδεκτοι σε όλα τα ταξίδια!
    Άμα δε ο δείμος μας λέει την ιστορία του τόπου και ο thinks τραβάει τις φωτογραφίες, εγώ δεν θα κάνω τίποτα παρά θα απολαμβάνω το ταξίδι, χωρίς να αγωνίζομαι να βγάζω βίντεο,να τραβάω φωτογραφίες, να ακούω και τον ξεναγό και να προσέχω να μην καθυστερώ με κίνδυνο να με αφήσουν πίσω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καλή χρονιά σε όλους και καλά ταξίδια στον οικοδεσπότη!

    Η Λιβύη κατέχει ιδιαίτερη θέση στη μυθολογία των 70-80s. Θυμάμαι(;, υπάρχει και Αλτσ...) ότι ο Αντρέας σε ένα λόγο του πριν την ιστορική 17/10/1981 είπε ότι μία μεγάλη χώρα ήταν έτοιμη να στηρίξει την Αλλαγή. Νομίσαμε ότι εννοούσε την Λιβύη, αλλά μετά ξέρετε τι έγινε και τι πήραμε...

    Υπάρχει και η ιστορική συνάντηση Καντάφι-Μιτεράν-Αντρέα στην Ελούντα, όπου για πρώτη φορά άκουσα ότι υπάρχει τέτοιο μέρος στην Ελλάδα.
    Νομίζω ότι το παλαιολιθικό ΠΑΣΟΚ εμπνέονταν από τη τζαμαχίρια, εξ ου και το πράσινο χρώμα του όπως έλεγαν οι παλαιολιθικοί δεξιοί εκείνη την εποχή.

    Πάντως η Λιβύη πάντοτε, ακόμα και επί Σημίτη ή και σήμερα, ήταν οικείος πασοκικός πόλος αναφοράς και ελπίδα για άφθονα πετροδολάρια που θα έρρεαν στη χώρα που στο τσακ είναι να εγκαταλείψει το ευρώ.

    Η Λιβύη επίσης συνδέθηκε και με τις ελληνικές τεχνικές εταιρείας (ΕΔΟΚ-ΕΤΕΡ κλπ) που έσβησαν άδοξα, λόγω και των φεσιών του Καντάφι, και αντικατάσταθηκαν σήμερα παντού από κολοσσούς τούρκικες εταιρείες. Μία από τις ελπίδες ή κατάρες των νέων Μηχανικών τότε ήταν και η ευκαιρία εργασίας στη Λιβύη, αφού τα διάφορα εμιράτα του Κόλπου δεν τα ξέραμε ακόμα...

    Επίσης να μη παραλείψω και το αραβικό σχολείο στον Φάρο Ψυχικού, όπου υπάρχουν κάτι πράσινα πανό με κάτι συνθήματα του Καντάφι, που αδυνατώ να τα διαβάσω.

    Και τέλος η ιστορία με το Λόκερμπι, την καταδίκη των Λιβύων πρακτόρων και τους εκβιασμούς προς τη τοπική Σκωτική κυβέρνηση, λόγω και των συμφερόντων των ΒΡ και Σελ, για την απελευθέρωση του καρκινοπαθούς λίβυου πράκτορα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεν έχω πάει στην Λιβύη και δεν προβλέπεται να πάω... Αλλά ΔΕΝ πειράζει: με τέτοιες περιεκτικές (και εικονογραφημένες) παρουσιάσεις, είναι σαν να πήγα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ΣΑΣ ΚΑΝΩ ΜΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΝΤΑΛΛΑΓΗΣ ΒΑΝΝΕΡ.
    WWW.KATHAROFOS.BLOGSPOT.COM
    KATHAROFOS@GMAIL.COM
    ΚΑΡΑΠΑΝΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή