Παρασκευή 11 Αυγούστου 2023

Η «ΑΙΧΜΑΛΩΤΗ» ΚΑΙ Η «ΛΕΙΑ» ΔΥΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ ΡΑΛΛΗ




Ο πίνακας είναι η Αιχμάλωτη του Θεόδωρου Ιάκωβου Ράλλη (Κωνσταντινούπολη 1852 – Λονδίνο 1909) που ήταν γνωστός και ως Théodore Jacques Ralli ή Rallis.  Ήταν Έλληνας ζωγράφος της «γαλλικής ακαδημαϊκής σχολής» του ύστερου 19ου αιώνα. Σήμερα θεωρείται ο πιο χαρακτηριστικός Έλληνας οριενταλιστής ζωγράφος.


Οριενταλισμός ή Ανατολισμός είναι η απομίμηση ή απεικόνιση πτυχών του ανατολικού κόσμου. Αυτές οι απεικονίσεις γίνονται συνήθως από συγγραφείς, σχεδιαστές και καλλιτέχνες από τη Δύση.
Η «Αιχμάλωτη», είναι μια ελαιογραφία που ο ζωγράφος φιλοτέχνησε το 1885 και απεικονίζει μια Ελληνίδα να κοιτάζει με βλέμμα υποταγής, και δεμένα τα χέρια της, ενώ λίγο πιο μακριά κάθονται οι δυο Τούρκοι που την έχουν αιχμαλωτίσει. Δεν την κοιτάζουν καν και ο ένας καπνίζει νωχελικά. Η αιχμάλωτη νέα γυναίκα με τους μεγάλους κύκλους γύρω από τα μάτια ακουμπά δίπλα σε ένα στασίδι και μπροστά σε μια μισοσβησμένη αγιογραφία της Παναγίας. Γύρω της επικρατεί μια χαοτική κατάσταση, ριγμένα ρούχα και ένα ανοιγμένο κασελάκι με ασημένια κοσμήματα.
Το 2007 η Αιχμάλωτη σε δημοπρασία του οίκου Sotheby’s στη βρετανική πρωτεύουσα πουλήθηκε σε  υψηλότερη τιμή ( 1.046.232 ευρώ) από άλλα έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων  όπως ο Κωνσταντίνος Βολονάκης, ο Νικόλαος Γκύζης  και ο Κωνσταντίνος Παρθένης. Αγοράστηκε από Βρετανό έμπορο.


Το 1906 ο Ράλλης με τον πίνακα του «Η λεία» επανήλθε στο θέμα της γυναικείας αιχμαλωσίας, που τον είχε απασχολήσει και στην Αιχμάλωτη.
Στην  λεία ή το Τουρκικό λάφυρο (Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου), ο Ράλλης παρουσιάζει το εσωτερικό μιας εκκλησίας ρημαγμένης και μία πανέμορφη Ελληνίδα δεμένη ημίγυμνη επάνω σε έναν κίονα του ναού. Ο θεατής υποθέτει προς πρόκειται για έργο αλλόθρησκων βαρβάρων επιδρομέων, που δεν ξέρουν να εκτιμούν το καλό και το ωραίο.
Στον κατάλογο του Σαλόν του 1906, όταν δηλαδή πρωτοεκτέθηκε, ο πίνακας συνοδεύεται με τους εξής στίχους:
«Αλυσοδεμένη και υπέροχη,
ανάμεσα στα τρόπαια των όπλων, 
τα όλο μίσος μάτια της δεν χύνουν δάκρυα…
Η Ελληνίδα με το μέτωπο ψηλά
 αψηφά τον Τούρκο νικητή,
θα πάρει εκδίκηση για τα αδέλφια της,
 συντρίβοντάς του την καρδιά!»
 Το θέμα της αιχμάλωτης και της σκλάβας ήταν διαδεδομένο στη ρεαλιστική ζωγραφική του 19ου αιώνα και με αυτό καταπιάστηκαν ουκ ολίγοι ζωγράφοι, μεταξύ των οποίων οι Τζον Έβερετ Μιλέ, Φερνάν Κορμόν και Γιάροσλαβ Τσέρμακ.
Μια εξαιρετική ανάλυση του έργου έχει γίνει από τον Xριστόφορο Μαρίνο στο :Κοιτάζοντας από κοντά τη «Λεία» του μεγαλύτερου Έλληνα οριενταλιστή  Αξίζει να την δει κανείς γιατί μόνο έτσι μπορεί να κατανοήσει πράγματα που μόνο ένα εξιδεικευμένο μάτι μπορεί να δει.
 
Μερικές αντίστοιχες αναλύσεις γνωστών έργων ζωγραφικής έχω κάνει στο παρελθόν στις παρακάτω δημοσιεύσεις μου
  
ΟΙ ΠΡΕΣΒΕΥΤΕΣ, ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΩΔΕΣ ΕΡΓΟ ΤΟΥ HOLBEIN
 
ΑΠΟ ΤΗΝ BARBARA ΣΤΑ ΛΑΘΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΑΝΑΤΟΜΙΑΣ ΤΟΥ ΡΕΜΠΡΑΝΤ
 
Η ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΑΛΛΗΓΟΡΙΑΣ ΣΤΟ -ΑΤΕΛΙΕ ΤΟΥ ΖΩΓΡΑΦΟΥ- ΤΟΥ ΚΟΥΡΜΠΕ
 
500 ΧΡΟΝΙΑ ΕΜΕΝΕ ΑΓΝΩΣΤΟ ΤΙ ΕΚΡΥΒΑΝ Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΑΔΑΜ ΚΑΙ Ο ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ, ΤΟΥ ΜΙΧΑΗΛ ΑΓΓΕΛΟΥ, ΣΤΗΝ ΚΑΠΠΕΛΑ ΣΙΣΤΙΝΑ!
 
ΔΥΟ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ FRANTZ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ» ΤΟΥ MANET
 
ΤΟ ΤΡΑΓΙΚΟ ΝΑΥΑΓΙΟ ΤΗΣ ΜΕΔΟΥΣΑΣ
 
Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου