Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2025

Γ΄ ΑΦΡΟΔΙΣΙΑΣ



Κάλιο αργά παρά ποτέ! Καθώς από τα χρόνια του κορονοϊού δεν έχουμε κάνει κάποιο μεγάλο ταξίδι σκέφτηκα, για να παρηγορηθώ, να γράψω γι κάποιο από τα παλιότερα καθώς οι αναμνήσεις του έχουν παραμείνει ακόμα ζωντανές στην μνήμη μου.
Έτσι πριν αρκετά χρόνια είχα αρχίσει να γράφω για ένα από τα ωραιότερα ταξίδια που έχουμε κάνει, και ήταν στην ΛΥΚΙΑ – ΠΑΜΦΥΛΙΑ και ΙΩΝΙΑ της Τουρκίας. Είχα ξεκινήσει να γράφω γι΄αυτό και τα πρώτα δύο ποστ είναι τα
-Α-ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ 
-Β-ΠΕΡΓΑΜΟΣ ΚΑΙ ΟΛΙΓΑ ΤΙΝΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΡΟΝΟ ΤΟΥ ΣΑΤΑΝΑ! 
Σαν συνέχεια των  παραπάνω είναι αυτά που έγραψα για  τα αρχαία θέατρα που είδαμε σε αυτό το ταξίδι και το πρώτο είναι: 
Α΄ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΑΤΡΑ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ 1-ΠΕΡΓΑΜΟΣ 2-ΑΦΡΟΔΙΣΙΑΣ
 Σε αυτό γράφω για το θέατρο και το  Ωδείο της Αφροδισιάδας.


Η Αφροδισιάδα (Geyre) ήταν μικρή πόλη στην Καρία της Μ.Ασίας γνωστή για τα μάρμαρα της και τη Σχολή της γλυπτικής. Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της γλυπτικής έπαιξε η ποιότητα του μαρμάρου από το γειτονικό όρος Σάλβακος
O αρχαιολογικός χώρος της ανήκει από την UNESCO στα μνημεία της Διεθνούς πολιτιστικής κληρονομιάς.




 Στην είσοδο στον αρχαιολογικό χώρο μας υποδέχονται όμορφες κεφαλές σκαλισμένες σε μάρμαρο είτε μόνες τους είτε από την ζωοφόρο της αγοράς και μερικές από τις 12.000 επιγραφές που έχουν βρεθεί εκεί.
Στο βάθος φαίνεται το  Σεβαστείο (1ος αιώνας μΧ.)  Το συγκρότημα του Σεβαστείου χτίστηκε αρχικά από τον Τιβέριο και ολοκληρώθηκε επί Νέρωνα. Ήταν ένα ιερό που αφιερώθηκε στην Αφροδίτη αλλά και στον ισόθεο αυτοκράτορα Αύγουστο και την οικογένεια των Ιουλίων Κλαυδίων.



Το κτίριο αποτελούνταν από μια πλατεία με κιονοστοιχίες σε σχήμα "U" γύρω από μια αυλή πλάτους 14 μέτρων. Πάνω από την στοά υπήρχαν τρεις όροφοι με πολυτελή δωμάτια. Το εξωτερικό αυτού του χώρου διαβίωσης ήταν διακοσμημένο με εικόνες από τη μυθολογία και εκείνες που προανήγγειλαν τη δόξα της Ρώμης και των Αυτοκρατόρων της.
Σήμερα εκεί που φαίνεται η κεραμοσκεπής στέγη έχει αναστηλωθεί  μέρος του 3ου ορόφου του. 



Απέναντι βρίσκονται η Βόρεια και μεταγενέστερη αγορά, μήκους 200 μέτρων και δίπλα της η  Νότια ,που είναι  και η αρχαιότερη αγορά της πόλης, με μια τεράστια πλατεία 215x70 μέτρων  περιτριγυρισμένη από περιστύλια και θεμέλια μαγαζιών και άλλων δημόσιων κτιρίων και σπαράγματα από ζωφόρους σκόρπια εδώ κι εκεί.
Πρόσφατες ανασκαφές αποκάλυψαν μια μνημειακή δεξαμενή νερού στο κέντρο της πλατείας, διαστάσεων 175 x 25 μ. Διαθέτει πολύπλοκο σύστημα αγωγών και συνδέεται με τα Λουτρά του Αδριανού δυτικά.


Στα δυτικά της Νότιας Αγοράς βρίσκονται τα μεγαλύτερα λουτρά της πόλης, τα λεγόμενα  Λουτρά του Αδριανού. Εκτός από τα  τυπικά μέρη των ρωμαϊκών λουτρών  (αποδυτήρια, θερμό, χλιαρό και ψυχρό δωμάτιο ), περιλάμβανε και μια κεντρική αυλή με ρηχή δεξαμενή.


Η πόλις ονομάστηκε έτσι από τον ναό της Αφροδίτης  αλλά το ιερό της Αφροδίτης προηγήθηκε της πόλης. Αυτός ο ναός πιθανότατα ξεκίνησε τον 1ο αιώνα πΧ, προστέθηκε κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Αυγούστου και ολοκληρώθηκε από τον Αδριανό τον 2ο αιώνα μ.Χ. Μετά τον 6ο αιώνα έγινε ένα από τα σημαντικότερα κέντρα λατρείας της και γνώρισε την μεγαλύτερη ακμή της στους Ρωμαϊκούς χρόνους μεταξύ του 1ου πΧ και του 3ου  μΧ αιώνα. Με την επικράτηση του χριστιανισμού μετατράπηκε τον 5ο αιώνα σε τρίκλιτη βασιλική των Ταξιαρχών Μιχαήλ και Γαβριήλ ενώ μετέπειτα, από τους Βυζαντινούς, η πόλη ονομάστηκε Σταυρούπολη. Από τους 40 ιωνικούς κίονες του ναού έχουν απομείνει 14.
 Τον 7ο αιώνα μ.Χ. η πόλη καταστράφηκε από μεγάλο σεισμό και από τότε παράκμασε. 


Ακριβώς ανατολικά του ναού της Αφροδίτης, καθώς αποτελούσε  την μνημειώδη πύλη του, βρίσκεται ένα μεγάλο Τετράπυλο που κατασκευάστηκε κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Αδριανού (117-138 μ.Χ.). . Τέσσερις ομάδες από τέσσερις κορινθιακούς κίονες με κορμούς που έφεραν στριφτές ελικωτές ραβδώσεις, στήριζαν ένα τοξωτό επιστύλιο, διακοσμημένο με ανάγλυφες παραστάσεις Ερώτων και Νικών. Το κτήριο καταστράφηκε τον 4ο αιώνα και επιδιορθώθηκε λίγο αργότερα. Η αναστήλωση του ολοκληρώθηκε το 1990.

Περνώντας μπροστά από το Ωδείο (γι αυτό γράφω εδώ) βλέπουμε μεγάλα κομμάτια από μάρμαρο με γεωμετρικά σχήματα που ανήκαν σε αυτό και το διακοσμούσαν.

Επίσης εδώ γράφω και για το Θέατρο της πόλης και από αυτό παραπλεύρως των Λουτρών του Θεάτρου βλέπουμε το Τετράστοο μια πλατεία με τέσσερις στοές και έναν βωμό στο κέντρο, από όπου μπορούσε κανείς να φτάσει στο θέατρο, το οποίο βρίσκεται δίπλα. Υποθέτουμε ότι χρησιμοποιήθηκε ως αγορά και εμπορικός δρόμος και χτίστηκε τον 4ο αιώνα μ.Χ., όταν η παλαιότερη αγορά πλημμύρισε μόνιμα λόγω της ανόδου της στάθμης των υπόγειων υδάτων.

Τέλος το Στάδιο της πόλης (1ος με 2ος αιώνας πΧ) είναι το καλύτερα διατηρημένο στάδιο της Μικράς Ασίας, χωρητικότητας 30.000 θεατών με διαστάσεις 262 x 59 μ. Στο κέντρο της βόρειας πλευράς υπήρχε το αυτοκρατορικό θεωρείο. Το στάδιο χρησιμοποιήθηκε έως και τον 7ο αιώνα. Στα τέλη του 4ου αιώνα το ανατολικό πέταλο κλείστηκε με τοίχο και μετατράπηκε σε αρένα για θηριομαχίες. Η χωρητικότητα του νέου κτηρίου ήταν πλέον 5.000 θεατών.


Έξω από το Μουσείο υπάρχουν μαρμάρινες σαρκοφάγοι με πλούσια γλυπτική διακόσμηση ενώ μέσα στο Μουσείο υπάρχει μια εξαιρετική συλλογή από γλυπτά και ανάγλυφα, πολλά από τα οποία προέρχονται από διάφορα κτίρια της αρχαίας πόλης.


Έχοντας γράψει στο παρελθόν δύο ποστ για τις 3 Χάριτες  
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΧΑΡΙΤΕΣ ΣΤΗΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ, ΤΗΝ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ.
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΧΑΡΙΤΕΣ ΣΤΗΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ, ΤΗΝ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ. ( Β΄ΜΕΡΟΣ )  είδα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον το αντίστοιχο άγαλμα που είναι από το αέτωμα του Σεβαστείου.



Υπάρχει και το άγαλμα της Αφροδίτης, αλλά εντυπωσιακό και ασύνηθες είναι ένα μεγάλο, από μονοκόμματο γρι μπλε μάρμαρο, άγαλμα καλπάζοντος αλόγου που υποθέτουν ότι ήταν μια τριμορφική σύνθεση και ο ιππέας του  ήταν ο Τρωίλος και  τον τραβάει από τα μαλλιά για να τον ρίξει κάτω ο Αχιλλέας.
 
Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου