Δευτέρα 10 Σεπτεμβρίου 2012

Ζ΄-AIHOLE ΚΑΙ PATTADAKAL- Η ΑΡΜΟΝΙΚΗ ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ ΤΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΩΝ ΡΥΘΜΩΝ ΣΤΗΝ ΙΝΔΙΑ



Το Άϊχολ είναι μια τοποθεσία κοντά στο Μπαντάμι, που ήδη έχω γράψει για τα σπήλαια του, και στην οποία υπάρχουν 125 ναοί από ψαμμόλιθο που ανήκουν στην αρχιτεκτονική που ονομάζεται Δυτική Chalukya και η οποία αντανακλά και ενσωματώνει επιρροές από τις γειτονικές της περιοχές.
Π.χ.Οι  ναοί  έχουν  καμπυλωτούς πύργους με τυφλά αψιδώματα που τα βρίσκουμε κυρίως στην δυτική και κεντρική Ινδία, παραστάδες με ένθετες εσοχές που συνηθίζονται  στην νότια, ενώ το στυλ Deccan περιλαμβάνει  μπαλκόνι με καθίσματα , γωνιακό γείσο και επικλινείς στέγες, όπως επίσης και τα περίτεχνα σκαλιστά ταβάνια και κολώνες.

 Το πιο ίσως χαρακτηριστικό κτήριο της περιοχής είναι ο ναός Durga που δεν είναι γνωστό σε πιο θεό ήταν αφιερωμένος και το όνομα του αναφέρεται σε φρούριο και όχι στην ομώνυμη θεά, γιατί από ότι φαίνεται είχε χρησιμοποιηθεί κάποτε σαν στρατιωτικό φυλάκιο. Κατασκευάστηκε στα τέλη του 7ου και αρχές 8ου αιώνα.
Από τον  πύργο στην  οροφή του ιερού (Shikhara) έχει μείνει μόνο η βάση του.



 Στην  πρόσοψη του αλλά και στην βεράντα της εισόδου οι κολώνες όπως και στους τοίχους  υπάρχουν διακοσμήσεις  με αγάλματα και ανάγλυφα ζευγαριών σε ερωτικές περιπτύξεις.
 Εξ ίσου πλούσια διακοσμημένα είναι και τα ταβάνια με πιο χαρακτηριστική την εικόνα ενός Naga που είναι μυθική θεότητα σαν φίδι και κρατάει στο δεξί χέρι της μια γιρλάντα λουλουδιών, και όχι την ουρά της όπως φαίνεται σε πρώτη ματιά, και στο αριστερό πιατέλα προσφοράς με καρπούς της γης, περιστοιχίζεται δε από γυναίκες συνοδούς.





 Στο περιστύλιο που βρίσκεται γύρω από τον κυρίως ναό υπάρχουν σε εσοχές του τοίχου εξαιρετικής αισθητικής αγάλματα θεοτήτων όπως του Σίβα με τον ταύρο Nandi(Α), του Narasimha, απεικόνιση του Βισνού σαν άνθρωπος-λιοντάρι(Β), ο Βισνού σαν Varaha που είναι το αγριογούρουνο που έσωσε τον κόσμο από τον κατακλυσμό , κρατώντας στο χέρι την μεγάλη θεά Devi ενώ  με το πόδι εξουδετερώνει ένα φίδι (D), η θεά Durga επιτίθεται στον δαίμονα βουβάλι. Το  πόδι του αγάλματος και τα όπλα της θεάς έχουν καταστραφεί (E) .


  Ο επόμενος αξιόλογος ναός είναι ο ναός Ladkhan και η βεράντα και αυτού έχει κολώνες διακοσμημένες με ζευγάρια. Ονομάζεται και Lad Khan από το όνομα ενός μουσουλμάνου πρίγκιπα που τον είχε μετατρέψει σε κατοικία και είναι από τους παλαιότερους του Άϊχολ  κατασκευασμένος τον 5ο αιώνα.


 Το σχέδιο του ναού είναι απλούστερο και στο κέντρο του, όπως και σε πολλούς άλλους ναούς υπάρχει ένα άγαλμα Nandi που είναι το συμβολικό ζώο που κυκλοφορεί ο Σίβα.
Είναι ενδιαφέρον ότι πολλές φορές είδαμε πιστούς να πλησιάζουν το αυτί του αγάλματος και να ψιθυρίζουν τις επιθυμίες τους, όπως ακριβώς οι χριστιανοί  που μιλάνε στις εικόνες!
 Στο τοίχο υπάρχουν τα εμβλήματα της δυναστείας των Chalukyas που είναι το αγριογούρουνο, ένα λουλούδι του λωτού και ένα ηλιακό δίσκο πάνω από αυτό, και ένα κυκλικό αντικείμενο, μάλλον καθρέπτης μπροστά από αυτό.

 Σε άλλο σημείο υπάρχουν και άλλα βασιλικά σύμβολα που είναι η ομπρέλα και τα σταυρωτά  chauris (με αυτά διώχνουν τις μύγες)
Τέλος υπάρχουν και γλυπτά με καθημερινές στιγμές των ανθρώπων όπως η απεικόνιση με το  ζευγάρι  σε τρυφερό εναγκαλισμό.
Το Pattadakal απέχει  10 km από το  Aihole .
Εδώ υπάρχει ένα συγκρότημα ναών του 8ου αιώνα που αποτελεί ένα ενδιαφέροντα αρχιτεκτονικό συνδυασμό ρυθμών βορά και νότου.
Ανήκει  και αυτό στα μνημεία της πολιτιστικής κληρονομιάς της ανθρωπότητας της; UNESCO.
Το Pattadakal  αποτελούσε την πρωτεύουσα της δυναστείας των  Chalukyas όπου γίνονταν και οι στέψεις των βασιλέων της.




 Oι δίδυμοι  ναοί Kadasiddeshvara (πρόσοψη και πλάι)  και Jambulinga είναι σχεδόν παρόμοιοι  και στο μέτωπο  του πύργου  ο δεύτερος έχει  μια μεγάλη ομάδα χορού με  απεικόνιση των Shiva , Nandi και Parvati. Μια παρόμοια ομάδα στο άλλο ναό έχει σε μεγάλο βαθμό καταστραφεί.
 Ο ναός Galaganath διαθέτει μια χαρακτηριστική κεκλιμένη στέγη στο πέρασμα για τις τελετουργίες γύρω από το ναό
Ο ναός Sangameshwara ονομάζεται έτσι από το όνομα του βασιλιά που τον κατασκεύασε(696-733) και  είναι ημιτελής.
Ο ναός Virupaksha και ο δίδυμος μικρότερος ναός του Mallikanjuna κατασκευάστηκαν από δύο αδελφές βασίλισσες (733-746)
Είναι από τους σημαντικότερους και πιο περίτεχνα και πλούσια διακοσμημένους σε όλο αυτό το συγκρότημα.



 Ο Virupaksha έχει και αυτός στο εσωτερικό του ένα άγαλμα Nandi ενώ στο ταβάνι υπάρχει ένα εξαιρετικό και πολύπλοκο ανάγλυφο με τον θεό του ήλιου Surya με το ακτινοβόλο στέμμα του να οδηγεί το άρμα του στους ουρανούς.
Ο ηνίοχος του χωρίς πόδια Aruna (Αυγή), κρατάει τα ηνία από 7 άλογα που αντιπροσωπεύουν τις μέρες της εβδομάδας ενώ η άμαξα περιστοιχίζεται στο μπροστινό της μέρος από σύννεφα  ενώ ένα πλήθος θεοτήτων γεμίζει το σύνολο.
Στα πόδια του  Surya οι τοξότες προσωποποιούν το φως της Αυγής, της οποίας σαν βέλη οι ακτίνες διαλύουν το σκοτάδι.
  Οι κολώνες στο εσωτερικό είναι διακοσμημένες με ένα σωρό ποικίλα θέματα  σαν το παραπάνω που δείχνει σκηνές μάχης.
 Ένα άγαλμα της Durga σε ένα μικρό ιερό του ναού συγκεντρώνει τα βλέμματα θαυμασμού των επισκεπτών για την εξαιρετική ζωντάνια και τον  ρεαλισμό της σύνθεσης .Η  Durga σκοτώνει τον δαίμονα βουβάλι ο οποίος απεικονίζεται ως μια ανθρώπινη φιγούρα με κέρατα βουβαλιού.
 Αλλά και το εξωτερικό του ναού είναι διακοσμημένο με  αγάλματα όπως αυτό του Σίβα με την ασκητική μορφή του, με λυμένα τα μαλλιά που θριαμβεύει επάνω στον δαίμονα της άγνοιας.
 Ένα άλλο ανάγλυφο απεικονίζει την προσωποποίηση ως κοιλαρά νάνου ,μιας από τις  9 nidhi, που αποτελούν τους θησαυροφύλακες  του θεού της υγείας και του πλούτου και γενικά σχετίζονται με την καλή τύχη και την γενναιοδωρία της γης.
Οι Nidhis εμφανίζονται με  σάκους με  χρήματα, με λουλούδια, νομίσματα, ή - όπως εδώ - με ένα κοχύλι .
Η Νίντι είναι πλούσια ντυμένη, και κάθεται "άνετα" σε μια πλατφόρμα με λιοντάρια. Στο δεξί του χέρι κρατά το κοχύλι , από το οποίο ξεκινά μια  γιρλάντα η οποία περνά πάνω από το κεφάλι της. Τα σκαλίσματα της γιρλάντας μοιάζουν με το σώμα ενός  φιδιού , το οποίο  συχνά συνδέεται  με το υπέδαφος  και τους θησαυρούς που φυλάει.

Τέλος παρόμοιος με τον Virupaksha είναι και ο δίδυμος ναός του ο Mallikanjuna.
Στην φωτογραφία είναι η ανατολική του όψη και δίπλα του στα δεξιά είναι ο μικρός ναός  Kashivishvanatha σε χαρακτηριστικό βόρειο στύλ αρχιτεκτονικής ενώ ο Mallikanjuna αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα αρχιτεκτονικής Deccan.

ΤΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ

6 σχόλια:

  1. Στο τέλος θα σε μισήσω από ζήλεια για τα ταξίδια (όχι επειδή διαφωνούμε, αυτό με κρατάει ζωντανό και φίλο σου)...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στην ηλικία σου είχα πάει με τις ανταλλαγές φοιτητών στην Γερμανία και μετά είχα πάει μόνο στην Αγγλία, το Παρίσι και την Αίγυπτο.
      Γι΄αυτό μην ζηλεύεις, έχεις μέλλον μπροστά σου,και αν σου αρέσουν τα ταξίδια θα βρεις και τον χρόνο και τα χρήματα γι΄αυτά περικόπτοντας δαπάνες που πολλοί δεν αντιλαμβάνονται όταν τις κάνουν.
      Πχ εδώ και 20 χρόνια έχω κόψει το τσιγάρο ενώ κάπνιζα 1 1/2 με 2 πακέτα την ημέρα.
      Έχεις καταλάβει πόσα ταξίδια κάνεις με αυτά τα ανόητα και σε καταστρεπτικό σκοπό ξοδευμένα χρήματα;
      Πριν από χρόνια δε είχα μαζέψει λεφτά για να αλλάξω το αυτοκίνητο μου οπότε προέκυψε η ευκαιρία για ένα ταξίδι στην Λατινική Αμερική.
      Όπως καταλαβαίνεις έμεινα άλλα τόσα χρόνια από αυτά που είχε, με το ίδιο αμάξι!

      Διαγραφή
    2. Στην ηλικία μου (μπήκα στα 40 προχτές)... Πάντως ΟΚ έχω γυρίσει την Ευρώπη ως ξεναγός δεν έχω παράπονο... Για το τσιγάρο τι να πω, το γύρισα στο ηλεκτρονικό... Και αυτοκίνητο δεν έχω σκοπό να αγοράσω ειδικά προς το παρόν...

      Διαγραφή
    3. Ακριβώς για αυτή την ηλικία λέω!
      Που βρίσκεσαι στην ηλικία που το επάγγελμα σου τρώει πολλές ώρες την μέρα αν θέλεις να αποκτήσεις μια θέση στον επαγγελματικό σου χώρο,τα παιδιά είναι μικρά και τα έξοδα αυξημένα και οι προτεραιότητες είναι άλλες.
      Όπως λέω και στην κόρη μου δεν φύτρωσα μεγάλος πέρασα και εγώ από όλα αυτά τα στάδια και ξέρω πολύ καλά τις δυσκολίες που περνάει κανείς στα καλύτερα του χρόνια.

      Διαγραφή
  2. Αααα ώστε το αγριογούρουνο μάς έσωσε απ' τον κατακλισμό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή