Τα λουτρά είναι καθιστά ,με εσοχές από πάνω για τα ρούχα, τα δοχεία και τα φανάρια. Την εποχή των Βυζαντινών έγιναν στέρνα. Αντίστοιχα με αυτά υπάρχουν μόνο στην Αττάλεια της Τουρκίας.
Στο τέλος της Ιεράς Οδού περνάμε τα Ελληνικά προπύλαια του 3ου πΧ αιώνα με τις 4 δωρικές κολώνες.(232)
Δίπλα από την πηγή σε μια σπηλιά είναι το Μιθραίο ,ναός για τον θεό Μίθρα.(235)
Πιο μπροστά από την πηγή οι Βυζαντινοί είχαν 6 ασβεστοκάμινα για να καταστρέφουν τα παγανιστικά για αυτούς αγάλματα (σαφής απόδειξη της ύπαρξης ελληνοχριστιανικού πολιτισμού!)
Στον ναό βρέθηκε το 1860/1 ένα άγαλμα του Απόλλωνα με την λύρα του, την οποία σήμερα την παίζει (την λύρα εννοώ!), που αλλού, από το Βρετανικό μουσείο μαζί με άλλα 100 αγάλματα που βούτηξαν οι Βρετανοί όταν ανάσκαψαν την περιοχή .
Από την άλλη μεριά του ναού του Απόλλωνα βρίσκεται ο εξ ίσου παλιός(6ος αιώνας πΧ) ναός της αδελφής του της Αρτέμιδος και αυτός 2 φορές αναστηλωμένος.(239)
Μπροστά από τον ναό του Απόλλωνα υπάρχει ο βωμός,(240) και αυτός του 6ου αιώνα πΧ μήκους 22 μέτρων ντυμένος με μάρμαρο όπου προσφερόταν στους θεούς η εκατόμβη(θυσία 100 βοδιών).
Ο Καλλίμαχος ο Κυρηναίος, στον σωζόμενο ύμνο του στον Απόλλωνα, περιγράφει τις γιορτές που γίνονταν εδώ με τον βωμό στολισμένο λουλούδια, νέους να χορεύουν και με τις θυσίες των ζώων τα οποία μετά τα έψηναν και οι μεν θεοί μύριζαν την τσίκνα και οι θνητοί απολάμβαναν τα κοψίδια!
Επίσης ο Πλάτων και ο Ηρόδοτος έχουν περιγράψει αυτές τις 3 μέρες χορού, μουσικής και κρασιού .
Από τα λουτρά ο πιο καλοδιατηρημένος χώρος είναι το frigidarium (241) ενώ στο apodytarium βρέθηκε το άγαλμα των 3 Χαρίτων που είδαμε στο μουσείο της Τρίπολης (48)
Οι βυζαντινοί δεν τα επισκεύασαν μετά την καταστροφή τους αλλά χρησιμοποιώντας υλικά από εκεί ,έφτιαξαν δίπλα τα δικά τους λουτρά.(242)
Λόγω της φασαρίας που προκαλούσαν τα θεάματα οπότε χάλαγε η ησυχία του ιερού χώρου των ναών ο αρχιερέας Νικόδημος τον 2ο αιώνα έκτισε ένα τοίχο που τον χώριζε από το αμφιθέατρο και έτσι απέκτησε την ησυχία του ! (245)
Ο συγγραφέας του βιβλίου Dr Fadel Ali Mohamed έχει σπουδάσει στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έχει εκπονήσει σε αυτό διδακτορική διατριβή για τις επιστολές του Συνέσιου.
Άνθρωποι σαν και αυτόν αποτελούν τους πιο διαπρύσιους πρεσβευτές της χώρας μας στο εξωτερικό και πιστεύω πως αν αντί να σπαταλάμε λεφτά σε ποδοσφαιρικές ομάδες δίναμε υποτροφίες σε ανθρώπους που θέλουν να ασχοληθούν με την τεράστια πολιτιστική μας κληρονομιά ή εικόνα της χώρας παγκοσμίως θα ήταν τελείως διαφορετική.
Οι διαστάσεις του είναι ίδιες με τον ναό του Δία της Ολυμπίας και στο κέντρο του υπήρχε κολοσσιαίο άγαλμα του Δία ύψους 12-13μ, αντίγραφο του αγάλματος της Ολυμπίας του Φειδία, από το οποίο έχουν διασωθεί μόνο τα δάκτυλα των ποδιών του.(250)
Καργάκος Σαράντος- Λιβύη Σιδέρης 2009
Ham Anthony-Libia 2nd Ed. Lonely Planet 2007
Haddad Hossin- Assaray Al-Hamra -Museum of Tripoli HHP Edition
Haddad Hossin- Mosaic of Libya 2002
Mahmud Tabid -Leptis Magna The Ancient City Brought to Life 2010
Dr Fadel Ali Mohamed- Cyrene 2009http://ghn.globalheritagefund.org/uploads/library/doc_443.pdf
Τελειώνοντας αυτό το ταξίδι νομίζω ότι αξίζει τον κόπο να βάλω μια φωτογραφία που δεν είναι δικιά μου αλλά την βρήκα στο διαδίκτυο και η οποία από μόνη της τα λέει όλα.
ΤΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ
1.-LIΒΥΗ ΚΑΙ ΛΙΓΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ
7.- ΟΛΒΙΑ - Ο ΣΥΝΔΕΤΙΚΟΣ ΚΡΙΚΟΣ ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΙΑΣ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ
8-ΚΥΡΗΝΗ, Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΗΝ ΑΦΡΙΚΗ
Γράφοντας αυτές τις αναρτήσεις ξαναέκανα νοερά το ταξίδι αυτό, μόνο που όταν έγραφα τις τελευταίες από αυτές, σπάραζε η καρδιά μου όταν έβλεπα από την ανοικτή τηλεόραση στην Λιβύη να σκοτώνονται άνθρωποι που το μόνο που θέλουν είναι να μπορούν να ζουν ελεύθεροι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑς ελπίσουμε ότι θα κερδίσουν στην άνιση αυτή μάχη οι εξεγερμένοι,θα επικρατήσει ειρήνη στην χώρα ώστε να μπορέσουν άφοβα πλέον να την επισκεφτούν όσοι διάβασαν αυτά τα ποστ και ερεθίστηκε η φαντασία τους για ένα ταξίδι εκεί.
Ελπίζω βέβαια οι μάχες να μην προκαλέσουν καταστροφές στα μοναδικά αυτά μνημεία της ανθρωπότητας και κατά μεγάλο μέρος του Ελληνικού πολιτισμού.
Όλες σου οι φωτογραφίες πολύ καλές, τα κείμενα θαυμάσια όπως πάντα, οι πληροφορίες μεγάλου και άγνωστου πλούτου, ο καιρός με τα γεγονότα στη Λιβύη κάνει τις αναρτήσεις πιο αιχμηρές, αλλά, η φωτογραφία 259, κι ας μην είναι λες δικιά σου, κλείνει με ένα επίλογο πολυδιάστατο, που μιλά όχι μόνο για την σημερινή, πέρα της ιστορικής, σχέση μας με τον τόπο εκείνο, αλλά, μιλά για καιρούς χαμένους,τότε που υπήρχε ακόμα περηφάνια στο να είναι κανείς Έλληνας. Και διηγώντας τα να κλαίς, κοιτώντας την σημερινή κατάντια της ψυχής της Ελλάδας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτή η φωτογραφία νομίζω πως είναι ο συνδετικός κρίκος της παρουσίας μας εκεί που ξεκίνησε με τους αρχαίους εκείνους Σαντορινιούς που πρωτοπήγαν εκεί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάλι κατάφερες να μας ταξιδέψεις σε μία χώρα με περήφανους κατοίκους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξόχως ενδιαφέρον!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜονο την επόμενη φορά που θα ταξιδεύσετε στο εξωτερικό, παρακαλείσθε να προειδοποιείτε τους κατοίκους ότι υπάρχει κίνδυνος έναρξης εμφύλιας σύρραξης με την αναχώρησή σας.
δείμος-
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι κάτοικοι πράγματι είναι περήφνοι αλλά και ο δικτάτορας είναι αδίστακτος δυστυχώς.
pølsemannen-
Πάντως στην Ρουμανία που σχεδιαζω να πάω το επόμενο ταξίδι τον Τσαουσεσκου τον έφαγαν πριν να την επισκεφτώ!
Φοβερό οδοιπορικό. Ο συνδιασμός με τη σημερινή κατάσταση προκαλεί σφίξιμο στο στομάχι. Δυστυχώς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘυμίζω ότι η έδρα διοίκησης της ρωμαικής επαρχίας της κυρηναικής ήταν η Γόρτυνα.
Άσχημη συγκυρία να τα θυμηθείς, εντούτοις παραμένουν πανέμορφες εικόνες και αφηγήσεις!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα.
vasikos metoxos-
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ σωστό αυτό που αναφέρεις για την Γόρτυνα.
Μετά τη Ρωμαϊκή κατάκτηση της Κρήτης το 67π.Χ., η Γόρτυνα, φιλικά προσκείμενη στη Ρώμη, πήρε τη θέση της πρωτεύουσας της Κρήτης από την μέχρι τότε πρωτεύουσα Κνωσό. Η Γόρτυς ανακηρύχτηκε πρωτεύουσα της ρωμαϊκής επαρχίας Κρήτης και Κυρηναϊκής, θέση την οποία διατήρησε μέχρι την αραβική κατάκτηση το 828 μ.Χ.
KitsosMitsos-
Απλά όταν έχεις επισκεφτεί ένα μέρος το βλέπεις μετά με διαφορετικά μάτια από ένα άλλο άγνωστο σε σένα.