Το ανατολικό τμήμα αργότερα απεκλήθη Βυζάντιο και ήταν μια πολυεθνική αυτοκρατορία, αλλά ήταν μια αυτοκρατορία ελληνόφωνη και γι΄αυτό πριν τη μεταφορά της πρωτεύουσας της αυτοκρατορίας στην Κωνσταντινούπολη, οι ρωμαίοι αυτοκράτορες απευθύνονταν προς τις ανατολικές επαρχίες στα ελληνικά, επειδή εκεί επικρατούσε η ελληνική γλώσσα.
Σταδιακά επικράτησε διγλωσσία, και στην εποχή του Θεοδοσίου προβλέπεται η απασχόληση ελληνόφωνων και λατινόφωνων γραμματέων, βιβλιοθηκονόμων, καθηγητών ανώτατης παιδείας κλπ. Οι πολίτες στις καθημερινές τους συναλλαγές χρησιμοποιούν κυρίως τα ελληνικά. Αυτοκρατορικά και δικαιοπρακτικά κείμενα όταν γράφονται στα λατινικά, συνοδεύονται από ελληνική περίληψη. Στο στρατό μόνο οι αξιωματικοί ήταν λατινόφωνοι. Έτσι η Πολιτεία εισάγει σταδιακά την ελληνική γλώσσα ως επίσημη.
Ο Χριστιανισμός δεν γιγαντώθηκε με φυσικό τρόπο, αλλά μόνο αφότου ουσιαστικά επελέγη ως επίσημη κρατική ιδεολογία από τον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο στις αρχές του 4ου αιώνα, ο όποιος στην Α' Οικουμενική Σύνοδο απευθύνεται προς τους ιεράρχες στα λατινικά τα οποία μεταφράζονται στα ελληνικά.
Ο διεθνολόγος και ιστορικός Σωτήριος Φ. Δρόκαλος, μέσα από το βιβλίο του «Πως και γιατί επικράτησε ο Χριστιανισμός» επεξηγεί τους λόγους για τους οποίους έγινε η βίαιη αλλαγή του θρησκεύματος της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Η κρίσιμη εξέλιξη που τελικά επέφερε την επικράτηση του Χριστιανισμού και το τέλος του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού ήταν η αποστρατιωτικοποίηση του κέντρου της αυτοκρατορίας, και το πέρασμα της στρατιωτικής ισχύος στα χέρια στρατιωτικών περιφερειακής ή βαρβαρικής καταγωγής, όπως ήταν και ο ίδιος ο Κωνσταντίνος.
Οι αιώνες εδραίωσης του Χριστιανισμού, συνοδεύτηκαν με βία, αίμα και καταστροφή του μεγαλύτερου μέρος της αρχαίας σκέψης καθώς η αρχαία ελληνική γλώσσα και κουλτούρα υπήρξε επί πολλούς αιώνες η διεθνής γλώσσα και κουλτούρα σε ολόκληρο τον γνωστό κόσμο, ιδίως μετά την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Στην Δύση η αριστοκρατία στην Ρώμη ήταν ανεκτική με τις άλλες θρησκείες και η αρχική αντίδραση στον Χριστιανισμό ήταν λόγω του ότι αυτός ήταν αντίθετος και δεν αποδεχόταν τους επίσημους θρησκευτικούς και πολιτικούς θεσμούς του κράτους.
Οι λαοί επίσης που ζούσαν εκεί, δεν είχαν το μοναδικό πολιτιστικό επίπεδο των Ελλήνων λόγω της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, οπότε ο προσηλυτισμός τους στην νέα θρησκεία ήταν ευκολότερος και μαζικότερος.
Έτσι στην Δύση για να επικρατήσουν τα δόγματα της επικρατούσας χριστιανικής θεολογίας αυτό έγινε με την εξόντωση χριστιανών μεν, αλλά αυτών που εθεωρούντο ως αιρετικοί.
Πχ το 385, ο Πρισκιλλιανός, που δίδασκε στοιχεία γνωστικισμού και Μανιχαϊσμού, δικάστηκε από τον Μάξιμο, στην πόλη Treves, με χρήση βασανιστηρίων, και θανατώθηκε, μαζί με έξη μαθητές του.
Τελικά στην Δύση εμφανίστηκε η Ιερά Εξέταση από τον 4ο αιώνα μέχρι τον 19ο, που είχε ως σκοπό να καταστείλει κάθε αμφισβήτηση της χριστιανικής πνευματικής και πολιτισμικής κυριαρχίας ιδίως στην Αναγέννηση.
Ενδεικτικά αναφέρω μερικές μόνο από τις φρικώδεις πράξεις της Ιεράς Εξέτασης .Το 1119 με Πατριάρχη τον Μιχαήλ Οξίστα, η ποινή του να καείς ζωντανός εισάχθηκε ως ποινή των Βογομίλων.
Το 1163, οι Καθαροί, που ανακαλύφθηκαν στην Κολωνία, καταδικάσθηκαν να καούνε από δικαστές που διορίσθηκαν γι’ αυτόν τον σκοπό.
Βέβαια την ίδια εποχή έγινε η πλήρης εξάλειψη της αιρέσεως των Καθαρών. Η εκστρατεία κατά των Καθαρών της Νοτίου Γαλλίας, Αλβιγηνών και Βαλντεσίων, στο τέλος του 12ου αιώνα και αρχές του 13ου, έμεινε παροιμιώδης. Η απάντηση στο ερώτημα αν θα πρέπει οι Σταυροφόροι στην άλωση της Μπεζιέ να διαχωρίσουν τους καθολικούς από τους καθαρούς ήταν: «Σφάξετε τους όλους και ο Θεός ξέρει να ξεχωρίσει τους δικούς του». Οι σφαγιασθέντες υπολογίζονται περί το ενάμιση εκατομμύριο.
Το 1212 ογδόντα αιρετικοί κάηκαν στο Στρασβούργο.
Το 1401 στην Αγγλία νομοθετήθηκε η δικαστική πράξη de heretico comburendo, «περί της καύσεως των αιρετικών»
Υπολογίζεται ότι κατά τη διάρκεια του 15ου και 16ου αιώνα θανατώθηκαν στις πυρές της Ιεράς Εξέτασης πάνω από 40.000 άνθρωποι, τα τρία τέταρτα των οποίων ήταν γυναίκες, που κατηγορήθηκαν σαν μάγισσες.
Βέβαια όχι σπάνια η Ιερά Εξέταση διέσωζε ανθρώπους από τη μανία του θρησκόληπτου χριστιανικού λαϊκού όχλου, δίνοντάς τους τουλάχιστον τη δυνατότητα να δικαστούν, και να σώσουν τη ζωή τους αποδεχόμενοι την «αμαρτία» τους και ζητώντας συγχώρεση.
ΤΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ
Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου