Παρασκευή 14 Αυγούστου 2009

ΕΠ΄ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΤΗΣ ΓΙΟΡΤΗΣ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ,Η ΣΧΕΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ,ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΚΗΣ



Το 15αυγουστο θα ξαναζήσουμε τις ίδιες σκηνές, όπως κάθε χρόνο, με τα πλήθη που θα πάνε στην Τήνο* ελπίζοντας ο καθένας ότι η Παναγία θα κάνει το θαύμα της και θα λύσει τα προβλήματα του με αντάλλαγμα μια λαμπάδα στο μπόι του καθενός , ή με κάποιο χρυσαφικό στην εικόνα της.
Δυστυχείς άνθρωποι θα ανεβαίνουν στα γόνατα προς την εκκλησία ,γι΄ αυτό άλλωστε και έχει μπει και μοκέτα στον δρόμο και στα σκαλιά της ,άλλοι θα στριμώχνονται και θα τσακώνονται μεταξύ τους για να περάσουν κάτω από την εικόνα, ελπίζοντας ότι θα τους θεραπεύσει και μερικοί βεβαίως θα απαλλαγούν από μερικές από τις νευρώσεις τους, όπως ακριβώς και με την ομοιοπαθητική**, μόνο που εδώ το ιερατείο θα μιλάει για «θαύμα».


Μόνο που τα «θαύματα» αφορούν κλασσικές περιπτώσεις νευρώσεων όπως πχ .υστερικές παραλύσεις οπότε βλέπουμε «παράλυτους» να περπατάνε μπροστά σε δακρυσμένους πιστούς αλλά βέβαια δεν έγινε ποτέ κανένα θαύμα να φυτρώσει ένα πόδι σε κάποιον που του έλειπε, ή κάποιος Λάζαρος ,ή έστω Φανούρης, να αναστηθεί.
Η ίδια εικόνα και οι ίδιες ελπίδες υφίσταται από την αρχαιότητα και μόνο οι θεοί αλλάζουν με τα χρόνια και τις τοποθεσίες.
Στο μουσείο της Ακρόπολης βλέπουμε τα ίδια αφιερώματα στους θεούς, για να κάνουν το θαύμα τους, όπως τα σημερινά.
Αλλά για το 15αυγουστο έχω γράψει στο παρελθόν (ΟΥΣΤ ΘΕΟΜΠΑΙΧΤΕΣ !) όπως επίσης και για το θέμα της θρησκευτικής πίστης (ΟΣΟΙ ΟΙ ΠΙΣΤΟΙ ΠΡΟΣΕΛΘΕΤΕ) και βέβαια έχω εξηγήσει και χιουμοριστικά ΠΩΣ ΧΑΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΤΟΥ .
Το σημερινό ποστ είναι σχετικό με την σχέση επιστήμης και θρησκείας και την αφορμή γι΄ αυτό μου την έδωσε η γνωστή εγκύκλιος του μητροπολίτη Μεσογαίας που στο παρελθόν είχα θεωρήσει ότι έδειχνε ως επιστήμων ότι είχε κάπως πιο ευρύ πνεύμα τουλάχιστον σχετικά με την θεωρία της εξέλιξης (Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΕΙΔΩΝ ΕΞΕΛΙΣΣΕΤΑΙ).
Δυστυχώς όμως αυτή η ελπίδα μου αποδείχτηκε τελείως ανυπόστατη μετά την εγκύκλιο που εξέδωσε όταν έγινε γνωστή η απόφαση που πήραν οι Αγγλικανοί και οι Καθολικοί ιερείς για προληπτικούς λόγους, λόγω του ιού της γρίπης, να διακόψουν τη μετάδοση της θείας κοινωνίας στην Αγγλία και τη Νέα Ζηλανδία αντίστοιχα.
Και ο μεν Άνθιμος βγήκε και είπε ότι με τα ασημένια κουταλάκια καταστρέφονται τα μικρόβια, που ίσως να έχει και κάποια επιστημονική βάση, αλλά ο Μεσογαίας βρήκε νωρίτερα από όλους το εμβόλιο της γρίπης γιατί μας πληροφορεί με την εγκύκλιο του πως : το καλύτερο εμβόλιο είναι η «μετά καθαρού συνειδότος» και «ακατάκριτος» συχνή συμμετοχή μας στο μυστήριο της Θείας Κοινωνίας.Ο ίδιος προηγουμένως έχει κατακεραυνώσει όσους δυσπιστούν στο θαύμα της Αναστάσεως του Κυρίου, όσους ειρωνεύονται την εκ παρθένου γέννησή Του και όσους αρνούνται την ευωδία των αγίων λειψάνων !!!Όταν διαβάζεις αυτές τις απόψεις από ένα άνθρωπο που έχει σπουδάσει Φυσική και Θεολογία σου δημιουργείται η απορία πως μπορεί το παράλογο του δόγματος να επικρατεί στις γνώσεις που προσφέρει με αποδείξεις μια θετική επιστήμη όπως η Φυσική.
Οι πραγματικοί επιστήμονες μπορεί να έχουν πίστη στα δεδομένα που υπάρχουν μέχρι μια στιγμή στην επιστήμη τους αλλά όταν αυτά αποδειχτούν εσφαλμένα αναθεωρούν χωρίς δισταγμό τις απόψεις τους.
Στο βιβλίο του, Η περί θεού αυταπάτη, ο Richard Dawkins *** ,αναφέρει την περίπτωση ενός διακεκριμένου επιστήμονα ,από το τμήμα Ζωολογίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, που για χρόνια πίστευε και δίδασκε ότι ένα μικροσκοπικό ενδοκυττάριο οργανίδιο, το σύμπλεγμα Golgi, δεν υπάρχει.
Όμως σε μια διάλεξη που έκανε ένας επισκέπτης αμερικανός κυτταροβιολόγος , αυτός παρουσίασε απολύτως πειστικά στοιχεία ότι αυτό υπάρχει.
Στο τέλος της διάλεξης ο ηλικιωμένος επιστήμονας σηκώθηκε, έσφιξε το χέρι του ομιλητή και είπε με πάθος:Αγαπητέ μου θέλω να σας ευχαριστήσω. Έκανα λάθος τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια!Το παράδειγμα αυτό το αναφέρει ο Dawkins για να παραθέσει ακριβώς μια αντίθετη περίπτωση που ο φονταμενταλισμός της θρησκείας υπερισχύει της επιστήμης όπως ακριβώς και στον Μεσογαίας που με την οξεία όσφρηση του διαπιστώνει ότι τα διάφορα λείψανα ευωδιάζουν!
Ο Kurt Wise είναι γεωλόγος που τώρα διευθύνει ένα κέντρο Έρευνας της Καταγωγής στο Κολέγιο Bryan που έχει πάρει το όνομα του κατηγόρου στην δίκη των πιθήκων. Απλά για να γίνει κατανοητό τι σόι κολέγιο είναι αυτό στην ιστοσελίδα του έχει το επίγραμμα –Σκέπτεσθαι κριτικά και βιβλικά !
Ο Wise πτυχιούχος του Πανεπιστημίου του Σικάγου και με δύο μεταπτυχιακά στην γεωλογία και την παλαιοντολογία στο Harvard εκεί που ήταν έτοιμος για μια λαμπρή επιστημονική καριέρα τον κτύπησε, όπως γράφει ο Dawkins,η τραγωδία, που δεν ήταν άλλη από την φονταμενταλιστική θρησκευτική του ανατροφή που τον ανάγκαζε, αντίθετα από όσα τον είχε διδάξει η επιστήμη του. να πρέπει να πιστέψει ότι η γη είχε ηλικία μικρότερη των 10.000 ετών, όπως πιστεύει ο δημιουργισμός.
Ευφυές άτομο βλέποντας την μετωπική σύγκρουση της θρησκείας του και της επιστήμης του αποφάσισε μια μέρα να λύσει το θέμα με ένα ψαλίδι!
Πήρε την Bίβλο και ψαλίδισε κάθε εδάφιο της που δεν είναι συμβατό με την επιστήμη.
Στο τέλος είχαν απομείνει τόσο λίγα από την Βίβλο ώστε όπως λέει και ο ίδιος:
όσο και αν προσπαθούσα, και μολονότι είχαν παραμείνει άθικτα τα περιθώρια όλων των σελίδων της Άγίας Γραφής, ήταν αδύνατον να σηκώσω το βιβλίο χωρίς αυτό να σχίζεται στα δυο. Έπρεπε να λάβω μια απόφαση μεταξύ της εξέλιξης και των Γραφών.
Είτε οι γραφές έλεγαν την αλήθεια και η εξέλιξη ήταν λάθος είτε η εξέλιξη ήταν η αλήθεια και έπρεπε να πετάξω τη Βίβλο(…).
Ακριβώς αυτή η νύχτα εκείνη αποδέχτηκα το λόγο του θεού και απέρριψα όλα όσα θα μπορούσαν ποτέ να τον διαψεύσουν, συμπεριλαμβανομένης και της εξέλιξης. Μαζί με όλα αυτά, με μεγάλη μου λύπη, έριξα στη φωτιά τα όνειρα και τις ελπίδες μου για την επιστήμη.Η τραγική ειλικρίνεια αυτής της εξομολόγησης νομίζω ότι εξηγεί τις περισσότερες από τις αντίστοιχες περιπτώσεις ανθρώπων που βλέπουμε να επικρατεί κατά τελείως παράλογο τρόπο η θρησκευτική τους δοξασία της επιστημονικής πραγματικότητας.
Και όπως παρατηρεί εύστοχα ο Dawkins: και αν το έκανε αυτό (η θρησκεία), σε ένα σπουδαγμένο στο Χάρβαρντ γεωλόγο, σκεφθείτε μόνο τι μπορεί να κάνει σε άλλους ανθρώπους λιγότερο προικισμένους και λιγότερο καλά εξοπλισμένους.
Άλλωστε γι' αυτό το λόγο από την εποχή ακόμη του Μαρτίνου Λούθηρου η λογική αποτελούσε τον κύριο εχθρό της θρησκείας.
Ο Λούθηρος προειδοποιούσε : η λογική είναι ο μεγαλύτερος εχθρός της πίστης, ποτέ δεν γίνεται αρωγός των πνευματικών πραγμάτων, αλλά πολύ συχνά αγωνίζεται εναντίον του θείου λόγου, αντιμετωπίζοντας με περιφρόνηση όλα όσα προέρχονται από το θεό.Και συμπεραίνει λέγοντας αυτό που αποτελεί την πεμπτουσία του θρησκευτικού δόγματος : όποιος θέλει να είναι χριστιανός πρέπει να αποστρέφει το βλέμμα από τη λογική του.Στο σημείο αυτό θα βρεθούν μερικοί να μου πουν: και τι σε νοιάζει εσένα, αλλά και τι κακό υπάρχει, αν πολλοί άνθρωποι επιθυμούν να πιστεύουν σε όλα αυτά τα παράλογα πράγματα που πρεσβεύουν οι διαφορές θρησκείες .
Την απάντηση την έχει δώσει με περιεκτικό τρόπο ο Αμερικανός νομπελίστας φυσικός Steven Weinberg: η θρησκεία αποτελεί προσβολή της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.
Με ή χωρίς αυτήν, θα υπάρχουν καλοί άνθρωποι που θα πράττουν το καλό και κακοί που θα πράττουν το κακό.
Αλλά για να πράξουν καλοί άνθρωποι το κακό, χρειάζεται θρησκεία..
.
*Οι πιστοί στις θεραπείες της ομοιοπαθητικής πριν να αρχίσουν τα σχόλια καλό είναι να δουν πρώτα τα βίντεο του BBC που υπάρχουν στο ποστ μου ΤΙ ΣΧΕΣΗ ΕΧΕΙ Η ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΣ ΤΗΝΟΥ; για μπορέσουν να καταλάβουν και την παρακάτω αφίσα.

**Παρεμπιπτόντως για την οικοδόμηση της Παναγία της Τήνου ακολουθήθηκε η συχνή διαδικασία κατασκευής εκκλησιών.
Για την κατασκευή του κτιρίου χρησιμοποιήθηκαν υλικά από την παλαιά Βυζαντινή εκκλησία του Αγίου Ιωάννη και του αρχαίου ναού του Διόνυσου και οι δύο αυτοί ναοί λατρείας υψώνονταν, παλαιότερα, στον ίδιο χώρο.

***Η βιογραφία του στα
Ελληνικά

UPDATE 17-6-2009Ένα ενδιαφέρον και σχετικό με το ποστ άρθρο είναι του Πάσχου Μανδραβέλη με θέμα:

14 σχόλια:

  1. Καλημέρα Αθεόφοβε μου,
    χα χα χα χα! γέλασα ακόμα μια φορά με τις έξυπνες, γεμάτες χιούμορ αναρτήσεις σου.
    Θρησκευτικό θαύμα = η δύναμη της αυθυποβολής. Αλίμονο από μας που δεν έχουμε αυτή τη δύναμη να αυθυποβληθούμε θρησκευτικά.
    Κι εσύ στην ωραία Αθήνα το δεκαπενταύγουστο???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Βρίσκομαι σε ένα εξοχικό κοντά στην ωραιότερη πόλη της Αττικής μπροστά σε μια μαγευτική θάλασσα.
    Βλέπεις πως από την εποχή του Ευριπίδη που πήγαινε στην σπηλιά του στην Σαλαμίνα,μέχρι πρόσφατα που ο Σικελιανός πήγαινε στην Φανερωμένη ή ο Καζαντζάκης στην Αίγινα όλα τα μεγάλα πνεύματα χρειάζονται να βλέπουν θάλασσα για να εμπνέονται!! :)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. «Στο σημείο αυτό θα βρεθούν μερικοί να μου πουν: και τι σε νοιάζει εσένα, αλλά και τι κακό υπάρχει, αν πολλοί άνθρωποι επιθυμούν να πιστεύουν σε όλα αυτά τα παράλογα πράγματα που πρεσβεύουν οι διαφορές θρησκείες.»

    Πρέπει να μας νοιάζει γιατί όσα περισσότερα μέλη μιας κοινωνίας πιστεύουν σε τέτοια πράγματα τόσο χειρότερο για την κοινωνία ως σώμα.
    Κάποιος που δίνει βάση σε τέτοια γεγονότα δεν τα κρατάει για τη πάρτη του αλλά απαιτεί να είναι μέρος του κρατικής πολιτικής.
    Εξάλλου νομίζω είναι πολύ φανερό το πρόβλημα που θα υπήρχε σε μία χώρα αν οι πολίτες της πιστέυανε ότι οι ασθένειες οφείλονται σε κακα πνεύματα ή τιμωρίες από το θεό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πολύ παλιά ιστορία, όπως σωστά γράφεις Αθεόφοβε. Ο φόβος προκαλεί την επίκληση του Θείου και αυτό ενίοτε ανταποκρίνεται...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ανώνυμος-
    Το τι πιστεύει ο καθένας είναι αναφαίρετο δικαιωμα του.
    Αυτό που δεν είναι, είναι το να προσπαθεί να τα επιβάλλει και στους άλλους.

    vasikos metoxos-
    Ή είναι από πρίν πεπεισμένος ότι θα ανταποκριθεί,οπότε πράγματι ανταποκρίνεται....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πολύ ενδιαφέροντα όλα αυτά.
    Προσφέρω και μία άλλη παραλλαγή στο συλλογισμό αυτό, όχι σαν πεποίθηση αλλά σαν τροφή για σκέψη.

    http://anotherskipper.blogspot.com/2009/04/blog-post_18.html

    Καλησπέρα και Χρόνια πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καλώς σε βρήσκω αθεόφοβε, αν και σε ...είχα ξαναβρεί.

    Η έρευνα της σχέσης είναι νομίζω, μια μοναχική και προσωπική ιστορία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. athinovio-
    Έχω αφήσει σχετικό σχόλιο στο ποστ που παραπέμπεις.

    fractal-
    Νομίζω πως το παραπάνω σχόλιο μου στον ανώνυμο σε καλύπτει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αθεόβοφε είμαι ο ανώνυμος των 3:33
    Πάτησα κατά λάθος το "δημοσιεύστε" και μετά βαρέθηκα να το διευκρινίσω.

    Φυσικά και το να πιστεύει ο καθένας ότι θέλει είναι διακαίωμα. Αλλά αν υποθέσουμε ότι τετοιες πίστεις δεν επιβάλλονταν στη κοινωνία θα ήταν όλα εντάξει;

    Πίστη από πίστη έχει διαφορά. Αν πιστεύω ότι είμαι η ομάδα μου είναι η καλύτερη ή ότι είμαι καλός μάγειρας αυτό είναι εντάξει. Αν όμως πιστεύουμε ότι αι αρρώστιες οφείλονται σε μάγια, ματιάσματα ή κατάρες ή ότι τη βροχή τη ρίχνει ο θεός αυτό θα ήταν ένα σημάδι για τη ποιότητα της σκέψης που παράγει αυτή η κοινωνία. Και για το πολιτικό, κοινωνικό και επιστημονικό επίπεδό της.
    Με τη δεισιδαίμονία και τη θρησκοληψία οι άνθρωποι είναι πολύ ευκολότερα χειραγωγήσιμοι.

    Εξάλλου το διαίωμα στη πίστη δεν αναιρεί την προσπάθεια που θα πρέπει να καταβάλλεται για καταπολέμηση δεισιδαιμονιών. Αλλιώς από πολλές πίστεις που υπήρχαν πριν από 1000 χρόνια δε θα είχαμε γλιτώσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πάρης-
    Με τη δεισιδαίμονία και τη θρησκοληψία οι άνθρωποι είναι πολύ ευκολότερα χειραγωγήσιμοι.

    Κανένας λογικός άνθρωπος δεν θα διαφωνούσε με αυτή σου την παρατήρηση.
    Όσο ανεβαίνει το μορφωτικό επίπεδο του κόσμου τόσο περισσότερο αποδεσμέυεται από τις δεισιδαιμονίες του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Απολαυστικός Αθεόφοβε!

    Είναι αλήθεια ότι όσο πιο πολύ δοσμένος είναι ο άνθρωπος στην επιστήμη τόσο περισσότερο απομακρύνεται από την θρησκεία και τις προκαταλήψεις που αυτή καλλιεργεί. Ωστόσο μου είχε κάνει μεγάλη εντύπωση μία φράση που μου είχε πει ένας φίλος χειρουργός όταν τον είχα ρωτήσει αν μετά από όλα όσα έχει δει αν πιστεύει. "Εκείνη την ώρα (της εγχείρισης στα επείγοντα) προσεύχομαι για να πάρω δύναμη" μου είπε. Αλλο βέβαια αυτό και άλλο οι αστείες θεωρίες του Ανθιμου για την γρίπη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. NdN-
    Αν πρόσεξες την τελευταία αφίσα του ποστ,τα λέει όλα.
    Ότι γράφω αφορούν την ΘΡΗΣΚΕΙΑ, την οποιαδήποτε θρησκεία, και όχι τον ΘΕΟ.
    Πάντως σε σχέση με την υπαρξη ή όχι του θεού με καλύπτει απόλυτα αυτό που είχε πεί η Έλλη Αλεξίου σε μια συνέντευξη της στον Δημ.Γκιώνη.
    Είπε:
    Ποτέ δεν με απασχόλησαν αναπάντητα ερωτήματα: η ύπαρξη ή όχι του θεού,ή η μετά θάνατον ζωή.
    Δεν μπορώ να αποδείξω ούτε την ύπαρξη, ούτε την ανυπαρξία τους,γι΄αυτό τά σέβομαι και σωπαίνω.
    Βέβαια κάποιος άλλος είπε:
    Αν υπήρχε θεός,το παρφέ σοκολάτα θα είχε δύο θερμίδες το πεντόκιλο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Απο τσιτάτα πάμε καλά. Εκείνο που δεν λέγεται έχει μεγαλύτερη αξία από αυτό που λέγεται. Τα μεγαλύτερα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας έγιναν από καθεστώτα που αυτοχαρακτηρίζονταν άθεα. Οι "διαφωτισμένοι" της Γαλλικής επανάστασης έστειλαν στην καρμανιόλα σε ένα χρόνο ποιο πολλούς ανθρώπους από όσους είχε στείλει στο auto da fe η Ιερά Εξέτασης στα 300 χρόνια δράσης της. Για να μη μιλήσουμε για τα εγκλήματα του Λένιν, Στάλιν, Μάο Πολ Ποτ και πάει λέγοντας. Κατά τα άλλα φταίει η θρησκεία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Όλα αυτά τα εγκλήματα που αναφέρεις δεν έγιναν από άθεους στο όνομα της αθείας.
    Από την ιστορία της ανθρωπότητας από πουθενά δεν προκύπτει ότι ο αθεισμός ωθεί σε εγκλήματα ούτε και έγινε κανένας πόλεμος στο όνομα της απουσίας θρησκευτικής πίστης.
    Αντίθετα στο όνομα της θρησκείας έχουν γίνει και γίνονται ένα σωρό φρικτά εγκλήματα και ένα σωρό πόλεμοι από ανθρώπους που δεν ήσαν από την φύση τους εγκληματίες αλλά πίστευαν και πιστεύουν σε αρχαία βιβλία που μιλάνε για αποτρόπαια εγκλήματα,αιμομιξίες και σωρεία από φρικαλεότητες,όπως πχ η Παλαιά Διαθήκη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή