15-ΑΣΠΕΝΔΟΣ
Στην
Άσπενδο, το αρχαίο θέατρο έχει μείνει σχεδόν ανέπαφο και αποτελεί το καλύτερα
διατηρημένο αρχαίο θέατρο στη Τουρκία, αλλά και στον κόσμο. Είναι γνωστό για
τις σημαντικές καλλιτεχνικές παραστάσεις που φιλοξενούσε κάθε καλοκαίρι αλλά λόγω φθορών που σημειώθηκαν έχουν ανασταλεί
παρόμοιες εκδηλώσεις, που συνεχίζονται όμως σε παρακείμενο κατάλληλα
διαμορφωμένο χώρο.
Η χωρητικότητα
του θεάτρου υπολογιζόταν σε 10.000 έως 15.000 θεατές, αλλά πρόσφατα στο Φεστιβάλ Πολιτισμού και Κινηματογράφου της
Ασπένδου έδειξε ότι μπορεί να χωρέσει πάνω από 20.000.
Κτίσθηκε από τον Έλληνα αρχιτέκτονα Ζήνωνα
το 155 μ.Χ. στην ελληνιστική περίοδο. Το κοίλο ήταν
κατασκευασμένο αμφιθεατρικά και έφερε τρία διαζώματα, (το κάτω, το μεσαίο και
το άνω με θολωτές καμάρες) ενδιάμεσα των οποίων φέρονταν ανά είκοσι σειρές
μαρμάρινων καθισμάτων.
Ιδιαίτερο
ενδιαφέρον από αρχιτεκτονική άποψη παρουσιάζει η μεγάλη πρόσοψη της σκηνής που
το ύψος της έφθανε περίπου τα 14 μ. Ολόκληρο το χώρο της σκηνής φέρεται να
σκέπαζε λοξή ξύλινη στέγη που εξασφάλιζε επίσης και ηχομόνωση. Η στέγη αυτή
ήταν κρεμαστή σε ιστούς που ήταν περασμένοι σε 58 πακτωμένους προβόλους στο άνω
μέρος της σκηνής και που με σχοινιά σύρονταν περιμετρικά από τις θολωτές
καμάρες του άνω διαζώματος. Το θέατρο αυτό ήταν δωρεά δύο πλουσίων Ασπενδίων
εμπόρων της εποχής.
Γύρω
από την ανώτερη σειρά καθισμάτων στην κορυφή του κοίλου είναι μια στοά με
κιονοστοιχίες με πενήντα εννέα θολωτές καμάρες. Αυτός ο προφυλαγμένος διάδρομος
με την εντυπωσιακή σειρά από καμάρες χρησιμεύει ως βολική πρόσβαση στα διάφορα
τμήματα καθισμάτων και συμβάλλει επίσης στην εξαιρετική ακουστική που είναι
εμφανής στο θέατρο αυτό.
Η
πρώτη σειρά καθισμάτων στο κοίλο προοριζόταν για γερουσιαστές, δικαστές και
πρέσβεις και η δεύτερη σειρά προοριζόταν για άλλα αξιόλογα πρόσωπα. Ορισμένα
καθίσματα, ειδικά στις επάνω σειρές του κοίλου, φέρουν γραμμένα ονόματα θαμώνων
του θεάτρου.
Δύο
κτίρια που μοιάζουν με πύργους ( versura) πλαισιώνουν τη σκηνή και
συνδέουν τη σκηνή με το κοίλο. Οι πόρτες στο επίπεδο της ορχήστρας χρησίμευαν
ως δευτερεύουσες είσοδοι για τους ερμηνευτές καθώς και για το κοινό, και οι
πόρτες στο επίπεδο της σκηνής παρείχαν εισόδους και εξόδους για τους ηθοποιούς.
Αυτό το αρχιτεκτονικό χαρακτηριστικό χρησίμευε για να περικλείσει το ρωμαϊκό θέατρο
και οι καλυμμένες είσοδοι παρείχαν δύο
σημαντικές πλατφόρμες για τις τιμητικές θέσεις τα Tribunalia. Τα Tribunalia
ή οι έδρες της κρίσης προορίζονταν για δικαστές και ιέρειες της Vesta
(αντίστοιχη λατινική θεά με την Εστία) και, σε περίπτωση μονομάχων, οι νικητές
θα λάμβαναν αναγνώριση από τον πραίτορα που καθόταν σε αυτές τις θέσεις.
Κατά
την Βυζαντινή περίοδο το θέατρο είχε μεταβληθεί αρχικά σε καραβάν-σεράι
(=σταθμό καραβανιών), αργότερα όμως μετά την κατάληψη της περιοχής από
τους Σελτζούκους, το 1200 αποτελούσε Σελτζουκικό ανάκτορο.
Οι
Σελτζούκοι έχτισαν την είσοδο που μοιάζει με πύργο πάνω από την κεντρική
εξωτερική πόρτα της σκηνής, η οποία παραμένει σήμερα.
Σε
αυτό το θέατρο η Δαλιδά έδωσε την
τελευταία συναυλία της στις 28-4-1987.
16-ΣΙΔΗ
Το μαρμάρινο
θέατρο της Σίδης βρίσκεται σε κεντρικό σημείο της πόλης και πιθανόν στην σημερινή του θέση υπήρχε παλιότερα
ελληνιστικό θέατρο.
Η
κατασκευή του χρονολογείται στα μέσα του 2ου αιώνα μ.Χ., ενώ κατά τον 3ο αιώνα
πραγματοποιήθηκαν μετασκευές, όταν μετατράπηκε σε αρένα.
Το
θέατρο δεν είναι καλά διατηρημένο όπως
το θέατρο στην Άσπενδο, αλλά είναι σχεδόν το ίδιο μεγάλο, χωράει 15.000-20.000
άτομα.
Δεν
ήταν κατασκευασμένο, όπως τα άλλα θέατρα σε πλαγιά λόφου και γι΄αυτό τον λόγο
στηρίχτηκε σε καμάρες.
Με
την πάροδο του χρόνου και τη μετατόπιση της γης, ο τοίχος πίσω από την
σκηνή κατέρρευσε πάνω της. Το θέατρο
μετατράπηκε σε υπαίθριο ιερό με δύο παρεκκλήσια κατά τους Βυζαντινούς χρόνους
(5ος ή 6ος αιώνας)
17-ΤΕΡΜΗΣΣΟΣ
Αμέσως
στα ανατολικά της αγοράς της πόλης βρίσκεται
το θέατρο. ΄Εχει θέα στον κάμπο της
Παμφυλίας και τα χαρακτηριστικό του είναι ότι έχουν διατηρηθεί στο αμφιθέατρο
τα χαρακτηριστικά της ελληνιστικής εποχής που κτίστηκε (323 έως 31 π.Χ.) και
της Ρωμαϊκής του 2ου μ.Χ εποχής που τροποποιήθηκε η σκηνή και το
προσκήνιο.
Το
κτίριο της σκηνής χωρίζεται από το
αμφιθέατρο με ανοιχτά περάσματα. Κάτω από τη σκηνή βρίσκονται πέντε μικρά
δωμάτια όπου φυλάσσονταν άγρια ζώα πριν τα πάρουν στην ορχήστρα για μάχη.
Δεν
υπάρχουν θολωτές υποδομές, χαρακτηριστικές για τα μεταγενέστερα, ρωμαϊκά
θέατρα.
Το
αμφιθέατρο χωρίζεται στα δύο με ένα διάζωμα. Πάνω από το διάζωμα υπάρχουν οκτώ
σειρές καθισμάτων, ενώ κάτω από αυτό δεκαέξι, επιτρέποντας μια χωρητικότητα περίπου
4-5.000 θεατών.
ΤΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ
Α΄ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΑΤΡΑ ΤΗΣ
ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ 1-ΠΕΡΓΑΜΟΣ 2-ΑΦΡΟΔΙΣΙΑΣ
Β΄ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΑΤΡΑ ΤΗΣ
ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ- 3 ΙΕΡΑΠΟΛΙΣ, 4 ΕΦΕΣΟΣ
Γ΄ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΑΤΡΑ ΤΗΣ
ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ- 5-ΠΡΙΗΝΗ, 6-ΜΙΛΗΤΟΣ, 7-ΚΝΙΔΟΣ, 8-ΛΗΤΩΟΝ, 9-ΠΑΤΑΡΑ.
Δ΄ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΑΤΡΑ ΤΗΣ
ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ -10-ΚΑΥΝΟΣ, 11-ΞΑΝΘΟΣ, 12-ΜΥΡΑ, 13-ΑΡΥΚΑΝΔΑ, 14-ΦΑΣHΛΙΣ
Τα
σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου