Σάββατο 11 Νοεμβρίου 2006

ΟΣΟΙ ΟΙ ΠΙΣΤΟΙ ΠΡΟΣΕΛΘΕΤΕ



Οι κάτοικοι της γης χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Σ’ αυτούς που έχουν μυαλό και δεν έχουν θρησκεία και σ’ αυτούς που έχουν θρησκεία αλλά δεν έχουν μυαλό.
Αυτή τη ρύση δεν την έχει πεί κανένας σύγχρονος αμφισβητίας. Την έχει πει μια μεγάλη μορφή της Αραβικής λογοτεχνίας ο Αμπούλ-Αλά αλ Μααρί τον 11ο αιώνα.
Προφανώς ο αλ Μααρί δεν εννοεί ότι οι πιστοί είναι βλάκες ή ανόητοι.
Απλά λέει ότι όποιος έχει μια πίστη εκ των πραγμάτων εκχωρεί το πνεύμα του στο δόγμα που έχει αυτή η πίστη.
Το δόγμα είναι είτε εξ αποκαλύψεως αλήθεια η θεωρεία που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση. Roma locuta ,causa finitα. Από την στιγμή που μίλησε η Ρώμη (δηλαδή το Βατικανό),η συζήτηση θεωρείται λήξασα λένε οι Καθολικοί .
Όπου εμφιλοχωρεί αμφισβήτηση δημιουργεί αμφιβολία στον πιστό για την αλήθεια της πίστης του.
Ως εκ τούτου η οποιαδήποτε πίστη είναι βαθύτατα αντιδημοκρατική.
Ο λόγος είναι απλός. Εάν εγώ πιστεύω σε κάτι που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί, έχω δίκιο, άρα αποκλείεται να έχεις και συ που δεν το πιστεύεις.
Ένα άλλο σύνηθες φαινόμενο στους πιστούς είναι η ανάγκη να διαδώσουν την αλήθεια τους ,γιατί πιστεύουν ότι οι άλλοι είναι τόσο στραβοί που δεν βλέπουν την αυταπόδεικτη γι’ αυτούς αλήθεια.
Ο ήπιος τρόπος είναι να προσπαθούν να δώσουν στην πίστη τους επιστημονική τεκμηρίωση ερμηνεύοντας κατά το δοκούν τα γεγονότα, η με περιπτωσιολογία που αποδεικνύει κατ’ αυτούς την αλήθεια της πίστης τους.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα τα διάφορα θαύματα μονών και αγίων η οι προβλέψεις μάγων και αστρολόγων.
Ο άγριος τρόπος είναι αυτός που έχει χρησιμοποιήσει στο παρελθόν ο χριστιανισμός ,ο μωαμεθανισμός αλλά και ο κομμουνισμός και ο φασισμός.
Όπως έχει πει ο Βολταίρος Εκείνοι που σε κάνουν να πιστεύεις γελοιότητες είναι ικανοί να σε κάνουν να διαπράξεις ακρότητες.
Αλλά εξίσου γλαφυρά το έχει πει και ο Πασκάλ (ο Μπλέζ όχι ο μπλογκερ!) Ποτέ οι άνθρωποι δεν κάνουν κακό τόσο απόλυτα και με τόση χαρά απ’ όταν το κάνουν από θρησκευτικό φρόνημα.
Ακόμη ένα φωτισμένο μυαλό ο Ντιντερό είπε-Οι φιλόσοφοι είπαν πολλές κακίες για τους κληρικούς. Οι κληρικοί είπαν πολλές κακίες για τους φιλοσόφους. Όμως οι φιλόσοφοι ποτέ δεν σκότωσαν κληρικούς ,αλλά οι κληρικοί σκότωσαν πολλούς φιλοσόφους.
Εξ ίσου άγρια είναι επίσης και η αντιμετώπιση των πιστών οι όποίοι ξεφεύγουν από το ορθόδοξο δόγμα. Οι χριστιανοί εξοντώνουν όλους τους αιρετικούς, οι σουνίτες μάχονται τους σιϊτες, οι κομμουνιστές και οι φασίστες τους διαφωνούντες με τον αρχηγό.
Η πίστη λοιπόν φανατίζει πολλούς οπαδούς με αποτέλεσμα να αδιαφορούν ακόμα και για την ζωή τους.
Πρόσφατα παραδείγματα οι μάρτυρες του Ισλάμ που ανατινάζονται η οι καμικάζι στον πόλεμο. Αλλά και οι τόσοι κομμουνιστές που εκτελέστηκαν γιατί δεν υπέγραφαν μια δήλωση αποκήρυξης των ιδεών τους. Κορυφαίο παράδειγμα ο Πλουμπίδης που ενώ το κόμμα του τον χαρακτήριζε προδότη αυτός έφτασε στο απόσπασμα λέγοντας ότι για να το λέει το κόμμα αυτό έχει τους λόγους του.
Η ανθρωπότητα προόδευσε από ανθρώπους που είχαν ελεύθερο και ανήσυχο πνεύμα και δεν αποδεχόντουσαν δόγματα και τις εξ αποκαλύψεως αλήθειες.
Από αυτούς που ζούσαν μέσα στην αμφιβολία και το ανήσυχο μυαλό τους δεν ησύχαζε όταν αποδείκνυαν κάτι , αλλά συνέχιζαν και δεν σταμάταγαν την έρευνα.
Στην ιστορία έχουν μείνει άνθρωποι σαν τον Γαλιλαίο που επέμενε ότι- και όμως κινείται-η σαν τον Δαρβίνο που με την εξέλιξη των ειδών ανέτρεψε αιώνες θεολογικών δογμάτων.
Τα οποία δόγματα συντηρούνται με σχολαστική επιμέλεια από τα διάφορα ιερατεία τα οποία έτσι μπορούν να διατηρούν τον έλεγχο των πιστών και να εξασφαλίζουν με αυτό τον τρόπο πολιτική δύναμη και οικονομική ευρωστία.
Δικαιολογημένα λοιπόν ο Ανδρέας Λασκαράτος έλεγε:
Καταργήστε τις Θεολογίες. Καθ’ ότι προσβλητικές δια τον Θεόν, ανάξιες δια τον άνθρωπον και αντιπροοδευτικές δια το ανθρώπινον γένος.
Ακόμη πιο καίριος ο Μπέρτραντ Ράσελ τόνιζε :η θρησκεία είναι ένα κατάλοιπο από την παιδική ηλικία του πνευματός μας. Θα σβήσει σταδιακά καθώς θα υιοθετούμε τη λογική και την επιστήμη ως οδηγούς μας.
Νομίζω ότι τα λόγια του Νομπέρτο Μπόμπιο καλύπτουν κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο.
Αντί για απόλυτες απαντήσεις εγώ διαπνέομαι από μία θρησκευτικότητα της αμφιβολίας.
Είμαι άνθρωπος της περιορισμένης και ταπεινωμένης λογικής μου.
Γνωρίζω πως δεν γνωρίζω.
Περνώ συνεχώς από την αμφιβολία στην αλήθεια, και πάλι στην αμφιβολία.

16 σχόλια:

  1. Ρε συ αθεόφοβε μια τέτοια κουβεντούλα είχα χτες. Θέλει πολλά guts για να δηλώσεις άθεος, να συμβιβαστείς με την ιδέα ότι η ζωή τελειώνει σε τούτο τον πλανήτη. Εκεί πατάνε και οι θρησκείες, εκεί κόλλησα και εγώ και είπα ότι θέλω να πιστεύω ότι υπάρχει κάποιος εκεί έξω. Απλά διάλεξα άλλο παραμύθι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. RESPECT αθεόφοβε. Εξαιρετικό ποστ.

    ~~ Nemertes, "Θέλει πολλά guts για να δηλώσεις άθεος" επειδή το ζήτημα είναι ΚΑΙ κοινωνικό. Ας ήταν οι άνθρωποι λίγο πιο ελεύθεροι, λίγο πιο ανεξάρτητοι από κοινωνικές συμβάσεις... λιγότερο φοβισμένοι.. περισσότερο ενημερωμένοι για τη μοναδική αλήθεια, ότι δλδ το μόνο βέβαιο που θα συμβεί στον άνθρωπο από τη στιγμή που γενιέται είναι ο θάνατός του.. και θα βλέπαμε αν τα παραμυθάκια θα είχαν πέραση.
    Μεταθέτουμε σε κάποια "άλλη, μετά θάνατο ζωή" αυτά που δεν βολεύουν τους εξουσιαστές μας να προσπαθήσουμε να πραγματοποιήσουμε όσο ζούμε .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. nemertes-
    rodia-
    Εχετε απόλυτο δίκιο ότι η επίγνωση ότι θα πεθ΄σανουμε και από κεί και πέρα τερμα,είναι κάτι που ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν θέλει εύκολα να ατο αποδεχθεί.
    Η προσωπική μου θέση καλύπτεται πλήρως από αυτό που είχε πεί η Ελλη Αλεξίου σε ερώτηση του Δημήτρη Γκιώνη.
    «Ποτέ δεν με απασχόλησαν αναπάντητα ερωτήματα:η ύπαρξη του θεού η η μετά θάνατον ζωή.
    Δεν μπορώ να αποδείξω ούτε την ύπαρξη ούτε την ανυπαρξία τους-γι'αυτό τα σέβομαι και σιωπώ»
    Βέβαια η Νημερτή είναι οπαδός μιάς θρησκείας ,που όπως είπε ο γνωστός συγγραφέας από την Ουραγουάη Εντουάρντο Γκαλεάνο,δεν έχει κανένα άθεο.
    Το ποδόσφαιρο !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πολύ καλή η τοποθέτηση σου... Και όλα τα στοιχεία που συνέλεξες...
    Μου άρεσε όμως πιο πολύ η τελευταία σου παράγραφος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. debby-
    Αυτή η παράγραφος με εκφράζει απόλυτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ρε αδελφέ, υπέροχο κείμενο. Χαίρομαι που τελικά δεν είμαι ο μόνος εδώ μέσα. Ας πει κάποιος στους θρησκολάγνους ότι κάθε δόγμα περιορίζει τη διανοητική λειτουργία. Ενώ ταυτίζομαι μαζί σου στην τελευταία παράγραφο, επίτρεψέ μου να συμπληρώσω ότι δική θρησκεία είναι η Λογική, δικό μου δόγμα η Αμφιβολία, δικά μου Ευαγγέλια οι Ερωτήσεις, δική μου αντίληψη ότι ο Θεός απλά εφευρέθηκε γιατί είναι πιο εύκολα να ελέγξω όποιον πιστεύει παρά κάθε διαφωνόν και σκεπτόμενο άτομο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αγαπητέ μου Δήμο Χλωπτσιούδη καλώς ήρθες στα μπλόγκ.
    Μας χρειάζονται κείμενα σαν τα δική σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πάντως μια και είμαι λίγο νεότερος δε μπορέις να φαντατσείς τι ωραίο είναι να βλέπεις άτομα με κοινή κριτική στάση και ειρωνία αν είναι δυνατόν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Πάντως φίλοι μου έχετε απόλυτο δίκιο να μη γίνουμε δογματικοί ή φανατισμένοι οπαδοί (ούτε καν οπαδοί) αλλά γιατί να μην πιστεύουμε (αν αυτό μας βοηθά ψυχολογικά & μας στηρίζει) απλά σε μια ανώτερη δύναμη; Είτε αυτή λέγεται Θεός, είτε Φύση ή έστω & Άνθρωπος; Η Πίστη από μόνη της είναι νομίζω κοινά αποδεκτό πως είναι δύναμη σχεδόν θαυματουργή...
    Άν δηλαδή απεχθανόμαστε (νομίζω ορθά) να είμαστε φανατισμένοι δογματικά (που είναι το ένα άκρο) γιατί να γίνουμε εντελώς αρνητικοί σε οποιαδήποτε πίστη (που είναι το άλλο);;; "Παν Μέτρον Άριστον" !!! Η μέση οδός είναι νομίζω πάντοτε η καλύτερη.
    Εξάλλου & η επιστήμες οι ίδιες βασίζονται πάνω σε δόγματα! Ακόμη & η ίδια η θεωρία του Αϊνστάιν (E = m * c^2) oυσιαστικά ΕΙΝΑΙ δογματική: όπως θα ξέρετε, δε γνωρίζει σήμερα η ανθρωπότητα αρκετά για τις ιδιότητες του φωτός για να είμαστε βέβαιοι πως η θεωρία ισχύει... Άν αύριο αποδειχθεί πως η ισότητα της θεωρίας δεν ισχύει πόσα άλλα συμπεράσματα & πόσων επιστημών πέραν της Φυσικής, δεν θα αναιρεθούν ή έστω θα πρέπει να επανεξεταστούν; Για να μην αναφερθώ & στα "αξιώματα" των Μαθηματικών! Όπου δε βρίσκουμε άκρη στα Μαθηματικά τί κάνουμε;: Αξιώνουμε!!!
    Γι αυτό λοιπόν βάση των παραπάνω θα συμπεράνω εγώ η φτωχούλα (στο πνεύμα) πως δεν είναι πάντοτε ανάγκη να είναι κάτι χειροπιαστό ή ορατό για να μπορώ να το πιστέψω, σωστά;
    Ελπίζω τουλάχιστον να σας προβλημάτισα!
    "See You"!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ουσιαστικά λέμε το ίδιο πράγμα με άλλα λόγια.Οταν δεν αποδέχεσαι a priori την εξίσωση του Αινστάιν δείχνεις ότι έχεις κριτικό πνεύμα που είναι και η ουσία αυτού του πόστ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ωραίο το κείμενο. Μια χαρά τα λες, αλλά μια φορά τον αφορισμό, κατά πώς μου φαίνεται, δεν τονε γλιτώνεις...

    Την καλησπέρα μου.

    Βολκώφ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. αθεοφοβος απο αφορισμους να απειλειται, δεν λεει..
    λοιπον αγαπητε με τα κειμενα σας με ταξιδευετε, με διδασκετε, με προβληματιζετε και με τον ...Μπαμια σας(!!!) με κανατε κι εσκασα στα γελια..!!!

    καλη σας ωρα! :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Δε θα λυθούν ποτέ οι απορίες γύρω από την ύπαρξη Του.
    Ίσως να δημιουργήθηκε από τον άνθρωπο για να χαλιναγωγήσει κάποια πάθη του.
    Ίσως πάλι το μυαλό μας να έχει περιορισμένη δυνατότητα και να μας εμποδίζει να αποδεχτούμε ότι είναι πέρα από την λογική.
    Αν κάποιοι "ένθερμοι" υποστηρικτές της μιας η της άλλης εκδοχής, είχαν το θάρρος να δηλώσουν αγνωστικιστές, να ένοιωθαν καλύτερα μέσα τους.
    Προσωπική μου άποψη???
    Αν δεν υπήρχε - υπάρχει …… θα τον δημιουργούσα μόνη μου, στο μυαλό μου, στην καρδιά μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. theodosis volkof-
    Αν είναι να με αφορίσουν θα στείλω και γώ σαν τον Λασκαράτο πρώτα τα παπούτσια μου να αφορίσουν ώστε να μην λιώνουν στον αιώνα τον απαντα!

    orelia-
    Το χειρότερο δεν είναι ο αφορισμός είναι που άμα δεν σε αφορίσουν την παθαίνεις όπως το είχε προβλέψει ο Σκαρίμπας.
    Σου ψέλνουν ενώ σε χώνουν «συγχώρεσον τον ανάξιον δούλον σου».
    Εμ δούλος εμ και ανάξιος!

    annamaria-
    Γι'αυτό πιστεύω ότι η Αλεξίου έθεσε καλύτερα από όλους το θέμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Η 'θρησκευτικότητα της αμφιβολίας', ναι, νομίζω δίνει τη σωστή διάσταση..
    Εν οίδα, ότι ουδέν οίδα.., ομοίως..:)
    (Θα'θελα όμως πολύ να μάθω..:)
    Έξοχο, Monsieur..

    ΑπάντησηΔιαγραφή