Δευτέρα 2 Αυγούστου 2021

Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΑΧΙΣΤΗ ΒΑΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ, ΤΟΥΣ ΕΙΣΑΚΤΕΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΠΟΦΟΙΤΟΥΝΤΕΣ ΣΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ



Διάβασα με προσοχή τα όσα είπε ο  πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ όταν συναντήθηκε με υποψήφιους της αρχιτεκτονικής που αν και αρίστευσαν δεν κατάφεραν να περάσουν στην πρώτη τους επιλογή.
Είπε  μεταξύ άλλων:
«Διότι δεν έμειναν εκτός ΑΕΙ όσοι έγραψαν κάτω από την βάση. Θα μείνουν εκτός πάνω από 20.000 παιδιά, άρα υπάρχουν κρυμμένες παγίδες που πολλαπλασιάζουν τον αριθμό των αποκλεισμένων»
Το δεύτερο μεγάλο ψέμα της κυβέρνησης είναι όσα αναφέρει η υπουργός Παιδείας για το ποσοστό των φοιτητών που παίρνουν πτυχίο. «Είναι ψέμα ότι ένα μικρό ποσοστό φοιτητών που εισάγονται στις σχολές καταφέρνει να πάρει πτυχίο. Με βάση τα στατιστικά το 75% των παιδιών που εισάγονται παίρνουν πτυχίο»
Και ακολουθώντας την δοκιμασμένη εδώ και πολλά χρόνια συμβουλή του Γεωργίου Παπανδρέου του πρεσβύτερου ότι –κανένας δεν έπαθε τίποτα από το τάξιμο – τους είπε το αμίμητο:
«Όχι δηλαδή μόνο για την κατάργηση της βάσης εισαγωγής αν το επόμενο διάστημα ο ΣΥΡΙΖΑ ξαναέρθει στην κυβέρνηση, αλλά να δεσμευτώ και ότι όλα τα παιδιά που σήμερα κόβονται, αδίκως κατά την άποψή μου ενώ θα μπορούσαν να είχαν περάσει, θα έχουν δυνατότητα αν το επιθυμούν να καταθέσουν μηχανογραφικά δελτία με τους σημερινούς βαθμούς που έχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις και καθ’υπέρβαση να ενταχθούν στα ΑΕΙ.
 

Ας δούμε λοιπόν την πραγματικότητα σχετικά με όσα είπε ο κ.Τσίπρας.
Η ελαχίστη βάση εισαγωγής (ΕΒΕ) προκύπτει από τον μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων στο καθένα από τα επιστημονικά πεδία των πανελλαδικών εξετάσεων.
Φέτος λοιπόν η ΕΒΕ κυμάνθηκε από 8,27 στο επιστημονικό πεδίο της οικονομίας έως 9,70 στο πεδίο των σχολών υγείας.
Οι διαμαρτυρηθέντες λοιπόν φοιτητές που λόγω ΕΒΕ δεν μπήκαν στην σχολή της πρώτης τους προτίμησης μπήκαν σε άλλη με μικρότερη ΕΒΕ.
Για την περίπτωση του αριστούχου υποψηφίου που έγινε ντόρος, γιατί  αν και αριστούχος με 20.988 μόρια και 1.838 πάνω από την περσινή βάση έμεινε εκτός της Αρχιτεκτονικής Σχολής λόγω της ελάχιστης βάσης στο ειδικό μάθημα του σχεδίου, η κ. Κεραμέως τόνισε στην Βουλή χαρακτηριστικά πως:
Προφανώς ο μαθητής δεν θα έμπαινε ούτε πέρσι στην Αρχιτεκτονική Σχολή. Η εισαγωγή του προκύπτει επί του συντελεστή που επιλέγει το κάθε πανεπιστημιακό ίδρυμα. Η επιλογή του αριθμού των εισακτέων έγινε από τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, όχι από το υπουργείο Παιδείας. Τόσα χρόνια ο ΣΥΡΙΖΑ φωνάζει ότι δεν είναι δυνατόν τα πανεπιστήμια να μην έχουν λόγο. Επί διακυβέρνησής του έμπαιναν με βαθμό, ένα, δύο τρία, τέσσερα. Ξέρετε πόσοι παραμένουν φοιτητές; Το 40% δεν αποφοιτούν ποτέ.


Φέτος στα Πανεπιστήμια θα μείνουν κενές 26.452 θέσεις ενώ πέρσι είχαν μείνει κενές 17.052.
Οι κενές θέσεις προκύπτουν  για δύο λόγους.
Ο πρώτος είναι ότι το Υπουργείο, κυρίως για ψηφοθηρικούς λόγους, αυξάνει στα περιφερειακά Πανεπιστήμια τις θέσεις στα διάφορα τμήματα.  
Ο δεύτερος, επακόλουθο του πρώτου, είναι εμφανής από την ύπαρξη πέρσι που δεν υπήρχε ΕΒΕ των 17.052 κενών θέσεων. Αυτές ήσαν θέσεις που υποψήφιοι ακόμα και με μηδενικές επιδόσεις δεν είχαν δηλώσει στα μηχανογραφικά τους.
Ο κ. Αλέξης Αρβανίτης, επίκουρος καθηγητής Κοινωνικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης θέτει το λογικό ερώτημα:
Μήπως θα έπρεπε να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές να εισέλθουν σε τμήματα της επιλογής τους ακόμα και με λευκή κόλλα σε όλα τα μαθήματα; Αν τυχόν σε αυτό το ερώτημα απαντάτε «όχι», ίσως με το σκεπτικό ότι δεν θα πρέπει να δίνονται πόροι σε τμήματα ώστε να δεχτούν φοιτητές που δεν έχουν αποδείξει ότι έχουν τα απαιτούμενα προσόντα, θέτετε εμμέσως ένα κρίσιμο ερώτημα: Τελικά ποιοι πρέπει να σπουδάζουν στα πανεπιστήμια; Αν συμφωνήσουμε με τις παγκόσμιες διακηρύξεις περί δικαιωμάτων, η πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν είναι καθολική, όπως στις άλλες βαθμίδες εκπαίδευσης, αλλά αξιοκρατική, δηλαδή η εισαγωγή γίνεται με βάση κάποιο κριτήριο ικανότητας. Με αυτό το σκεπτικό η κυβέρνηση αύξησε τις βάσεις εισαγωγής που εν τέλει οδήγησε σε περαιτέρω αύξηση των κενών θέσεων. Ο δεύτερος παράγοντας των κενών θέσεων, λοιπόν, έχει να κάνει τόσο με την ύπαρξη τμημάτων χαμηλής ζήτησης που δεν προτιμώνται από τους μαθητές όσο και με την ποιότητα των κριτηρίων και τις επιδόσεις των μαθητών.
Η ελάχιστη βάση εισαγωγής δεν μπορεί βεβαίως να λύσει μόνη της δομικά προβλήματα των πανελλαδικών εξετάσεων. Για παράδειγμα, στα τμήματα Ψυχολογίας, όπου είναι απαραίτητες οι γνώσεις στατιστικής και βασικών μαθηματικών εννοιών, αυτές δεν αποτελούν αντικείμενο εξέτασης στις πανελλαδικές εξετάσεις. Οι φοιτητές των τμημάτων Ψυχολογίας, αν και έχουν επιδόσεις άνω των 17.000 μορίων, δυσκολεύονται στην πλειονότητά τους να παρακολουθήσουν μαθήματα μεθοδολογίας και στατιστικής, που αποτελούν με τη σειρά τους βάση για πολλά μαθήματα ψυχολογίας. Οι διδάσκοντες, συνεπώς, αναγκαζόμαστε να προσαρμόζουμε το επίπεδο των σπουδών ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν οι περισσότεροι φοιτητές. Αν αυτό συμβαίνει σε τμήματα που έχουν την τύχη να υποδέχονται μαθητές με υψηλές επιδόσεις στις πανελλαδικές εξετάσεις, μπορείτε να αναλογιστείτε τι συμβαίνει στα υπόλοιπα τμήματα.


Στην Βουλή ο κ.Τσίπρας (27-7-21) είπε πως μόνο 4,7% εγκαταλείπουν το Πανεπιστήμιο. Στην πραγματικότητα αυτό είναι το ποσοστό όσων σε ηλικία 18-24 ετών εγκαταλείπουν την δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Το 2019 εισήλθαν στα Ελληνικά Πανεπιστήμια 81.483 άτομα και απεφοίτησαν 48.004, δηλ 58,9%.
Στην ΕΕ ο μέσος όρος αποφοίτων είναι 76%.
Εάν δε εστιάσουμε σε 30 τμήματα που έχουν τις χαμηλότερες βάσεις εισαγωγείς, τμήματα δηλαδή που οι καλύτεροι εισαχθέντες σε αυτά φοιτητές έχουν εισαχθεί με βάση πάνω από 10 ενώ μεγάλος αριθμός φοιτητών κυμαίνεται από 0,6% και 5!
Ο μέσος όρος αποφοίτησης σε αυτά είναι μόνο 20%
Υπάρχουν τμήματα στα οποία το ποσοστό αποφοίτησης είναι μεταξύ 3% έως 8%
Για τον λόγο αυτό ο υφυπουργός Παιδείας κ. Άγγελος Συρίγος τονίζει πως κάποιος που έχει τις ελάχιστες ακαδημαϊκές γνώσεις για να παρακολουθήσει Πανεπιστήμιο, δεν θα μπορέσει να αποφοιτήσει από αυτό.
Αντίθετα ο κ.Τσίπρας είναι υπέρ της άποψης πως ας μπούνε όλοι στο Πανεπιστήμιο, ώστε οι περήφανοι γονείς να μπορούν να λένε πως το παιδί τους είναι φοιτητής, άσχετα αν δεν θα αποφοιτήσει ποτέ.
 
Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου