Αν αφιερώνω ένα ολόκληρο ποστ για την Όλβια αυτό οφείλεται στο ότι πουθενά αλλού δεν έχω δει ψηφιδωτά, βασικά λαϊκής τέχνης θα έλεγα, από Θεόφιλους της εποχής από την Συρία ή την Αλεξάνδρεια, που ενώ είναι φιλοτεχνημένα για εκκλησίες, δεν έχουν τις συνήθεις απεικονίσεις θρησκευτικών θεμάτων και αγίων αλλά θέματα σαφώς εμπνευσμένα από την προηγούμενη ειδωλολατρική θρησκεία αλλά και την καθημερινή ζωή.
Ουσιαστικά τα ψηφιδωτά αυτά είναι ο συνδετικός κρίκος της μετάβασης από την μια θρησκεία στην άλλη.
Στο κάστρο υπάρχει και σταυρόσχημη εκκλησία αυτής της εποχής, που στην κατοχή είχε χρησιμοποιηθεί από τους Ιταλούς σαν φυλακή.
Σε αυτήν στο πάτωμα βλέπουμε ένα μεγάλο ψηφιδωτό, με σκηνές με ζώα, δυστυχώς όμως με αρκετή σκόνη επάνω του, με αποτέλεσμα να είναι θαμπά τα χρώματα του και να μην διακρίνονται καλά οι απεικονίσεις του(187).

Στο κέντρο της πρώτης σειράς ένα ψηφιδωτό με ένα κάστρο γράφει: ΠΟΛΙΣ ΝΕΑ ΘΕΟΔΩΡΙΑΣ(194). Είναι πιθανόν να ήθελαν να μετονομάσουν την πόλη Θεοδωριάδα, προς τιμήν της Θεοδώρας, συζύγου του Ιουστινιανού, και να την ανακαινίσουν, γι΄ αυτό και το ψηφιδωτό αυτό περιστοιχίζεται από 3 γυναικείες φιγούρες που είναι προσωποποιημένες η ΚΟΣΜΗΣΙΣ (διακόσμηση,194),η ΚΤΙΣΙΣ (195) και η ΑΝΑΝΕΩΣΙΣ (196).

Πολλά από τα ψηφιδωτά απεικονίσουν ζώα της στεριάς και της θάλασσας και διάφορα φυτά (194,195,196,197,198,199,200,201) αλλά και εικόνες της καθημερινής ζωής όπως αυτό τον βοσκό με τον σκύλο στα πόδια του, που παίζει λαούτο χρησιμοποιώντας μάλιστα πένα, ενώ στο δέντρο έχει κρεμάσει το δισάκι με το φαί του(201).
Ο φάρος που είχε κατασκευαστεί τον 3ο αιώνα πΧ λειτούργησε συνεχώς μέχρι τον 14αιώνα μΧ οπότε και καταστράφηκε από σεισμό.
Ο κατασκευαστής λοιπόν του ψηφιδωτού προφανώς τον είχε δει αλλά προτίμησε αντί να απεικονίσει τα 4 επίπεδα που είχε ο φάρος, να τον κοντύνει για να βάλει στην κορυφή του τον Ήλιο με ένα σπαθί ,και δίπλα του το περίφημο μεταλλικό κάτοπτρο που αντανακλούσε την ημέρα τις ακτίνες του Ήλιου.
Δίπλα από τον Φάρο εμφανίζεται ένα άγαλμα επάνω σε μια κολώνα που πιθανολογείται πως είναι το άγαλμα που υπήρχε στο πυλώνα του Πομπήιου στο Σεράπειο της Αλεξάνδρειας που είναι η ψηλότερη αναμνηστική κολώνα στην Αίγυπτο από κόκκινο γρανίτη ύψους 28 μέτρων(203).
Τα μωσαϊκά αυτά και ο πλούτος αυτών των εκκλησιών σε μια ουσιαστικά ασήμαντη μικρή πόλη της Κυρηναϊκής, που ήταν μια απλή μόνο έδρα επισκόπου κατά τους βυζαντινούς χρόνους, για την οποία η μόνη ιστορική αναφορά που υπάρχει είναι η επίσκεψη εκεί του Συνέσιου τον 5ο μΧ αιώνα, αντικατοπτρίζει την γενικότερη οικονομική ευμάρεια της περιοχής εκείνη την εποχή, όπως θα δούμε και στην επόμενη ανάρτηση που αφορά την Κυρήνη η οποία αποτελεί και το τέλος αυτού του μαγευτικού ταξιδιού.Επίσης είναι ενδιαφέρον πως η νέα τότε επικρατήσασα θρησκεία δεν είχε ακόμα αναπτύξει όλη αυτή την φιλολογία των διαφόρων μαρτύρων που μαρτύρησαν για την πίστη τους παρά το γεγονός ότι όλα αυτά τα υποτιθέμενα ως γεγονότα ήσαν απολύτως πρόσφατα.



Εντυπωσιακή η ανάρτησή σου, οι φωτογραφίες και τα στοιχεία που παραθέτεις. Μου κάνει εντύπωση το πόσο καλοδιατηρημένα είναι όλα τα εύρηματα και ειδικά τα ψηφιδωτά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕνδιαφέρον να βλέπει κανείς την ιστπρία από ένα μέρος που δεν ήταν σημαντικό, ή κεντρικό σε καμία φάση της παρά αντικατόπτριζε τις εποχές του όπως το επηρέαζαν. Και από τους δύο που έκαναν το έργο ο ένας μετά τον άλλο το ίδιο έτος, φαίνεται σαν γελοιογραφία ότι οι άνθρωποι και οι κοινωνίες δεν έχουν αλλάξει καθόλου, χίλια, και δύο, και τρείς χιλιάδες χρόνια, παρά το τι θα ήθελαν να πιστεύουν μερικοί...
ΑπάντησηΔιαγραφή