Τρίτη 1 Ιουνίου 2021

Έχω πάθει τσότσο!




 Με ακατάβλητη υπομονή και επιμονή, η γυναίκα μου καθόταν κάπου 5 ώρες, εν μέσω ατέλειωτων διαφημίσεων στην τηλεόραση, για να δει ποιος θα είναι ο τελικός νικητής στο House of fame. 
Από το πρόγραμμα αυτό είδα με μεγάλη προσοχή την αρχή του, όταν τραγούδησε η Ελένη Φουρέιρα, και μπορεί τα αυτιά μου να μην εκτίμησαν ιδιαιτέρως τα τραγούδια που είπε, σε αντίθεση με τους  οφθαλμούς μου που εκτίμησαν δεόντως όλα της τα προσόντα που η φύση απλόχερα της έχει χαρίσει.
Στο τέλος του προγράμματος και αφού μας έβγαλαν την πίστη μέχρι να ανακοινώσουν το όνομα (στο Ράδιο Αρβύλα διακωμωδούν εξαιρετικά αυτή την μακρόσυρτη ανακοίνωση αποτελεσμάτων) ο  νεαρούλης νικητής εν μέσω ασπασμών και εναγκαλισμών είπε κάτι το παντελώς ακατάληπτο και στους δύο μας :
 Έχω πάθει τσότσο!
Τι λέει με ρώτησε η σύζυγος.
Με καταισχύνη, καθώς θεωρώ με μετριοφροσύνη τον εαυτό μου γνώστη των πάντων και δεινό χειριστή της ελληνικής γλώσσας, αναγκάστηκα να παραδεχτώ πως δεν έχω ιδέα.
Κατέφυγα πάραυτα στο ιντερνέτ και πληκτρολόγησα την λέξη στο μοναδικό διαδικτυακό λεξικό στο οποίο μπορείς να βρεις και την πιο απίθανη λέξη που δεν έχουν τα σοβαρά λεξικά, το slang.gr.
Όπως το περίμενα εκεί υπάρχει η λέξη και η εξήγηση που δίνει είναι: ζουζουνιάρικη, γκομενίστικη έκδοση του επιρρήματος τόσο.
Δίνει μάλιστα και σχετικό παράδειγμα:
 Έλα ρε αγάπη άσε με να κοιμηθώ λίγο ακόμαα..
-Είναι δώδεκα ρε πότε θα κατέβουμε κέντρο;
-Τσότσο, τσότσο δα, δέκα λεπτάκια και σηκώνομαι.

Το Λεξικό του Λευκαδίτικου Γλωσσικού Ιδιώματος του  Πανταζή Κοντομίχη επεξηγεί πως τσότσος -η –ο είναι ο μικρός, ο ολίγος. Στην τοπική διάλεκτο χρησιμοποιείται σε πολλές περιπτώσεις. Φράσεις: “τσότσο πράμα” – “τσότσο κρέας, τυρί κ.λπ” – Ένα παιδάκι τσότσο” – “τσότσο γλυκό” κ.ά.π.
Οι εξηγήσεις αυτές όμως δεν εξηγούν την φράση που ειπώθηκε: Έχω πάθει τσότσο!
Όμως το πάντα καλά ενημερωμένο slang.gr μας δίνει την πλήρη εξήγηση της φράσης στο λήμμα του τσότσαρε: Τσοτσαρε η αλλιώς έπαθε τσοτσο σημαίνει ότι σταμάτησε να λειτουργεί η επαθε καποια βλάβη. Χρησιμοποιείται για μηχανήματα αλλά και όταν κάποιος μπερδεύει την γλώσσα του. Με μια λέξη χάλασε.
Έτσι χάρις στον Γούγλη βρήκα και μερικές ακόμα περιπτώσεις που χρησιμοποιείται το τσότσο, που φαίνεται πως είναι αρκετά πρόσφατη προσθήκη στο λεξιλόγιο.
Η πιο παλιά αναφορά που βρήκα είναι σε σχόλιο στου Σαραντάκου το 2019 που λέει: Ένα καινούριο που ψάρεψα από την κόρη μου για το «έμεινε άναυδος» είναι το «έπαθε τσότσο» 
Τα υπόλοιπα είναι του 2020.

-Ρε κορίτσια σας βλέπω και παθαίνω τσοτσο, όλες σας είστε τέρμα όμορφες ψηλές, κοντές, κανονικές , όλες.
 
Έχω πάθει τσοτσο (που λέει και ένας φίλος) με έναν τύπο 9 χρόνια μεγαλύτερο, που μένει με τη κοπέλα του και μέσα σε 3 βδομάδες γνωριμίας είμαστε αχώριστοι. αυτός ακόμα μένει μαζί της γιατί όπως λέει, είναι σε δύσκολη κατάσταση αυτή και δεν του πάει η καρδιά να τη διώξει έτσι.
 
Στολίσαμε...και έπαθα ΤΣΟΤΣΟ
 
Τέσπα, στο τέλος βγήκε μια Μαριάννα που το μόνο που μου έμεινε από αυτή την κοπέλα ήταν ένα “τσότσο” που πάθαινε που και που, το οποίο σήμαινε κάτι σαν “έπαθα πλάκα” ή “μου ήρθε κολούμπρα”. Εγώ πάλι έπαθα τσότσο όταν κατάλαβα ότι πλέον δεν ανήκω στη γενιά που κάπως πως, μαθαίνει όλους αυτούς τους νέους όρους άμεσα. Ανήκω στη γενιά αυτών που τα ακούνε και δεν καταλαβαίνουν Χριστό, και στον τύπο εκείνο των ανθρώπων που αρχίζουν τα λογοπαίγνια τύπου “τσότσο, είσαι για τον πότσο”, κλπ.
 
Τώρα πλέον είστε πλήρως ενημερωμένοι με την νέα έκφραση της μόδας και μπορείτε να καταλάβετε τι λέει και το παρακάτω:


Βέβαια όσοι δεν καταλαβαίνουν τι είναι το Taki Taki είναι τελείως απληροφόρητοι, γιατί είναι  τραγούδι που έφτασε στο Νο 1 στην Ελλάδα και το βίντεο του το έχουν δει, μέχρι στιγμής, μόνο 76.545.918 άτομα!

Μείνατε τσότσοι;

 

1 σχόλιο: