3- ΙΕΡΑΠΟΛΙΣ
Κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Σεπτίμιου Σεβήρου στις αρχές του 3ου αιώνα, το παλιό κτίσμα πίσω από την σκηνή αντικαταστάθηκε από ένα νέο, πιο μνημειώδες, οργανωμένο σε τρεις ορόφους και πλαισιωμένο από δύο επιβλητικά κτίρια πλευρικής εισόδου. Γλυπτά ανάγλυφα, που εμφανίζουν μυθολογικά θέματα, τοποθετήθηκαν στους διάφορους ορόφους, ενώ αφιερωτικές επιγραφές έτρεχαν κατά μήκος των επιστύλιων. Η μετατροπή ήταν εξαιρετική λόγω του μεγέθους των κατασκευών, της υψηλής ποιότητας κατασκευής και των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν.
Το αμφιθέατρο ανοικοδομήθηκε επίσης, για 15.000 άτομα αντικαθιστώντας τα αρχαία ασβεστολιθικά καθίσματα με άλλα από μάρμαρο, και δημιουργήθηκε ένα υψηλό βάθρο στην σκηνή , προκειμένου να προσαρμοστεί το θέατρο για θηριομαχίες και αγώνες μονομάχων αλλά και για αρένα για υδρόβια σόου, που είχαν γίνει της μόδας.
Ένας σεισμός στην Ιεράπολη τον 7ο αιώνα προκάλεσε την κατάρρευση ολόκληρου του κτηρίου καθώς και την τελική εγκατάλειψη της πόλης. Από τον 18ο αιώνα, τα εντυπωσιακά ερείπια του μνημείου έχουν γίνει ένα επαναλαμβανόμενο θέμα στις περιγραφές και τα χαρακτικά των Ευρωπαίων ταξιδιωτών.
Το θέατρο υπήρξε αντικείμενο σημαντικών αποκαταστάσεων μεταξύ 2004 και 2014.
Στο ταξίδι αυτό ήταν η 4η φορά που βρέθηκα στον μαγευτικό χώρο της Εφέσου. Δύο φορές την είχα επισκεφτεί προηγουμένως, γιατί στο Κουσάντασι καταλήγουν οι 3ημερες κρουαζιέρες των ελληνικών κρουαζιερόπλοιων και την 3η όταν είχαμε πάει για διακοπές στην Σάμο, για τις οποίες έχω γράψει στο ποστ μου ΓΥΡΙΣΑΜΕ ΑΠΌ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΜΕ ΝΑ ΞΕΚΟΥΡΑΣΤΟΥΜΕ!
Το Οντεόν ήταν ένα μικρό θέατρο με σκεπή για 1500 άτομα που κάθονταν σε 22 σειρές. Κατασκευάστηκε από τον Publius Vedius Antoninus και την γυναίκα του γύρω στο 150μΧ.για θεατρικά έργα και κοντσέρτα.
Στο άνω μέρος του είχε Κορινθιακές κολόνες από κόκκινο γρανίτη.
Οι είσοδοι σε αυτό ήσαν από τις δυο πλευρές της σκηνής.
Καμαροσκέπαστοι διάδρομοι με κλίμακες (vomitoria) οδηγούσαν στις κεντρικές εισόδους των διαζωμάτων και διευκόλυναν την πρόσβαση των θεατών στα ανώτερα τμήματα του κοίλου.
Το θεατρικό οικοδόμημα της Εφέσου διέθετε καθορισμένες θέσεις επισήμων, ενώ υπήρχε και σαφής διαχωρισμός θέσεων ανάλογα με τις κοινωνικές ομάδες και τάξεις
Για την προστασία των θεατών από το δυνατό ήλιο ή τη βροχή, μαρτυρείται επιγραφικά ότι το κοίλο στεγαζόταν με μια τεράστια τέντα (velarium).
Η μνημειώδης διώροφη πρόσοψη της σκηνής του ρωμαϊκού θεάτρου (scaenae frons) διαμορφώθηκε μπροστά από το ελληνιστικό σκηνικό οικοδόμημα στα χρόνια των Φλαβίων (69-96 μ.Χ.). Ο 1ος όροφος έφερε ιωνική κιονοστοιχία, ενώ ο 2ος κίονες σύνθετου ρυθμού.
Το θέατρο της Εφέσου αποτέλεσε πρότυπο για τα υπόλοιπα θέατρα της Μικράς Ασίας ως προς τη διαμόρφωση του εικονογραφικού του προγράμματος με τον πλούτο των αγαλμάτων του. Τα περισσότερα από τα αγάλματα αυτά εκτίθεται σε μουσεία της Βιέννης (Μουσείο της Εφέσου και Kunsthistorisches Museum), μερικά μεταφέρθηκαν στο Βρεττανικό Μουσείο του Λονδίνου, ενώ ελάχιστα βρίσκονται σε μουσεία της Τουρκίας.
ΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ
Α΄ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΑΤΡΑ ΤΗΣ
ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ 1-ΠΕΡΓΑΜΟΣ 2-ΑΦΡΟΔΙΣΙΑΣ
Τα
σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου