Ποτέ δεν τόλμησα να είμαι επαναστάτης στα νιάτα μου γιατί φοβόμουν πως έτσι θα γινόμουν συντηρητικός στα γεράματα-Robert Frost
Τετάρτη 29 Απριλίου 2020
ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΜΕΣΣΗΝΗ, ΤΗΝ ΚΥΠΑΡΙΣΣΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΥΛΟ -α΄μέρος: Αρχαία Μεσσήνη
Μιας
και αυτές τις μέρες είμαστε ακόμα κλεισμένοι στα σπίτια μας, ενώ έξω έχει αρχίσει να
οργιάζει η άνοιξη, σκέφτηκα να ξανακάνω από εδώ το τελευταίο ταξίδι που έκανα,
πριν τον εγκλεισμό μας, το τριήμερο της καθαρής Δευτέρας.
Με
την ομάδα Γαστρονομίας και Πολιτισμού που έχει οργανώσει ο φίλος Τίμος Πετρίδης με την συνεργασία του Cosmoramaξεκινήσαμε
το Σάββατο για την Αρχαία Μεσσήνη, ένα μέρος που δεν είχα ξαναεπισκεφτεί και
απετέλεσε για μένα μια αποκάλυψη όπως και τα άλλα μέρη που πήγαμε και έχω υπογραμμίσει στον χάρτη.
Η
Αρχαία Μεσσήνη είναι χτισμένη στο
νοτιοδυτικό τμήμα της Πελοποννήσου στους πρόποδες του όρους Ιθώμη και ο κυρίως
αρχαιολογικός της χώρος καλύπτει μια έκταση
350-400 στρεμμάτων.
Ο
χώρος είχε την σπάνια τύχη να μην έχει καταστραφεί ή να καλυφτεί από
μεταγενέστερους οικισμούς.
Οι
συστηματικές ανασκαφές του χώρου ξεκίνησαν από την Αρχαιολογική Εταιρεία το
1895 με τον αρχαιολόγο και μετέπειτα πολιτικό Θεμιστοκλή Σοφούλη.
Από
το 1986 μέχρι σήμερα έχει αφιερώσει όλη
του τη ζωή στην ανασκαφή της ο καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο
της Κρήτης, Πέτρος Θέμελης ο
οποίος ανάδειξε τον τόπο σε ένα κορυφαίο
αρχαιολογικό πάρκο, βραβευμένο από την Europa Nostra.
Οι
ανασκαφές του έχουν φέρει στο φως όλα τα δημόσια και ιερά οικοδομήματα της
πόλης που είδε και περιέγραψε ο Παυσανίας
στη Μεσσήνη, όταν την επισκέφθηκε στα χρόνια του αυτοκράτορα Αντωνίνου του
Ευσεβούς (155-160 μ.X).
Η
πόλη ιδρύθηκε τον χειμώνα του 370 π.Χ.-369 π.Χ. από τον Θηβαίο στρατηγό Επαμεινώνδα, μετά τη νίκη του επί των
Σπαρτιατών στη μάχη των Λεύκτρων και την εισβολή του στη Λακωνία.
Η Αρχαία
Μεσσήνη παρέμεινε το πολιτιστικό κέντρο της Μεσσηνίας μέχρι το 395 π. Χ.,
όταν η επιδρομή των Γότθων του Αλάριχου υποτίθεται
πως έδωσε το αποφασιστικό πλήγμα στην πόλη.
Το τείχος που περιέβαλλε την Αρχαία Μεσσήνη έχει συνολικό
μήκος 9 χιλιομέτρων. Προστάτευε την πόλη από όλες τις κατευθύνσεις, εκτός από
τα βορειοανατολικά, όπου στεκόταν σαν φυσικό οχυρό η Ιθώμη. Είχε δύο πύλες
την Αχαϊκή της φωτογραφίας και της γκραβούρας, και την Λακωνική.
Το
πρώτο μνημείο που συναντά κανείς κατηφορίζοντας από το Μουσείο προς τον
αρχαιολογικό χώρο είναι το θέατρο.
Μέσα
στο θέατρο έλαβε χώρα η συνάντηση του βασιλιά της Μακεδονίας Φιλίππου Ε' και του Αράτου του Σικυώνιου το 214 π.Χ.
Από
τις πέτρες του θεάτρου, κατά τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους, κτίστηκαν
σπίτια και μία από τις τρεις Βασιλικές που βρίσκεται σε μικρή απόσταση από το
θέατρο.
Το
θέατρο είχε τον 2ο αιώνα π.Χ κινούμενη
σκηνή σαν και αυτή που έχει το σχήμα, που τσούλαγε σε ράγες. Το αναστηλωμένο
μέρος του χωράει 1500 θεατές.
Ανάμεσα
στο Θέατρο και την Αγορά υπάρχει η μεγάλη Κρήνη
της αγοράς που είχε το όνομα της Αρσινόης,
κόρης του μυθικού βασιλιά της Μεσσηνίας Λεύκιππου
και μητέρας του Ασκληπιού.
Στην
φωτογραφία η Κρήνη Αρσινόη, στο
βάθος η βόρεια στοά της Αγοράς και
ψηλά το χωριό Μαυρομάτι.
Δεχόταν
νερό από την πηγή Κλεψύδρα. Η Κρήνη περιλαμβάνει μακρόστενη δεξαμενή μήκους
40μ. περίπου, η οποία βρίσκεται σε μικρή απόσταση μπροστά από τον τοίχο
στήριξης της και άλλες δύο μικρότερες. Μεταξύ
δεξαμενής και του τοίχου υπήρχε αβαθής στοά από ιωνικούς ημικίονες.
Η
Κρήνη μαζί με τα υπόλοιπα οικοδομήματα της πόλης, εγκαταλείφτηκαν περί το 360-370
μ.Χ. Μέρος της Κρήνης παρέμεινε όρθιο και χρησιμοποιήθηκε κατά την
πρωτοχριστιανική περίοδο και στο πρώτο
μισό του 6ου αιώνα μ.Χ κτίστηκε υδρόμυλος μπροστά από την Κρήνη.
Μπροστά
στο θέατρο, όπως φαίνεται στην φωτογραφία (δεξιά κάτω η Κρήνη Αρσινόη) βρίσκεται μια πρωτοβυζαντινή βασιλική που λειτουργούσε μέχρι τον 14ο
αιώνα. Είναι κτισμένη επάνω από ελληνιστικό ναό τα θεμέλια του οποίου φαίνονται
στην φωτογραφία.
Αμέσως
στα ανατολικά της κρήνης αρχίζουν τα όρια της αγοράς της Αρχαίας Μεσσήνης, ένα τεράστιο τετράγωνο 34,5
στρεμμάτων περιβαλλόμενο από στοές.
Στην αγορά αυτή, της οποίας οι ανασκαφικές
έρευνες βρίσκονται σε εξέλιξη, διαδραματιζόταν κυρίως ο πολιτικός βίος της
αρχαίας πόλης με την ταυτόχρονη λειτουργία της ως εμπορικής αγοράς.
Κατεβαίνοντας
στην αγορά βρίσκουμε το Κρεοπωλείο
με το περιστύλιο του και με το
χαρακτηριστικό ανάγλυφο λιοντάρι του,
τόπο θυσιών και πωλήσεων κρέατος.
Περπατώντας
στην αναστηλωμένη κιονοστοιχία της αγοράς βρισκόμαστε σε λίγο στο Ασκληπιείο.
Το Ασκληπιείο ήταν ο
επιφανέστερος χώρος της Αρχαίας Mεσσήνης, κέντρο της δημόσιας ζωής της πόλης, που λειτουργούσε παράλληλα με την
αγορά. Περισσότερα από 140 βάθρα για χάλκινους ανδριάντες πολιτικών κυρίως
προσώπων και πέντε εξέδρες περιέβαλλαν το δωρικό ναό, τα θεμέλια του οποίου
δεσπόζουν στο κέντρο του Ασκληπιείου
Το Εκκλησιαστήριο (Ωδείο) το
χρησιμοποιούσαν για λατρευτικές παραστάσεις και συγκεντρώσεις πολιτικού
χαρακτήρα και η πρώτη φάση της κατασκευής του χρονολογείται στα τέλη του 3ου
αιώνα π. Χ.
Στο
βίντεο υπάρχει μια εξαιρετική αναπαράσταση του συμπλέγματος του Ασκληπιείου.
Προχωρώντας προς
τα κάτω αποκαλύπτεται σε όλη του την μεγαλοπρέπεια το Στάδιο και το Γυμνάσιο με
την εξαιρετική αναστήλωση που έχει υποστεί αν σκεφτεί κανείς πως πριν την ανασκαφή
και αποκατάσταση του έρεε επάνω του ένας χείμαρρος!
Το Στάδιο περιλαμβάνει 18 κερκίδες με 18 σειρές εδωλίων, που
διαχωρίζονται από κλιμακοστάσια και περιβάλλεται από δωρικές στοές.
Στα εγκαίνια της αποκατάστασης 8000 άτομα απόλαυσαν σε αυτό συναυλία
με τον Μάριο Φραγκούλη.
Δίπλα
είναι η παλαίστρα, τετράγωνο
περίστυλο οικοδόμημα δωρικού ρυθμού, πλευράς 23,90 Χ 23,90 μ., με δώδεκα κίονες
σε κάθε πλευρά που ορίζουν το αίθριο με την κονίστρα για τα αγωνίσματα της
πάλης, της πυγμής και του παγκρατίου.
Αναπόσπαστο στοιχείο του Σταδίου αποτελεί το Ηρώο, που έχει την μορφή πρόστυλου
τετρακιόνιου δωρικού ναού. Βρίσκεται στη νότια πλευρά του Σταδίου ήταν ταφικό
και αποτελεί ένα είδος Ηρώου – Μαυσωλείου
Το
περίεργο αυτό κατασκεύασμα είναι και αυτό ταφικό μνημείο.
Πολλά
στοιχεία και μερικές φωτογραφίες, έχουν παρθεί από την ομιλία του καθηγητή Πέτρου Θέμελημε τίτλο Αρχαία
Μεσσήνη 1986-2018.
Εγώ όταν αστειεύομαι λέω την αλήθεια.Είναι το πιο αστείο πράγμα στον κόσμο.
George Bernard Shaw
Ανάλαφρο συγγραφικό ύφος δεν σημαίνει αλαφρόμυαλη ή ελαφρόκαρδη κρίση.Σημαίνει απλώς απέχθεια της σοβαροφάνειας και της βλοσυρότητας. Με απωθεί και με τρομάζει πάντα η σοβαροφάνεια ,γιατί προδίδει πενία πνεύματος, γιατί αποτελεί το τελευταίο καταφύγιο των ανεγκέφαλων. Το χιούμορ είναι το ισχυρότερο τονωτικό του μυαλού και το λαμπρότερο λουλούδι του ανθρώπινου πολιτισμού. Ιδιαίτερα όταν υπονομεύει συνειδητά τον ίδιο τον διακινητή του.
Θόδωρος Χατζηπανταζής (Θόδωρος Κρητικός) Ομότιμος Καθηγητής Θεατρολογίας.
Η σοβαρότητα δεν αποκλείει το γέλιο. Δεν υπήρξε, άλλωστε, καμία αληθινά σοβαρή προσωπικότητα στην παγκόσμια ιστορία χωρίς χιούμορ. Θα σας θυμήσω και την αφρικανική παροιμία: "το να είσαι σοβαρός είναι να μην είσαι και τόσο σοβαρός "
Peter Brook.
Τι απεχθάνεστε στις ανθρώπινες σχέσεις;Την έλλειψη χιούμορ.
Γαλάτεια Σαράντη Ακαδημαϊκός 1920-2009
Η σοβαρότητα είναι το τελευταίο καταφύγιο των ρηχών.
Oscar Wilde
Πως πέθαναν οι Θεοί του Ολύμπου; Από τα γέλια, όταν άκουσαν κάποιον να ισχυρίζεται ότι είναι ο ένας και μοναδικός θεός.
Ίσως αν ξέρατε να γελάτε, να στέλνατε στον διάβολο όλες τις μεταφυσικές παρηγορίες σας-και πρώτη πρώτη την ίδια την μεταφυσική
Νίτσε
«Συγχώρεσε, Κύριε, τα μικρά αστεία που κάνω σε βάρος Σου και θα συγχωρέσω το μεγάλο αστείο που κάνεις σε βάρος μου»
Robert Frost (1874-1963)
«Κοινή λογική και αίσθηση του χιούμορ είναι το ίδιο πράγμα, που κινείται με διαφορετικές ταχύτητες. Η αίσθηση του χιούμορ είναι απλά κοινή λογική που χορεύει»
William James (1842-1910) Αμερικανός φιλόσοφος.
«Αν θέλεις να κάνεις εχθρούς, προσπάθησε ν' αλλάξεις κάτι»
Woodrow WilsonΑμερικανός πρόεδρος (1913-1921).
Η σάτιρα είναι ένας τρόπος επιθετικής συμπεριφοράς που κρύβει μέσα του (και συχνά φανερώνει με πολλή αυθάδεια)μια δόση κακίας…. Σάτιρα αθώα δεν υπάρχει, δεν είναι δυνατόν να υπάρξει, αφού πάντα πληγώνει επικρίνει και στηλιτεύει.
Μου θυμίζουν βοσκό που συγκεντρώνει όλα τα πρόβατα σε ένα μαντρί.
Εμίρ Κουστουρίτσα
Η λέξη Θεός για μένα δεν είναι τίποτα άλλο παρά η έκφραση της ανθρώπινης αδυναμίας, η Βίβλος μία συλλογή αξιότιμων, αλλά ακόμη πρωτόγονων θρύλων, οι οποίοι είναι ωστόσο αρκετά παιδιάστικοι. Καμία ερμηνεία, όσο λεπτή, δεν μπορεί να το αλλάξει αυτό.
Άλμπερτ Αϊνστάιν 1954
Κάθε θρησκεία είναι ασύμβατη με τη δημοκρατία όταν ισχυρίζεται ότι η ίδια κατέχει την απόλυτη αλήθεια και αρνείται κάθε αμφισβήτηση. Δώστε την εξουσία σε έναν ισλαμιστή, σε έναν χριστιανό ευαγγελιστή, σε έναν υπερορθόδοξο Εβραίο ή σε έναν ινδουιστή χαμένο στις παραισθήσεις του, και θα δείτε μπρος στα μάτια σας τον θάνατο της ελευθερίας και του ανθρώπου. Ο κόσμος μας είναι ανεξήγητος, μας ξεπερνάει, και η ελευθερία είναι η μοναδική μας μοίρα, γιατί αυτό μάς υπαγορεύει η ανθρώπινη φύση μας. Όταν κάποιος έλθει να σας πει ότι η δική του θρησκεία είναι η λύση, σκέφτεται ότι εσείς που τον ακούτε είστε το πρόβλημα.
Καμέλ Νταούντ Αλγερινός συγγραφέας και δημοσιογράφος
Δεν θα πέθαινα ποτέ για τις ιδέες μου, γιατί μπορεί να έκανα λάθος
Μπέρτραντ Ράσελ
Θέλει ο θεός να εμποδίσει το κακό μα δεν είναι ικανός;
Τότε δεν είναι παντοδύναμος.
Μπορεί αλλά δεν θέλει;
Τότε δεν είναι πανάγαθος.
Και θέλει και μπορεί;
Τότε γιατί υπάρχει το κακό;
Δεν θέλει ούτε μπορεί;
Τότε γιατί τον αποκαλούμε θεό:
ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ
e-mail:atheofobos_blog@yahoo.gr
Τα ωραιότερα μέρη της γης είναι πάντα αυτά που δεν είδες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου